Mikähän vauvaa vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peukku on nyt suussa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peukku on nyt suussa.

Vieras
Vauva 4,5kk.
Nelisen iltaa mennyt yöunille nukuttamiset aika hulinaksi.

Hän on ihan väsynyt seitsemään mennessä. Imetän ja laitan sänkyyn, jää nukkumaan kunnes hetken päästä alkaa huutaa. Otan syliin uudestaan, imetän, rauhoittuu. Laitan sänkyyn, menee hetki ja alkaa taas huutaa.
Vispaa jalkojaan, ölisee, huutaa, huitoo käsillään. Ja otan taas syliin ja tissi suuhun, vaikka eihän sieltä mitään enää tulekaan. Rauhoittaa kuitenkin vauvan. Hetkeksi.

Ja shöy jatkuu tälläkin hetkellä (vartin yli seiskalta alkoi), isä yrittää parhaillaan onneaan. Itkuhälytin kertoo, että huonolla menestyksellä...

Mitä tekisitte?

Mulla on AIVAN sama tilanne ollu tässä ja iihan saman ikänen vauvakin :) Luulen itse sen johtuvan siitä, kun hän on alkanu nyt liikkua enemmän niin vauvat monesti ei sit malta öisin nukkua kun haluais vaan liikuksia. Nyt on riittänyt, kun käyn vierellä vähän hytkyttelemässä.

Hänellä on yksi hammas, se tuli ilman tällaista metakkaa. Toisen hampaan tulo on yksi, mitä itsekin mietin aiheuttajaksi.

Ja toinen on juuri tuo lisäruoka-asia. Maitoa kyllä siis tulee siinä mielessä hyvin, että poika kasvaa komeasti. Kuitenkin illasta imisi ja imisi, mutta ei sieltä liiemmin enää n. viidettä kertaa peräjälkeen imettäessä tule :) Että josko tosiaan alkaa jo isompi nälkä vaivata.

Alkuperäinen kirjoittaja mini:
Mulla on AIVAN sama tilanne ollu tässä ja iihan saman ikänen vauvakin :) Luulen itse sen johtuvan siitä, kun hän on alkanu nyt liikkua enemmän niin vauvat monesti ei sit malta öisin nukkua kun haluais vaan liikuksia. Nyt on riittänyt, kun käyn vierellä vähän hytkyttelemässä.

Joo. Oikeastaan nämä vaivat alkoivat saman päivän iltana, kun huomattiin pikkuisen löytäneen jalkansa. Ihan hyvin mahdollista tämäkin.

Hytkyttely ei vaan tällä hetkellä auta ollenkaan. Itkuhälytin kertoo edelleen, että vauva ei rauhoitu kertakaikkiaan millään :/

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii-:
Uskaltaisitko ottaa sen vauvan viereesi ja isä vahtii, jos nukahdat?

Nukahtaisi varmaankin, mutta sitten herää kun siirretään omaan sänkyyn.

Minä olen aika pelokas sillä tavalla, että koko yötä en uskalla pitää vauvaa vieressä, sitten hötkyn hereille vähän väliään ja tarkastan, ettei vauva ole isänsä tai minun alla - tai isosiskonsa, joka saattaa joskus kömpiä sänkyymme... Vähän höntin hysteerinen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Joo. Oikeastaan nämä vaivat alkoivat saman päivän iltana, kun huomattiin pikkuisen löytäneen jalkansa. Ihan hyvin mahdollista tämäkin.

Hytkyttely ei vaan tällä hetkellä auta ollenkaan. Itkuhälytin kertoo edelleen, että vauva ei rauhoitu kertakaikkiaan millään :/

Tykkääkö poika olla kapalossa? Meidän tyttö löys myös vähän aikaa sitten jalkansa. Rauhoittuu vaan napakkaan kapaloon ja tutti suuhun. Siinä hytkyttelyä sylissä ja sitten sänkyyn.

Hänellä on yksi hammas, se tuli ilman tällaista metakkaa. Toisen hampaan tulo on yksi, mitä itsekin mietin aiheuttajaksi.

Ja toinen on juuri tuo lisäruoka-asia. Maitoa kyllä siis tulee siinä mielessä hyvin, että poika kasvaa komeasti. Kuitenkin illasta imisi ja imisi, mutta ei sieltä liiemmin enää n. viidettä kertaa peräjälkeen imettäessä tule :) Että josko tosiaan alkaa jo isompi nälkä vaivata.
No voi hyvä ihminen. Sinä keksit syyn jo ihan itse. Anna lapselle ruokaa.

Tykkääkö poika olla kapalossa? Meidän tyttö löys myös vähän aikaa sitten jalkansa. Rauhoittuu vaan napakkaan kapaloon ja tutti suuhun. Siinä hytkyttelyä sylissä ja sitten sänkyyn.

Tänään käärin kapaloon ja hän jäi aluksi aivan loistavasti nukkumaan, ei inahdustakaan kun laskin sänkyynsä. Sain nukutettua hänen isosiskonsa (nopea toimitus) ja pikkuherra aloitti samantien kunnon konsertin. Ei auta kapalo, tuttia ei huoli mistään hinnasta ja mikään ei rauhoita.

Nyt itkuhälytin kertoo, että vauva alkaa mennä ihan hysteeriseksi. Vien hälle tissin ja palaan sitten asiaan.

No peesaan teitä molempia!! Tuossa iässä eillä tullut tollanen kausi molemmille, nyt nuorempi pian 6kk.

Meillä alkoi auttamaan se, että iltapäikkärit jäivät pois. simahti nopeemmin. Ja usein vaikka imi 160ml pullosta niin halusi vielä 60ml ja sitten nukahti. Ja tosiaan, ölisi, pärräili niin että sylki lensi, itki, kelli sängyssään sormilla pitäen kiinni varpaista. Nyt tuo on vihdoin jäänyt pois, tilalla on unissaan kiljahtelu ja jalkojen potkiminen/heittely niin että pinniksen reunat kolisee ;)

pakko lohduttaa että menee ohi, tiiän että tuntuu pitkältä ajalta odottaa...Onneksi teillä ei sentäs oo koliikkia, tms. ollut. Yritä ajatella että tää on ihan normia... ja varmaan 80% on luultavasti vanhemmista kokenut tän!! Tsemiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

No peesaan teitä molempia!! Tuossa iässä eillä tullut tollanen kausi molemmille, nyt nuorempi pian 6kk.

Meillä alkoi auttamaan se, että iltapäikkärit jäivät pois. simahti nopeemmin. Ja usein vaikka imi 160ml pullosta niin halusi vielä 60ml ja sitten nukahti. Ja tosiaan, ölisi, pärräili niin että sylki lensi, itki, kelli sängyssään sormilla pitäen kiinni varpaista. Nyt tuo on vihdoin jäänyt pois, tilalla on unissaan kiljahtelu ja jalkojen potkiminen/heittely niin että pinniksen reunat kolisee ;)

pakko lohduttaa että menee ohi, tiiän että tuntuu pitkältä ajalta odottaa...Onneksi teillä ei sentäs oo koliikkia, tms. ollut. Yritä ajatella että tää on ihan normia... ja varmaan 80% on luultavasti vanhemmista kokenut tän!! Tsemiä :)

Niin ja siis meillä oli n. 2kk-4,5kk joka ilta sellanen vaihe, et ensin nukahti ja sitten 15min päästä heräsi taas. ..

Olisiko kapalosta apua? Itse ainakin joskus laitan samanikäisen tyttösen kapaloon ja johan nukahtaa kun ei saa mellastettua. Meillä ainakin nukahtaminen menee helposti sähläämiseksi jos on ollut oikein touhukas päivä. Ja toki siis vatsa kunnolla täyteen ennen kapaloon käärimistä, ettei nälkäänsä huuda.

Sinuna vaan pitäsin siinä kapalossa. On turvallinen olo ja ei huomaa niin helposti kun laskee omaan sänkyyn nukkumaan. Meidän tyttö juo pullosta, siksi teen niin että kun alkaa herätä sängyssään, juotan siinä desin maitoa ja hän juo sen unissaan. Nappasen pullon pois ja tutin tilalle, niin nukahtaa melkeinpä aina.

Meillä ainakin osittain vaikutti unien laatuun, parantavasti siis, se kun tyttö alkoi nukkua vatsallaan.
Tuosta tiheään imettämisestä meidän terkka totesi että saattaapi vaan kerätä ilmaa vatsaan vaikka vauva tietysti saa siitä lohtua, mutta samalla voi saada myös huonon olon aikaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Meillä ainakin osittain vaikutti unien laatuun, parantavasti siis, se kun tyttö alkoi nukkua vatsallaan.
Tuosta tiheään imettämisestä meidän terkka totesi että saattaapi vaan kerätä ilmaa vatsaan vaikka vauva tietysti saa siitä lohtua, mutta samalla voi saada myös huonon olon aikaan. :/

Aivan totta, ei se tiheästi imettäminen järin hyvä konsti taida olla, saa poloinen mahavaivat kaupan päälle :(

Miten vauvat menee hysteerisiksi? Olenko vain ollut onnekas vai miksi tämmösiä luen? Onko nyky nuorilta vain kadonnut se oikea tatsi siihen lapsen käsittelyyn? Heti hermoillaan, jos vauva inahtaa. Ei se tissi ole taikasana eikä imetys, vaan se että vauva saa tarpeeksi ruokaa keinolla millä hyvänsä.

Vauva rauhoittui nyt (toistaiseksi). Imetin ja kuului selvästi, että maitoa tuli taas. Ei hän järin kauaa juonut, joten ihan varma en siitä nälästä ole, mutta joka tapauksessa rauhoittui ja jäi sänkyynsä tuhisemaan.

Sitä lisäruoka-asiaa vieläkin pohdin. Neuvolassa käytiin ja siellä sanottiin, että kasvaa tosi hienosti ja voi olla ilman lisäruokaa ihan sinne puoleen vuoteen saakka. Ja poju kyllä on päivisin erittäin tyytyväinen ja yönsä nukkuu pitkissä pätkissä, parilla syötöllä. Ainoa ongelma on nyt tämä yöunille nukahtaminen, joka on melkoinen projekti. Eli liekkö kuitenkaan nälkää?

Miten vauvat menee hysteerisiksi? Olenko vain ollut onnekas vai miksi tämmösiä luen? Onko nyky nuorilta vain kadonnut se oikea tatsi siihen lapsen käsittelyyn? Heti hermoillaan, jos vauva inahtaa. Ei se tissi ole taikasana eikä imetys, vaan se että vauva saa tarpeeksi ruokaa keinolla millä hyvänsä.

Ei nykynuorilta ole kadonnut mikään tatsi. Äidit ovat tänä päivänä tasan yhtä hyviä kuin ammoisina aikoina.

Ehkä olet ollut onnekas, ehkä olet unohtanut kuinka vauvat joskus vinguttavat äänijänteitään. Äsken yläkerrassa vingutettiin tikahtumiseen saakka.

Myöskään ruoka ei ole taikasana kaikkeen.

Meidän vajaa 7kk itkee, hysteerisesti. Ei rauhoitu silittelyllä tai esim. isänsä sylissä vaan huutaa, niin että meinaa ääni lähteä.
Inahtelusta ei olla meillä ainakaan koskaan hermoiltu.

Vauva rauhoittui nyt (toistaiseksi). Imetin ja kuului selvästi, että maitoa tuli taas. Ei hän järin kauaa juonut, joten ihan varma en siitä nälästä ole, mutta joka tapauksessa rauhoittui ja jäi sänkyynsä tuhisemaan.

Sitä lisäruoka-asiaa vieläkin pohdin. Neuvolassa käytiin ja siellä sanottiin, että kasvaa tosi hienosti ja voi olla ilman lisäruokaa ihan sinne puoleen vuoteen saakka. Ja poju kyllä on päivisin erittäin tyytyväinen ja yönsä nukkuu pitkissä pätkissä, parilla syötöllä. Ainoa ongelma on nyt tämä yöunille nukahtaminen, joka on melkoinen projekti. Eli liekkö kuitenkaan nälkää?

Voi olla. Meillä ainakin juuri tuosta syystä ruvettiin antamaan lisämaitoa kun oma maito ei enää riittänyt tuomaan unta. Muuten päivät ja yöt meni normaalisti.
Enkä mä jaksanut enää syödä niitä määriä ruokia mitä pojun ruokkiminen olisi vaatinut. Poika painoi jo 9kg 4 kk:n iässä.
:whistle:

Yhteistyössä