Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä teitä häiritsee kosmetiikkamyyjän käytöksessä?

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä kärttyisä asiakas, 30.06.2009.

1. Dara catpeople

Saadut tykkäykset:
    0
    Muutama kritisoija on sanonut suomalaisen asiakaspalvelun olevan kuin Venäjällä 80-luvulla. Minulle tuli vain mieleen, että moniko näin sanovista tosiaan on käynyt siellä Neuvostoliitossa 80-luvulla ja kokenut millaista sen palvelu oikeasti oli? Minä meinaan olen, ja ainakin se palvelu mitä nykyään Suomessa saan, on kuin eri planeetalta. Neuvostoliitossa 80-luvulla saattoi myyjältä saada ihan suoraa tiuskimista, asiattomia kommentteja ja epäystävällisyyttä osakseen, jos kehtasi kysellä jostain tuotteesta yhtään enemmän, mikäli myyjä sattui edes huomaamaan asiakkaan olemassaoloa. Suomessa en ole milloinkaan törmännyt vastaavaan. Täällä ei kukaan myyjä ole vielä asiattomaksi heittäytynyt minua kohtaan.

Koen saavani pääosin ystävällistä ja hyvää palvelua. Minua miellyttää tyyli, jossa myyjä ei juokse perässä niskaan huohottamassa ja tyrkyttämässä tuotteita, mutta on valmis auttamaan tarvittaessa.

2. Minua ei kyllä häiritse suomalaisissa kosmetiikkamyyjissä erityisesti mikään. Ovat mukavia, hyvin palvelevia ja fiksuja. Tiedon tasoltaan ovat myös ihan hyviä, koska en oleta heidän olevan tiedoiltaan biokemistejä. Kaikki tarpeellinen selviää aina. Sillä palkalla, millä he työtään tekevät, ovat varmasti alipalkattuja joka ikinen.

3. Mä tykkään käydä Kicksissä ja Lushissa, joissa palvelu on todella hyvää. Mutta en voi mitenkään valittaa Stockmannin tai Sokoksen palvelusta. Aina saa hyvää palvelua niissäkin. Ihan pikkukemppareihin en oikein uskalla mennä, koska siellä on heti niin silmätikkuna ja myyjän huomion kohteena. Tykkään mieluummin katsella rauhassa ja kysyä sitten tuotteista kun olen valmis. Eikä niistä pikkuliikkeistä jotenkin osaa irrottautua kovinkaan hienovaraisesti, kun tuntuu, että jotain olis pitänyt ostaa.

4. Naismyyjät flirttailevat monesti tosissaan jonkun miesasiakkaan kanssa, ja jos menet naisena siihen lähelle jonottelemaan tai kyselemään jotain niin saa helposti sellaisen "älä lehmä keskeytä"-pälyilyn että oksat pois, tai vaihtoehtona eivät huomioi ollenkaan!

Jos naisena menet hifi- tai autoliikkeeseen niin miesmyyjät kohtelevat alentuvasti siihen tyyliin ja naureskelevat halpamaisesti sen tyylisellä asenteella että "laitetaankos punainen auto jos emäntä saa vaikka jopa valita sen värin, heh heh" tai "mitäs tuollainen pikkutyttö tietää oikeasta äänentoistotekniikasta" :-(

Eli Suomessa MIESasiakkailla on kaikenkaikkiaan helpompaa.
    Naisia syrjitään.

Itse olen saanut uskomattoman hyvää palvelua Italiassa sekä miehiltä että naisilta esim. sisustus-, vaate- ja kenkäliikkeissä.

5. annelie Vierailija

Olen ollut tilanteissa, joissa miesasiakasta on palveltu oikein innolla, ja kun on tullut mun vuoro, hymy hyytyy myyjältä ja on ihan toinen ääni kellossa. Siinä on saattanut pyöriä jopa pari naismyyjää sitä miestä hoitamassa.
    Varsin epäammattimainen asenne myyjältä.

6. Veikon Kone, yuck Vierailija

Olen joskus yrittänyt ostaa Veikon Koneesta tavaraa, mutta siellä ei naisia palvella ja piste. On muuten raivostuttavaa!

Musta Pörssi ja Euronics on ihan eri planeetalta, siellä yleensä homma toimii.

Samoin viime viikonloppuiset Expert Expo-myyntimessut oli tekniikkafriikille naiselle oikea taivas! Ja tuli muuten osteltua, kun sai ystävällistä, asiantuntevaa, hyväntuulista ja avuliasta palvelua. En meinannut saada kaikkea tavaraa roudattua sieltä ulos :) Lompakko kyllä keveni, mutta hyvillä fiiliksillä.

7. totta puhut! Vierailija

Tämä on niiiiiin tyypillistä!

8. Naisasiakas 50 v. Vierailija

En muista saaneeni koskaan huonoa palvelua Stockmannilla. Aina myyjät auttavat ystävällisesti jos apua käy pyytämässä. Joulu- ym. kausiapulaiset eivät luonnollisestikaan ole asiantuntijoita, se pitää ottaa huomioon. Kaikki kunnia hyville asiakaspalvelijoille kaikissa liikkeissä. Myös huonoja löytyy.

9. Orkidea82 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Tietoasemalla tosiaan omistaja(!)ukko heitti minulle, että "laitetaanko pinkki Acerin läppäri tästä näin?". No ei laitettu, en käytä kyseisen merkin tuotteita, enkä varsinkaan pinkkinä. Ostin uuden laadukkaamman notebook-mallin eri merkkisenä eri liikkeestä. Vihaks pistää kaikki vaaleanpunaiset laitteet, nyt niillä sovinistimiehillä on ne tietyt pinkillä värikoodatut laitteet, joita koittavat sitten innokkaasti tyrkyttää naisille. Ei kiitos!

10. joskus näinkin Vierailija

Oletteko kokeilleet tilata netistä. Siellä on tietoa ja aina voi mysö kysyä tarkemminkin.
    Tällöin ei tarvitse olla sielun sisar myyjän (naaman)kanssa. Ja voi harkita ja miettiä eri vaihtoehtoja. Tässä ei kai saa mainostaa mutta vinkkinä se jota käytän ja suosittelen on pulanna.

11. ex-myyjä Vierailija

Kylläpäs tässäkin ketjussa on haukuttu Stockmannin myyjiä... Jos on ihan aiheellista kritiikkiä, niin laittakaahan palautetta suoraan ko. tavaratalolle, ainakin aikaisemmin ollessani Stockalla töissä siellä otettiin asiakaspalautteet vakavasti.

12. nolona Vierailija

Pitää kertoa kun olin tallinnan laivalla ja kosmetiikka puolella katselin parfyymeja ja vahingossa suihkutin jotain kallista voidetta kaulalle. No,sitten ihmettelin kun kosmetikkamyyjä katsoi mua hymyillen ja kysyi että etsinkö tiettyä parfyymia. Sitten mieheni kysyi että mitä ihmettä mun kaulalla oli,ja aloin nauraa että oi ei...olin suihkuttanut vahingossa jotain voidetta. Kummastuttaa kun myyjä ei voinut sanoa että olen vahingossa suihkuttanut väärästä putelista vaan myyjä hymyili vahingoniloisesti ja mielestäni ei ollut oikein tuollainen irvailu vaikka se kieltämättä laittoikin itseänikin hymyilyttämään.

13. Olen saanut aina ihanaa ja asiantuntevaa palvelua kosmetiikkamyyjiltä, Suomessa, laivoilla ja esim. lentokentän taxfreessä. Usein on tarjottu saman tuotteen edullisempaa pakkausta, kuunneltu, oltu imartelevan kiinnostuneita tarpeistani.
    Onko minulle käynyt hyvä tuuri, sitä en tiedä? Uskon siihen että jos asiakas itse on iloinen, kiinnostunut ja ystävällinen, ei nyrpeinkään myyjä ylenkatso häntä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri