Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä perunalajike

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä sarlot, 22.11.2006.

1. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Veit sanat suustani. Tuota minäkin ihmettelin, kun rekisteröintiä tein.

2. täti54 Vierailija

Imellettyyn perunalaatikkoon sopivat kaikki jauhoiset perunalaadut. Mieleeni tulee ekana Pito-lajike. Puikula voinee myös sopia - sehän hajoaa käsiin välittömästi. SInänsä imellytys tapahtuu lorauksen siirappia ja pikkasen vehnäjauhoja survottuihin perunoihin ja sitten kansi kiinni, liina päälle ja lämpimässä paikassa muhimassa yli yön.

3. Saima Vierailija

Ei puikulat hajoa käsiin "välittömästi", täytyy osata keittää ne. Perunalaatikon perunat (soseisen) keitän aina kuorineen sitäpaitsi. Siirappia ei aliteta imellettyyn, vaan jauhoja ja annetaan imeltyä lämpimässä. Kaikenlaisia makean ystäviä sitä onki.n.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä laitan reilusti siirappia joulun perunalaatikkoon eli kaikki makeus tulee siirapista en seisottele sosetta hellalla tms. vaan paistan sen samantien.

5. vastine Vierailija

Jx:n laatikko ei todellakaan ole mitenkään perinteisellä tavalla valmistettu, jos keität kuoritut perunat ja makeutat sen siirapilla.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Olenko väittänyt laatikkoni olevan hämälistä? Laatikkoni on lähinnä pohjanmaalaista(pohjois) tyyliä.

7. täti54 Vierailija

Olen päijäthämäläinen syntyperältäni ja meillä kotona niin mummuni kuin äitini laittoivat aina siirappia imellettyyn perunalaatikkoon - siihen hämäläiseen.

8. pohjoispohjalainen Vierailija

Pohjanmaalla ei laiteta imellettyä perunalaatikkoa, ei siirapilla eikä ilman. Olen Oulusta.

9. Tiinukka Vierailija

Tuo on sinun oma reseptisi, ei sellaisat kukaan muu tee.

10. Perunat kuorineen! Vierailija

Ehdottomasti perunalaatikon perunat on keitettävä kuorineen. Näin säilyvät vitamiinit tallessa ja makukin on vahvempi. Kuorittuina keitettäessä kaikki "hyvä" jää veteen.

Rosamunda on hyvä lajike, mutta ihan tavallisista perunoistahan se on ennen tehty - siitä mitä kullakin on sattunut pellossa kasvamaan.

Imellyttäminen on tuttua Pohjanmaallakin. Mummoni Pohjois-Pohjanmaalla sitä teki, samoin toinen mummoni joka asui Etelä-Pohjanmaalla. Pohjoisempi mummoni imellytti sitä yön yli uunissa ja eteläpohjalainen mummoni lorautti siirappia makeudeksi, mutta kyllä hänkin sitä pitkään piti vielä uunissakin. Enpä tiedä, miten perinteisiä ne seuduillaan olivat, mutta hyvin maistuivat molemmat. Itse en perunalaatikkoa tee - se on suuhuni liian makeaa.

11. rannikkopohjalainen Vierailija

Pohjois-Pohjanmaan rannikolla ei ole tehty imellettyä eikä tehdä muuten vieläkään.

12. täti54 Vierailija

Koko Päijät-Häme laittaa siirappia imellettyyn perunalaatikkoon - ei pelkästään minä ja JX!

13. Fiia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä aina ihmetyttää, kun joku ilmoittaa, ettei jollain tietyllä alueella tehdä jotain - ei ennen eikä nyt. Mistä ihmeestä te tiedätte koko laajan alueen jokaisen emännän ruokalajit? Edellisen mummokin on ollut harhaanjohdettu ihmispolo, kun on tehnyt tuollaista laatikkoa, vaikkei sitä siellä olisi saanutkaan tehdä.

Uskonpa, että varsinkin nykyään tavat ovat niin sekoittuneet, ettei tuollaiselle lausahdukselle todellakaan ole perusteita. Ihmiset muuttavat, matkustavat ja käyttävät nettiä - ja tavat muuttuvat.

14. Viirve Vierailija

Oulun seudulla Kestilässä tehdään perunalaatikko siten, että kalliilla, Hakaniemen hallista Helsingistä saakka haetulla muskottipähkinällä (100 € kilo plus matkat) maustettu perunamuusi kaadetaan korkeareunaiseen vuokaan imeltymään. Pohjoisella pohjamaalla perunalaatikko on aina imellettyä ja ainakin kymmenen sentin paksuista. Laatikko vielä paistetaan leivinuunissa minä teen kaasu uunissa.

Näin on Oulun seudulla tehty vanhoina aikoina, kuten 1930-luvulla. Tämän kertoi Kestilästä kotoisin oleva 52 vuotias mummo ja samoin 46-vuotias leipurimestari, joka on sieltä suunnalta kotoisin.

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Voi noita sun tarinoitasi. Niissä ei ole päätä eikä häntää.

16. lukijainen Vierailija

Hyvä juttu, lisää tällaista!

17. pohjoispohjalainen Vierailija

´
    Vastaan että perinneruoat ovat samanlaisia vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Miksi teidän pitää inttää vastaan kun ette mitään edes tiedä, ette ole koskaan sudulla käyneet, eikä ainakaan joulun aikaan.
    Imelletty perunalaattikko on toiselta nimeltään "hämäläinen perunalaatikko". Jos joku akka tekee sattumoisin (Hämeestä eksynyt) ei se tarkoita sitä että yleisesti niin tehdään. Meneekö kaaliin?

18. perinteistä Vierailija

Perinteisestihän imelletty perunalaatikko on juuri hämäläinen jouluruoka, mutta toki sitä voidaan tehdä ihan kaikkialla Suomessa, eiköhän nuo tavat kulkeutunut seudulta toiselle jo "meidän mummojen" aikana...

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä teen ei hämäläistä perunalaatikkoa jouluksi eli imellytän siirapilla ja tämä on kuulemani mukaan pohjois-pohjanmaalainen tapa.

20. Lukija1 Vierailija

Suomen kieltä osaava käyttäisi adjektiivia 'pohjoispohjalainen'. Hän ei myöskään kirjoittaisi "Minä teen ei hämäläistä perunalaatikkoa", vaan "Minä en tee hämäläistä perunalaatikkoa".

21. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tämä ei ole äidinkielen palsta.

22. sinulle Vierailija

Jos ottaisit opiksesi, ehkä joskus osasit myös. krijotuksiasi on ikävä lukea.

23. katsotaan Vierailija

24. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Eipä tuo oma kirjoitukesikaan ole virheetön.

25. sinulle Vierailija

Eikä sinuknaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus