Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä on synti ?

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä Entiä, 04.07.2006.

1. Entiä Vierailija

Mikä on synti, josta niin kovasti varoitellaan?
    Apostoli Paavali kyllä antaa selvän määritelmän synnille. Hän kirjoittaa: Jokainen, joka tekee synnin, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
    Synti on lain rikkomista, niinkö??
    Tai kaikki väätyys on syntiä?
    Tai mikä ei ole uskosta, on syntiä?

2. lumisade Vierailija

Vähän epäilen että olet "soluttautunut" uskis :D Mutta synti on erään määritelmän mukaan Jumalasta erossa olemista.
    Minusta se on hyvä määritelmä sillä jos elää täysin erossa Jumalasta eli samalla Jumaluudesta niin jo helvetiksi sanotussa mielentilassa.

Jeesus kuulemma teki vain Isänsä tahdon mukaisia tekoja ja puhui vain Isänsä ilmoittamia asioita eli hän oli Isässä ja Isä hänessä eikä Jeesuksessa ollut syntiä (vaikka hän oppi kärsimyksestään tottelemista).

Täällä puhutaan egosta joka estää sisäisen äänen kuulemista ja noudattamista. Sisäinen ääni on oppaan/enkelin ääni joka sanastoltaan vastaa raamatun Pyhää Henkeä.

Laitapa noihin Paavalin sanoihin sitaatit niin tietää mihin asti häntä lainaat:)
    Itse sanoisin että synti toki on lain rikkomista jos lailla tarkoitetaan 10 käskyä.Eli Jeesuksen sanoin sama asia: rakasta Jumalaa (itseäsi) ja lähimmäistäsi. Siis Rakkauden kaksoiskäsky.

Siihenhän sisältyy se että vääryys on syntiä. Se sisältyy sekä 10 käskyyn että rakkauden kaksoiskäskyyn. Etkö huomannut? Miten sinä sen ajattelit?

Mitä muuten tarkoitat sillä että se mikä ei ole uskosta?
    Täällä nimen omaan uskotaan. (Ei puhu joka yksilön puolesta täällä vaan yleisesti. Täällä on toki erilaisia kävijöitä.)
    Oppaan, enkelin ääni ei pääse kuulumaan jollei suhde "yläkertaan" ole kunnossa. Se taas edellyttää uskoa.Luonnollista yksinkertaista uskoa. Mutta haluaisin tietää mitä sinulle se usko tarkoittaa? Mihin uskotaan?

Paavali ei uskonut ennenkuin näki Jeesuksen Emmauksen tiellä. Niin että ei se "usko" sen suurempaa uskoa kaivannut . Samoin täällä uskovat eivät pelkästään uskone vaan tietävät...?

Mutta täällä on sitten kyllä muulla tavoin (ei siis suoraan raamatun kautta vaan New Age oppien kautta?) oivallettu tuo usko josta Paavali sanoo että usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan mitä ei näy.
    Eli kun parantaa toista niin on epäilyksittä uskottava hyvään, Korkeimpaan jne. Samoin on kun kuuntelee sisintään / opastaan/enkeliään.

Kiva kun kyselit. Itse tykkään ajatella ja kirjoitella tällaisesta aina välillä:)

3. lumisade Vierailija

Lisään tähän vielä että ego on sanakirjan mukaan "minä itse". Täällä se taitaa olla se itse joka on itsekäs eikä halua yleistä hyvää vaan ajattelee vain omaa hyväänsä.
    Mutta joku muu osaa sen varmasti luotettavammin täällä selittää. Toivotaan että joku niin tekee jos vastaus on sinulle merkityksellinen:)

4. selittämisestä Vierailija

"Mikä on synti, josta niin kovasti varoitellaan?"

Minäkin mietin ankarasti mitä se synti oikein on, kun siitä niin kovasti varoitellaan.

Körttipappi piti tulikiven katkuisia saarnoja seurojentalolla. Kuinkahan monta mielenterveyspotilasta tuollakin papilla on kontollaan?

Helmasynti. Mitähän sekin sana mahtaa tarkoittaa. En ole kuullut yhtään selitystä, mutta sanaa käytetään yleisessä puheessa. Ehkä liian lyhyet helmat ovat helmasynti. Katsoin aamulla ratikkapysäkillä äärettömän lyhyttä minihametta. Kuulen vieläkin korvissani äitini torumiset vanhemmalle siskolle, kun hän 70-luvun alussa pätki hameita. Jopa vihkileninki lyhennettiin miniksi.

Pahiksia voi laittaa asteikolle 0-100. Moni laittaisi esim. Hitlerin ja Stalinin 100+ asteikolle.

Olen minäkin päässyt synnin makuun. Kaikkea piti kokeilla, kun pääsin ahdistavasta pikkupitäjästä Helsingin humuun. Sitten tulin synnintuntoon ja aloin hurskastella. Sain jopa kuulla olevani uskovainen hullu. Varmasti piti paikkansa. Ei sellaisen ihmisen kanssa ole hyvä elää. Puolison pitää tehdä syntiä siitäkin edestä, kun toinen on pyhimyksestä seuraava. Vain sädekehä puuttui pääni päältä.

Miten nuori rippikouluikäinen ihminen voisi tietää maailman synnit.
    Varsinkin kun elää erittäin suljetussa elämänpiirissä.

Nyt olen omasta mielestäni nähnyt tarpeeksi maailman pahuutta.
    Hyvyyttäkin löytyy. Olen tullut tutkimuksissani siihen tulokseen, että meissä kaikissa asuu pieni lehmä, joka on yhtä hyvä ja yhtä paha. Mustaa, valkoista ja harmaatakin.

Besserwisseriksi ei kenenkään kannata ryhtyä ainakaan syntiasioissa.
    Eikö Jeesuskin sanonut, että joka ei ole tehnyt syntiä, hän heittäköön ensimmäisen kiven. Yksikään ei heittänyt vaan kääntyi ja lähti pois.

Lasken nykyään suurimmaksi synnikseni netissä roikkumisen. Tämä nettikoukku on varmasti monen muunkin Ellin "helmasynti". Aikaa tuhraantuu ihan jonninjoutavan ja sää ulkona on kaunis kuin morsian.

Ihmisen pitää uskaltaa elää. Syntiä tulee tehtyä, mutta niitä voi pyytää anteeksi, käydä ehtoollisella. Ihan kuin lauantaisaunassa. Yhtä puhtaaksi siinä tullaan.

Jos on absolutisti kuin minä, niin ilman ehtoollistakin pärjää. Voi juoda vaikka kahvia. Kahveissakin on eroja. Minä juon vain murukahvia täällä netin ääressä.

Rakkaat Ellit. Olen maailman huonoin selittäjä. Raamattuopintoni ovat hakusessa. Kävin aikoinaan jonkin verran raamattupiirissä ja kirkoissa luennoilla. Lupaan parantaa tapani ja tulevaisuudessa tarttua taas touviin.

Netistä löytyy nettiraamattu. Kirkoissa on jatkuvasti tilaisuuksia. Papeilla
    on sielunhoidon opetuksessa puutteita. Hekin uupuvat taakkansa alle.

Uskonasioilla ei saa masentaa ja ahdistaa ihmisiä. Usko on iloinen ja vapauttava asia. Sen avaulla minäkin olen pärjännyt läpi harmaan kiven.

Raamatun tulkintani on ollut huteraa. Varmasti yläkerrassa on monta kertaa lyöty kättä otsaan. Nyt se Elli riepu taas käsitti asian väärin. Enhän minä sitä tarkoittanut.

Raamattu on kuin virkistävä lähde. Pulppuava vesi, johon ei koskaan kyllästy.
    Menkää nuoret sanan äärelle. Netistä tuskin löytyy tarpeeksi hyviä vastauksia.

Harvoin täällä ammattinsa osaava pappi on vastaamassa. Ei heillä ole aikaa.
    Ei minullakaan, mutta kuten kerroin, laiskuus on syntiä ja sitä olen taas harjoittamassa.

"Anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Seli seli selityksiä. Paremmat vastaaja Ellit. Teitä kaivataan kehiin. Heitän nyt oman pyyhkeeni kehään. En minä osaa syntiä määritellä.

5. Aurora Vierailija

luulen että helma synti on sellainen kun esim: juopottelee ehdointahdoin kokee kauhean kenosen ja silti ei pääse siitä juomisen halusta irti.
    Eli jollain tapaa tekee itselleen pahaa, siis heikko luonne langeta.
    Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi puhutaan langenneista naisista, ei langenneista miehistä. Mihin se nainen on langennut muuta kuin antanut rakkaudesta, säälistä(miehen ruikutus) Ja ilmaissut rakkauden tunteensa silviisiin.
    Langennut hahahahaaaa
    Minulle synti on sitä jos teen omaatuntoani vastaan.

• Tykkään Tykkään x 1
  6. heliopolis Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Syntiä on toimia vastoin parasta tietoaan tai kuten Aurora sanoi vastaan omaatuntoa. Syntiä on olla yrittämättä parastaan elämässään joka hetki. Nyt en tarkoita sitä että pitäisi pyrkiä menestykseen vaan sydämen puhtauteen ja yhteiseen hyvään, Jumalan tahtoon. En usko että on suuri synti jos ei ymmärrä , mutta jos on tietoa vaaditaan enemmän, silloin mahdollisuus syntiinkin on suurempi.
    Syntiä tekee ego, siis se joka haluaa asioita itsensä vuoksi, eikä puhtaimmasta ymmärryksestään, kokemastaan johdatuksesta.

7. <3<3 Vierailija

hei
    kyllähän me kaikki ollaan peritty se peri synti, eli epätäydellisiä ollaan,jeesus on osannut elää ilman syntiä,meille se vaikeata,
    <3<3 lla

8. onko osannut? Missä faktatieto!

9. <3<3 Vierailija

hei
    en tiedä ?jos tietäisin olisin viisas,kyllä se sitten paljastuu ennen pitkään,kun tulee se paratiisi,jonne minäkin tähtään,vaik olenkin tällainen synti säkki rääpäle,mutta kolkutan ovelle ponnekkaasti <3<3 pikkuisen joudun ehkä elämääni selvittämään,mut,,hyviä kuitenkin olemme jokainen,ihmissielu,jumalan luomia ihmisiä <3<3

10. Sittiäinen Vierailija

Minusta synti on ihan selkeästi väärintekoa jotakin kohtaan, varastaminen, murha, raiskaus, tällaiset isot pahat jutut, vaikka onhan sen pienikin varastaminen synti. Toisaalta syntikin on vaan sana, eli kaikki nämä mainitsemani asiat on jotakin kohtaan tehty väärin, ja sitä omaatuntoa vastaan, mikäli omaa omantunnon, kaikkilla ei sitä ole.

Onko synti ns. uskovaisten sana ja onko heille "syntiä" toisaalta tavalliset asiat mitkä ovat suurelle osalle kansaa ihan yleisiä, esim. pakkanen hajoaa ja laitat vakuutukseen vähintäänkin omanvastuun verran lisää filettä, asia joka ei nyt niin suuri paha ole, joka on myös otettu huomioon vakuutusyhtiöissä, että näin tehdään, asia joka ei tavallista Mattia/Maijaa vaivaa yhtään (tai niin paljon) kuin jos Matti/Maija tekisi vaikka nyt sen murhan tai humalassa jonkun päälle ajon.

Joissakin lahkoissa on syntiä katsoa edestä täytettävää pesukonetta, koska ne naisten alkkarit voi siellä vilahtaa, eli joku raja tuohon syntiinkin olisi ihan terveellistä asettaa, eihän tämänkään lahkon jäsenet synny ilman alkkarien alla olevan paikan näkemistä, ristiriitaista.

Ja onhan suurella osalla ihmisistä viattomia pikkupaheita arkisen elämän vastapainoksi jotka voi olla jollekin syntiä mutta eivät kumminkaan sitä ole.

Maailma elää ja liikkuu, säännöt monessa asiassa uudistuu/nykyaikaistuu, se mikä oli viiskytluvulla tosi synti ei tänä päivänä sitä ole.

Olen aina ajatellut tämän palstan enemmänkin ei uskovaisten palstaksi, tai siis sekalaista kävijäähän täällä on ja niin pitääkin olla, mutta jotenkin tähän kohtaan voisi sopia, että joku uskovainen ihminen voisi pitää tätäkin paikkaa eräällä tavalla syntisenä.

11. Dariel Elämäntallaaja

Saadut tykkäykset:
    0

Itse tavallaan ajattelen ettei ole syntiä. on vain asioita joista toiset vetävät puoleensa matalaa värähtelyä ja toiset korkeaa värähtelyä. Onko ne asiat jotka vetävät puoleensä tätä matalaa sitten syntiä, ehkä näin...(?)

Egosta halusin vielä ennen nukkumaanmenoa kirjottaa.
    Ego käsitetään länsimaissa hyvin väärin, koska meillä on sama sana käytössä hieman erilaiseen merkitykseen eli itsekkyyteen ja omaan napaan tuijottamiseen. Ego on kuitenkin myös hyvin paljon muuta. Ihmisen ego on se "työkalupakki" tähän fyysiseen maailmaan, jotta voisimme kokea tätä. Ego sisältää tunteita, asenteita, ajatuksia ym, jokaisella henkilökohtaisesti oman persoonan mukaan. Ego on siis vähän sama asia kun persoona. Ego on se jolla koemme maailmaa. Sen lisäksi on sielu, eli se henki meissä, jolla ei ole rajotteita eikä fyysisen maan kahleita kuten egolla on. Ego on se harhakuvien summa, jonka läpi katselemme tätä maailmaa.

Ego odottaa, ego tahtoo, ego kaipaa hyväksyntää, ego kaipaa arvostusta, ego haluaa kehittyä, egossa on tunnekuohut jne. Siis kaikki se millä me koemme tätä maailmaa ja minkä kautta kohtaamme tunteita ja muuta jotka lopulta opettavat meitä kurottamaan kohti rauhaa ja onnellisuutta. Voi egokin olla onnellinen, se on hyvin onnellinen esim kun se toivoo rakkauden tunnetta ja saa ihmisen jonka kanssa peilata sitä, se on onnellinen kun se saa arvostusta, se on onnellinen kun sitä kehutaan.

Kun ihminen lopulta kehittyy pisteeseen että yhteys sieluun on niin vahva että ego on enää renki eikä johtaja tällä maallisella matkalla, ihminen ei enää koe tunnekuohuja, se ei kaipaa hyväksyntää eikä se välitä mitä ympärillä tapahtuu. Sielu tietää että kaikki on hyvin, sielutasolla kaikki on aina hyvin, se on vain rakkautta ja rauhaa ilman tätä maapallon harhaa.

Tästä harvoin on kunnollisia selityksiä ja ymmärrän miksi, koska sille on vaikea löytää sanoja selittämään sitä mitenkään. Silti se on asia joka meidän jokaisen tulisi työstää rengiksi johtajan sijaan tällä maallisella matkalla. Saada se vain apupojaksi niin että oma sielu johtaa kulkua. Silloin meillä ei ole koskaan mikään asia huonosti vaan kaikki on aina kuten pitää. Silloin ei ole tunnekuohuja hyvään eikä pahaan, on vain rauha sydämessä.

jostain syystä nyt halusin vaahdota egosta. Ei se tähän ketjuun liity joten olisin voinut avata uuden ego ketjunkin mutta tulipa nyt tähän sitten :)

Eli toivon egosta vapaata päivää huomiselle teille kaikille :)
    Dariel

12. leidi Ess Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olenkohan minä jotenkin naiivi kun en ole osannut edes miettiä mitä synti oikein on?
    Se on ollut mielessäni niin itsestään selvää: syntiä on kaikki, mikä sotii minun moraalikäsityksiäni ja omaatuntoani vastaan.

JOS minun omaatuntoani vastaan sotii esim. olla oikaisematta myyjää, joka tekee virheen minun edukseni, se on minulle syntiä. Saan siitä kyllä rangaistuksen "pikakarman" menettämällä rahaa esim. parkkisakkoihin ;)

Omatunto kertoo kyllä tasan tarkkaa, mikäli viitsii kuunnella, onko "syntiä" tai ei.
    Minä en suinkaan täällä pyhimyksenä tallustele. Valitettavan usein huomaan syyllistyneeni väärintekemiseen, "syntiin", josta olisin välttynyt, mikäli olisin noudattanut omantuntoni ääntä:(

Miksi sitten en noudata, mitä omatuntoni sanoo? idiootti minä uskoo ja lankeaa kuitenkin siihen helppoon ratkaisuun, vaikka syvällä sydämessään tietää, että joutuu asian "kuittaamaan" tavalla tai toisella.

Helmasynniksi olen käsittänyt mm. ryhmälle, lajille, tyypillisen synnin, tai paheen, johon sortuu vaikka tietääkin jutun olevan p:stä.

13. - Vierailija

Et sinä leidi Ess ole ollenkaan naivi vaikket ole ollenkaan ajatellut asiaa.
    En minäkään ole ajatellut ja kun minun omaatuntoani vastaan sotii että joku saa kiusata toista niin minä tapan sen kiusaajan.
    Kuten kerroit, omatuntonihan kertoo tasan tarkkaan, mikäli viitsii kuunnella, onko "syntiä" tai ei.
    Minäkin olen huomannut että jos en noudata omantuntoni ääntä joudun "kuittaamaan" asian tavalla tai toisella.

Pillusta tulevat sitten helmasynnit, aivan totta. Se olikin tärkeä lopetuslause.

14. <3<3 Vierailija

huomenta pallolaiset
    synnistä vielä sen verran se on niin laaja alue,ja on mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin,mutta kyllä tämä nyky aikakin osoittaa että on paha olla ihmisil,ja tehdään mitä sun sattuu omissa elämissämme,jokainen,toinen pitää syntinä yhtä ja toinen toista ja kolmas ei tiedä synnistä mitään,näinhän se.mutta eletään vain eteenpäin,rauhassa,
    minä olen uskossa tai uskon jumalaan mutta olen minä kuitenkin kiinnostunut tästä pallostakin ja tällaisista asioista,joku pitää sitäkin syntinä ? mutta minul tämä kuuluu elämääni,asiat kiinnostaa ja jostain se voima on saatava arkielämään ja usko ja rukous on minua auttanut ja henkinen elämä myöskin,
    <3<3lla

15. Amur Vierailija

Pikkuisena tyttönä päätin muuttua hyväksi ihmiseksi. Pyysin anteeksi kaikilta joille olin valehdellut. Ja koska mielikuvitukseni oli vilkas, anteeksipyyntöjä kertyi runsaasti. Kyläläiset olivat ihmeissään pienestä anteeksippyytelijästä. Valmistin itseäni Jeesuksen tulemiseen, josta seuroissa oli puhuttu.

Yhtenä päivänä yritin olla niin kiltti, että äitikään ei toruisi minua, edes yhtenä päivänä. Koko päivä kilttinä lapsena meni aika hyvin. Uskoin että minusta voisi sittenkin tulla hyvä ihminen.
    Illalla kello puoli kahdeksan istahdin äidin ja isän sängyn reunalle. Sitä ei olisi pitänyt tehdä. Äiti suuttui kuin ampiainen olisi häntä pistänyt. HÄn oli itse sen sängynpeitteen virkannut ja sen PITI olla suorassa eikä lasten ollut lupa sen päällä istua.

En siis onnistunut olemaan kiltti edes yhtä päivää elämässäni.

Jeesus saattoi tulla minä päivänä tahansa ja maan päällä eli pieni pelokas tyttö joka ei kertakaikkiaan pystynyt olemaan kiltti (=synnitön)!

16. leidi Ess Vierailija

Heeehhheeehh... en enää hihittele, vaan hekottelen täällä :DDD

17. [email protected] Vierailija

Synti: itse sanoisin että se joka jää kolkuttamaan pitemmäksi aikaa omatuntoon on syntiä,eli jos olet tehnyt jotain VÄÄRIN ja se painaa mieltäsi.
    Ihmiset pitää varsinkin kaikki yliuskovaiset kaikkea syntisenä se on minusta ihan naurettavaa,sillä ei kaikki jotka kehdella jalalla kulkee ole syntiä;)

18. syntiä Vierailija

19. - Vierailija

20. Aurora Vierailija

Kyllähän se Jeesuskin raivostui temppelin edessä sai primitiivi reaktion. kaatamalla myyntipöydät ja ruoskimalla myyjät.
    Anteeksi Jeesus että otin tämän epätäydellisen puolesi esiin.Viattoman viikunapuunkin kirosi, vaikka ei ollut edes hedelmien aika

Niin sehän kertoo miksi juuri sinä olet heikkojen ja sorrettujen puolesta oleva.

21. n Vierailija

22. pionimaria Vierailija

kiitos mielipiteestäsi. se oli raikas ja vapaa. pidin siitä ja jos osaisin
    ilmaista itseäni; kirjoittaisin samaan tapaan, mutta että osaa noin
    ajatella on jo monenlaista kokenut jolloin ne pystyy nivouttamaan
    muodoksi -sanaksi. inhoan kaikkia dogmaattisia ihmisiä ja ihailen
    niitä jotka antavat muillekin tilaa. jokainen tekee syntiä,
    jopa ne pyhän renkaan omaavat, koska ihminen on niin
    inhimillinen, eivätkä edes aina huomaa sitä. saattaa jopa olla totta
    että oikea ja väärä on meihin sisäänrakennettu eikä sitä varten
    tarvitse liittyä mihinkään "seuroihin" että sen ymmärtäisi.

23. vierailija Vierailija

nosto

24. vierailija Vierailija

PERISYNTI: (kooste perisynnnistä - perisynti-oppi)

"Perisynti on kristinuskoon liittyvä käsite, jolla tarkoitetaan ihmisen olotilaa niin sanotun syntiinlankeemuksen jälkeen. Kahdessa muussa suuressa abrahamilaisessa uskonnossa, juutalaisuudessa ja islamissa, ei esiinny vastaavaa käsitettä.
    Kristinuskon sisällä ei olla myöskään yhtä mieltä siitä, mitä perisynti on." "Perisyntiin liittyy näkemyksiä, jonka mukaan ihminen perii "syntymälahjanaan" aikaisempien sukupolvien syntejä aina Aadamista ja Eevasta alkaen ja että ihminen on syntyessään paha, mahdollisesti Jumalan toimesta jopa ennalta helvettiin tuomittu."

Esim. "Luterilaisen kirkon Augsburgin tunnustuksessa opetetaan perisynnistä: ”Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.” "

"Kirkkoisä Augustinus kannatti perisyntioppia, ja läntisten kirkkokuntien perisyntioppi on alun perin häneltä peräisin." - "Perisyntioppi pohjautuu Paavalin kirjeisiin roomalaisille ja efesolaisille ja osin Psalmeihin."

---
    Urantia-kirjaa omin sanoin (urantiaopetuksia.blogspot.com) , mainitsee mm.: "Urantia-kirjassa on perisynnistä vain pari mainintaa. Niistä ei paljon heru, mutta asia tulee selväksi: mitään perustetta perisynnin olemassaololle ei ole. Perisynti kuvataan lähinnä Paavalin omiksi sepitelmiksi."...: ->

... ”Paavalin teoria perisynnistä, opinkappaleet periytyvästä syyllisyydestä ja synnynnäisestä pahuudesta sekä siitä, että ihminen oli lunastettava synnistä ja pahuudesta, oli alkuperältään osittain mitralainen, ja sillä oli sangen vähän yhteistä heprealaisen teologian, Filonin filosofian tai Jeesuksen opetusten kanssa. Jotkin Paavalin opetusten perisyntiä ja sovitusta koskevat kohdat ovat hänen omia sepitelmiään.” - Urantia-kirja sivu 1339.

"Oletus perisynnin olemassaolosta on kalvanut ihmisten mieliä, aiheuttanut tavattoman paljon pohdintaa ja lisännyt uskoon liittyvää ahdistusta sillä, että joutuu uskomaan uskontoon, jota oma henki-ymmärrys ei välttämättä tue lainkaan. Perisynti tarkoittaa, että ihminen kantaa aikaisempien sukupolvien syntejä ikään kuin annettuna perintönä ja että hänen on tavalla tai toisella oltava sen ikeen alla ja jopa niin, että tarvittiin Jeesus, joka vapahtaa meidät tällaisista synneistä, jopa ennakolta määrätystä helvetin kadotuksesta."

"Perisynti-oppi on ollut kovien kiistojen alainen koko Paavalin muotoileman teorian jälkeisen ajan. Lisäksi perisynti-käsitykset ovat hajautuneet kirkkokunnittain erilaisiin näkemyksiin ja oppeihin, joten perisynnistä ei ole olemassa yhtä yhtenäistä oppirakennelmaa. Niin tai näin, perisynti on käsitteenä täysin käsittämätön, kun sitä tarkastellaan Jumalan hyvyyttä vasten. Perisyntiin on haluttu liittää tai on tahattomasti liitetty näkemys, että Jumala on kiivas ja vihaa maailmaa ja sen vuoksi on langettanut ihmisille tuomion tulevasta kohtalosta. Toisaalta Jumalaan liitetty kiivaus heijastelee kehitysuskonnon takapajuista kehitysvaihetta, jossa jumalakäsite on alkeellinen."

"Joka tapauksessa ihminen syntyisi opin versioiden mukaan syntisenä, synnin taakka hartioillaan ilman, että synnin syntyjen syitä hänelle kerrottaisiin tai että mitä hän voisi asian poistamiseksi tehdä (paitsi, mitä eri opetuksissa opetetaan)."

"Oppi syntisenä syntymisestä, perisynnin alaisena olemisesta, on tavattoman onneton oppi, joka on saanut suuret joukot kristikunnassa turhien tuskien pariin, pohdiskelemaan omaa pelastumistaan ja etenkin mahdollisuuksiaan vaikuttaa siihen. Pelastumattomuuden pelko on ollut mahtava keino saada ihmiset rukoilemaan pelastusta - ja mahdollisesti myös toimimaan käytännössä pelastumisen eteen. Vaikutin ei ole ollut Jumalan pojan vapaatahtoinen valinta, vaan orjamaisesta kadotuksen pelosta johtuva hätä. Kuitenkaan tällaista pakotetta täydellinen Isä ei voi eikä pysty käyttämään: se on ihmisen mielen keksintöä." -urantiaopetuksia.blogspot.com

• Tykkään Tykkään x 1
  25. vierailija Vierailija

Synninteko on kivaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri