Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä on liikunnan osalta jo liikaa?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Lilly, 31.01.2013.

1. Lilly Vierailija

Onko liikaa liikuntaa viikossa, jos liikun seuraavanlaisesti:
    Ma 1h kävelyä reipas tahti, 1h uintia reippaasti
    Ti 1h kävelyä reippaalla tahdilla, 1h15min kuntonyrkkeilytreeni
    Ke 1h kävelyä normaaliin tahtiin, 1h uintia omaa vauhtia
    To 1h kävelyä reippaasti, 1h15min kuntonyrkkeily
    Pe 1h reipas kävely, 1h uintia
    La 1h kävelyä
    Su 1h kävelyä ja 45min kuntosali + 45min uintia

Lähtökohtana siis on se, että en oo pariin vuoteen liikkunu kovinkaan, nyt oon pari viikkoa menny tällä tahdilla ja tuntuu kivalta, siis en suunnitellu etukäteen, menny fiiliksellä. 22v nainen 168, reipas ylipaino. Syön 1500-1700kcal päivässä.

Mietin vaan että mitä lepopäivillä tarkoitetaan, ja miksi? Nyrkkeilyn jälkeen nyt on lihakset kipeänä mut uidessa ei oikeen tunnu pahalta. Liian reippaalla tahdilla jos kävelen tai hölkkään niin oikean jalan pohkeen ulkosivussa alhaalla tuntuu ihan kuin se kramppais tms. Oon nyt aloittanu magnesiumlisän syömisen, onko mitään muita keinoja estää tätä? Kompressiosäärystimistä onko apua?

Kiitos jos joku jaksaa vastata nyypälle :)

2. Harmi2 Vierailija

3. huono ennuste Vierailija

Tällaiselle aktiiviselle liikkujallekin tuo on iso määrä liikuntaa. Liikun puolet siitä.

Olet siis päättänyt ottaa itseäsi niskasta kiinni. Tuota tahtia et kauan jaksa. Eikö sinulla ollut mitään vaihtoehtoja sen sohvaperunan ja liikuntahulluuden väliin?

Esimerkiksi sellainen liikuntapiirakka ohjaa kohtuulliseen liikuntaan.

4. Lilly Vierailija

Tää on hakusessa, myönnän. Ehkä yks syy siihen se, et mulla on kuvitelma et vähemmällä ei laihdu. Kuitenkin tuntuu ihan ku tekis mieli lähtee liikkumaan joka päivä, ihan kuin olis koukkuun jääny. Muutama viikko on nyt asteittain lisääntyny ja nyt pari viikkoo ollu tätä.
    En hahmota sillä liikuntapiirakalla sitä kunnolla ainaki siltä tuntuu.

Nyrkkeilyssä kyllä otan iisimmin kuin monet muut, vaikka soija lentääkin runsaasti ja sykkeet 150-188 välillä huitelee... Meen vähän niinku oman kunnon mukaan vaikka kyllä hiki tulee ja hengästyykin.
    En mä ihan sohvaperuna oo ollu, syöminen ollu aika paljon rempallaan, ja tosi vähän ollu liikuntaa, kävelyä 30min päivässä ja silloin tällöin nyrkkeilly...

Mitä semmoinen lepopäivä ees tarkoittaa käytännössä... Mitä sillon saa tehdä?

Ruokavalioni koostuu pitkälti kasviksista ja lihaa/kalaa/kanaa siinä sivussa. Perunat ja pastat riisit yms jätin pois, ruisleipää ja ruispuuroo syön... Hedelmiä ja marjoja.. Ateriarytmi on tasainen 3-4h...

5. kehonhuoltoo Vierailija

vaihtaisin yhde kuntonyrkkeilyn jonkinlaiseen kepeään kehonhuoltotuntiin tai itsenäiseen venyttelyyn ja kehonhallintaan, jos sellainen on tuttua. Eli esim pilatestunti + venytykset tai välillä syvävenyttely + oma pilatestreeni, yhteensä tunnista puoleentoista tuntiin. Ei tuossa systeemissä ole minusta vikaa, uinti on nivelille kevyttä ja myönteistä on sekin, että toisin kuin vaikka juoksussa, myös yläkerta treenaantuu. Sehän on usein meillä naisilla heikkous. Lepopäivänä voi minusta hyvin tehdä rauhallisen kävelyn muttei esim syvävenyttelyä eikä pilatesta, jotka lasketaan treeniksi vaikkei sydän olekaan kurkussa :)

6. Liikunta ei ole laihduttaessa läheskään yhtä tärkeä kuin ruokavalio. Liikkua pitää ihan hirveästi, jos sillä aikoo laihtua.

Mutta liikkua pitää joka tapauksessa, laihdutti tai ei, koska liikunta pitää yllä toimintakykyä. Minua ärsyttää ihan hirveästi sellainen, että liikunta nähdään VAIN keinona pudottaa kiloja, kun se on ENNEN KAIKKEA keino parantaa ja ylläpitää terveyttä. Väärää ajattelutapaa pitävät yllä mm. television laihdutusohjelmat - todennäköisesti siksi, että liikkumisesta saadaan dramaattisempaa kuvaa kuin syömisestä, ruokaostoksilla käymisestä tai ruuanlaitosta.

Minusta listassasi oli hieman liikaa, useita tunteja päivässä joka päivä ei ole hyväksi. Luin juuri erään ravitsemustieteilijän (en muista, kenen, joten en voi laittaa linkkiä) blogista, kuinka hän oli himoliikkuja, liikkui sata lasissa päivittäin. Ihmetteli sitten, kun kuntotestissä tulokseksi tulikin vain nelonen oletetun viiitosen (paras lukema) sijaan. Selitys: hän liikkui liikaa, kunnon kehittyminen vaatii lepopäiviä. Kuntotaso parani heti, kun hän hiljensi tahtia.

Lepopäivä on minun käsittääkseni tässä mielessä sellainen, jolloin ei tarkoituksellisesti harrasteta liikuntaa. Normaali arkiaktiivisuus kuten työmatka- tai asiointikävely tai -pyöräily lienee sallittua.

7. Lilly Vierailija

Joo, ruokavaliohan sen 80% tekee loppukädessä. Liikunta ei sinällään laihduta...
    Mulla tulee vaan tosi hyvä olo kun liikun, ekaa kertaa elämässä ni ehkä siks se on sit ruvennu tähän menemään, et sit tekee jo liikaa. Tänään nyt sitten pidän lepopäivän uinnin ja kuntosalin sijaan.

Ja tosiaan mulla on tavotteena laihtua ja kiinteytyä, muuttaa elämäntavat terveellisemmäksi, aikasemmin kun on olleet ihan retuperällään...

8. sesam, ei kirj. Vierailija

Kokonaisliikuntamäärä on varsin runsas. Yleensä suositellaan lisäämään liikuntaa vähitellen, ettei paikat hajoa. Jos olisit pitkän linjan himoliikkuja ohjelma olisi ihan ok, mutta äkkiseltään se on paljon.

Kävely lasketaan yleensä palauttavaksi liikunnaksi sekä peruskuntoa kehittäväksi liikunnaksi ja luulen, että se oikeasti auttaa sinua palautumaan rajummista treeneistä. Minua kovasti kiinnostaa, millaisia uimalenkkisi ovat. keskivauhdikasta/rauhallista rinulia vai vaparia ripeään tahtiin päästä päähän?

Lepopäivänä saa mun käsityksen mukaan kävellä, mutta se on kiinni toki omasta kunnosta ja kuinka rankkaa kävely on. Jos se on helppoa, ei rasita lihaksia ja selvästi on palauttavaa liikuntaa, ei ole mitään syytä jättää kävelyä väliin.

Riippuen siitä, miten rankkaa uintisi on, sinulla on kovempi lihastreeni 3 kertaa viikossa: kuntonyrkkeilyt + sali, joka on nähdäkseni hyvä määrä.

Näissä kommenteissani lähdin siitä, että olisit kohtuullisen nuori. Nuori kroppa kestää nimittäin huomattavasti paremmin liikunnan selkeän lisäämisen. Jos olet keski-ikäinen, kuten allekirjoittanut, niin sitten malttia kehiin, ja varovaista liikunnan lisäystä kerralla.

Itselläni liikunnan laihdutusvaikutus toimii parhaiten siinä, että se pitää pitkiä aikoja poissa jääkaapilta ja siitä näkökulmasta ohjelmasi on varsin hyvä ;)

9. Lilly Vierailija

Tosiaan, olen kohta 22-v opiskelija. :D

Onhan tossa nyt kun tota kattoo niin aika paljon liikuntaa. Uin yleensä vapaalla tyylillä mahdollisimman reippaasti päästä päähän allasta. Joskus jos siltä tuntuu, menen rauhallisemmalla tahdilla, joten eikös se silloin ole vähän kuin "palauttavaa"?

Kävelyille on pakko lähteä koirankin takia, ja olen huomannut kuinka paljon se piristää aamuisin ja illallakin kun on väsynyt olo, niin jaksaa taas hetken. Kävelen vaihdellen olon mukaan reippaammin, aina kuitenkin niin että hiki tulee. Tavoittelen sitä 10 000 askelta päivittäin.

Mutta, nyt olen tehnyt niin että jos lihakset huutaa hallelujaa niin suosiolla lepäilen kävelyiden lisäksi. Kuitenkin niin, että väh. Kerran viikkoon nyrkkeilyssä, jos jaksaa niin kaksi, uin kaksi-neljä kertaa viikossa ja kerran sitten salille uintia ennen.

Kaipa se niin on, että se määrä mikä tuntuu hyvältä ja jaksaa niin hyvä niin, ja jokainen hetki kun liikkuu on hyödyksi.
    En oo paljoo mitään rasvanpolttosykkeitä seuraillu enkä niinkään kaloreita joita kulunut, vaan ihan liikun siitä syystä että se on mukavaa, onhan siitä sitten hyötynsä ajallaan.

Kesällä tekis mieli lähtee juoksulenkeille... Saa nähdä miten se sitten menee ^^

10. ptreenari Vierailija

Hei, minusta treenimääräsi on ihan ok, jos paikkasi eivät liikaa kipeydy, koska olihan siellä esim tavallista kävelyäkin joukossa ja sinä päivänä ei mitään muuta.
    Onhan olemassa ihimisiä jotka jo työnsä puolesta "liikkuvat enemmänkin", eli en pitäisi kävelyä liiallisena. Sehän on hienoa, että jaksat lähteä kelissä kuin kelissä ulos!!!
    Tietysti liikunta kasvattaa ruokahalua ja jos painoa haluat pudottaa, niin tiedostathan sitten myös sen.
    Myös palautuminen tarvitsee ravintoa, joten älä jätä syömättä.

Eli jos vielä jaksat vaikkapa maaliskuun loppuun asti tätä samaa ja vaikkapa tarvittaessa yhden lepopäivän sinne lisätä niin bueno, silloin peruskuntosi on jo noussut. Lepopäivä on tavallinen päivä, johon ei tarvitse lisätä mitään liikuntaa. Ei välttämättä edes venytelyä, kunhan hoidat sen kuntoon muulloin.

Sitten voisit alkaa uudelleen miettiä ohjelmaasi ja lisätä esim kuntosalin ja nimenomaan painojen osuutta liikuntaan. Jos kävely alkaa kyllästyttämään, kokeile jotain ryhmäliikuntatuntia, riittävän helppo zumba tai spinning voisi olla lajisi. Ja jos ei salilla painojen nostelu innostaa, niin kahvakuula tunti on tehokas ja helppo oppia! Rohkeasti mukaan! Ja tsemppiä.
    Ja plussaa siitä, että et seuraile sykkeitä tässä vaiheessa, koska liikunnan ilo säilyy silloin pidempään kun et ota siihe nmitään ylimääräisiä "rasitteita".

11. jumppaleena Vierailija

Liikuntapiirakka antaa suositukset siitä, mikä on minimimäärä terveysliikuntaa, jotta liikunnalla olisi terveyteen hyviä vaikutuksia.
    Jos kuitenkin tavoitteena on hyvä kunto, ovat liikuntapiirakan määrät aivan liian pieniä. Omasta mielestäni liikuntapiirakasta saa kuitenkin hyvin suuntaa, mitä kannattaisi sisällyttää liikuntaviikkoonsa (sekä lihaskuntoa, sykettä kohottavaa että matalasykkeisempää liikuntaa).

Aloittaja voisi mielestäni lähteä siitä, että sykettä kohottavaa liikuntaa (tässä tapauksessa mikä tahansa noista kuntonyrkkeily, uinti, kuntosali) on kolme kertaa viikossa ja korkeintaan pari reipasta kävelyä siihen päälle. Loput kävelystä voi ajatella hyötyliikuntana (siten että tahti ei ole reipas). Jos ap pitää kuntonyrkkeilystä ja uinnista, silloin hän on mielestäni oikealla polulla. Kuitenkin tosiaan määrä ei välttämättä ole se tärkein juttu vaan kannattaisi mieluummin tehdä vaikka kolme sellaista treeniä viikossa, joissa selvästi itse hengästyy ja hikoilee. Ja kuunnella myös itseään siinä, miltä liikunta tuntuu. Taukopäiviä pitää myös pitää, jotta palautuu.

12. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole liikaa, tuota kävely kun tosiaan on enempi palauttavaa ja rentouttavaa kuin varsinaista kuntoilua. Samoin uinti, jos menet sen mukaan miltä kulloinkin tuntuu etkä revittele sata lasissa altaan päästä toiseen.

Raskaampaa treeniä tuossa on ainoastaan kaksi kertaa viikossa oleva kuntonyrkkeily ja treeniohjelmastasi riippuen tuo kuntosali. Omien tuntemusten pohjalta kannattaa mennä, ja pidä vaikka kerran kuussa vähän kevyempi viikko.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri