Mikä hyvä ristiäislahja?

  • Viestiketjun aloittaja Tea*
  • Ensimmäinen viesti
Rouva S
Ihan vain pakko sanoa, mutta meidän neidin kullattukummilusikka ym vastaavat lensi kyllä roskiin samantien. Yök.

Tinarojut lojuu edelleen laatikoissaan varaston perällä.
 
kjbhjkbv,
Musta taas huonoja on juurikin kaikki tollaiset Muumi aiheiset hömpötykset. Siis ne on niin järkyttäviä, ettei meille niitä kannella. Me ei kestetä mitään Muumi Buumi sälää. Kyllä musta osoittaisi huonoa makua, jos joku niitä meille kantaisi. Minä en myöskään pidä siitä, että toisi juurikin jotain leluja vaikka kuinka klassikoita olisikin. Lisänä tietty voi sellaisen antaa, mutta ei sitä musta voi pitää ristiäislahjana. En myöskään tykkäisi siitä, että joku ostaa meidän vauvalle vauvakirjan (joka kylläkin kävi), sillä me ollaan kyllä itse ostettu jo vauvallemme juuri sellainen vauvakirja kuin haluamme. Eipä ostaja tiedä meidän makuamme (selvästikään).

En kylläkään siis katso kieroon lahjoja, mutta kyllä käy mielessä, että jotkut ihmiset ei ajattele ollenkaan. Monet tuntuvat ostavan itselleen, eikä sille jolle lahja on menossa. Mielestäni voisi hieman enemmän laittaa ajatusta lahjaan.

Me toivotaan juurikin hopeista kummilusikkaa, hopeista kynttilänjalkaa, hopeista valokuvankehystä, kastehelmiä yms... Näitä ollaan itseasiassa saatukin. :) Ehdottomasti suosittelen hankkimaan tällaisia, jos tuntuu siltä, että näitä arvostettaisiin. Minusta tuo on sen verran erikoinen juhla, että tuollaisiin tilaisuuksiin haluan antaa lapselle jotain mitä voi viedä vielä omaan kotiinsakin ja nauttia tästä aukuisiällä. Yksi mikä on minun mielestäni erityisen ihana lahja ja tapa, on kerätä kummilapselle jotain hopeista ruokailuväline sarjaa. Tästä tosin kannattaa sopia lapsen vanhempien kanssa, että sarja on mieluisa. Harmi vaan, että tämä tosin tulee hieman kalliiksi kummivanhemmalle. Se on vähän sellainen juttu se, että ei sille lapselle voi sitten synttärinä oikein ostaa esim. pelkkää haarukkaa, vaan on siinä kylkiäisenä sitten vietävä joku lelukin tai muu mieluisa lahja. Minä en valitettavasti ollut ihan rahoissani, kun nuoressa iässä kummiuduin, joten kummilapseni ei saa tuosta nauttia, mutta ehkäpä korvaan asiaa kerralla hänelle rippijuhlassa, ehkäpä valmistujaisissa, kihlajaisissa ja häissä. :)

Mä en taas haluaisi lapselleni missään nimessä mitään hopeista kynttilänjalkaa tai edes aterinsarjaa. Itse olen kokenut kaikki hopeaaterimet ihan turhiksi kapistuksiksi, joita tulee käytettyä ehkä korkeintaan kerran vuoteen, lähinnä jotain kahvilusikoita. Niitä kun on väkisin itsekin lahjaksi saanut. Paljon mieluummin just noita muumijuttuja, jotka ovat käytössä joka päivä ja ovat klassisia ja ihan arvokkaitakin. Makunsa siis kullakin.
 
Viimeksi muokattu:
Fia
Meidän lapsemme saamista lahjoista Pentikin lastenlautaset ovat osoittautuneet kaikkein parhammiksi. Siis ne sellaiset joissa on korkea reuna: sitä vasten on helppo "pakata" ruoka lusikkaan.

