Mikä hyvä ristiäislahja?

  • Viestiketjun aloittaja Tea*
  • Ensimmäinen viesti
Tea*
Ristiäiset lähestyvät, ja kummit kyselevät sopivia ristäislahjoja. En ole asiaa ennen ajatellutkaan, mutta nyt kun lapselle saa lahjaa toivoa, niin tietenkin sitä tahtoisi jotain pitkäkestoista, josta jää lapselle muisto loppuiäksi.
Millaisia ristiäislahjoja olette itse saaneet/ ostaneet? Kummilusikat ja säästölippaat on tietenkin ihan jees, mut ois kiva kuulla muitakin ideoita - ihan siksi, että tässä on itsekin pian taas kummin asemassa samaa pähkäilemässä.:)
 
3äippä
nuo tinajutut joo ihan kiva mut esimerkiksi vauvalle oma albumi on hyvä lahja, ne on aika arvokkaita eikä ehkä raaski ite ostaa. Meillä on kummilusikat ihan jokapäiväisessä käytössä, nekin olleet kivoja kun jokaisella on omansa.
 
Äipyli
Mä toivoin tytölleni penen pientä ja yksinkertaista sormusta. pidän sitä itse kaulassani ohuessa kultaketjussa, on tosi "huomaamaton" ja suloinen. Ja kunhan neiti kasvaa, niin hän saa sen omaan kaulaansa.

Niitä on nykyään kultasepillä kaikenmoisia vauvasormuksia.
 
Ideoita
Meillä on iso suku ja isot oli myös ristiäiset :)
parhaita lahjoja olivat muumiastiasto - siis niitä arabian posliinisia (muki ja kippo) sekä muumilusikat, haarukat ja veitset. Tykkäsin myös aarikan puisesta helistimestä, kultaisesta pienestä sydänkorusta. Vauva sai myös joitakin klassikoleluja kuten Brion helistimen ja lelulaatikon.
 
Hei..
Meillä kaikki kolme ovat saaneet kummeiltaan lahjaksi kehykset,joihin saa kaiverrettua kaikki lapsen tärkeät tiedot. Mielestäni paljon kivempi lahja kuin kummilusikka.
 
Rosis
Makuasioita. Itse en todellakaan haluaisi mitään tinaisia tai muitakaan kultasepänliikkeen säästölippaita, soittorasioita, lusikoita tai kaiverrettuja kehyksiä. Kaapi perällä joutusivat. En kyllä usko että kukaan meidät tunteva sellaisia tuokaan.

Itselle mieluisia olisivat juuri nuo Arabian muumiastiat ja -aterimet ja Brion klassikkolelut. Tai Artekin syöttötuoli. Tai Alessin lapsenmieliset esineet. Makuasioita siis. Tuo vauvan sormus kuulostaa ihanalta lahjalta, siis omaan kaulaan ensin ja myöhemmin lapselle, meillä tyttö siis.
 
tiipii....
Meillä isovanhemmat ostivat isovanhempien kirjan lapsenlapselle, jota täyttelevät nyt aikansa ja sitten täytettynä luovutetaan se lapselle. Ei nyt tietty pienenä siitä ymmärrä, mutta sitten vanhempana.
 
mamiska
poikavauvallekin on noita sormuksia, Meidän pojalla on pieni kantasormus.
Muumi mukit on kanssa ihan kivoja, niitä voi sitten ostaa syntymäpäiviksi tai vaikka kasteen vuosipäivälahjaksi
 
gtii
Minulla ja veljelläni oli vauvana juuri sellaiset vauvakirjat, joihin sai tallentaa muistoja ensimmäisten vuosien ajalta. Minusta on ollut hauska lukea niitä ja varsinkin, kun oman lapsen sai, niin oli jännä vertailla kasvukäyriä ja mihin aikaan opin ensimmäiset askeleet, ensimmäiset sanat jne. Omille lapsilleni en kummeilta sellaista saanut, joten olen omille lapsilleni sellaiset sitten ostanut ja niitä täytellyt lasten piirrustuksilla, valokuvilla jne.

Minäkin pidän muumiastiastoista, muumiaterimista jne. Osa ristiäislahjoistahan voi olla sellaisia, että ne eivät ole heti käytössä.

Oma tyttäreni sai kummilahjaksi kultaisen kaulaketjun ja siihen pikkuruisen timanttisydämen. Ketjua ollaan vaihdettu pidempään tarvittaessa. Sydän on niin klassisen kaunis, että sitä voi käyttää vielä aikuisenakin, jos raaskii.

Poikani ehkä ikimuistoisin lahja oli lampaantalja. Eräs poikamiessetä lahjoitti oman tilansa lampaasta tehdyn lampaantaljan. Lämpöinen ja todella paljon käytetty lahja.

Kumpikin lapsistani on saanut lahjaksi joka vuosi Brio-junarataa ja se on ollut tosi kovassa käytössä ihan isoksi lapseksi asti.
 
tytön äiti
Meidän tyttö sai kummeilta helmikaulakorun eli "kastehelmet". Ne on todella kauniit ja menee pitkään säätövaran ansiosta. Lusikka ja hopeoitu kehys saatiin myös.
 
ei kiitos moista roinaa meille
Siis kuka voi haluta noita mauttomia kummilusikoita ja kaikenmaailman tinasäästöpossuja pölyyntymään kaappeihinsa?! Mielestäni hyviä ja mielikuvituksllisempia ristiäislahjoja voisi olla vaikkapa lapselle oma omenapuu tai marjapensas heidän pihamaalleen, tai vaikkapa valokuva-albumi, jota kummi täydentää yhteisillä muistoilla vuosien varrella ja antaa sen lapselle myöhemmin rippi- tai yolahjaksi.
 
Irina69
Ihan ehdottomasti paras lahja oli kummitädin itse tekemä vauvakirja (sellainen iso albumi, jossa paljon tilaa saavutuksille, tarinoille, valokuville jne.). Kannessa tytön nimi ja syntymäaika, aivan ihana ja mikä tärkeintä, rakkaudella tehty:)
 
Ajatuksella harkiten...
Musta taas huonoja on juurikin kaikki tollaiset Muumi aiheiset hömpötykset. Siis ne on niin järkyttäviä, ettei meille niitä kannella. Me ei kestetä mitään Muumi Buumi sälää. Kyllä musta osoittaisi huonoa makua, jos joku niitä meille kantaisi. Minä en myöskään pidä siitä, että toisi juurikin jotain leluja vaikka kuinka klassikoita olisikin. Lisänä tietty voi sellaisen antaa, mutta ei sitä musta voi pitää ristiäislahjana. En myöskään tykkäisi siitä, että joku ostaa meidän vauvalle vauvakirjan (joka kylläkin kävi), sillä me ollaan kyllä itse ostettu jo vauvallemme juuri sellainen vauvakirja kuin haluamme. Eipä ostaja tiedä meidän makuamme (selvästikään).

En kylläkään siis katso kieroon lahjoja, mutta kyllä käy mielessä, että jotkut ihmiset ei ajattele ollenkaan. Monet tuntuvat ostavan itselleen, eikä sille jolle lahja on menossa. Mielestäni voisi hieman enemmän laittaa ajatusta lahjaan.

Me toivotaan juurikin hopeista kummilusikkaa, hopeista kynttilänjalkaa, hopeista valokuvankehystä, kastehelmiä yms... Näitä ollaan itseasiassa saatukin. :) Ehdottomasti suosittelen hankkimaan tällaisia, jos tuntuu siltä, että näitä arvostettaisiin. Minusta tuo on sen verran erikoinen juhla, että tuollaisiin tilaisuuksiin haluan antaa lapselle jotain mitä voi viedä vielä omaan kotiinsakin ja nauttia tästä aukuisiällä. Yksi mikä on minun mielestäni erityisen ihana lahja ja tapa, on kerätä kummilapselle jotain hopeista ruokailuväline sarjaa. Tästä tosin kannattaa sopia lapsen vanhempien kanssa, että sarja on mieluisa. Harmi vaan, että tämä tosin tulee hieman kalliiksi kummivanhemmalle. Se on vähän sellainen juttu se, että ei sille lapselle voi sitten synttärinä oikein ostaa esim. pelkkää haarukkaa, vaan on siinä kylkiäisenä sitten vietävä joku lelukin tai muu mieluisa lahja. Minä en valitettavasti ollut ihan rahoissani, kun nuoressa iässä kummiuduin, joten kummilapseni ei saa tuosta nauttia, mutta ehkäpä korvaan asiaa kerralla hänelle rippijuhlassa, ehkäpä valmistujaisissa, kihlajaisissa ja häissä. :)
 
Ulpu74
Itse en diggaa noista hopea- ja tinajutuista, mutta onhan niitä tietysti kummilahjoiksi saatu. Ja toki ne esillä on ja säästetään lapsille.
Meillä on tinarasia - ei käyttöä. Helminauha - no ei vielä käyttöä, oli kyllä kasteen ajan vauvan ranteessa... Kastetodistusputkilo - ei käyttöä, pölyttyy lipaston päällä. Kastevesirasia, tinaa, no, samaa sarjaa edellisten kanssa...

Valokuvakehys on ihan jees, sillä kaikilla (?) lienee lapsen kuva kehyksissä jossain lipaston tms. päällä.
Valokuva-albumi, jossa tinainen kansikehys kaiverruksineen on myös OK, siihen on laitetti ristiäiskuvat.
Vauvakirjoista on myös tykätty.

Unipussi saatiin viimeksi ja se oli kyllä ihan käytännöllinen lahja.
Itse pyysin (äidiltäni) tuomisiksi ihan vaan vaippoja, kun halusin varmuudella saada jotain oikein käytännöllistäkin =D No niistä ei sitä muistoa jää, mutta mihinpä sitä kaikkea muistorompetta saisi säilöttyäkään.
 
9rjd
Me saatiin tytölle hopeinen risti, pari kertaa ollu kaulassakin. Hopeinen rannerengas oli päällä pienenä melkein aina, nyt on jäänyt pieneksi - ollaan ajateltu käydä suurennuttamassa kultasepällä, jotta neiti saisi sen taas päälle. Valokuva-albumi on ollu tosi suosittu, lapsi on nyt 2 vuotias, ja katselee sitä ihan koko ajan. Siinä on tilaa sekä vauva-, kaste- että vähän isompanakin otetuille kuville. Ollaan nyt kaksivuotiaina ehkä puolilleen täytetty se albumi, kastekuvat vie eniten tilaa. On se luetun näkönen jo, mutta luettavaksihan se on tarkotettukin! Ite ollaan kannettu perinteisiä/tylsiä? leluja ja vaatteita kastelahjaksi, sekä oltu mukana isommissa kimppalahjoissa (trip trap syöttötuoli pehmusteineen, Voksi-unipussi mm.). Kummilapsille ollaan ostettu just noita hopeisia ja tinaisia hyllyntäytteitä, jotenkin se kuuluu asiaan ;) Mutta nyt, kun toinen on tulossa, aiotaan toivoa nimenomaan isoja asioita, uutta syöttötuolia yms. Perheenjäsenet on onneksi kykeneviä lyömään rahat yhteen, itseasiassa useimmiten tehdäänkin juuri niin mieheni perheessä. Saa kunnon lahjoja ilman, että kenelläkään suorastaan sattuu lompakkoon, ja lahjalle on takuulla käyttöä pitemmäksi aikaa. Ja se risti tietysti on ihan ehdoton :)
 
bhjl
Meillä on kyllä risti sitten rippilahjaksi. Kovin kummaksuisin, jos joku meille sellaisen jo kastepäivänä kiikuttaisi. Eihän siinä mitään pahaa ole, mutta huomaisin, kyllä että kaikki käytännöt ei ole tiedossa...
 
käytännöllinen
Me saatiin kummilahjaksi Doomoo Seat. Meillä ei ollut sitteriä hankittuna, joten se oli oikein miellyttävä ja kaunis yllätys. Kummin ajatuksena oli, että vauva on ikäänkuin hänen sylissään aina, kun siinä makoilee. Lisäksi se muuttuu ison pojan istuimeksi, kun siinä on eri päällinen (ilman remmejä) sit isommalle lapselle. Musta tosi kiva lahja ja tulevaisuudessa lapsi muistanee kummiaan aina, kun siinä istuu.
 
Niimi
Poika sai kummeiltaa tinaiset valokuvakehykset kaiverruksilla ja samantyylisen soittorasian toiselta kummilta. Lisäksi vielä säätölippaan ja kansion ja ne kaikki on kunnia paikalla pojan huoneessa. Ne on ihania muistoja ristiäisistä. Noita astioita ja leluja on sitten tullut joka synttäri ja joulu, joten ei ne mitään specialeja ole!
 
yrw
Joo, jos ei vanhemmat oikeasti ole toivoneet jotain erikoista muuta, niin mielestäni on aina kohteliasta mennä sen klassisen mallin mukaan. Ei tästä voi loukkaantua kukaan, tai itse saa hävetä, jos ei kaunis ajatus kelpaa. Ellei siis ole varma jostain mitä vanhemmat lapselleen toivovat, niin suosittelen ihan sitä lusikka-valokuvakehys-kastehelmi-säästöpankki-yms. linjaa. Jotkut ei ehkä osaa arvostaa, mutta luulisi heidänkin tietävän, että kyseiset esineet ovat oikeasti arvossaan.

Itseasiassa, vaikka lapsen vanhemmat toivoisivatkin minulta jotain Brion lelua, niin en tiedä kykenisinkö siltikää tuollaista hankkia, sillä varsinkin jos olisi kummivanhempi, niin pitäisin vastuunani hankkia lapselle jotain sellaista, mikä on juuri minulta.
 
Ulpu74
Meillä esikoinen sai kultaisen kasteristin. Ihan se on oikea kastelahja =)
Sellainen pieni, vauvalle tarkoitettu. Vaikea sitä on varmaan kuvitella, jos ei ole koskaan nähnyt.
 

Yhteistyössä