Mikähän mulla on? Leukakipu ym.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja löllö-örkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

löllö-örkki

Vieras
Olen käynyt kaksi kertaa hammaslääkärissä ja hampaat on tarkistettu, mutta niissä ei kuulemma pitäisi olla mitään. Syksyllä on otettu röntgenit (ei tämän asian vuoksi) ja nekin on kai ok. Mulla on leuka toiselta puolelta ollut nyt jonkin aikaa kipee. Välillä tulee sellaista kiputuntemusta, ja hammaslääkäri kyllä sanoi et mulla on purentalihakset jumissa.

No nyt kuitenkin tuntuu et niinku välillä vihlois tuosta poskipäältäkin ja korvan seudulle. Toi puoli, siis korva/poskipää/leuka on kenkun tuntoinen. Vähän kaulaltakin kai kinnaa. Onko tää nyt vaan tosiaan jännitysniskaa/hartiat ja purulihakset jumissa vai mitä ihmettä?

Jotenkin niin helkutin ahdistava olo... Auttakaa! :(

Netistä kun etsii diagnooseja, niin hyvin kyllä passais noi oireet EHKÄ lihasjumeihin. Mulla on nääs ennen kuin tää ite kipu alkoi, niin välillä piipannu korvakin. Niskat ja hartiat mulla on aina ollu juntturassa. Onko kellään ollut tällaista ja mistä saitte avun? (Ei varmaan ainakaan tää konen edessä näpyttely auta asiaa...) :(

Olisikohan viisaudenhampaan vastahammas otettu pois ja se olisi päässyt kasvamaan liian pitkäksi muuttaen purentaa? Tosin hammaslääkärin luulisi havaitsevan tällaiset jutut. Minä menin korvalääkärille ja kauhea totuus paljastui vasta, kun hän kehotti hakeutumaan hammaslääkärille purentakiskojen hankintaa varten.

Alhaalta on molemmilta puolilta poistettu viisurit, muut hampaat on tallella. Paikkauksia on tehty, mut lääkärin mukaan paikat oli tuolla alaleuassa niin siistit, että ei alkanut purkamaan niitä. Mä mietin kans jo menoa tuonne korva/nenä/kurkku-lekurille... mut jos se passittaa takaisin hampitohtorille!

Pidättekö niitä kiskoja ihan joka yö? Netissä kun näitä juttuja etti, niin tuli jotain et esim. 2-3 kk hoitojaksoja, mut kai ne kuitenkin on ikupäiväset? Kuinka nopeasti auttoi kun saitte kiskot ja totuitteko heti pitämään niitä?

Mulla särki leukaa ja säteili korvaan asti, menin fysioterapeutille joka oli erikoistunut purentalihasten fysioterapiaan. Auttoi tosi hyvin ja kipu hävisi. Leuka kannattaa muistaa rentouttaa ja esim. purskuttelemalla vettä tai päristelemällä suuta leukaa voi rentouttaa.

• Tykkää
Reactions: Nenuli03
Älä pelkää, ei sulla mitään vakavaa ole, kuulostaa ihan purentalihas- ja hartialihasongelmilta. Mullä on aina niska jumissa, ja sen lisäksi puren ja narskutan öisin hampaita yhteen. Just tuopmmosia kipuja ympäri naamaa, ja leuassa, ja korva usein kipeä ja pahimpina aikoina vinkuu ja piippaa. Lisäksi joskus poski vähän kuin puutuu, ei se ole oikeaa puutumista,mutta sen tyyppistä. Päänsärkyä ym.

Johtuu ihan noista jumituksista ja narskuttelusta, sillä saa kyllä naamansa ja kaulansa tosi jumiin. Koita sellaista, että avaat suun niin auki kuin voit. Kiristääkö sieltä leukapielistä, korvien edestä, tai vähän alempaa? Ja jos nostat leuan ylös ja työnnät alaleukaa eteenpäin, ja venytät kaulaa, kiristeleekö? Siihen siiten päälle kireät hartialihakset niin monen moista vaivaa ja oiretta tulee.

Purentakiskot auttavat jonkin verra, hieronta, se, että itse koitat myös päivän aikan huomata ettet kiristele lihaksiasi. Viime kädessä niihin puremalihaksiin voidaan pistää botoxia, mulle on tehty se, ja on auttanut tosi paljon.

Minä kärsin monta vuota samanlaisista kivuista, mulla leikattiin leukaakin, kun purentavika niin paha. Ei täysin sekään auttanut, mutta yö aikana käytän nyt purentakiskoja ja se on helpottanu kipuja. Kuin myös fysioterapialla käynti, jolta sain hyvät jumppaohjeet...

Mun äidillä oli raskausaikana kipeä leuka toiselta puolelta, hampaat ei lopulta käyny yhteen eikä suuta saanu kunnolla auki. Kyse oli sylkirauhasen tukoksesta, tiehyeeseen oli muodostunut pieni helmi. Hoitona taisi toimia tiehyeen säännöllinen huuhtelu.

Yhteistyössä