Toinen oikein hyvä lahja on ollut kaksi muovista vauvalusikkaa. Ne ovat Aventin, mutta eipä merkillä taida olla väliä, kunhan vain ovat sellaisia, että menevät suuhun hyvin ja niissä pysyy ruoka.

Molemmat ovat olleet käytössä joka päivä.

Itse olen vienyt vaippakakun. Netistä löytyy ohjeita hakusanalla Diaper Cake. Se on siis rullattuja vaippoja, jotka on kasattu kakun muotoon. Mukaan voi pistää koristeeksi esim. leluja.

Ihan kassillinen käyttötavaraakin otetaan varmaan kiitollisuudella vastaan: vaippoja, kosteuspyyhkeitä, ruokapurkkeja.
 
werso1
Meidän ristiäislahjoista kummilusikat, joita saatiin kaksi ovat olleet eniten käytössä, siis ihan jokapäiväisinä aterimina, vaikka ovatkin hopeaa.

Valokuvakehys on perusjuttu, joka myös esillä vaikka onkin ehkä liian "hörhö" minun makuuni. Minusta kaikki pankit, soittorasiat, todistusputkilot yms on turhakkeita enkä niitä itse haluaisi enkä ostaisi.

Myös tosi paksu satukirja oli mieleinen ja erilainen lahja, jolle on varmasti käyttöä kunhan iltasatuaika tulee.
 
grafiikkaa lahjaksi
Minusta paras ja tyylikkäin ristiäislahja, jonka tyttömme sai, oli grafiikanlehti. Tyyliltään sellainen, että sopii lastenhuoneen seinälle mutta myös aikanaan omaan asuntoon.
 
pelle
Ihan vain pakko sanoa, mutta meidän neidin kullattukummilusikka ym vastaavat lensi kyllä roskiin samantien. Yök.

Tinarojut lojuu edelleen laatikoissaan varaston perällä.

Siis ihan oikeasti, voiko joku heittää lapsen saaman kummilusikan roskiin??? Sehän on lapselle tarkoitettu muisto, ja jos ei itse siitä pidä niin sen kai voi säilyttää ja antaa lapselle myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
fhfd
Siis ihan oikeasti, voiko joku heittää lapsen saaman kummilusikan roskiin??? Sehän on lapselle tarkoitettu muisto, ja jos ei itse siitä pidä niin sen kai voi säilyttää ja antaa lapselle myöhemmin.
joo, hieman on outoa. Päättäköön lapsi sitten isompana, pitääkö lusikasta vai ei, koska hänellehän (siis lapselle) se on tarkoitettu! ei kai yksi pieni lusikka voi olla niin vaikea säilytettävä..?

itse tässä mietin myös ristiäislahjaa, ja huh, jos vanhemmat noin tekisivät lahjalleni:O
 
Viimeksi muokattu:
Sudenmarja
Siis ihan oikeasti, voiko joku heittää lapsen saaman kummilusikan roskiin??? Sehän on lapselle tarkoitettu muisto, ja jos ei itse siitä pidä niin sen kai voi säilyttää ja antaa lapselle myöhemmin.
No nimenomaan, ymmärrän jos on saanut jotain roinaa mutta kummilusikkaa tms nimikoitua lahjaa on törkeää heittää roskiin. Varsinkin kun se tosiaan kuuluu sille lapselle eikä vanhemmille.

Itse olen katkera vanhemmilleni kun ovat menneet hukkaamaan minun kummilusikkani. Itselläni on sentään tallessa ja välillä kaulassakin pieni kultainen riipus jossa on nimeni ja syntymäaikani.

Oma lapseni ei saanut varsinaisia kummilahjoja kun ei ollut kummejakaan. Kummilahjan kuuluu mielestäni olla jotain kestävää, nimikoitua ja vähän arvokkaampaa kuten se perinteinen lusikka tai riipus tms.

Kivoja lahjoja olivat mm lasten astiat ja lusikat, pieni hopeinen rasia, ja söpö posliininen tuttiteline.
 
Viimeksi muokattu:
Outoa...
Ihan vain pakko sanoa, mutta meidän neidin kullattukummilusikka ym vastaavat lensi kyllä roskiin samantien. Yök.

Tinarojut lojuu edelleen laatikoissaan varaston perällä.

Oletkohan miettinyt, että eivät kummilahjat ole sinua varten, vaan lastasi. Mitä kun hän vanhempana kysyy, että mitä sai lahjaksi, niin ei k ole noloa kertoa, että lusikan, jonka SINÄ heitit roskiin. Taidat ajatella hiukan liikaa nyt itseäsi...etkä itse juhlan sankaria.
 
Viimeksi muokattu:
tatteli
Nuo lahjat on kyllä niin makukysymyksiä! Mä en haluaisi juuri mitään kynttilänjalkaa, kehystä ym., mun mielestä ihan turhaa roinaa. Kummilusikka on kyllä kiva. Ja juuri vaikka tuollainen taidegrafiikka tai vastaava, mutta siinäkin kyllä sitten tulee makuasiat hieman vastaan... Toisaalta luulisi, että kummi on läheinen ihminen ja tuntee vanhempien maun aika hyvin? Ja mun mielestä lastenastiasto vaikka Iittalalta tai Pentikiltä on hyvä lahja, sille kun tulee varmasti käyttöä. Tytölle kiva lahja voi olla myös hopeinen riipus, meidän tytöllä on Kalevala-korun pieni hopeinen karhu aina kaulassa nykyään (tyttö on 2-vuotias).
 
myrkkysumakki
Ei ole tullut mieleen, että vaikka sinusta itsestäsi tuntuu siltä, että "muumilautaset on perseestä ja haluat lapselle kynttilänjalkoja jotka voi kuljettaa loppuelämän mukanaan" niin ei se lapsi aikuiseksi kasvettuaan välttämättä diggaile niitä äitinsä valkkaamia kynttilänjalkoja tai kiillottele hopeisia haarukkasarjoja opiskelijaboksissaan perjantai-iltaisin. Tietty jos on ihan persauki ja uskoo lapsensakin päätyvän deegikselle, niin niistä tinoistahan voi jonkun kympin saada panttilainaamossa kamoihin. Jos ei tätä ongelmaa, miksei toivoisi jotain, mistä itse vanhempana iloitsee vauva-arjessa tai - jos lahjojensaanti kovasti ahdistaa - laita kutsuun, että tuokaa vain itsenne. Se on cool!
 
Niinatar
Hopeiset lusikat ovat nykyisten hopeahintojen takia ihan järjettömän kalliita, ja myös arvokkaita. Lusikan kautta välittyy vanha historia siitä, miksi lapsia syötettiin hopealusikalla. Siinä ei kasvanut bakteerit samalla tavalla kuin puulusikassa. Lusikan myötä siirtyy siis arvokasta metallia ja perinteitä lahjan saajalle. Jos sitten aikuisena ei tämä lahja lämmitä, voi sen vaikka myydä romumetalliin, mutta älkää tuomitko tällaista aikaa kestävää lahjaa pelkästään sen vuoksi, että sillä ei olisi päivittäiskäyttöä.

Toki arvostan myös muita lahjoja, käytännöllisiä ja arkipäiväisiä. Jos vanhemmat viestittävät, että taloudellinen apu lastentavarahankinnoissa on tarpeen, ilman muuta lahjaksi voi antaa tekstiilejä, leluja ja hoitotarvikkeita.

Käsistään kätevät voivat neuloa nuttua ja ommella tilkkutäkkejä.

Antaa tässäkin tapauksessa lahjan kertoa myös antajastaan. Luotetaan siihen, että antaja tuntee riittävän hyvin saajan, mutta haluaa silti päätyä johonkin tiettyyn omia arvojaan välittäviin lahjoihin.
 
Kummi ja tuore äiti
Minä ostin kummilapselle ristiäislahjaksi tinakehykset kaiverruksilla, koska lapsen vanhemmat niitä itse toivoivat kummilusikan sijaan. Sisarusten lapsille olen ostanut laadukkaita vaatelahjoja (esim. Marimekko) ja klassikkokirjoja (esim. Mauri Kunnas), ja ovat olleet tosi tykättyjä lahjoja.

Nyt kun ensimmäisen oman lapsemme ristiäiset lähestyvät, toivoisimme nimenomaan käyttötavaraa eikä niinkään noita "muistoesineitä". Toki joku kummilusikka tai -kehykset ovat kiva muisto, mutta yksikin riittää. Hopealusikoita yms. emme oikein arvosta, ja jos lapsi niitä haluaa, niin niitä ehtii kyllä saada esim. rippi- tai ylppärilahjaksi sitten joskus.

Eli meidän toivelistalla on laadukkaita vaatteita sekä klassikkoleluja ja -kirjoja. Nuo jonkun mainitsemat lasten aterimet olisivat myös tervetulleet. Jenkkityylinen vaippakakku tarvikkeineen olisi mielestäni aivan loistava lahja ristiäisiinkin, koska kaikki sellainen tulee aina tarpeeseen.
 
huh, hopeaa...
Olen lapseton ja on tullut mieleen, että kehtaisinko pyytää itselleni niin arvokkaita lahjoja kuin jotkut tuttavani ovat pyytäneet lapsilleen...

Eräisiin ristiäisiin lapsen äiti toivoi hopeaa ja esineenä hän mainitsi kynttilänjalan tai hopeisen valokuvakehyksen, kaiverruksella toki. Kävin katsomassa tarjontaa kultasepänliikkeestä. Kynttilänjalan alin hinta olisi ollut noin 150 euroa, valokuvakehykset reilusti sata euroa. Kaiverrus olisi maksanut myös.

En ole niin varakas, että voisin tai edes haluaisin hankkia kenenkään lapselle noin kalliita lahjoja. Häälahjoiksikin nuo olisivat yksin maksavalle kalliita! Tämän lahjan pyytäjä oli "ystävä aiemmilta ajoilta", joten ristiäiskutsukin tuli yllätyksenä.

Tässä ketjussa joku kertoi laittaneensa vähäarvoiset tai roinana pitämänsä ristiäislahjat roskiin. Kyllä minä pitäisin parempana, että silloin jo etukäteen kertoo, ettei lahjoja edes tarvitse tuoda tai pitäisi niin pienet juhlat, ettei liikaa roinaa olisi vaarana kertyä. Jonkun rahapussista ne "roinatkin" on maksettu. Voihan olla, että minunkin viemäni ristiäislahjat ovat roskissa tai kaapin perällä.

(Viemäni lahjat ovat olleet esimerkiksi Pentikin lastenastioita, teräksisiä Muumi-aterimia + Muumi-lastenastioita ja tällä yhdellä kertaa hopeinen lastenriipus. Hintaluokka on ollut 40-80 euroa ja mielestäni 80 euroa alkaa on oikeasti todellakin kipuraja yksin maksavalle.)

Hienoa on kuitenkin huomata, että moni tässäkin ketjussa on arvostanut juuri käyttötavaroita tai muutakin kuin arvokkaita muistoesineitä!
 
Vinkkiliisa
Meillä (ja monella muullakin) nuo "perinteiset" kummilahjat eli hopeiset ja tinaiset koriste-esineet pölyttyvät kaapin perällä. Muutossa itse asiassa heitin jotakin poiskin, kun ei niillä kerta kaikkiaan mitään tee.

Hyviä lahjoja ovat käyttöön tulevat tavarat, mutta sellaiset jotka eivät kuitenkaan heti samana vuonna jää pieneksi. Esimerkiksi lasten astiastot, kestävät puulelut, iso klassikkosatukirja tms. Eräs tapa on avata lapselle oma tili ja tallentaa sinne silloin tällöin rahaa. Oma lapseni sai taannoin ristiäislahjaksi kummeiltaan laadukkaan, puisen keinuhevosen. Oli ja on edelleen tosi mieluinen.
 
minävaan
Siis kuka voi haluta noita mauttomia kummilusikoita ja kaikenmaailman tinasäästöpossuja pölyyntymään kaappeihinsa?! Mielestäni hyviä ja mielikuvituksllisempia ristiäislahjoja voisi olla vaikkapa lapselle oma omenapuu tai marjapensas heidän pihamaalleen, tai vaikkapa valokuva-albumi, jota kummi täydentää yhteisillä muistoilla vuosien varrella ja antaa sen lapselle myöhemmin rippi- tai yolahjaksi.
Entäs jos muutatte isompaan tai toiselle paikkakunnalletai jotain otatko puun mukaan mahdollisesti jo isonkin?
 
Viimeksi muokattu:
lollipop
Meidän lapsemme saamista lahjoista Pentikin lastenlautaset ovat osoittautuneet kaikkein parhammiksi. Siis ne sellaiset joissa on korkea reuna: sitä vasten on helppo "pakata" ruoka lusikkaan.

Toinen oikein hyvä lahja on ollut kaksi muovista vauvalusikkaa. Ne ovat Aventin, mutta eipä merkillä taida olla väliä, kunhan vain ovat sellaisia, että menevät suuhun hyvin ja niissä pysyy ruoka.

Molemmat ovat olleet käytössä joka päivä.

Itse olen vienyt vaippakakun. Netistä löytyy ohjeita hakusanalla Diaper Cake. Se on siis rullattuja vaippoja, jotka on kasattu kakun muotoon. Mukaan voi pistää koristeeksi esim. leluja.

Ihan kassillinen käyttötavaraakin otetaan varmaan kiitollisuudella vastaan: vaippoja, kosteuspyyhkeitä, ruokapurkkeja.
Vaippakakku ristiäislahjaksi? Sebon enemmänkin baby shiwer kakku
 
Viimeksi muokattu:
sepi
Meillä on iso suku ja isot oli myös ristiäiset :)
parhaita lahjoja olivat muumiastiasto - siis niitä arabian posliinisia (muki ja kippo) sekä muumilusikat, haarukat ja veitset. Tykkäsin myös aarikan puisesta helistimestä, kultaisesta pienestä sydänkorusta. Vauva sai myös joitakin klassikoleluja kuten Brion helistimen ja lelulaatikon.
No vittu mitä paska lahjoja
 
Viimeksi muokattu:
Jonna
Meidän neiti sai Vauvanvuosi kortit. Vauva kuvataaan aina kortin kanssa, jossa lukee esim. "Tänään olen 2 kuukauden ikäinen" . Kortteja on paljon ja kortit taustapuolella on kaikkea kivaa täytettävää liittyen vauvaan. Vuosien päästä kun selata albumia, niin kuvassa olevasta kortista näkee heti, minkä ikäinen vauva on kuvassa. Kortin voi tallentaa taskulliseen albumiin valokuvan viereen ja kortin takaa voi taas katsoa, että ketä oli esim. ristiäisissä mukana.
Kortit löytyy Camala storesta ja ovat kotimaiset! Heillä on kiva lorupussikin, meillä on sekin 4-vuotiaallamme.
 
vierailija
Siis ihan oikeasti, voiko joku heittää lapsen saaman kummilusikan roskiin??? Sehän on lapselle tarkoitettu muisto, ja jos ei itse siitä pidä niin sen kai voi säilyttää ja antaa lapselle myöhemmin.
Näinpä! Samaa ajattelin.. Kaikilla ei ole varaa ostaa mitään hienoa, eikös ajatus ole tärkein? Itse en kanssa välitä onko kallista, kunhan on tarpeellista ja onhan ne kummien lahjat esim. Korut ym kivoja muistoja sitten lapselle antaa..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä