Hae Anna.fi-sivustolta

mikä mulla on? masennus?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä tyttö99, 17.06.2013.

1. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Moi. Tää ei kuulu tähän osioon, mut ei oikeestaan muutakaan osioo löytyny, joten tein tän ny tännne.
    Eli mulla on ollu pari kuukautta itkuherkkyyttä ja tälleen.Voin perjaattees itkee ihan yhtäkkiä vaikka jos joku sanoo esim "koira" tms, eli ei mitään logiikkaa. En itke julkisilla paikoilla (esim.kaupassa), eli pystyn tsemppaamaan sillen et "et nyt rupee itkee" mut sit kotona rupeen vaan itkee heti. Lisäks mulla on ollu ny joku viikko ruokahaluttomuutta, et ei mikään maistu. Varsinkin sillon, ku mä oon just itkeny, mun ei tee yhtään mieli syödä ja mulla on jatkuvasti semmonen huono olo. Lisäks mulla on vatsaoireita, mut ne on "ristitty" ärtyväks suoleks. Käytiin äidin kaa lääkärissä näiden vatsaongelmien takia.
    Mulla on myös pääkipua. Toki mulla on silmälasit, että se vois johtuu niistä, mutta pääkipu on tosi voimakasta. Sit mulla on semmonen apee ja surullinen olo.
    Vielä tohon itkujuttuun; mä oli 15 päivä kesäkuuta mun elämän rakkauden Michael Monroen keikalla ja meinasin sielläki itkee. Sit mä vaan olin silleen et "nyt s****na et itke" mut mulla oli koko ajan kyyneleet silmissä. Mut jossain luki et ku näkee idolinsa, nii itkeminen on kai normaalia? Se on vaan outoa, et kun mä kuuntelen esim. Hanoi Rocksin musiikkia, nii mulla voi ihan hyvin kyyneleet valua pitkin poskia tauotta ja mä vaan nyyhkytän.
    Mä oon ihan erilainen kaverien ja perheen ym kanssa: mä nauran, oon ilonen jne. Mut sit tksin.. kaikki tää alkaa. Mä en vaan jaksa nähä kavereita, mä oon "kyllästyy" mun kavereihin, et en vaan jaksa nähä nit usein. Voin olla ihan hyvin esim kuukauden näkemätä kavereita ja istuu vaan kotona ja kuunnella Michaelia.
    Sit mä oon tosi väsyny ja jotenki ahdistunu ja suutun helposti. Mulla on kyll siitepölyallergiaa, et selittäskö se sitä väsymystä, ku mä syön allergialääkkeitä?
    Mä myös ootan itteltäni tosi paljon ja muistan virheeni/mokani TODELLA pitkään, joka ei ainakaan auta tässä asiassa.
    Mulla on ollu myös pitkään uneomanen tunne: ikäänkuin kaikki tapahtuis unessa, eikä mulle jää mitään kunnon muistoja. Mä voin myös yhtäkkii unohtaa esim. miten Michaelin nimi kirjotetaan. Kilpirauhaset mulla on vatsaongelmien ja "laihuuden" (lue: tavallista hoikempi) takia testattu, täysin normit arvot. (Viitaten tohon uneomaiseen tunteeseen). Ja oon siis 13v tyttö.
    Voisko tää olla masennusta?

2. Täti Savosta Vierailija

Se on murrosikää, ei huolta.
    Michael Monroe voisi olla muuten sun isoisä....

3. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

ok, tanks.
    niinhän mike vois olla, mut ei se vähennä sen täydellisyyttä!se on vaan niin rakas ja tärkee mulle!

4. Mummu Vierailija

Sinulla tulee murrosikä ryminällä päälle. Vaikka todellakin voisin olla sinun mummosi, muistan ihan hyvin oman murkkuajan itkuherkkyyden, itsetunto-ongelmat ja sekavan pään ihan selvästi. Mikään itsessä ei miellyttänyt, kaikki herkisti ja yksinolemisen tarve oli välillä voimakasta, vaikka minä olen aina ollut vilkas ja seurallinen, liikunnallinenkin.

Jos jaksaisit muistaa, että tämä on normaalia ja olet yksi muiden samoine tuntemuksinesi toisten joukossa, vaikka kaikki muut näyttävät olevan ihan iisisti itsensä kanssa sovussa. Niinhän sinäkin yrität näyttää muille, ihan samoin kuin ne muutkin!

Ihmisen elämän jaksossa on oikeastaan kolme murrosikää, joihin liittyy ennen kaikkea suuret hormonaaliset muutokset. Hormonit ovat sellaisia vaikuttajia kehossamme, jotta oksat pois!
    Niiden takia itketään, nauretaan, rakastutaan ja tehdään monenmoista.

Tyttöseni, sinä selviät tästä rylläkästä aikanaan, tämä on väliaikaista onneksi. Vanhempasi tietävät, jotta sinä alat kehittyä naiseksi ja tietävät myös, jotta siihen liittyy myös kapinointia itkujen lisäksi. Kyllä se sitä, ota rauhallisesti. Itku on annettu ihmiselle purkautumistieksi ja joskus se tekee todella hyvää!

5. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ok, tänks:)
    niinhän se toki voi olla, en ajatellukaan...
    mun äiti on ihan "paniikissa"tän "jutun" takii...

6. Mummu Vierailija

Näytäpä kirjoitukseni äidille, niin hänkin rauhoittuu. Meillä kaikilla tulee murrosikä, mutta se ajoittuu ja ilmenee jokaisella tavallaan. Jos jututat sukunne naisia sekä isän että äidin puolelta, alkaa varmasti tulla jommalta kummalta puolelta samanmoisia kokemuksia vastaan. Itse olen isän puolelta kehityskaariperimäni saanut ja siskoni taas äidin puolelta, vaikka ulkonäköperimät ovat juuri päin vastoin.

On myös paljon opastavaa kirjallisuutta, josta voitte itse tutkia näitä asioita. Kirjastosta löytyy ja henkilökunta auttaa löytämään sopivia niistä juuri sinulle. He ovat siellä sitä varten ja tottuneet kaikenlaisiin kysymyksiin.

Kun lakkaatte hermoilemasta niin sinä kuin äitikin, olo helpottuu jo siitä suunnattomasti! Luonnolliseen suhtaudutaan luonnollisena ja kärsivällisesti odotellen sen jälkeen tulevaa seesteisempää aikaa.

7. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Allergialääkkeet kyllä oikeasti väsyttää ihan perhanasti. Kokemusta on.

Muilta osin olen samaa mieltä muiden vastaajien kanssa. Et ole epänormaali, vaan heräävä hormonitoiminta voi iässäsi aiheuttaa kuvaamasi laisia oireita. Ihan normaalia tuo on.

8. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ok, juu:) kiitos:)

9. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

ok, hyvä tietää. ihan nää perus reseptittömätkin?:) ok, kiitos:)

10. Ei masis Vierailija

Vielä yksi juttu huomioitavaksi tuohon väsymykseesi. Syötkö terveellisesti, ulkoiletko ja liikutko? Olisiko mahdollista että hemoglobiinisi olisi alhainen (anemia)? Ja toinen olet kasvuiässä vielä 18 ikävuoteen asti ja sanotaan, että lapsi kasvaa nukkuessaan. Tarvitset siis paljon unta, että saavutat pituusmaximisi. Riittävä nukkuminen on hyväksi myös muulle kehityksellesikin.

11. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Juu elikkä ne ihan reseptittä saatavat allergialääkkeet, erityisesti setiritsiini (esim. Zyrtec) väsyttävät kovasti. Kannattaa kokeilla esim. Benadryl -merkkistä allergialääkettä, se on ainakin mulla ollut lähes ainoa, joka ei väsytä koomaan asti.

12. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

syön terveellisesti ja nukun, mutta liikun toosi vähän... anemia, hm.. voishan se olla. tosin mun veri-arvot oli tosi hyvät, kun ne katottiin lääkärissä. kai se näkyis niissä? mult katottiin tosin valkosolut(?) näkyiskö anemia siinä samsaa? emt.
    musta tulee (kuulemma) enintään 169cm, oon ny 165 cm, en siis kasva enää hirveesti.

13. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

okei, kiitos:) meil on just zyrteciä...

14. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    mutta: mulla alko murrosikä jo 11v... eli puhkes (paha) akne ja rinnat alko kasvaa ja lantio leventyy ym. nyt akne on enään lievä, en käyttäny mitään lääkkeit. tää aknekin voi olla osasyy tähän pahaan oloon, kun finnei on myös rintakehäs ja yläseläs ja äiti vähättelee niitä...
    päivitystä: mulla on myös semmonen yksinäinen olo ja itkeminen ei helpota YHTÄÄN. katoin just tänään ja eilen (ja toissapäivänä) nana-nimistä animea- ja leffaa youtubesta, se sai mut niin surulliseks ja itkemään moonta kertaa, mut silti mä rakastan kattoo sitä... se on mun lempimanga- ja leffa. mut joo, eksyin aiheesta.
    "ihmisten ilmoilla" mä hymyilen enemmän ja oon ilosempi, mut vakavampi ja mietteliäämpi kun ennen. eli täs oli tilannepäivitys.

15. Mummu Vierailija

Murrosikäsi alkoi nuorena. Olet ollut silloin ihan lapsi (olet vieläkin), vaikka kehollinen muutos alkoi silloin. Mieli ei välttämättä silloin vielä käsittele asioita, mutta nyt on sen vuoro.

Akneen on hoitoja. Koulun terveyssisar on hyvä auttamaan sinua alkuun ja varaatte ajan lääkärille. Et tarvitse hoitoon hakeutuaksesi vanhempiesi lupaa tai läsnäoloa. Äitisi taitaa vähätellä asiaa sen takia, ettei halua huolestuttaa sinua enempää. Akne ei ole vaarallinen, mutta hyvin kiusallinen kyllä. Minulla auttoi oleskelu auringonpaisteessa kesällä, huolellinen puhdistus ja puhtaus muutoinkin. Puristella ei aknenäppylöitä itse saa. Kosmetologeilla on aineet, välineet ja taito komedoiden tyhjentämiseen.

Yksinäinen olo on murkkuiässä hyvin tavallista. Onneksi se helpottaa aikanaan sekin, mutta kun se on päällä, ei osaa katsoa kauemmas. Liikunta ja kaverien seura helpottaa oloa, älä siis sulkeudu kamariisi, vaikka lähteminen tuntuisikin työläältä.

Vakavuus ja mietteliäisyys on merkki siitä, jotta kehityt hiljalleen lapsesta teiniksi. Lapsuuden välittömyys muuttuu siinä samalla.

16. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

mä puhdistan ihoni aamuin illoin + aina rasvaus puhdistuksen jälkeen. ei oo rahaa kosmetologeihin ym:( äidillä on vieläkin (48v) finnejä selässä, että joo...

17. Ilmahoitoa Vierailija

Kokeilepa jättää rasvat poissa ainakin yöksi. Vaihda tyynyliinaa niin, jotta se on aina ehdottoman puhdas. Voi olla, jotta ihosi tykkää olla ilman peitteitä. Finnithän tulevat siksi, jotta iho erittää rasvaa liikaa, joka koteloituu venyviin pusseihin ihon alle, jotka tulehtuvat ajan kanssa.

Käy terkkarilla ja lääkärissäkin, koulun kautta saat ne ihan ilmaiseksi. Saat myös hoito-ohjeita ja ehkä myös lääkitystä ja sopivia hoitoaineita. Pikkuisen kannattaa panostaa ihosi hoitoon rahaakin, se kannattaa ihan varmasti. Jos äidilläsi ei sitä ole, olisiko joku mummin tai sukulainen, jolle voisit puhua ja mainita myös, että äidillä ei ole varaa ihosi hoidattamiseen? Ei siihen suuria summia tarvita. Sellaisia voit pyytää lahjaksikin.

Joskus finnejä voi olla aikuisellakin, minullekin tuli uusi "murrosikä ihoon" n. nelikymppisenä, kun elämäntilanne oli hyvin stressaava.

Koetapa katsoa asiaa valoisalta kantilta: Olet terve, sinulla on hyvä koti ja rakastava vanhempi, ystäviä. Saat elää normaalia ja turvattua elämää. Meillä kotomaassakin on suuri joukko lapsia ja nuoria, joilla ei ole näin hyvin. Lisäksi murkkuaikaa kestää elämän matkasta vain lyhyen aikaa, joten kun jaksat tämän väliaikaisen kenkun jakson, elämä helpottaa ja surullinen mieliala vaihtuu iloiseen taas.

18. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

joo tiedän, mutta mun iho on pintakuiva ja nää tuotteet sopii mun iholle. en tartte vinkkejä ihonhoitoon kiitos! joo mun koko suku on köyhä, ja äiti vaan et "ei sun tartte mihinkään kosmetologille mennä, ne vaan nauraa sut ulos". halusin kyllä panostaa ihonhoitoon rahalla, mutta... äidillä on ollu nää sen finnit jo n. 13v asti, et siitä näkee sen panostuksen/välittämisen finneihin ja niiden hoitoon...
    joo joo, mulla on alapää- ja vatsa- ongelmia, mä haisen... ei aina jaksa ja voi olla positiivinen! + nyt on kesäloma, dorka! ei voi mennä terkkarille.

19. Kiitos vain Vierailija

..positiivisesta palautteestasi, kun yritän ystävällisyyttäni ehdottaa joitakin asioita, joista oeln saanut itse apua. Kouluterkkarille voi mennä syksymmällä koulun alettua ja jos et matla siihen saakka odottaa, terveyskeskus on joillakin kunnilla myös ilmainen.

Juu, ymmärrän kyllä, jotta nuori tyttö on oikukas ja äkkipikainen, malttsamaton.
    Kannattaa silti miettiä, kuinka pitkälle kannattaa mennä...

20. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

ok, sori. juu, terveyskeskukseen toki voisin mennä. anteeks oikeesti.

21. Saat Vierailija

Saat anteeksi. Muista, että sinä olet sinä ja äitisi on äitisi, kummallakin oma iho. Omat konstit eivät suinkaan aina auta, tarvitaan ammattilaisten apua eli lääkäriä ja lääkkeitäkin.

Jos iho-ongelmat vaikuttavat sinuun noin voimakkaasti, ole oma-aloitteinen ja varaa aika lääkäriltä. Sinulla on siihen oikeus.

22. tyttö99 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Totta. täytyypä varata aika lääkäriltä, odotan varmaan koulun alkuun asti ja menen ensin kysymään terkkarilta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri