Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä lääke tai hoito 35-vuotiaalle ensimmäisenä?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Pian lääkäriin., 04.09.2009.

1. Pian lääkäriin. Vierailija

Jos 35-vuotias ei saa tärppiä....ja jos kaikki muuten ok, paitsi että ikää jo 35v, niin mitä lääkettä tai hoitoa ensin kokeillaan, jotta munasoluista tulisi herkemmin hedelmöittyviä?

2. Lapseton myös Vierailija

Kyllä ensin selvitellään lapsettomuuden syytä, ja sen mukaan sitten lääkitys. Jos on jo tutkimuksissa todettu, että olette ns. selittämättömästi lapsettomia, niin silloin voidaan joskus siirtyä suoraan joko ruiskutukseen tai IVF-hoitoihin.

Clomithan ovat yleinen ensimmäinen hoito, mutta niitä kyllä määrätään vain silloin, jos on oikeasti todettu, että ovulaatiota ei tapahdu ainakaan joka kierron aikana.

Ei taida olla mitään yleisesti hedelmällisyyttä lisäävää lääkettä, vaan eri valmiteilla hoidetaan erilaisia todettuja ongelmia.

3. samanikäinen Vierailija

Minulle kyllä määrättiin Clomifen-hoito ihan vain sen perusteella, että en vuoden yrityksen jälkeen tullut raskaaksi. Ultralla katsottiin munasarjat ja kohtu, mutta mitään muita tutkimuksia ei tehty. Luulenpa, että kannattaisi kysellä tuota Clomifen-hoitoa avuksi. Ja jos ei tärppää tutkia paremmin. Se on kevyt ja helppo hoitomuoto.

4. samassa veneessä Vierailija

Itse jo 38 ja kävin äskettäin lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä, kun yli vuosi yritystä takana. Sanoi, että jos ovuloi ei ole hyötyä clomeista ym lääkkeistä. Meillä jo miehen simpat tutkittu ja seuraavaksi mulle perustutkimukset ja jos kaikki ok, niin suositteli inseminaatiota.

5. Niin, en tiedä, mutta itse ainakin raskauduin toisella Clomifen-kierrolla. Ovuloinut olen lähes joka kierrossa ennen sitäkin. Saattaahan se olla, että yritysaikaa vain oli tarpeeksi ja raskaus tuli, mutta meillä tuo Clomifen auttoi ja toivottavasti saamme pienokaisen kotiin saakka. Ehkä lääkäreillä on eri näkemyksiä asiassa, meillä myös oli lapsettomuusklinikalla työskentelevä gynekologi ja hän sanoi,että tästä on hyvä aloittaa. Jos neljän Clomifen-kierron jälkeen ei olisi tullut raskautta, olisi tutkittu miehen sperma ja tehty minulle jotain tutkimuksia. Miehellä on lapsia edellisestä liitosta, joten kaipa sperma oli ainakin kohtalaista.

6. miten? Vierailija

Mä en oikein ymmärrä, että gynekologi on sanonut, että jos ei ovuloi, niin clomeista ei ole hyötyä. Mulle nimenomaan sanottiin, että kun en ovuloi, niin clomit vois auttaa. Ja ultran mukaan on auttaneetkin. Nyt munasolu on kypsynyt ihan ok. Eikös clomeja syödä juuri ovulaation lisäämiseksi? Ja niin, olen 4-kymppinen.

7. kyllä.. Vierailija

clomit tai muut ovulaatiota stimuloivat pistokset voivat auttaa jos ovulaatiota ei muuten tule. Kunhan kyseessä on oikea valmiste oikeana määränä niin ovulaatio saadaan aikaiseksi. Oikeampi tutkimusjärjestys olisi kyllä tehdä kaikki perustutkimukset kuten esim miehen sperma-analyysi ja aukio-olotutkimus ennen mitään hoitoja. Turha syödä clomejakaan jos esim torvet ovat tukossa tai miehen puolella vikaa. Vaatikaa kunnon tutkimukset aluksi niin hoitokin on oikeampaa heti alusta.

8. samanikäinen taas Vierailija

No, minusta oli helpompi edetä näin ja tuloskin tuli helposti. Mitäpä maksaa kovia hintoja tutkimuksista, kun näinkin onnistuu? Jos ei ole kiirettä asian kanssa, niin aivan hyvin voi syödä yhden clomi-kuurin kokeeksi. Monia myös onnistaa.

9. kyllä.. Vierailija

tokihan sitä voi niinkin edetä mutta on paljon ihmisiä joita clomit ei auta tai jos syy on miehessä. Clomeissa on kuitenkin myös haittansa, esim limakalvon oheneminen, joten varmuuden vuoksi niitä ei kannata syödä.

10. Vierailija

ainahan se tilanteesta ja yksilöstä riippuu, mistä kannattais aloittaa. Vaihtoehtona siis heti kunnon tutkimukset tai sitten clomi-kokeilua. Riippuu kaiketi siitä, mitä itsekin haluaa/mies haluaa.

11. ap. Vierailija

Onko clomeilla sitten munasoluja parantava vaikutus? Miten se vaikuttaa jos ovulaatio muutenkin tulee säännöllisesti? Onko sillä sivuvaikutuksia? Tuleeko pahemmat menkat tms? Miten se lääkitys aloitetaan, kauanko siitä syödään?

12. Lapseton myös Vierailija

Käsittääkseni clomit eivät vaikuta munasolujen laatuun. Jos muutenkin tulee ovulaatio, ja alkaa clomeja syömään, niin sitten tulee kai aika helposti kerrallaan useampiakin munasoluja. Maailmalla on noiden clomien vastuuttoman käytön seurauksena ollut jopa 8 ja 9 sikiön raskauksia.

Menkat eivät clomeilla pahene. Sen sijaan niiden sivuvaikutuksia ovat juuri tuo kohdun limakalvon oheneminen, näköhäiriöt, päänsärky, mahdollinen mahan nipistely ennen ovulaatiota jne. Jos clomeja käyttää elämänsä aikana yli 12 kiertoa, niin munasarjasyövän riski noin kolminkertaistuu.

En oikein usko, että on olemassa munasolujen laatua parantavaa lääkettä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Nuo lapsettomuuden hoidossa käytetyt valmisteet kai lähinnä aikaansaavat ovulaation tai irroittavat munasolun.

13. No höpö höpö edelliselle. Suomessa ei ainakaan clomien vastuuttoman käytön seurauksena ole tullut jopa 8 tai 9 sikiön raskauksia. Täällä ilman seurantaa määrättävät määrät ovat niin pieniä, että gynekologit uskaltavat antaa kuurin jopa ilman seurantaa, koska monisikiöraskaudet ovat äärimmäisen harvinaisia. Kaksoset ovat mahdolliset, mutta tuo esitetty määrä on Suomessa täyttä potaskaa. Amerikassa ehkä voidaan naisille syöttää tuollaiset määrät clomeja, ei Suomessa.

Itselläni tulee ovultaatio lähes joka kierrossa, mutta raskauden aikaansaamiseksi olen kummassakin raskaudessa (toinen päättyi keskenmenoon, toisesta olen nyt raskaana) joutunut turvautumaan Clomifen-hoitoon. Hoito määrättiin minulle neljään kiertoon. Raskaus sai nyt alkunsa viimeisestä. Itse ainakin voisin suositella yhtenä keinona ennen kenties jämerämpiä. Ovat turvallisia Suomessa. Käytetyt määrät ovat niin pieniä.

14. pessie Vierailija

Minun gynekologini, lapsettomuuden hoitoon erikoistunut, ainakaan ei kirjoiteta clomeja ilman UÄ-seurantaa. Perusteluksi sanoi, että ei ole kauhean kiva saada kolmosia. Olin samaa mieltä.

15. ÖÖ- Vierailija

Tuolta clomi-ketjusta voi saada aika hyvän kuvan siitä, kuinka paljon seurantaa oikeastaan määrätään tai toteutaan... TAvallisilla, terveillä naisilla se ei taida olla kovinkaan yleistä. yksityisillä klinikoilla varmasti määräävät (osaksi rahan takia?) tai jos on jotain erityistä problematiikka. Mutta ihan tavallisille, terveille naisille melko turvallisia ilman ultraseurantaa. Minulla on nyt tulossa alkuraskauden ultra clomifen-raskaudessa. Olisikohan oikein kolmoset tulossa, kun mitään seurantaa ei ole ollut... tulen kertomaan. Toivottavasti ei ainakaan kolmas tuulimuna!!

16. Edellinen jatkaa Vierailija

Elämäni ensimmäinen raskaus on siis nyt virallisesti todistettu. Viikkoja oli tasan 7. Clomi-kuurin 4. kierrolla tärppäs. Yksi alkio siellä aloitteli kasvuaan. Voi jiesus, kun toivois, että kerrankin tässä elämässä onni potkisi aivan loppuun saakka.

17. ap. Vierailija

Onnea edelliselle!

Kysyisin vielä että miten seuranta sitten toteutetaan...Sorry tyhmyyteni...katsotaanko ultralla montako sieltä on puhkeamassa, vai...? Nimittäin sitten kun munasolu tai solut ovat jo puhjenneet, niin tilannehan on ohi?

18. poijux Vierailija

Mä en kyllä ymmärrä, että miksei tutkita spermaa ihan ekaksi vaan aletaan syöttää naiselle lääkkeitä. Eikä ne edellisen avioliiton lapsetkaan mikään tae ole, ainakaan jos niitä on vain yksi. Voi sen olla joku muukin siittänyt.

19. äääh! Vierailija

Oisko vaikka se, että kaikki eivät yksinkertaisesti halua mihinkään tutkimuksiin, varsinkaan miehet (ja tästä taas seuraa kritiikkiä). jos joku haluaa käyttää mietoa hormoonihoitoa tärppiä edistämään, niin onko tuo joltakulta pois, vaikka tuo joku ei koskaan haluaisi mennä mihinkään sen kummempiin tutkimuksiin? Kaikki ei nimittäin koskaan mene mihinkään tutkimuksiin tai muihin hoitoihin kuin kotihoitoihin, joihin Clomifen-hoito vielä mielestäni kuuluu.

20. pessie Vierailija

Minusta (ja gynekologistani) on täysin hullua alkaa hoitamaan klomifeenillä naista, jonka miestä ei ole tutkittu. Miehen tutkiminen on todella helppoa, ruiskaus purkkiin ja sperma mikroskoopin alle. Lapsenteko on pariskunnan yhteinen projekti ja mielestäni miehen osuus on siinä sen verran pieni, ettei tuo siemennesteanalyysi ole liikaa vaadittu. Klomifeeni on lääke siinä missä muutkin lapsettomuushoitojen lääkkeet eikä missään nimessä vaaraton. Esim. useamman kuukauden kuuri ohentaa limakalvot, pitkä hoito voi lisätä munasarjasyövän riskiä, aiheuttaa kuurin aikana ihan oikeita sivuvaikutuksia. Miksi altistaa naista kaikille näille, jos on mahdollista, että syykin lapsettomuuteen on miehessä? Kolmannes lapsettomuudesta johtuu muuten miehestä, kolmanneksella syitä molemmissa ja kolmannes on naisesta johtuvaa. Eli ei tuo sperma-analyysi mitään liioittelua ole. Minä ainakaan en klomeja söisi ilman miehen tutkimusta. Eikä minulla ole ainakaan ollut vaikeutta miestä siihen tutkimukseen saada, vaikka ei hän sinne riemusta kiljuenkaan mennyt.
    ps. monet miehet varmaan pelkäävät ja jännittävät sperma-analyysin tulosta. Se on ihan ymmärrettävää. Meillä pitää tukea miehiämme!

21. äääh!!! Vierailija

Jotenkin sitä vain oppii lukemaan vastauksia ennen kuin ne ovat tulleetkaan. Arvasin nimiittäin, että saan pitkän saarnan tyyliin "pessie". Olisn voinut itsekin ne kirjata jo viestiini. Saarnoista ja puheista huolimatta - kaikki miehet eivät koskaan halua mennä sperma-analyysiin ja jos nainen haluaa hieman avittaa omaa osuuttaan, niin se hälle sallittakoon. sitäpaitsi emme voi koskaan tietää kenenkään tilannetta täydellisesti. Siinä ei pessien eikä pessien gynekologin mielipiteet auta, jos asia on toisin mietitty.

22. äääääh!!! Vierailija

Niin ja jatkoksi: meillä gynkelogi antoi suoraan clomifen-reseptin eikä edes ehdottanut miehen tutkimuksia ennen sitä. Hyvä niin, koska olen nyt rv 32 raskaana kolmen vuoden yrityksen jälkeen. Suosittelen muillekin pientä avitusta! Meillä tosin tilanne se, että itse olen kyllä raskautunut, mutta raskaudet ovat keskeytyneet. Mitään tutkimuksia emme ole halunneet syystä, että raskaaksi on joskus tultu, miksi ei sitten uudestaankin. Pienellä avustuksella jäi toiset 3 vuotta yritystä pois.

23. Lapseton myös Vierailija

Minäkin olisin aikoinani halunnut tuota avitusta. Kun lasta ei tullut, ajattelimme ensin, että ei mennä mihinkään raskaampiin hoitoihin, vaan jos jotain kokeillaan niin näitä kevyempiä hoitoja (joku sanoi "kotihoitoja") toisin sanoen siis vain lääkitystä ja jos se ei tehoa, niin sitten ehkä adoptio/muu ratkaisu. Ovuloimattomuuteni oli todettu testein, joten se oli varma ongelma. Yritin vakuuttaa useammallekin lääkärille, että tässä tilanteessa ei tosiaankaan kannata tehdä mitään isompia tutkimuksia, koska lopputulema olisi kuitenkin se, että aiomme kokeilla vain lääkitystä. Olisin itse ajatellut, että tuon standardi 4 kk:n tai maks. 6 kk:n clomikuurin haitat olisivat hyvin rajalliset. Turhien tutkimusten poisjättämisellä olisi säästänyt aikaa, vaivaa ja rahaa.

Sain lopuksi, vuosien kuluttua clomeja, vain 2 kierroksi. Mieskin on tässä vaiheessa jo tutkittu ja on OK.

Ymmärrän kyllä, että clomien määräämisessä pitää olla varovainen, mikäli nainen näyttäisi kyllä ovuloivan luonnostaan, koska silloin monikkoraskauksien riski on iso ja tiedän, että ko. valmistetta voi naisen elämän aikan käyttää vain rajallisen ajan juuri tuon syöpäriskin takia. En vain ymmärrä, miksi noita clomeja pihdattiin meikäläisen kaltaiselta selvältä tapaukselta, ainakin olisi voinut yrittää raskautua hoitamalla jo todettua ongelmaa.

24. Lääkäri Vierailija

Täytyy nyt hivenen oikaista käsitystäsi munasarjasyövän riskitekijöistä ja clomifenin käytöstä.
    Ensinnäkin clomifenin/munasarjasyövän riskit lisääntyvät yli 12kk. YHTÄJAKSOISELLA käytöllä. SEKÄ jos tulee onnistunut raskaus, joka päättyy synnytykseen, RISKi kumoutuu. Karkeasti ilmaistuna voi sanoa, että clomifeniä/ yhtälailla muitakin lapsettomuushoitoja saaneilla on munasarjasyövän riski kohonnut, ellei heillä ole onnistuneita raskauksia yhtään.

25. ;);9 Vierailija

Kiitos lääkärille asiantuntemuksesta. Täällä liikkuu jos sun mitä tietoa...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri