Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä on ""pakana""?

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä Josse, 16.02.2006.

1. Josse Vierailija

Jossain tekstissä mainittiin: olen pakana. Mitähän tuo tarkoittanee??

2. Pastori Vierailija

Sinua ei ole kastettu kristilliseen uskoon. Joudut kuoltuasi helvettiin.

3. nappi Vierailija

alkup latin. sana paganus

-- landelainen - ei kaupunkilainen sivistynyt

4. Tieto Vierailija

Pakana vanhahtava sana tarkoittaa ei kristittyä kastamatonta.

5. myös tietoa: Vierailija

PAKANA:
    1. Kristinuskoa tunnustamaton, kristilliseen kirkkoon kuulumaton.
    2. Kuv. (esim. Siellä yökerhossahan sekin pakana istui. Ja sellaisen jumalattoman pakanan kanssa sinä et mene naimisiin!)
    3. Lievä kirosana tai vahvistussana (esim. Voi pakana, minkä teit! Ihanan pakanallinen nautinto!)

Lähde: Suomen kielen sanakirja. Gummerus)

6. Olen pakana Vierailija

Minua ei ole kastettu. En ole käynyt rippukoulua. En kuulu kirkkoon enkä maksa kirkollisvera. En joudu kuoltuani taivaaseen enkä helvettiin vaan menen savuna ilmaan. Tuhkat voi heittää vaikka perunamaalle.

7. ei Vierailija

Tuhkia ei voi heittää perunamaalle.
    Suomen lain mukaan tuhkan pitää saada vainajalle kunnioitettava paikka.

Olet katsonut liikaa jenkkileffoja

8. Mamuli Vierailija

Ei sitä uurnaa kukaan tarkasta..voi sen purnukan panna minne kuuluu, mutta kyllä ne tuhkat voi sirotella myös sinne minne vainaja tai omainen haluaa..

9. Kunpa Vierailija

ei voikaan. Tästä on uudet ohjeet tullut pari vuotta sitten. Halutkoot vainaja mitä vaan, niin tuhkana se on hiukka myöhäistä.

10. Pakana on semmonen joka ei usko jumalaan sydämessään, kaste ei auta ketään pääsemään taivaaseen jos ei usko koko sydämestään JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Tämä on vain karu tosi asia jos et usko niin vilkases raamattua niin sieltä se selviää ihanvarmasti. Niin ja ne ketkä ei usko jumalaan sydämessään niin ne joutuvat ikävä kyllä kadotukseen eli helvettiin. Sinne en haluaisi kenenkään joutuvan, koska ei todellakaan kiinnosta elää ikuisuutta kipujen, tuskan, tautien, tulen kuumuuden, jne parissa. Itse aloitin jo taivas matkani 4 vuotta sitten, eli tulin uskoon. Ja uskoon tuleminen ei todellakaan ole mikään sairaus jota tarvitsisi pelätä, sano kuka mitä tahansa mut näin on asia.

11. Pakana on semmonen joka ei usko jumalaan sydämessään, kaste ei auta ketään pääsemään taivaaseen jos ei usko koko sydämestään JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Tämä on vain karu tosi asia jos et usko niin vilkases raamattua niin sieltä se selviää ihanvarmasti. Niin ja ne ketkä ei usko jumalaan sydämessään niin ne joutuvat ikävä kyllä kadotukseen eli helvettiin. Sinne en haluaisi kenenkään joutuvan, koska ei todellakaan kiinnosta elää ikuisuutta kipujen, tuskan, tautien, tulen kuumuuden, jne parissa. Itse aloitin jo taivas matkani 4 vuotta sitten, eli tulin uskoon. Ja uskoon tuleminen ei todellakaan ole mikään sairaus jota tarvitsisi pelätä, sano kuka mitä tahansa mut näin on asia.

12. Pakana on semmonen joka ei usko jumalaan sydämessään, kaste ei auta ketään pääsemään taivaaseen jos ei usko koko sydämestään JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Tämä on vain karu tosi asia jos et usko niin vilkases raamattua niin sieltä se selviää ihanvarmasti. Niin ja ne ketkä ei usko jumalaan sydämessään niin ne joutuvat ikävä kyllä kadotukseen eli helvettiin. Sinne en haluaisi kenenkään joutuvan, koska ei todellakaan kiinnosta elää ikuisuutta kipujen, tuskan, tautien, tulen kuumuuden, jne parissa. Itse aloitin jo taivas matkani 4 vuotta sitten, eli tulin uskoon. Ja uskoon tuleminen ei todellakaan ole mikään sairaus jota tarvitsisi pelätä, sano kuka mitä tahansa mut näin on asia.

13. Pakana on semmonen joka ei usko jumalaan sydämessään, kaste ei auta ketään pääsemään taivaaseen jos ei usko koko sydämestään JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Tämä on vain karu tosi asia jos et usko niin vilkases raamattua niin sieltä se selviää ihanvarmasti. Niin ja ne ketkä ei usko jumalaan sydämessään niin ne joutuvat ikävä kyllä kadotukseen eli helvettiin. Sinne en haluaisi kenenkään joutuvan, koska ei todellakaan kiinnosta elää ikuisuutta kipujen, tuskan, tautien, tulen kuumuuden, jne parissa. Itse aloitin jo taivas matkani 4 vuotta sitten, eli tulin uskoon. Ja uskoon tuleminen ei todellakaan ole mikään sairaus jota tarvitsisi pelätä, sano kuka mitä tahansa mut näin on asia.

14. pöh Vierailija

kenen luulet polttavan/tuhkaanan sut kun kerran olet pakana?? jätesäkkiin ja kaatikselle tai kalaruuaksi, ihan sama minne ne pakanat laitetetaan. taitaa olle pakanoille itselleeenkin ihan sama...

15. Hmm.. Vierailija

Omaiset yleensä huolehtivat vainajan hautaamisesta/tuhkaamisesta, oli vainaja sitten kristitty tai pakana. Minun 90-luvun lopulla kuollut ns. ateisti-pakana-isäni tuhkattiin Hietaniemen krematoriossa, ja vainajan toiveen mukaisesti me omaiset sirottelimme tuhkat viljapellolle. Siihen aikaan siihen ei tarvittu muuta kuin viljapellon omistajan lupa.

Kaikkia pakanoita ei niinikään edes tuhkata, vaan heidät haudataan tavalliselle hautausmaalle. Myös monet tuhkauurnat haudataan hautausmaalle. Kaatikselle ei joudu kukaan tarkoituksella, koska Suomen laki estää sen. Lähes jokaisella hautausmaalla on ns. siunaamatonta tilaa juuri kirkkoon kuulumattomille vainajille.

Minä en tunnusta mitään uskontoa, enkä kuulu mihinkään seurakuntaan. En liioin usko joutuvani helvettiin ja kadotukseen kuoltuani, koska en usko helvetin ja kadotuksen olemessaoloon. Minun mielestäni kyse on nimenomaan uskosta, ei absoluuttisesta faktasta.

Minut on kasvatettu kunnioittamaan ihmisiä, myös niitä, jotka uskovat eri tavalla kuin itse uskon. Minua ei ole kasvatettu hurskaaksi kristityksi, mutta minut on kasvatettu arvostamaan myös omastani eroavia mielipiteitä. Minulle ei tulisi mieleenkään kunnioittaa kenenkään henkilökohtaista uskoa niin vähän, että uhkailisin tätä kadotuksella, vain siksi, ettei hän usko samoin kuin itse teen. Minulle ei liioin tulisi mieleenkään halveksia toista ihmistä niin avoimesti, että sanoisin olevan ihan sama, vaikka tämä joutuisi kaatopaikalle kuolemansa jälkeen.

16. b Vierailija

Kaatopaikalle kuoleman jälkeen?

Minä olen kuullut sellaisesta että hautoja on ruvettu siirtämään koska halutaan rakentaa ostoskeskus hautausmaalle ja haudat ovat jo niin vanhoja.

Eli lepää rauhassa on muuttunut 'lepää kunnes häiritään'

17. humpsis Vierailija

toisaalta kirkkoraamatussakin sanotaan että ihmisen ruumis ei ole eläimen ruumista arvokkaampi,ruumiin kunnioitus näin ollen perustuu muuhun kuin uskoon,on ilmeisesti olemassa oikein pakanamaa,kun olen kuullut puhuttavan pakanamaan kartasta.

18. myös pakana Vierailija

En piittaa mitä ruumilleni kuoltuani tapahtuu, siinä vaiheessa se ei minulle enää kuulu. Elinluovutustestamentti on tehty eli lääkärit ottavat kierrätyskelpoiset palat käyttöön jos tilanne niin suo. Saako oman kuolleen ruumiinsa jotenkin testamentata tutkimustyöhön tai opetuskäyttöön?

En minä enää ruumiista kuoltuani piittaa, energia ei katoa mutta massa muuttaa muotoaan. Eli fysiikan lakeihin lujasti luottava pakana täällä.

19. saa Vierailija

Koko ruumiin saa testamentata tutkimustyohon.

Mutta muista että jos niin teet niin madot eivät tule pitämään seuraa.

20. Suk Vierailija

Niin, pakana sana ei ole kristillinen alkuperältään. Pakanoiksi sanottiin alunperin rosvojoukkueita, jotka tulivat Afrikan puolelta Eurooppaan ryöstöretkille, mutta kun olivat värillisiä niin kaikkia afrikkalisia lopulta kutsuttiin pakanoiksi. Kristityt ottivat sanan käyttöönsä, kun Paavali halusi alueet uskonnon piiriin. Näin Afrikan maista tuli "pakanamaita". Pakanamaihin tehtiin lähetystyötä jo Paavalin aikana, joka koski ainoastaan Afrikkaa. Portukali sai paavilta luvan myydä pakanat orjiksi, siksi orjat otettiin Afrikasta, joka sattui olemaan Portukalin aluetta.

21. vierailija Vierailija

Mun äitini sana varastoon kuului "pakana". Se tarkoitti että olin tehnyt jotain mistä ei äitini tykännyt ja oli vitsa vaara mulle "pakanalle". Riivatun kakara heti
    tänne kyllä minä näytän pakanalle kuka on pomo meillä. Ja poika riisuttiin jälleen
    kerran sekä se pakana pääsi tutustumaan vitsaan jälleen kerran.
    Tiedän pakana tarkoitta vanhaan aikaan rosvoja.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri