Hae Anna.fi-sivustolta

Mikä yllätti lapsettomassa elämässä?

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä XY, 01.04.2014.

1. hoh hoh Vierailija

Kyllä sä olet elämästä ihan pihalla.Ikäsi on 18 vee? Jokaisen palvelun minkä vanhus joutuu kotiinsa hoitamaan, hän maksaa omasta pussistaan; kodinhoitajan käynti maksaa n.20/kerta.Kauppaan tarvitsee joko saattajan tai sitten kauppapalvelu tuo 30/kerta. Fysioterapeutti käy kerran kuukaudessa 20/kerta.Lääkkeisiin menee noin satku. Tämä läheiseni joka asuu siis kotona tyypillisiä laskuja.

2. hoh hoh Vierailija

ei se edunvalvoja hoida kuin raha-asioita, ei se mikään sosiaalisihteeri ole.Vanhus voi maata vaikka muumiona puoli vuotta samaan aikaan kun edunvalvoja hoitaa sen raha-asiat.

3. Vai niin Vierailija

4. Deloksen dobermanni Vierailija

No kuule, minäpä kerron. Vanhus maksaa ensinnäkin veroa siitä eläkkeestään. Lisäksi vastikkeensa/vuokransa, lääkkeensä siihen 50e/kk asti. Silmälasit. Lääkärit. Labrat. Hammaslääkärit. Ruoka, vaatteet, kampaaja, taksimatkat. Kotihoito, turvapuhelin, siivooja. Kyllä joo, eläke noihin riittää, mutta ei niillä paljon muuta ostella eikä palvelutalossa asuta.

5. velax Vierailija

Miettikääpä miten elätte tuolla 630 €/kk , josta vielä menee verot. Siinä sitten taksilla suhautetaan virkistykseen, kampaajalle ja vaikka mihin.
    Nuoren on helppo heitellä, kun ei mistään mitään tiedä.

6. trouble Vierailija

Mä ajattelen edunvalvojaa laajempana kuin sellaisena, jonka maistraatti kliinisesti nimittää. Aiemmin ketjussa puhuin sukulaisesta, joka voisi ottaa roolin hoitaakseen.

Tehtäisiin jokin työsoppari, joka vahvistettaisiin vaikka ilmaiseksi maistraatin notaarilla, siihen olisi kirjattu työtehtävät ja palkkioksi saisi vanhukselta tietyn summan rahaa/kuussa. Jos samalla henkilöllä olisi useampi vanhus asiakkaana, niin tästähän saisi hyvän työpaikan itselleen...

7. kotihoidosta Vierailija

Onhan kuitenkin maksamattomuuden yläraja, 528€, kunnallisessa kotihoidossa. Ja tuloiksi ei lasketa asumis- ja hoitotukea. Siitä ylimenevästä vasta maksut peritään.
    Siivousta ja pesulla käyttäminen 2x/kk. Ainakin omaisellani oli näin.
    Kaupassakäynti 5.50€.

En väitä että kovin leveä leipä olisi silti.

8. Vanhuksen tarpeet Vierailija

Mikäli ealäkkeelle jää vaikkapa 65-vuotiaana, niin eiköhän ne tarpeet vielä vuosia eteenäin ole ihan samat kuin kaikilla meillä muillakin:

- asunto ois kiva
    - terveydenhoitopalvelut ois kiva
    - ruoka ois kiva
    - virkistäytyminen matkojen, kulttuurin yms parissa ois kiva, vai eikö yli 65 -vuotiaille sallita tälläistä?
    - vakuutukset, sähköt, yms maksut ois kiva hoitaa

Itselleni ainakin olisi kova paikka, mikäli eläke tulot olisvat vuosikymmeniä eteenpäin alle tonnin kuussa. Verojen ja asunnnon vastikkeen jälkeen käteen jäisi alle 300 euroa. Olisipa siinä siten naurussa pitelemistä, ja miettimistä, että tälläkö ne tarpeet nyt sitten täytetään.

9. nämä Vierailija

Tuskinpa sallimisesta on kyse. Eivät toteudu läheskään kaikilla työikäisilläkään, eikä todellakaan ole itsestä aina kiinni, laiskuudesta tms.

10. velax Vierailija

Voi hyvänen aika! Noita yksityisiä hoivapalveluiden tarjoajia on jo vaikka kuinka paljon! Googlaapa "yksityinen hoivapalvelu". Hinnat vaan ovat sellaiset, että ihan pienellä eläkkeellä ei niitä kustanneta.

11. XY Vierailija

Miten te muut lapsettomat olette sitten ajatelleet turvata vanhutenne?

12. Vanhuksen tarpeet Vierailija

Mitäpä sitä vanhuutta tai eläköitymistä etukäteen suremaan. Oman asunnon voi myydä ja muuttaa vuokralle. Sen kummemmin ei kiinnosta miettiä tai suunnitella etukäteen.

13. trouble Vierailija

Joo, tiedän, mutta puhe olikin "sukulaisesta" edunvalvojana, joka ei välttämättä ottaisi siitä työstä yhdeltä sukulaiselta mitään hurjaa summaa. Siksi puhuin lopussa useammasta vanhusasiakkaasta, jolloin palkkakustannut/ vanhus ei ole liian suuri. Hoitosopparin voisi keskittää yhdelle, tiiviille alueelle, jolloin matkakustannukset jäisivät edunvalvojalla pieneksi.

Mikä on sun ja muiden ratkaisu asiaan, kun vanhuksella ei ole rahaa maksaa kalliista hoidosta? En näe ratkaisuksi sitä, että mun, jos olisin edunvalvoja, pitäisi auttaa ihan ilmaiseksikaan näitä lähialueen vanhuksia. Kulut ne olisi mullakin.

Edellä koetin esittää mm. elämän ikäistä säästämistä, sekin osaksi tyrmättiin, koska on pienet palkat.

14. Pelle Hermanni Vierailija

Mitkä matkakustannukset? Edunvalvonta hoitaa vain raha-asiat ei se mikään sosiaalitoimisto ole. Käytännössä edunvalvoja ei edes tapaa asiakastaan. Se näkeekö asiakas nälkää ei edunvalvojaa kiinnosta. Jossain vaiheessa tämä edunvalvonta vapautettiin kunnan vastuulta ja asiakkaat myytiin jollekin yksityiselle firmalle. Tämä firma, oli muistaakseni jossain pirkanmaalla, jätti asiakkaiden laskut maksamatta usealta kuukaudelta. Eräs mummo heitettiin hoitolaitoksesta kadulle. Siinä sulle suomalainen edunvalvonta, kokoomuslaista politiikkaa. Johan nämä perkeleet on lypsänneet vanhuksilta rahat hoitolaitoksissa, sukkien laitto maksaa siellä jalkaan 15 euroa, nyt sitten kusetaan raha-asiatkin.

15. Onneli3 Vierailija

Luulenpa vaan, että esittämäsi ratkaisumalli olisi erittäin hankala toteuttaa. Moni asia, joka teoriassa kuulostaa hyvältä, ei toimi käytännössä kovinkaan hyvin.

Jos itse alkaisit tuohon, miten tekisit sen oman työsi ohella? Ja sitä paitsi jos otat auttamisestasi rahan, joutuisit maksamaan siitä n. 60 % veroa. Vai ottaisitko vanhuksilta pimeästi rahaa, ja saisit koko ajan pelätä, milloin joku ilmiantaa sinut verottajalle?

Kun itse hoidan tässä oman vanhan äitini suurinpiirtein kaikki ns. juoksevat asiat, en missään nimessä ottaisi enää muiden ihmisten asioita hoitaakseni. Kyllä tässä saa niin päänä kuin jalkanakin olla, kun itse on kuitenkin vielä työelämässä ja on omatkin asiat hoidettava.

Edunvalvoja ei ole sama asia kuin hoitaja. Ei edunvalvoja hoida myöskään vanhuksen kauppa-, apteekki- ja lääkärikäyntejä. Puhumattakaan, että edunvalvoja huolehtisi vanhuksen viihtyvyydestä ja seuran tarpeesta. Tai vaihtaisi vaippoja.... En tiedä, mitä tuolla edunvalvontatehtävällä tarkoitat ja siitä laadittavalla hoitosopparilla. Mihin sillä sitoutuisit?

Minä en ole äitini edunvalvoja. Minä olen ns. lähin omainen. Lisäksi minulla on sopimus apteekin, sairaalan ja kelan kanssa, että voin hoitaa äitini asioita hänen puolestaan niissä instansseissa. Pankkiasiat äitini hoitaa itse, tosin niissä ei ole juurikaan hoitamista. Jos äidin pitää käydä lääkärissä, optikolla, kuulopolilla, sairaalassa tai jonkun luona kylässä (niin, uskokaa pois, vanhukset haluavat vielä sellaistakin), minun on oltava mukana, koska äiti ei välttämättä kuule hyvin, ja häneltä voi jotain ihan olennaista mennä siis ohi korvien. Tämä on tärkeätä varsinkin lääkäriasioissa. Tällaiset asiat eivät hoidu minun oman aikatauluni mukaisesti, joten se olen minä, joka joustan ja otan vaikka työstä palkattoman vapaapäivän tai lomapäivän. En todellakaan ottaisi ketään muuta vanhusta lisäksi tähän ruljanssiin. Oman äitini asiat hoidan kyllä.

Jos sinulla tai jollain toisella olisi joutilasta aikaa ja halua auttaa vanhuksia pientä korvausta vastaan, niin eihän sinä mitään väärää ole. Mutta mitä se "hoitosoppari" sitten sisältäisi? Vaikkapa kaupassa käymiset, esimerkiksi? Niin, mikä ettei, mutta se olisi sitten sitoumus, josta ei voisi lipsua. Luulen, että aika monen kohdalla juuri tämä tulisi esteeksi. Jos haluaakin lähteä parin viikon matkalle, niin kuka sitten hoitaa kauppa-asiat, jos sinä kuitenkin olet siihen sitoutunut? Oman omaisensa kanssa voi aina tehdä joustoja, mutta vieraan ihmisen kanssa ei oikein. Ja helposti tuollaisessa tilanteessa joutuu sitten ottamaan tämän hoidettavan asioita huomioon enemmänkin, sitä on sitten vähän niin kuin tukihenkilön roolissa, vaikkei sitä olisi alun perin tarkoittanutkaan.

16. trouble Vierailija

Edelleen, tarkoitin "edunvalvojalla" vaan henkilöä, joka hoitaa aktiivisesti vanhuksen jokapäiväisiä asioita, en sitä maistraatin virallisesti nimittämää...

Tässä ketjussa on ollut monia, jotka ovat sanoneet hoitavansa lähipiirin vanhusten asioita. Ilmeisesti niin hyvin asiat eivät todellisuudessa olekaan.

Kysyn myös uudelleen, onko esittää vaihtoehtoa, muuta kuin kiroilla vanhustenhoidon korkeita kustannuksia?

17. asiaa Vierailija

Nopealla lukaisulla löysin muutaman, joka on hoitanut/hoitaa oman tai aviopuolison vanhemman asioita, (kuten itse tein jonkin aikaa) ei "lähipiirin vanhusten" - jos tarkoitit että useampia? Niin että kyllä aika liuta vanhuksia jää heikoille, se on fakta. En silti ole tippaakaan sen kannalla että kaikkien täytyy hoitaa/valvoa etua, halusi tai ei.

Toimivista vaihtoehdoista - eipä niitä taida kehuttavaksi asti olla? Ei kai täällä muuten intettäisi ees taas jos asia olisi ratkaistu edes auttavasti. Mikä ettei ehdotuksessasi olisi ideaa, kun olisi nimenomaan vapaaehtoispohjalta. Se on kyllä sitten tosi sitoutumista vaativa pesti, kuten onneli3 tuossa tuumii. Monta muttaa.

Minusta se ei vaikuta onko lapsia vai ei. Itsellä ei ole, mutta jos olisi, en taatusti lastaisi odotuksia heidän niskaansa! Minua ahdistaisi huomata että oma lapsi syyllistyisi vähääkään. Vaikka olisi aito välittäminen ja halu auttaa, sittenkään en tahtoisi kuormittaa...
    No, hyvä, ettei lapsia ole.

18. trouble Vierailija

Tuli taas yksi ajatus mieleen, miten vanhuksille saataisiin apua perille. Sori, jos nuhaisena en jaksanut ajatella tätäkään loppuun asti ja visioni tuntuvat muutenkin liian mahdottomilta toteuttaa. Käytännön ongelmia on takuulla näissäkin, tunnustan jo ennestään.

Koetin vaan miettiä, mitkä ovat suurimmat syyt vanhustenhoito-ongelmiin?...se, ettei ole riittävästi rahaa hoito-ohjelmiin, lähellä ei ole riittävästi koulutettua henkilöstöä tai sukulaisia lähellä. Mistä ratkaisu? Asumisyhteistöstä, jossa vanhus/vanhahko ihminen asuu.

Taloyhtiöissä voisi tarjota erilaisia palveluita asukkaille nostamalla vaikka vastikkeen hintaa parilla eurolla tai sen sijaan, luopumalla joistakin turhista menoeristä tai hankkimalla jokin tulonlähde taloyhtiölle. Sähköpanelit katolle, ja sähkö myyntiin, tai omaan käyttöön.

Asuntoihin on turha asentaa rempan yhteydessä kuitukaapeleita, sen sijaan voisi säästää rahaa asukkaiden hoitorahastoon. Se olisi jokaisen käytössä, ovat asukkaat sitten vanhoja, nuoria tai siltä väliltä.

Ei asumisviihtyisyys voi olla vain kunnossa olevia seiniä, siistejä portaita ja ehjää kattoa, vaan myös sitä, että eri ikäisten asukkaiden tarpeet otetaan yhtiössä huomioon. Vieraita varten olevat pysäköintipaikat voisi laittaa maksullisiksi (tiedän, joissakin yhtiöissä on jo parkkivalvontaa, mutta sakkoa ei ole -kai- pakko maksaa)

Isännöitsijällä odotettaisiin olevan mm. sairaanhoito-koulutus ja hänelle kerrottaisiin, kuinka moni asukas taloyhtiössä tarvitsee erityistä hoivaa. Tai, voitaisiin tehdä diili (tykkään soppari-ideasta edelleen:) jonkin läheisen opiston tai amk:n kanssa, ja paikalle voisi tulla eri alan harjoittelijoita töihin rahaston varoilla. Tähän voisi suunnata myös valtion ja kuntien varoja.

Miksi rakentaa erikseen kalliita vanhustenhoito-komplekseja, kun olisi jo ennestään hyvin toimivia asuntoyhteisöjä?

Pidän edelleen kiinni siitä ajatuksesta, että perintöveron voisi jyvittää ja lukita tiettyyn sukuun ja miksei asunto-yhteisöön. Sillä voisi ostaa palveluita. Koska samalla tontilla olisi vuosikymmenestä toiseen talo, joka joko välillä purettaisiin ja rakennettaisiin uudelleen, tästä koituvilla mm. kiinteistö- ja perintöveroilla voitaisiin rahoittaa mm. vanhusten tai lapsiperheiden hoitoa. Koska johonkin nämä kerätyt varat menevät, miksei niitä voisi määrätä ennakkoon tiettyyn tarkoitukseen, siihen mistä ne oli alunperin kerätty?

19. Hoitsu Vierailija

Jos et viitsisi ehdotella kun et tunnu todellisuudesta mitään tietävän.

Et sitten näköjään ole esimerkiksi omaishoitajistakaan koskaan kuullut - heistä, jotka ovat sitoutuneet läheisensä jatkuvaan hoitoon tuolla pikkupalkalla, yleensä ikääntyneen puolison, mutta voihan se hoidettava olla oma vanhempi tai vaikka naapuri.

20. Artemiin ajokoira Vierailija

Minä kyllä pärjäisin kansaneläkkeellä +asumistuella. Ja minunkin täytyy käydä hammaslääkärissä, maksaa yhtiövastiketta, käyttää silmälaseja jne. Käyn myös lääkärissä ja labrassa luultavasti vähintään yhtä usein kuin keskiverto vanhus ja ihmeiden ihme; lääkäristä joutuu maksamaan vain sen reilun parikymppiä vuosimaksua ja labroista ei mitään. Käyn myös erikoissairaanhoidon puolella ja siellä joutuu maksamaan vain lääkärintodistuksista.

Ja ymmärrän kyllä varsin hyvin mitä lääkekatto tarkoittaa; tuo joka sitä epäili voisi itse selvittää asian itsellen. Toki sanoin määrän väärin; nykyään lääkekatto on 610 euroa vuodessa, minkä täytyttyä reseptilääkkeistä maksaa vain 1,50 e/kerta.
    Lääkekatto - kela.fi

21. Kiinnostaa Vierailija

Maksoitko omasta pussistasi kodinhoitajankin? Tai sairaanhoitajan.

22. trouble Vierailija

Kiitos positiivisesta palautteesta.

Joo, olen kuullut omaishoitajista, mutta tarkoitukseni tässä ketjussa onkin osaksi ollut ehdottaa jotain Uusia Ratkaisuja. Omaishoitajana toimiminen Ei ole toimiva ratkaisu, jo surkean korvauksen takia.

23. tavis Vierailija

Yksi yllättänyt asia on se, miten paljon lapseton elämä ärsyttää ja suorastaan loukkaa muita ihmisiä. Meillä on aikaa ja resursseja harrastaa ja tehdä mieleisiä asioita, ihan samalla tavalla kuin muillakin ihmisillä (ennen lasten tekoa), emme leveile, pöyhkeile tai muuten tee asiasta numeroa, mutta kun niitä paljon kyseltyjä lapsia ei ala kuulua alkaa kyräily ja pahan puhuminen ja mielekkään elämän eläminen muuttuukin itsekkääksi, pinnalliseksi, ärsyttäväksi ja jopa loukkaavaksi. Tuntuu pahalta niiden puolesta, jotka joutuvat olemaan lapsettomia vasten tahtoaan, mekään emme ole mitään tästä asiasta puhuneet kenellekään ja ihan yhtä hyvin voisi olla raskaat hoidot kesken. Onneksi ei tarvitse olla tuollaisia laukovien ihmisten seurassa kuin pakon edestä ja olemme varsin tyytyväisiä tähän ratkaisuun.

24. nnnnnn Vierailija

Ei kai se niin yllättävää ole.

Ihmiset on aina paskoja toisilleen. Toisissa on aina jotain vikaa, on ne niin tai näin.

25. piepponen Vierailija

Lapsellisten pakonomainen näykkimisen tarve jaksaa yllättää. Olen kai turhankin tyytyväinen elämääni, kun eräs läheiseni ja eräs ystäväni ovat ottaneet tavakseen vähän huomautella. Itse varon sanojani, etten vaan lipsauta jotain " mä en kestäis lapsiperhe-elämää päivääkään" -tokaisua tai pyörittele silmiäni, kun tenavat huutaa monta tuntia täyttä kurkkua ollessani kylässä. Minulle sen sijaan voidaan teeskennellä että valintani ovat täysin ok, mutta vähän täytyy silti päästä piikittelemään.

Aletaan esim. voivotella että eivätkö juuri sellaiset välttele lastentekoa, joilla on kauheita lapsuustraumoja itsellään. Kysellään mairealla äänellä, että enkö sittenkin ole vähän epävarma ja eiköhän minuakin ala jossain vaiheessa harmittamaan ja tunnenko ehkä jääneeni jostain olennaisesta paitsi, kun meilläkin on näääääin ihania mukuloita. Toisinaan innostutaan kautta rantain säälittelemään pariskuntia, joille lapsettomuus on aiheuttanut erokriisin tai huokaillaan isovanhempia, jotka toivovat turhaan lapsenlapsia. Ehkä jopa kauhistellaan kuin parhaatkin nunnaluostarin asukkaat, että kyllä sellaiset ihmiset on kauheita, jotka tekevät abortin jos tulevat vahingossa raskaaksi. Yritetään siis heruttamalla heruttaa, että kyllä minun edes vähän pitäisi tuntea itseni pahaksi ja vialliseksi.

Tajuavatkohan lapselliset, miltä tuollainen käytös näyttää silmissäni. Kiusaamiselta! Siltä, etten saisi heidän mielestään päästä elämästäni helpommalla kuin he!

Lapselliset kai kuvittelevat näykkimisensä vaikuttavan päätöksiini tai tekevän oloni muuten vaan epävarmaksi. Tunnen lähinnä myötähäpeää heidän läpinäkyvyyttään ja yksinkertaisuuttaan kohtaan. Jokin heidän omassa elämässään ei ilmeisesti ole mennyt ihan toivotusti. Miksi he muuten toivottelevat minulle kohtaloa, jota olen tarmokkaasti kartellut? Enhän vaihtaisi heidän valintojaan omakseni, vaikka minulle maksettaisiin siitä paljon. Eläisivät nyt vain sitä omaa lapsellista elämäänsä täysillä ja antaisivat minun rauhassa olla onnellinen siitä mitä olen, niin uskoisin helpommin että hekin ovat tehneet oikean valinnan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri