Mikä voisi auttaa, kun varpaat on lähes aina jäässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Olen lapsesta asti kärsinyt kylmistä jaloista. Onko joku jolla on myös huono ääreisverenkierto saanut jostain apua vaivaan? Kärsin todella siitä, kun sisälläkin varpaat ja sormet on kylmät. En ole koskaan tupakoinut eli se eiainakaan ole syynä. Tiedän kylmä ja kuumavesi kylvyt jaloille, mutta se auttaa vain hetkellisesti. Samoin kävellessä tulee lämmin, mutta vähän ajan kuluttua on taas varpaat kylmänä:( Oliskohan vuosi kaksi sitten kylmyys lisääntynyt.

Mulla on samaa vaivaa ja mulla asiaa auttaa vähäsen se, kun käytän pääsääntöisesti villasukkia. Joskus joudun yölläkin pitämään. Kesällä myös viileämpinä päivinä villasukat jaloissa.

Säännöllistä verenkiertoa vilkastuttavaa liikettä jalkapöydille. Ojentelua, koukistamisia, pyörittelyä, venytyksiä. Googlaa jotakin jalkajumppaohjeita, jos kaipaat lisää.

Minullakin on lukuisia kertoja kylmettyneet, tosi lämpötilaherkät jalat, ja pidän paljon villasukkia. Silti esimerkiksi päivä kotosalla villasukat jalassa (tai kahdet!) aiheuttaa kalseat jalat, kun liikuntaa tulee vähän ja veri ei siksi kierrä jaloissa niin tehokkaasti. Jumppailu auttaa.

Villasukat (iholle, ei mitään puuvillaa väliin), ja myöskin vartalon keskiosaan lisäkerroksia, sillä kun keskiosassa on tarpeeksi lämpöä, sitä riittää myös ääriosiin (erityisesti siis ulkoillessa, lisää kerroksia keskiosiin)

Sama neuvo kuin kfkf:lle: perse ylös tietokoneen äärestä ja jumppaamaan.

Jumppaan kyllä paljon ja silti vain ne jalat on jäässä, ei sitä ihminen voi 24/7 jumpata jotta jalat pysyy lämpiminä :D Se kun auttaa vain hetkellisesti.

Meillä on lattialämmitys ja vaikka aamulla heräessäni jalat ois lämpimät ja villasukat (tai kahdet) ollu jalassa, niin jokusen tunnin päästä ne voi olla aivan jäässä taas, vaikken ois pihalla ees käynytkään.
Mies hieroi eilen jalkojani, tai hieroi toista ja piteli kätensä sisässä toista, niin lämpenivät, oikein hikoilivat ja mulla ei jalat koskaan hikoile. saattoi kyllä olla miehenkin hikeä :D. Eli tuo hierominen auttoi ainakin aapee minulla. Pyydäppä mies avuksi :)

ei kannata taistella vastaan, koska kyse ominaisuudesta, ei sairaudesta. jossakin luki olevan usein terveiden hoikkien nuorten naisten vaiva. villasukat, laadukkaat talvijalkineet ja untuvaa tarvittaessa "hoidoksi".

Yhteistyössä