Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä turvottaa vatsan?

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä kaisu_, 24.10.2006.

1. TV42 Vierailija

Minä jätin myös viljat, hiivan ja sokerin allergisen ihottuman vuoksi. Turvotus väheni, paino tippui, olotila parani ja iho tuli kuntoon. Aina ei viljatuotteet aiheuta vitsauksia, myös hiiva voi olla osallisena. Huomioon on otettava, että myös useimmat alkoholituotteet sisältävät hiivaa.
    Uskon myös ruokien oikean yhdistämisen auttavan ruuan sulamista. Eli samalla aterialla ei syödä lihaa ja perunaa / viljatuotteita / palkokasveja. Eli kun yhdistää nämä vihannesten tai muiden juuresten kanssa, ruuansulatus voi paljon paremmin.
    Liika hedelmien, etenkin kuivattujen, sisältää pajon sokeria ja aiheuttaa myös turvotusta.
    Suosittelen gluteenitonta ja hiivatonta leipää, jos oikein himo iskee. Tattari, hirssi, riisi toimii ihan hyvin.

2. uup Vierailija

Itselläni hyytyi ruuansulatus tosi pahasti, maha oli jatkuvasti turvoksissa ja kauheat ilmavaivat :( Luin netistä tietoa paastosta ja sen suolistoa puhdistavasta vaikutuksesta. Kokeilin 7 päivän paastoa luontaistuotekaupoista saatavalla valmiilla paketilla ja olo oli sen jälkeen todella hyvä! Sen jälkeen vaivat eivät ole palanneet. Nyt yritän pitää vatsasta huolta syömällä suoliston toimintaa nopeuttavia jogurtteja muun terveellisen ruokavalion ohessa.

3. kerou Vierailija

Kaikenmaailman dieettejä ja muita kokeiltuani olen aloittanut scd-dieetin (Specific Carbohydrate Diet), vaikka se tuntui aluksi älyttömältä ja vaikealta. Vatsani on ehdottomasti parempi. Jos olen tiukasti scd:llä, voin muutaman kerran viikossa sallia itselleni jonkun "kielletyn" herkun ilman kipuja ja ripulia, sillä maha on jo niin rauhoittunut. Luulin aikaisemmin, ettei maitotuotteet sopineet minulle, mutta scd-jogurtti ja juustot eivät aiheuta ongelmia. Myöskään nykyään tavalliset maitotuotteet harvoin käytettyinä eivät ole niin ongelmallisia. Minulla ei siis ole keliakiaa, vain lievä lakt.int. Raakojen vihannesten ja hedelmien kanssa tulee tosin olla varovainen. Pavut idätän tai "aktivoin" ennen keittämistä ja pähkinät liotan ja toisinaan jauhan scd-taikinaan niin sulavat masussa paremmin. 1 kk scd-kokeilu kyllä kertoo toimiiko dieetti kohdallanne. Jos viljoista ei millään halua luopua, suosittelen kvinoaa, amaranttia, riisiä, hirssiä ja tattaria.

4. Liemukuutio Vierailija

AP: oletko kokeillut jättää pois ruokavaliosta kaikki einekset, suurkeittiöiden ruuat (varsinkin lihat ja kastikkeet) sekä liheliemikuution ja mausteseokset?

Minuakin turvotti älyttömästi vuosikausia. Sit kuulin, että osa ihmisistä ei siedä lihaliemikuutioiden ja valmiiden liha- ja kastikevalmisteiden aineisosia. Kuulun siihen ihmsiryhmään! Vatsa voi hyvin niin kauan, kuin teen itse ruuat marinoimattomasta lihasta enkä käytä kuin perusmausteita. Pienikin määrä jotain liemivahvennetta tai kaupan lihapulla, ja olo on ihan järkyttävä.

5. Huoh! Vierailija

Millä te saatte pidettyä nälän poissa? Kokeilin tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota noin puoli vuotta, mutta laihduin aivan hirveästi, jopa alipainoiseksi, ja nälkä oli noin kahden tunnin välein. Nyt olen alkanut taas syödä enemmän perunaa (vatsa ei kestä viljoja) ja paino tullut normaalille tasolle, nälkäkin pysyy hyvin poissa, mutta suolisto on taas ihan mullin mallin ja vatsa turvonnut. Alkaa tulla jo epätoivo, enkä enää tiedä mitä pitäisi tehdä! Lääkärissä kaikki testit siis tehty ja fyysisesti minussa ei ole mitään vikaa.

Eli siis: Millä se nälkä pysyy poissa?

6. Karipp Vierailija

7. vastaajaelli Vierailija

mulla muuten turvotti kovasti kaikki light-tuotteet ja ksylitoli-purkkakin, mitä en olisi koskaan uskonut...

8. Minua turvottaa aromivahventeet! Etenkin työpaikan lounasravintolassa syönnin jälkeen olo oli karsea ja vatsa turposi niin ettei meinannut enää housuihin mahtua!

Samoin ne aromivahventeet ja muut keinotekoiset lisukkeet lisää liman tuotantoa ja tukkoista oloa.

Mielestäni Blå Bandin tuotteissa lukee ettei niihin ole lisätty aromivahventeita.

9. memmmi Vierailija

Se paljon puhuttu aromivahvenne, E621 lienee se, mitä tarkoitatte. Aineestahan on kohistu jo jonkin aikaa, että se aiheuttaa sitä ja tätä ja tulisi välttää. Harmi vaan, että lähes kaikissa kaupan liha- ja mausteseostuotteissa sitä on. Lisää tietoa kyseisestä aineesta:

http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2008/03/e621.html

On eräs muukin aine, jonka sanotaan turvottavan; KAHVI. Itse en juo kahvia, joten käytännön kokemusta ei minulla ole. Tai no, en kärsi turvotuksista. Kahvin sanotaan sitovan nestettä ja siksi se kuulemma turvottaa vatsan. Suomessa kyllä tietääkseni kärsitään melko paljonkin tästä ongelmasta ja täällähän juodaan hirveät määrät kahvia, mutta tiedä sitten.

10. kuituonpieru Vierailija

Mä vältän kuin ruttoa kuitupitoisia tuotteita. Jos syön ees vähän kuituja muutun kaasutehtaaksi joka on ihan tukossa. Ihan järkkyä.

Ihme kyllä ku välttää puuroa, tummaa leipää ja jogudcefddfd tygh gre te geegtregr

knk.nnkn.k

11. Jenni__85 Vierailija

Olen itsekin kärsinyt ummetuksesta jo useita vuosia. Vähintään kerran kuukaudessa ummetus häiritsee elämääni ja oloani. Vatsaa särkee ja paisun kuin ilmapallo. Pitkään kokeilin erilaisia tuotteita niin apteekista kuin luontaistuotekaupoistakin. Myös luumut jne. tuli kokeiltua, mutta mikään ei oikein toiminut kunnolla.

Pitkien kärsimysten jälkeen vahingossa keksin (keksimme kihlattuni kanssa) keinon miten ummetuksesta pääsee nopeasti. Kihlattuni oli jo pitkään haikaillut anaaliseksin perään ja eräänä kauniina päivänä halusin yllättää hänet ja päästää hänet takapuoleeni. Se touhu vain jotenkin poisti ummetuksen. Osittain tämä johtui varmaankin siitä, kun ilmaa kehittyi hieman suolistoon aktin aikana ja siemennesteen "voitelevasta" vaikutuksesta.

Kihlatullani on melko kookas (pituus 23cm ja ympärysmitta 18cm),joten on mahdollista, että pienemmällä lopputulos ei ole samanlainen. Tällä koolla saa siemennesteet riittävän syvälle ja avaa riittävästi paikat. Tätä keinoa olen käyttänyt siitä lähtien ummetukseni poistoon :) Tällä niksillä on useita hyviä puolia: ummetus lähtee ja molemmat osapuolet nauttivat (olen alkanut itsekin nauttimaan anaaliaktista).

12. idiootteja Vierailija

Voi kyynel. Täytyy hyvä väki sanoa että olette aika naurettavan säälittävää poppoota. Ja tää viimeinen oli ehkä ylitse muiden. Kyr** per*eeseen, niin loppuu turvotus? Hei haloo, oletko kenties vajaakki?

Ja sitten te kaikki jotka itkette ja valitatte turpoomisesta -> OPETELKAA HARRASTAMAAN SÄÄNNÖLLISTÄ LIIKUNTAA JA OTTAKAA TERVEELLISET ELÄMÄN TAVAT KÄYTTÖÖN.

Kysyn vaan että ne jotka suosittelevat perunan, riisin, makaroonin, leivän, sokerin ja hedelmien poisjättämisen, niin mitä vi**tua te oikein syötte? Totta hitossa kun kaiken tuon ruoan jätät pois ja jäljelle ei jää mitään syötävää, niin ei hitossa turvota. Ja aivan varmasti alkaa väsyttää, huimata ja mielentila hyppimään milloin mitenkin - mutta hei, ainakin "mahani on aamuisin litteä".

Ihan oikeasti hei, katsokaa peiliin. Monipuolinen ravinto, hyvä liikunta ja lepo takaavat sen että "mahasi ei turvota". Tällä tarkoitan siis älä syö perunaa 10 kiloa päivässä tai leipää 30 min välein, vaan käytä maalaisjärkeäsi miten paljon mitäkin kannattaa syödä - juotko punaista maitoa, vai vaaleansinistä. Syötkö 30% tuotteita vai 5% tuotteita? Liikutko joka päivä sen verran että elimistön toiminta toimii moitteettomasti, sillä kyllä lenkilläkin pierettää niin pirusti (eikä vaan kävellä, vaan piiskataan itteään juuri niin paljon kun tarvii jotta jaksaa juosta edes sen hetken, sillä pelkkä kävely ei auta ketään, eikä mieli nouse kun kunnon lenkin jälkeen!). Ja sitten lepo; 8-9 tuntia yössä, niin kyllä seuraava päivä lähtee käyntiin ilman kaasuja.

Muista että aina kun jotain ruokavaliostasi pois jätät, niin joudut sen korvaamaan sen jollain muulla, jotta elimistösi toimisi moitteettomasti. Kaikkia turvottaa joskus, etkä siitä pääse mihinkään!

13. Tare Vierailija

Voi taivas mikä tyyppi. Etkö todella keksi mitään muta syötävää kuin nuo ravinteettomat tyhjät kalorit? Sokeri ei ole edes ruokaa, siinä ei ole mitään ravitsevaa. On olemassa paljon hyviä, kuitupitoisia ja terveellisiä kasviksia, papuja, pähkinöitä sekä tietysti kaikki ihanat, rasvaiset ruoat. Minua ei turvota eikä pieretä kun jätin leivän, pastan, riisin ja perunan pois. Mutta tokihan voit jatkaa sen activiasi kanssa jos niin tahdot.

14. hyih mikä olo Vierailija

itse erehdyin syömään tänään jonkinverran makaronilaatikkoa... YÄK. Vatsa on aivan hirveä! kauheaa turvotusta. näyttää, että oisin raskaana :/

15. yksinkertaista Vierailija

Se mikä kohottaa pullan ja leivän, se turvottaa syöjänkin.

16. laiskatlihoo Vierailija

koiranomistajana ulkoilen 2 krt päivässä yht 1 tunnin
    verran jolla paino pysyy kurissa , en koskaan näe muita
    ihmisiä ulkoilemassa vaan kaikki ylpeilevät miten ovat
    juuri vaihtaneet uuteen autoon jolla tehdään kaikki
    mahdolliset välimatkat naapuurin 500m päähän tai
    kauppamatkat 1 km päähän , kukaan ei viitsi enää
    kävellä mihinkään, sairaat ja ylipainoiset ihmiset
    ryyppää jatkuvasti päivittäin vaikka lääkäri miten
    kieltäisi ,
    ihmiset eivät viitsi liikkua ja syödä terveellisesti
    vaan itse aiheuttavat omat sairautensa diabetes ym...

17. hihihi Vierailija

No jopas sinä tuppukylässä asut, kun ei muita ihmisiä ole ulkona! Kummasti kuitenkin pysyt ajanhermolla, kun noin hyvin tiedät muiden asiat.

Toivottavasti kannat ne koirasi jätökset mukanasi roskiin etkä jätä niitä tien varteen. Se nimittäin vaikuttaa muiden liikkujien intoon liikkua ulkosalla, kun on koiranjätöksiä joka paikka täynnään.

Olisi kyllä todella hyvä, kun otettaisiin oikein kunnollinen koiravaro käyttöön; jo vain vähenisi koiran paskat julkisilta alueilta.

18. duhoven Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Last edited: 26.01.2018
  19. vierailija Vierailija

Alkoholi turvottaa , turvotus tulee perässä, ja kestää pitkään. Tarvitaan liikuntaa säännöllisesti, ja juomaksi vettä.

20. vierailija Vierailija

Voitko toistaa, mikä luistaa?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus