Miks aina Prinsessat, Autot ja se saamarin Kitty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja why o why
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

why o why

Vieras
Mua ärrrrrsyttää kun puolet tuotevalikoimasta rajautuu pois siksi että sen pitää aina olla tuota Prinsessat ja Autot ja Hello Kitty -sälää. Tässä ei ole mitään suurta ja ideologista missiota, mutta musta ne vaan on rumia, halvan tuntuisia ja rumia ja teennäisiä eikä mulla luonnollisestikaan itselläni ole niihin mitään syvällistä tunnesidettä (toisin kuin oman lapsuuteni "hittihahmoihin"), ja kun 1-vuotiaani ei vielä osaa niitä kaivata, niin en sellaisia mielelläni osta.

Sähköhammasharja, pieni valokuva-albumi, lenkkarit...

Ja toinen on sitten tämä värikoodaus. Mulla ei ole mitään "sukupuolenmukaisia" värejä vastaan sen enempää kuin "sukupuolenvastaisia", mut pinkki on pirun vaikea yhdisteltävä ja sininen ankea.

Noh, tämähän vain kertoo toki, ettei ihmisellä ole oikeita ongelmia :D Ja hyvä niin, sietää olla onnellinen!

Onhan se... Onneksi niitä ei ole pakko ostaa. En ole itsekään ostanut, tosin on meille silti ilmestynyt jotain ko. tuotteita lahjoina ym. Autot-sälähän on kyllä yleensä ihan hyvän väristä, tummanpunaista, ja se on helppo yhdistää ja sopii tytöille ja pojille.

Jossain iässä ne osaavat niitä juttuja kaivata.. 4-vuotiaalla on kaikenmaailman Cars-tavaraa ja onhan se ihanaa! :D

Isommilla on omat juttunsa sitten. 1-vuotiaalle en vielä ostais, kun ei osaa sellaisia pyytää.

Joo, minä olen hyväksynyt sen, että lapsen maku ei ole sama kuin oma makuni, joten sitten kun hänellä alkaa sitä omaa makua olla niin saa kyllä vaikuttaa iänmukaisesti siihen lenkkarivalintaan :) Mutta esimerkiksi syyhygienistin suosittelemaa merkkiä sähköhammasharjaa vaihtoehtoina on (ainakin tossa meidän liikkeessä) tasan ne Prinsessat ja Autot. Hintalappuun on vielä kirjoitettu että Hauska autokuosi pojalle jne. ettei kenellekään epäselväksi ;) En osta, ostan jonkun muun, mutta pirunmoinen vaiva etsiä että mikä muu on sitten hyvä (riittävän hellä näin pienelle jne.) ja sitten vielä löytää se jostain. Kumisaappaat tarjouksessa, vaihtoehtoina Hello Kitty, Autot ja Prinsessat. Pienet (1 kuva / sivu) kokoiset valokuva-albumit: vaihtoehtoina Prinsessat ja Autot, vaaleanpunainen/vaaleansininen jollain tuttikuvalla. Siinä siis tämän viikon saldo esimerkiksi.

Ei todellakaan! Kuten sanoin, jos tässä on ongelmat niin sietää olla onnellinen :D Mut jostain syystä ne vain nyppii, kun ne hyökkää mun elämään eikä anna valinnanvaraa.

Ängri pöööörds on samaa lajia. Äh.

Joo, etenkin ne prinsessajutut on tosi halvalla ja kiireellä tehdyn oloisia ja autot-kamat taas oikeasti tosi huonolaatuisia. Ja samoin ärsyttää, kun tytöille on tarjolla vaikka mitä kivoja vaatteita, mutta pojille tarjotaan vain synkkää harmaata ja tummanharmaata ja sitä sinistä.

Pinkin kanssa sopii esim. ruskea tosi hyvin. Esim pinkit housut ja ruskea paita :)

Tämä on totta, ja paljon käytettykin! Mut taas peruspunainen ja pinkki tai vaaleanvihreä ja pinkki on aivan kaameita yhdistelmiä, joten kengiksi/takiksi tms. toivon jotain "joka väriin sopivaa". Ostettiin ruskeat kengät (joissa on kyllä pinkki kukka). Ja EDELLEEN korostan, että sillä ei todellisuudessa ole pirunkaan väliä sopiiko 1-vuotiaan lenkkarit väreiltään hänen collegehousuihinsa, ja mun pitäis todellakin keksiä itselleni harrastus, mutta ennen kuin olen sen keksinyt, niin tällaista tää mun ajatuksenkulku on :D

[QUOTE="...";26637721]Joo, etenkin ne prinsessajutut on tosi halvalla ja kiireellä tehdyn oloisia ja autot-kamat taas oikeasti tosi huonolaatuisia. Ja samoin ärsyttää, kun tytöille on tarjolla vaikka mitä kivoja vaatteita, mutta pojille tarjotaan vain synkkää harmaata ja tummanharmaata ja sitä sinistä.[/QUOTE]

Nyt täytyy sanoa, että olin tosi yllättynyt, kun selailin kotiin tullutta Ellos-kuvastoa. Siellä oli ulkovaatteissa kolme "poikaväriä": harmaa, kirkas vihreä ja oranssi. "Tyttövärejä" oli tasan yksi: iänikuinen pinkki. Esim. tuo oranssi olisi voinut olla kiva, mutta tehostevärit oli mielestäni poikamaisia. Tiedän, että harvoin on näin päin, mutta nyt tyttöjen äitinä tunsin kateutta poikien valikoimaa kohtaan!

Yksi mitä ihmettelen, on että mikki on aina poikien vaatteissa ja minni tyttöjen. Miksei voi olla tytöille mikkiä? Sitten taas cars on kova juttu meidän kaksivuotiaalle tytölle, mutta eipä sitä ole kuin poikamaisissa vaatteissa. Ääh.

Nyt täytyy sanoa, että olin tosi yllättynyt, kun selailin kotiin tullutta Ellos-kuvastoa. Siellä oli ulkovaatteissa kolme "poikaväriä": harmaa, kirkas vihreä ja oranssi. "Tyttövärejä" oli tasan yksi: iänikuinen pinkki. Esim. tuo oranssi olisi voinut olla kiva, mutta tehostevärit oli mielestäni poikamaisia. Tiedän, että harvoin on näin päin, mutta nyt tyttöjen äitinä tunsin kateutta poikien valikoimaa kohtaan!

Yksi mitä ihmettelen, on että mikki on aina poikien vaatteissa ja minni tyttöjen. Miksei voi olla tytöille mikkiä? Sitten taas cars on kova juttu meidän kaksivuotiaalle tytölle, mutta eipä sitä ole kuin poikamaisissa vaatteissa. Ääh.

Meidän avoimessa päiväkodissa pyörähteli 4-vuotias tyttö Cars-hameessa :D Ja oli niiiiinn ylpee! Ilmeisesti kotitekoinen vaate.

Siis mitä?
Pinkki ja vihreä (omenanvihreä/karkkivihreä/limenvihreä)
Pinkki ja ruskea
Pinkki ja punainen
Pinkki ja oranssi
Pinkki ja raidallinen (esim noita ed mainitsemiani värejä)

Itskin tykkään enemmän reippaista väreistä ja unisex-tyylistä, mutta myös joistain tyttöjutuista. Väreistä saa ihan "erivärisiä" yhdistelemällä.

Noista figuureista en mäkään tykkää, en tykkää mistään muustakaan hahmosta tai logosta tms. Vaatteiden merkit saa mun puolesta myös pysyä niskalapussa.

Joo, minä olen hyväksynyt sen, että lapsen maku ei ole sama kuin oma makuni, joten sitten kun hänellä alkaa sitä omaa makua olla niin saa kyllä vaikuttaa iänmukaisesti siihen lenkkarivalintaan :) Mutta esimerkiksi syyhygienistin suosittelemaa merkkiä sähköhammasharjaa vaihtoehtoina on (ainakin tossa meidän liikkeessä) tasan ne Prinsessat ja Autot. Hintalappuun on vielä kirjoitettu että Hauska autokuosi pojalle jne. ettei kenellekään epäselväksi ;) En osta, ostan jonkun muun, mutta pirunmoinen vaiva etsiä että mikä muu on sitten hyvä (riittävän hellä näin pienelle jne.) ja sitten vielä löytää se jostain. Kumisaappaat tarjouksessa, vaihtoehtoina Hello Kitty, Autot ja Prinsessat. Pienet (1 kuva / sivu) kokoiset valokuva-albumit: vaihtoehtoina Prinsessat ja Autot, vaaleanpunainen/vaaleansininen jollain tuttikuvalla. Siinä siis tämän viikon saldo esimerkiksi.

Mä mietin just tuota samaa sähköhammasharjakaupoilla. Tuli ostettua pojalle prinsessaharja ihan vaan periaatteen vuoksi. Olen meinaan sanonut, että Autotkrääsää ei meille kanneta kuin leluina ja dvd:nä.

Olen yrittänyt selittää pojallekin, että lelut on leluja ja niihin ei tarvitse pukeutua. Periaatteessa tiedostan siis liian hyvin, että piirroshahmotuotteiden tarkoitus on mainostaa. Kun Salamasta puhutaan ja se näkyy kaverien päällä, pitää se leffa nähdä ja hankkia Salama-leluja ja Salama-sateenvarjo ja -lenkkarit, -hammasharja, -sänky ja -matto. Vuoden päästä onkin uusi hittileffa tai -lelu ja vanhat muuttuvat vauvojen jutuiksi ja noloiksi.

Ei miehenikään suostu käyttämään vaikka bissemerkin mainospaitaa, miksi ihmeessä lapseni pitäisi olla kävelevä mainostaulu?

:o ja mä en ole moista vielä huomannu vaikka minulla on kuus lasta. Aina on löytyny moneen sorttiin kamaa ja sälää. Vaatteita ja leluja.
Missä te shoppailetta jos muuta ei ole tarjolla?

[QUOTE="Riksu";26638013]Mä mietin just tuota samaa sähköhammasharjakaupoilla. Tuli ostettua pojalle prinsessaharja ihan vaan periaatteen vuoksi. Olen meinaan sanonut, että Autotkrääsää ei meille kanneta kuin leluina ja dvd:nä.

Olen yrittänyt selittää pojallekin, että lelut on leluja ja niihin ei tarvitse pukeutua. Periaatteessa tiedostan siis liian hyvin, että piirroshahmotuotteiden tarkoitus on mainostaa. Kun Salamasta puhutaan ja se näkyy kaverien päällä, pitää se leffa nähdä ja hankkia Salama-leluja ja Salama-sateenvarjo ja -lenkkarit, -hammasharja, -sänky ja -matto. Vuoden päästä onkin uusi hittileffa tai -lelu ja vanhat muuttuvat vauvojen jutuiksi ja noloiksi.

Ei miehenikään suostu käyttämään vaikka bissemerkin mainospaitaa, miksi ihmeessä lapseni pitäisi olla kävelevä mainostaulu?[/QUOTE]
Minua ärsyttää ihmisissä kaikki periaatteellisuus. Ei voida tehdä sitä ja tuota.Ei ostaa sitä ja tuota,kun se sotii periaatteita vastaan. hoh hoijaa. Ihan yhtä hyvin sä olisit voinu ostaa periaatten vuoksi sen toisen hammasharjan?! tai pitää pojalla sukkahousuja ihan vaan periaatteita vastaan!

kyllä saa meilläpäin aikapaljon kaivaa, että löytyy bränditöntä tuotetta, mutta jotain sentään aina silloin tällöin. Meeillä on kai sitten ideologia, kun nimenomaan en osta prinsessoi tms.

Lapsi sano kolmivuotisneuvolassakin kun näytettiin muumipapan kuvaa ja neuvolantäti ehti vielä rohkaista, että varmaan on tuttu.., niin lapsi vastas, että joo hippo (virtahepo, ei siis mikään osuuspankin kultahippo..)

No niin mäkin ajatteli noin kunnes esikoinen lähestyi kolmea vuotta ja huomasin et hampaiden pesu sujuukin paljon paremmin Salama-hammasharjalla ja Autot-kumpparit menee jalkaan vastustelematta..

Niin se mieli voi muuttua sinullakin..

[QUOTE="mona";26638156]No niin mäkin ajatteli noin kunnes esikoinen lähestyi kolmea vuotta ja huomasin et hampaiden pesu sujuukin paljon paremmin Salama-hammasharjalla ja Autot-kumpparit menee jalkaan vastustelematta..

Niin se mieli voi muuttua sinullakin..[/QUOTE]

Että mä rakastan tätä alentuvaa asennetta :D Taisin sanoa, etten viitsi ostaa niitä 1-vuotiaalle kun ei vielä osaa kaivata, ja että olen tietoinen, että lapsella tulee olemaan myös oma tahto ja maku joka eroaa omastani, ja hän saa sitä iänmukaisissa rajoissa sitten aikanaan toteuttaa.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Tässä ei ole mitään suurta ja ideologista missiota, mutta musta ne vaan on rumia, halvan tuntuisia ja rumia ja teennäisiä eikä mulla luonnollisestikaan itselläni ole niihin mitään syvällistä tunnesidettä (toisin kuin oman lapsuuteni "hittihahmoihin")

Sun lapsi on vielä pieni, mutta periaatteesta.. Nuo hahmot voivat olla 20v päästä nykyisten lapsien nostalgisia hittihahmoja, vaikka sulle ei niihin mitään tunnesidettä olekaan.

[QUOTE="Riksu";26638013]Mä mietin just tuota samaa sähköhammasharjakaupoilla. Tuli ostettua pojalle prinsessaharja ihan vaan periaatteen vuoksi. Olen meinaan sanonut, että Autotkrääsää ei meille kanneta kuin leluina ja dvd:nä.

Ei miehenikään suostu käyttämään vaikka bissemerkin mainospaitaa, miksi ihmeessä lapseni pitäisi olla kävelevä mainostaulu?[/QUOTE]

Miksi? Jos se lapsi haluaa sen salama-paidan, niin et viitsi lapselle sitä pientä iloa suoda vain sen takia, että et halua hänen olevan kävelevä mainostaulu. Whatt?
Sitä en tajua, miksei lapselle voi hankkia sitä salama mattoa ja muuta, jos tietää, että lapsi niistä kuitenkin tulisi ikionnelliseksi? Oman periaatteen vuoksi?

Käytiin 3v pojan kanssa kultaliikkeessä viikolla ja hän näki siellä salama mcqueen kellon. Joka päivä hän on puhunut siitä kellosta ja muistaa sen siellä vitriinissä. Tiedän, kuinka hän sitä haluaa, enkä keksi syytä miksi en sitä voisi hänelle ostaa.

Kun poikani oli vauva, vannoin etten osta hänelle mitään Salama McQueen- vaatteita.

Nyt kun hän on 2-vuotias ja hymyilee Hangosta Utsjoelle nähdessään Salaman tai Martin, olen vähän heltynyt.Olen ostanut mahdollisimman "selkeitä" ja herttaisia Autot-paitoja (en tykkää mistään puna-musta-kelta-sini-ralli-söherryksistä) ja tunnustan ostaneeni niitä jo useita. Osa on isompaa kokoa eli odottaa myöhempää käyttöä.

Muuta Salama-tavaraa (hammasharjoja, sateenvarjoja tms.) meillä ei ole, ei myöskään muita Salama-vaatteita kuin ne paidat. Pojalla on muutama Autot-aiheinen lelu, mutta ne onkin ihan kivoja.

Olen kyllä onnistunut välttämään noita ihan menestyksellä. Hammasharja on autot-kuvioinen, kun sähköhammasharjat lasten osalta ovat brändättyjä, mutta muuten maailmassa on hyvin paljon muutakin.

Loppukädessä meillä ei ole tullut edes vääntöä noista mitenkään. Täydellinen sulku meillä ei ole, lapsi on nähnyt leffan ja muutama Cars-legokin (taitaa olla pari autoakin) meillä on. Menemällä oikeisiin kauppoihin, ei tarvitse kärsiä pinkistä tyttöjen osastosta ja siniharmaasta poikien osastosta. Tämän takia ostankin Prismasta vain kumpparit ja sadevarusteet :D ja turhan klassisia merkkituotteita meillä ei löydy (sielläkin värikoodaus on valloillaan).

Lapseni on elänyt hyvää elämää ilman erityistä brändäystä vaatteissa ja leluissa. Joko hän on kaikkiruokainen tai sitten vain olen onnistunut levittämään kiinnostuksen muuallekin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä