Mikä tekee muka Black Swan elokuvasta niin hyvän??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt joutsen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt joutsen

Vieras
Katsoin kyseisen elokuvan ja olin todella pettynyt, odotin jotain paljon parempaa! Siis mikä tekee tästä elokuvasta sellaisen että sitä ylistetään??

Huono juoni, ei mitään uutta. Olisko pitänyt ymmärtää baletista jotain et elokuva ois jotenkin auennut mulle? Hyviä näyttelijöitähän siinä oli mut eipä muuta, jos siinä ois ollu tuntemattomat näyttelijät kukaan ei ois varmaan edes katsonut elokuvaa. Ihan paska.

Visuaalisuus, moniulotteisuus, toden ja epätoden raja, ihmiskuvaus (esim äiti oli hurjan hyvin rakennettu). Mutta minustakin leffa oli hiukan pettymys, vaikka suuri kokemus silti, elämys.

Millaisin odotuksin sitten aloit elokuvaa katsoa? Sanoit, että odotit parempaa, mutta haluatko kertoa, millä tavoin parempaa, millainen sen olisi pitänyt sinusta olla, että se olisi täyttänyt odotuksesi?

En ole nähnyt sitä vielä, mutta muistan ensi-illan ajoilta sen, miten joku suomalainen tanssija arvioi elokuvaa ja sain sen käsityksen, että se ehkä just toimisi paremmin, kun/jos baletista ei niinkään ymmärrä, ei häiritse se, ettei näyttelijä ole tanssija oikeasti. Niinhän se on muutenkin, lääkäri kärvistelee katsoessaan sairaalaan sijoittuvaa leffaa, lentäjä ihmettelee että mitä nuo nyt sählää.

Lisään vielä, kun pääsin kirjautumaankin, että balettimaailman kuvaus oli tehokasta ja taidokasta; kilpailu on kovaa ja ulkonäkö kritiikin kohteena, vähintään kovan itsekritiikin. Mikä häiritsi niin se, että näyttelijöistä näki liian hyvin että eivät ole balettitanssijoita... Mutta se elokuvassa suotakoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25270708:
No, kirjoitin taas fantan kanssa samaa ajatusta. :D Eli tosiaan varman helpompi katsoa, jos ei liian hyvin tunne balettimaailmaa.
Huomasin muuten ko leffan juuri eilen, kun tungin epätoivon vimmalla DVD-koteloita ennalta täpötäyteen hyllyyn. Olin unohtanut sen jo kokonaan. Champion mainitsi tuossa pitäneensä leffaa tylsänä, se oikeastaan on minulle jopa suositus, pidän usein toisten tylsinä pitämistä leffoista. Oikein tylsyyden ylistyksiä ovat esimerkiksi The Queen ja Kuninkaan puhe, joista pidän kummastakin ihan älyttömästi.

Millaisin odotuksin sitten aloit elokuvaa katsoa? Sanoit, että odotit parempaa, mutta haluatko kertoa, millä tavoin parempaa, millainen sen olisi pitänyt sinusta olla, että se olisi täyttänyt odotuksesi?

En ole nähnyt sitä vielä, mutta muistan ensi-illan ajoilta sen, miten joku suomalainen tanssija arvioi elokuvaa ja sain sen käsityksen, että se ehkä just toimisi paremmin, kun/jos baletista ei niinkään ymmärrä, ei häiritse se, ettei näyttelijä ole tanssija oikeasti. Niinhän se on muutenkin, lääkäri kärvistelee katsoessaan sairaalaan sijoittuvaa leffaa, lentäjä ihmettelee että mitä nuo nyt sählää.

Odotin ehkä sitten juonellisesti jotain parempaa, olihan se varmaankin hienosti tehty, todellisen ja epätodellisuutta päällekkäin, mutta jotenkin kaikki oli jo "nähty". Mun mielestä ei ollu mitenkään erikoista kylläkään kun jo ennestään hullu tanssija, naksahtaa elokuvan edetessä, näyt oli jotenkin korneja. Eikä kyllä visuaalisestikaan ollu mitenkään kummoinen.

Yleensä jos jotain elokuvaa on hehkutettu ni saatan olla sitä mieltä et "eipä ollu kummanen, mutta tämä oli pettymys.

Odotin ehkä sitten juonellisesti jotain parempaa, olihan se varmaankin hienosti tehty, todellisen ja epätodellisuutta päällekkäin, mutta jotenkin kaikki oli jo "nähty". Mun mielestä ei ollu mitenkään erikoista kylläkään kun jo ennestään hullu tanssija, naksahtaa elokuvan edetessä, näyt oli jotenkin korneja. Eikä kyllä visuaalisestikaan ollu mitenkään kummoinen.

Yleensä jos jotain elokuvaa on hehkutettu ni saatan olla sitä mieltä et "eipä ollu kummanen, mutta tämä oli pettymys.
Monesti kyllä onkin niin, että se suuri hehkutus vähän pilaa leffaa. Minullakin on muutama leffa, joista en ollenkaan jaksa pitää, vaikka ne ovat just niiden iki-ihanien listoilla, kun ihmiset luettelevat hyviä leffoja. Tämmoinen minulla on esimerkiksi Vihreä maili. Ja toinen, mitä aikoinaan kovasti kehuttiin, oli Matrix. Olen monta kertaa koittanut katsoa sen, mutta aina nukahtanut kesken :ashamed:

Onneksi ei olekaan pakko pitää siitä, mitä kehutaan tai mistä muut pitävät. Ja voi löytää aivan mahtavia helmiä, kun ei osaa odottaakaan.

Kerro muutama leffa joita pidät oikein hyvinä. Olisi hauska kuulla, millaisista sinä pidät. Mikä genre vaan! :)

En pitänyt. En ensinnäkään voi katsoa kauhuelokuvia ja tämä oli mielestäni sellainen. Pelkäsin katsoa elokuvaa. Huolimatta elokuvan hienosta visuaalisesta ja psykologisesta otteesta mielestäni juoni ei ollut kovin kummoinen.

Turhaa hehkutusta.

En pitänyt. En ensinnäkään voi katsoa kauhuelokuvia ja tämä oli mielestäni sellainen. Pelkäsin katsoa elokuvaa. Huolimatta elokuvan hienosta visuaalisesta ja psykologisesta otteesta mielestäni juoni ei ollut kovin kummoinen.

Turhaa hehkutusta.
Voiko noin sanoa, että turhaa hehkutusta? (tietysti "voi", johan kirjoitit) Tarkoitan siis siinä mielessä, että se joka pitää, kehuu ja sitten varmaan hehkuttaa. Yhtälailla voisi kai sanoa, että turhaa mollausta niiden taholta, jotka eivät pidä. Pitävät hehkuttavat, he jotka eivät pidä, mollaavat, reilu peli? :D

Trailerin nähtyäni en odottanut elokuvalta paljoa. Yllätyin kuitenkin positiivisesti, vaikka en elokuvaa mitenkään erityisen hyvänä pitänyt. En varmaan katsoisi uudelleen. Olihan siinä hyvää se aito ahdistunut tunnelma, arvoituksellisuus ja psykologisuus sekä tietysti musiikki ym. Sai vähän miettiä, mistä on kysymys. Kaikki repimiset ja raapimiset oli taas lähinnä ällöttäviä. Minunkaan silmään se tanssi ei erityisen hyvin kulkenut, eikä näytteijä näyttänyt yhtään aidolta ballerinalta, vaikka en tanssija/asiantuntija olekaan. Ihan tyytyväisenä lähdin elokuvateatterista kuitenkin. Parempia olen nähnyt.
Juonella taas ei monessakaan katsomassani elokuvassa ole niin hirveästi merkitystä. Tuommoisesta jaksavat valittaa vaan elokuvia aika vähän katsovat. Olen nähnyt loistavia elokuvia ilman kummoista juonta.

Monesti kyllä onkin niin, että se suuri hehkutus vähän pilaa leffaa. Minullakin on muutama leffa, joista en ollenkaan jaksa pitää, vaikka ne ovat just niiden iki-ihanien listoilla, kun ihmiset luettelevat hyviä leffoja. Tämmoinen minulla on esimerkiksi Vihreä maili. Ja toinen, mitä aikoinaan kovasti kehuttiin, oli Matrix. Olen monta kertaa koittanut katsoa sen, mutta aina nukahtanut kesken :ashamed:

Onneksi ei olekaan pakko pitää siitä, mitä kehutaan tai mistä muut pitävät. Ja voi löytää aivan mahtavia helmiä, kun ei osaa odottaakaan.

Kerro muutama leffa joita pidät oikein hyvinä. Olisi hauska kuulla, millaisista sinä pidät. Mikä genre vaan! :)

No eipä nyt tuu äkkiseltään mieleen mitään leffoja mitkä ois oikein hyviä, hyviä on monia, mut pitäis mennä penkomaan dvd hyllyä. Mut hyvä mittari on omalla kohdalla kans se et kuin viihtyy leffan parissa, elokuvan tyylilajista riippumatta.

[QUOTE="vieras";25270789]Olen nähnyt loistavia elokuvia ilman kummoista juonta.[/QUOTE]

Tämä on muuten totta! Tai vähintäänkin niin, että juoni ei ole lainkaan mieleenpainuva, vaan jokin muu elokuvan ominaisuus. Ensinnä tulee mieleen Kieslowskin elokuvat.

Minusta siinä oli hyvää henkilöhahmojen surullinen kamppailu omien haaveiden ja pettymysten keskellä sekä oman tilan hakemisessa. Jälkeenpäin elokuvan katsottuani tajusin, että koko elokuva oli kuvattu päähenkilön näkökulmasta, jolloin kaikki tapahtumat värittyivät sellaisena kuin hän ne näki. Niinhän elämässäkin on ja kiehtoi ajatus siitä, että jos elokuvan tapahtumat olisivat totta, olisivatko tapahtumat näyttäytyneet toisinlaisilta eri henkilöiden näkökulmista. Itse en ihan täysin pitänyt elokuvan lopusta, mutta muuten pidin siitä. Itse vahvasta äidin otteesta kipuillen irronneena tuntui päähenkilön kokemus äidistään tutun ahdistavalta, vaikka äiti vain yritti saavuttaa omaa kadonnutta unelmaansa tyttärensä kautta. Kaiken kaikkiaan ajatuksia herättävä elokuva, hyvin kuvattu ja leikattu, vaikka en niistä mitään ymmärräkään.

Yhteistyössä