Mikäköhän mun näköä on alkanut vaivaamaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sirpaleina

Jäsen
23.04.2010
533
0
16
Jo kauan sitten aloin huomaamaan, että vauvan vaunut muka heiluu vaikkei oikeasti heilukkaan (pientä nykivää liikettä, millä lailla yleensä vaunut heiluu, jos vauva on hereillä).

Katselin yksi iltä tähtiä, huomasin erikoisen tähden taivaalla, sekin teki samanlaista pientä nykivää liikettä! Katsoin toista tähteä sekin teki samaa liikettä. Joten tajusin, että mun näössä taitaa olla jotain häikkää :D

Tänä aamuna heräsin ja katsoin vähän aikaa katosta roikkuvaa kukka-amppelia ja arvatkaa mitä? Sekin teki sellaista nykivää heiluvaa liikettä!

Mistäköhän tämmöinen näköhäiriö lie johtuu?!

Suvussa on karsastusta, mutta ei niin pahaa että laseja olisi tarvinnut. Mullakin meinaa silmät alkaa katsomaan hajalleen, jos kauan katson jonnekkin kaukaisuuteen. Ennen tuota karsastusta ei huomannut valokuvista, mutta nyt lähiaikoina otetuista kuvista sen karsastuksen huomaa selkeästi!

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tai mikäköhän tässä voisi olla kyseessä??

Näössä ei muuten ole mitään vikaa, näen ihan hyvin kauas kuin lähellekin. Eikä ole silmälaseja.

Voi olla ihan näön ongelma tai sitten voi olla esim. kasvain päässä joka painaa näköhermoa, kuten mun yhellä tutulla. Mene mahdollisimman pian lääkäriin /silmälääkäriin selvittämään asiaa.

Karsastusta kenties, menepä peilin eteen ja koeta keskittää katsettasi tiettyyn pisteeseen ja tarkkaile samalla silmiäsi. Kannattaa kuitenkin mennä lääkäriin jotta asia varmistetaan ja muut vaihtoehdot poissuljetaan.

Mulla ei ole mitään perussairauksia, ei edes verenpainetta...

Mä äsken katsoin peiliin, näytti sille ihan kuin toinen silmä olisi nykinyt. Mutta mistä mä nyt tiedän nykiikö se oikeasti, vai onko se vaan tuo mun näköharha??

Kannattaisiko mun mennä ihan normaalille lääkärille vai silmälääkärille?

Alkuperäinen kirjoittaja sirpaleina:

Mä äsken katsoin peiliin, näytti sille ihan kuin toinen silmä olisi nykinyt. Mutta mistä mä nyt tiedän nykiikö se oikeasti, vai onko se vaan tuo mun näköharha??

mee ihan aluks optikolle.

Alkuperäinen kirjoittaja sirpaleina:

Jos se on selkeää edestakaista/pystysuoraa nykimistä niin se voisi olla jotain nystagmus-tyyppistä. Mene ihan silmälääkärille juu.

silmä näytti nykivän vaakasuoraan...

Mä en ole imettänyt puoleenvuoteen, mutta mun hormoonitoiminnassa on jonkinlaista häikkää ilmennyt. Johtunee varmaan siitä, että keho palautuu vielä synnytyksestä ym. Lapsi on 9kk.

itse kävin juuri optikolla näköhäiriöiden takia ja syyksi selvisi tuo imetys.
suositus tuli että 6kk päästä imetyksen lopettamisesta käynti optikolle uudelleen.
Jos häiriöt sitten edelleenjatkuu, lasien ostoon.