Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä liikuntalaji kauniin vartalon salaisuus?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä hkhkhkkh, 22.01.2007.

1. komppaan Vierailija

Komppaan. Juoksu.

2. sesam, ei kirj Vierailija

Mä juoksen ja joogaan (50km+6 h/viikko), talvella hiihdän, lumettomana aikana pyöräilen paljon lisäksi. Kroppa on hoikahko, mutta eivät nämä lajit vartaloa muokkaa siten kuin sali. Olen muutamaan otteeseen yrittänyt aloittaa salia ihan saadakseni niitä vartalonmuokkaushyötyjä, mutta olen päätynyt takaisin "kivojen" liikuntojen pariin.

En usko, että mikään liikunta muokkaa kroppaa niin hyvin kuin sali.

Toki kropat muokkautuvat eri tavalla ja minulle lihasta ei vaan kasva millään. Kroppa on soveltuva aerobiseen liikuntaan (kestävä) ja nopeus/voima-ominaisuudet puuttuvat jokseenkin kokonaan. Jollakin muulla lihaksetkin saattaisivat kasvaa vastaavalla liikuntamäärällä.

3. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Uinti solakoittaa vartaloa kauniisti joka puolelta.

4. vieras Vierailija

Minä uskon myös pilateksen ym. syvien lihasten hallintaan keskittyvien lajien tehoon. Ryhti on se mistä kaikki saa alkunsa. Esim. minkäänmuotoisilla käsivarsilla, täydellisillä reisillä tai upealla vaatetuksella ei ole merkitystä, ellei ihminen kannattele itseään ryhdikkäästi ja liiku suht kepeästi.

Jooga, pilates, balletone, callanetics jne jne auttavat löytämään keskikropan syvät lihakset ja opettavat kannattelemaan omaa kroppaa oikein. Siinä samassa myös kaulan ja niskan lihaksisto vahvistuu, pään kannattelu paranee ja koko postyyri näyttää kauniilta. Liikkumisesta tulee sulavampaa jne jne.

Mikäli minun pitäisi harrastaa vain yhtä lajia lopun elämäni, niin se olisi joku noista mainitsemistani body&mind lajeista. Kestävyyttä ja sykettä niihinkin saa mukaan varioimalla liikkeitä.

5. richbitch Vierailija

Ei oo puntin voittanutta.

Käyn salilla 3xvkossa ja teen ylä- ja alakropan vuorotellen. Se riittää kun tekee lyhyet tehokkaat sarjat melkein maksimipainoilla. Treeniin menee aikaa n 25 minuuttia kerrallaan.

Juokseminen 5-10km kerrallaan vuodenajasta ja säästä riippuen pitää läskit loitolla, ihon kirkkaana ja stressin poissa.

Siihen lisäksi yksi kehonhuoltotunti viikossa ja/tai perusvenyttelyt niin muuta ei tarvita.

Näin menen, olen 51-vuotias ja eipä monella nuorellakaan siellä salilla ole yhtä
    nättiä kroppaa kun mulla.

Tietysti pohjalla kilpaurheilijatausta, mutta siitä nyt on yli 30 vuotta...

6. pleez Vierailija

Kuulostaa hyvältä! Mitkä laitteet, painot ja sarjat? Vatsat?

7. kakkapuhetta Vierailija

Älä nyt tuohon viestiin usko, ala- tai yläkropan tehokasta treeniä lämmittelysarjoineen ei tehdä puoleen tuntiin. Vaikka kuinka mainostais olevansa entinen kilpaurheilija :D

Esimerkiksi yläkropasta pitäis treenata mm. olkapäät, hartiat, yläselkä eri lihaksineen, haukka, ojentaja, rintalihakset, vatsat ja alaselkä. Siihen ei tosiaan puolessa tunnissa pysty jos oikeasti aikoo treenata, vaikka käyttäis kuinka maksimipainoja ja lyhyitä sarjoja.

8. pikatreenaaja Vierailija

Riippuu ihan siitä, mitä liikkeitä tekee. Vapailla painoilla puoli tuntia riittää hyvin. Tehokkaasti vaikka liikeparina penkkipunnerrus (rinta, ojentajat, olkapään etuosa) + kulmasoutu (yläselkä, hauis, takaolkapää, ilman tukea tehtäessä myös vatsa ja alaselkä), pystypunnerrus tangolla seisten (olkapäät, ojentajat, keskivartalo) + pystysoutu (olkapäät, yläselkä, hauis). Muutamat vatsat siihen vielä, alaselkä treenaantuu sitten jalkapäivänä kun tehdään kyykkyjä ja maastavetoja.

Itse olen jo pitkään vetänyt puolen tunnin kokovartalotreeniä: kyykky, suorinjaloin maastaveto, kulmasoutu, penkkipunnerrus, pystypunnerrus. On tosi tehokasta ja koska rasitus kullekin lihasryhmälle on kerrallaan pieni, voi treenata monta kertaa viikossa koko kropan läpi (ja samana päivänä vielä jotain muutakin). Tällöin viikon kokonaisvolyymista kuitenkin tulee ihan riittävä eri lihasryhmille.

Ihan aloittelija ja tekniikkoja/omia rajojaan tuntematon ei tietysti aluksi saa näin paljon irti puolesta tunnista.

9. kakkapuhetta Vierailija

Voi höpö höpö, miten te voitte täällä missä on paljon kokemattomia ja aloittelevia naisia jauhaa tuollaista? Nehän uskoo teitä ja siinäpä sit ollaan, kunto ei nouse ja harrastus lopetetaan kun tuloksia ei tule. Sama kuin kävisi Bodypumpissa, muutaman minuutin rasitus yhdelle lihasryhmälle ei tosiaan riitä, jos lähtee tekemään vaikka pyramidia. Toki jos huvikseen vähän jumppailee ilman sen kummenpaa lihaksen kasvatustarkoitusta tai voiman lisäämistä niin siitä vaan, kuntoilkaa vaikka 15 minuuttia kerrallaan..

10. pikatreenaaja Vierailija

Hyvä jos uskovat, ei se vereslihalle pumppailu ole ainut oikea tapa toimia. Itse olen treenannut jo vuosia lihaksen ja voiman kasvatustarkoituksissa ja todennut että vähän kerrallaan toimii parhaiten mulle, kunhan viikkovolyymi on riittävä. Jos harrastaa mitään muuta kuin punttia niin tuo vähän kerrallaan on siitäkin hyvä että joku paikka ei ole jatkuvasti ihan väsynyt ja jumissa.

Tuollainen puolen tunnin treeni puoli kroppaa kerrallaan onnistuu vaikka joka päivä (ja vielä ehtii tehdä jonkun muun treeninkin!) ja silloin viikkovolyymi on ihan yhtä suuri tai suurempi kuin siten että rääkkää ne lihasryhmät yhdessä pitkässä treenissä kertaheitolla kerran viikossa.

Kuten sanoin aiemminkin niin aloittelijalla homma ei tietystikään mene puolessa tunnissa ennen kuin tekniikat ovat hanskassa ja kroppa "hereillä". Aloittelijahan ei lämpiä yhtä nopeasti kuin hyväkuntoisempi tapaus.

Vielä karsitumpi versio edellä selostetusta treenistä olisi sitten siirtyä voimanostoliikkeisiin kuten tempaukseen ja työntöön. Niitä ei todellakaan edes jaksa kovin montaa minuuttia kerrallaan vedellä ja takuulla ovat tehokkaita. Ne tekevät, jotka osaavat. Jos ei osaa, täytyy tehdä useampi erillinen liike.

11. richbitch Vierailija

Lämmittelysarjoineen? Mä en tee lämmittelysarjoja, enkä yhtään aerobista asiaa salilla.
    Juoksen salille, ja jos teen yläkropan, soudan 5 min. ennen treeniä.

Venyttelyt hoidan myös ihan erikseen, en salilla.
    Mun setissä on 9 liikettä per päivä ja kun teen 2-3 x 10-12 sarjoissa paikkaharjoitteluna, enkä pidä edes taukoja laitteiden välissä, saan koko treenin tehtyä alle puoleen tuntiin.

En juorua, en lue lehtiä, en jonota laitteisiin koska käyn päivällä tai myöh-. illalla.
    Joka setin viimeiset on selkä ja vatsat.

En useinkaan tee loitontajia ja lähentäjiä;)

Tässä nämä:

penkkipunnerrus 3x10
    kulmasoutu 3x10
    pystypunn käsip 3x10
    perhonen 2x12
    ylätalja 2x12
    ojentajat talja 3x10
    hauis käsip 3x10
    selän ojennus 3x12
    vatsat 3x12

jalkaprässi / kyykky 3x10
    reisiojennus 2-3x12
    reisikoukistus 2-3x12
    pohkeet seisten 2x12
    pakarakone 3x12
    selän ojennus 3x12
    vatsat 3x12

alakropalle vähemmän liikkeitä, mutta koska jaloille teen niin isoilla painoilla, että
    tauot on vähän pidempiä. en aina tee pohkeita, koska ne saa hyvän treenin juoksulenkillä.

vedän ylätaljan taakse, jolloin saan selän treenattua pidemmälät alueelta. se vaatii harjoitusta jottei riko niveliään. vatsoja teen kuten huomaatte tosi vähän, mutta teen ne vastuksilla ja pysäyttämällä jolloin teho on ihan riittävä.

12. kakkapuhetta Vierailija

Ilmeisesti sitten sun treeni on ylläpitävää eikä voimaa kasvattavaa. Entisinä urheilija varmaan ootkin perillä siitä faktasta että jos haluaa liahsta kasvattaa ja tulosta parantaa tartteis vähän painojakin kasvattaa :)

Esimerkiksi 3*10 penkkipunnerruksessa on ihan kiva lämmittelysarja, sitten vasta aletaan isommilla painoilla nosteleen ettei mee paikat rikki, senkin sä varmaan tiedät. Kylmiltään jos meet penkkiä tekemään kasvaa lihasvaurion riski eikä noin lyhyeen sarjaan mitään pyramidia rakenneta.

Me näköjään puhutaan ihan eri asioista, mä treenaan lihasta ja voimaa, en tuollaista ylläpitävää naistenlehdistä opeteltua muutaman sarjan ohjelmaa. Outoa ettet näitä asioita erota, oothan sä kuitenkin entinen kilpaurheilija ;)

13. uutta Vierailija

14. richbitch Vierailija

naistenlehdistä opeteltua? isommilla painoilla? enhän mä edes maininnut painoja/vastuksia.

juu, mun treeni on 100% ylläpitoa, rakentamista tein yli 30 vuotta sitten.
    silloinen kroppani oli kone, nykyinen on kaunis.

voit varmaan kuvitella miltä näytti superrasvattoman taitoluistelijan reisi. ei kiitos enää.
    vatsakin on kauniimpi kun joka lihas ei erotu.

keskustelun aihe oli kaunis vartalo ja millä se tehdään.
    siihen kysymykseen vastasin.

voin pitää sulle luennon rakentamisesta ja kehittämisestä, mutta se ei kuulu tämän otsikon alle.
    nyt auoit päätäsi ihan väärälle henkilölle.

15. richbitch Vierailija

rintalihasliike.

http://www.exrx.net/WeightExercises/...nal/DBFly.html

16. Alexium Vierailija

3x10 tarkoittaa 3 kpl 10 toiston sarjaa.
    Painoja ei taidettu mainita.

17. kakkapuhetta Vierailija

:D :D jep, kyllä mä sen tiesin. Ja edelleen olen sitä mieltä että 3*10 on kiva aloittelusarja josta lähdetään sitä penkkisarjaa rakentamaan.

Olis toisaalta kiva kuulla richbitchin käyttämät painot tuossa penkissä vaikka?

Esimerkkinä oma penkkisarja koostuu

2*20*20 kg (tää on se kuuluisa lämmittely, jolla mun paikat pysyy ehjinä)
    1*10*30 kg
    2*10*40 kg
    1*10*45 kg
    1*8*50 kg
    1*6*55 kg
    1*3*60 kg
    1*1*62,5 kg
    1*6*50 kg
    1*8*40 kg
    1*20*20 kg (loppuverryttely lihaksille)

Tähän päälle vinopekkisarjat, about 8*8-12*14,5kg ja taljalla tehtävät rintalihakset. Aikaa menee 25 minuuttia, siihen sit lopputreeni 1-2 lihasryhmälle päälle.

18. kakkapuhetta Vierailija

Edelliseen viestiin lisättynä painotetaan nyt vielä että 3*10*LÄMMITTELYPAINOT on hyvä lämmittelysarjam, ennenkuin Alexium pääsee taas ojentamaan :D

19. richbitch Vierailija

Sä treenaat ihan eri asiaa. Tuo on sitä mitä mä tein joskus vuosikymmeniä sitten kun kasvatin habaa. Tässä ketjussa puhutaan ihan eri asiasta.

Kun treenasin noin kovaa salilla, luistelin myös 4 tuntia päivässä ja juoksin joka päivä 7-10km. lisäksi tanssitunnit ja hieronnat sun muut. Nyt ylläpidän saavutettuja etuja ja haluan pienet sievät lihakset. Jalkoja olen pienentänyt tarkoituksella...

Penkissä yleensä 25-35kg. Oma pituus 157 ja paino 50.

20. kakkapuhetta Vierailija

No nythän tää alkaa selviämään, muistelin vaan lukeneeni aikasemmasta viestistä että sanoit käyväsi salilla kasvattamassa lihasta ja ihmettelin miten ei entinen ammattiurheilija ymmärrä lämmitellä..mut eihän siinä juuri loukkaantumisen vaaraa ole jos painoina on tosiaan tanko ja lukot :)

21. käytöskukkanen Vierailija

ja vielä ihmetellään kun naiset eivät uskalla käyttää vapaita painoja! Eivätpä kai kun salit ovat täynnä näitä petolintuja, jotka nokkivat silmät päästä. Ketjun aiheena oli kauniin vartalon saavuttaminen eikä se kuinka paljon nousee penkistä. Itse olen treenannut nousujohteisesti vuosia enkä koskaan tuollaisia määriä KERRALLAAN kuin sinä. Kun elämään kuuluu muutakin urheilua kuin se puntti, ei vain voi treenata sillä periaatteella että rääkätään lihakset ja hermot muusiksi kerran viikossa. Kauniin vartalon ja fyysisen kunnon kehityksen kannalta se ei ole ollenkaan välttämätöntä. Ymmärrän tietty että sellaista on vaikea kuulla jos itse on aina treenannut sinun tyylillä ja muutaman vuoden perästä sit ihmettelet, mihin se kehitys on pysähtynyt ja miksi nivelet täynnä kalkkia.

22. Jaa-a Vierailija

Edelliseen keskusteluun viitaten, onkohan ihan aiheellista mainostaa että riittää kun heiluttelee tankoa muutaman kerran eri variaatioilla ja se riittää muokkaamaan kehoa? Tosiaan aloittelva jumppaaja saa väärän käsityksen mitä kuntosalilla käynti vaatii.

23. kakkapuhetta Vierailija

Mun elämään kuuluu muuten salin lisäksi 4-5 aerobista lajia, riippuen vuodenajasta :)

Käyn myös 3-vuorotöissä, opiskelen, vietän paljon aikaa perheen ja lapsien kanssa. Eihän nää oo kuin järjestelykysymyksiä..

24. vai heiluttelee... Vierailija

Heh, kyllä vapaapainotreeni on heiluttelusta kaukana, oli se harjoittelukerran toistomäärä mikä hyvänsä. Sitähän ei ole kukaan mainostanut että jonkinlainen heiluttelu riittäisi, vaan sen ovat keksineet omasta päästään kauniin nimimerkin ja hyvät käytöstavat omaava "kakkapuhetta" ja ilmeisesti joku muukin. Mainitun nimimerkin treeni kuulostaa kyllä todella ääripäältä, johon ei tarvitse ryhtyä saadakseen kauniin vartalon ja kunnon nousuun. Eikä oikeastaan massan ja voiman takiakaan. Noin suurivolyymista treeniä ei varmaan tehdä kuin kerran viikossa. Jos joku palastelee tuon urakan vaikka puoliksi tai kolmeen treeniin, hän tekee viikossa ihan saman kokonaistyömäärän. Mutta toki "kakkapuhetta" varmaan ennättää tänne huutamaan, että moninaisten oheislajien, vaativan työn ja täydellisen äitiyden lisäksi hän myös vetää kyseisen setin vähintään joka toinen päivä :)

25. crossfit Vierailija

Crossfit taitaa olla melkeinpä ainoita lajeja joissa noin lyhyt treeniaika ja lyhyet palautukset toimii kuntoa kohottavasti, ainakin noilla painoilla, siihen kannattaa tutustua jos ei ole aikaa / halua kuntoilla kuin se vajaa puoli tuntia.

Richbitchin ohjelma ei kauheasti kestävyyttä paranna, kuulostaa enemmän alkulämmittelyltä koko ohjelma. Joku jo mainitsikin että antaa väärän kuvan aloittelevalle urheilijalle ja pahimmassa tapauksessa into käydä salilla loppuu kuin seinään tuloksien puuttuessa..

Ehkä PT tai salin henkilökunta osaa tehdä oikean saliohjelman aloittelijalle? Koska kyllähän se kuulostais kivalta ja houkuttelevalta ettei tarviis kuin muutama minuutti ähistä salilla ja kunto nousee ja paino putoaa, mut tosiaan kaikkea mitä netistä lukee ei kannata uskoa. Ei näitä 20 minuutin koko vartalo treenejäkään..

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri