Miks meidän 10kk EI NUKU!! Miten se jaksaa itse edes... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nadia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nadia

Aktiivinen jäsen
20.02.2005
3 616
0
36
Meillä on ollu tosi hyvät rytmit. Lapsi on nukkunut 20.00-06.30. Kahdet päiväunet lisäksi. Nukahtaa itse sänkyyn ja nukkuu heräämättä. Paitsi....
Nyt on menty kuukausi ainakin niin, että lapsi herää todella monesti yöllä itkemään, ei ota maitoa, mutta saattaa nukahtaa uudelleen aika piankin tutilla. Sit joudun aamuyöstä sen nostaan viereen, ettei toinen poika herää ja sit se ährääkin lopun yötä vieressä eikä nuku millään. Päiväunet se myös jätti pari päivää sitten pois, ei vaan nukahda, huutaa vaan. Ei nuku syliinkään. :ashamed: Autossa nukkuu, mutta minulla ei ole korttia, enkä kyllä kehtaisi autolla ajellakkaan montaa tuntia et nukkus. Huomattiin vaan kun käytiin yhillä synttäreillä vkl niin nukku autoon mennessä ja tullessa.
Kohta pitäs lähtee neuvolaan ja lapsi on niiiiiiiiin kiukkuinen kokoajan kun tieten väsyttää... :'(

Meillä alettiin valvoa 4vkoa sitten, eka kaks vkoa koska ylähampaat tuli.

Nyt oon vahvasti sitä mieltä, että on vaan niin kova eroahistus, ettei yöllä pysty nukkuun. Toisekseen opettelee käveleen, joten seki voi osaltaan vaikuttaa. Mää en usko että olis mikään korvatulehus, ei oo lapsi sairastanu vielä kertaakaan mitään ja uskon, että huomaisin, jos se olis se. Tai ainakin oletan. Tunnistan lapsen itkut, eikä se öisin kipua itke.

Sepä se, että kun minäkään en tiedä mille alkais tän homman kanssa. Kenelläkään vinkkejä? 3 yötä meni tosi hyvin ku laitettiin isän paita viereen, heräili paljon vähempi, mutta nyt taas enenevässä määrin. Viime yöki ollaan nukuttu tosi huonosti.

Meillä alkoi samanlaiset hulinat n. 9kk iässä. Sitä ennen tyttö nukahti itsekseen päivä, sekä yö unille. Nukkui koko yön max yhdellä heräämisellä ja muutenkin oli säänöllinen rytmi.
Nyt tyttö täytti 11kk ja alkaa pikkuhiljaa helpottamaan, yöt on jo vähän parempia ja päivällä nukkuu 2-3h.
Meillä varmasti johtui tää levottomuus hampaista, seisomaan noususta ja kaikista muista uusista taidoista joitä on tullu paljon pienellä aikaa...
Tsemppiä!!

Meillä tyttö nyt 10kk. Ei ole nukkunu koko elämänsä aikana kolmea tuntia pidempään öisin. Ja viimeset puoli vuotta menny ettei ole nukkunu ku puolen tunnin-tunnin pätkissä. Herää myös välillä,hyvin usein kolmen-viiden aikaan yöllä, niinku olis muka aamu ja olis nukkunu oikein siki koko yön. Myös muita ongelmia on öisin, siis et nukkuu vaikka miten, siis huonosti. siis et on vaikka minkälaisia öitä, mut jaksa nyt selittää. En tiiä tajuaako tätä tekstiä kukaan, oon niin väsyny ettei aivot toimi. Unikoulussa käyty, lääkärissä käyty, neuvolan,netin ja kaikkien mahollisten tahojen vinkit käytetty. Mistään ei apua. Nyt vain toivotaan ettei pää leviä niin pahasti, että lapsi viedään meiltä pois, ku ei sitä jakseta enää hoitaa. Vertais ukea tulin vain täältä netistä etsimään, jos joku nyt alkaa pottuilemaan, et "mitä täälllä netisä roikut, vaikka oot muka väsyny" tms.

joku vain: Ihan ensimmäisenä ja akuuteimpana asiana sinä ja miehesi? tarvitsette apua. Onko lähipiirissä ketään, joka voisi tulla silloin tällöin hoitoavuksi? Kenties hoitamaan lasta yöksi ja te pääsisitte hotelliin nukkumaan, edes yhdeksi yöksi? Mannerheimin lastensuojeluliitolta saa myös edullisesti lapselle hoitajan lyhyelläkin varoajalla.

Ja ongelman alkuhan on lapsen huono nukkuminen, johon täytyisi myös löytyä syy. Olen ihan vakuuttunut siitä, että aikakin auttaa, mutta minusta kuulostaa kyllä oikeasti siltä, että taustalla voisi kuitenkin olla jokin sairaus (esim. refluksi?) Oletteko käyneet lasten allergologilla vai minkälaisella lääkärillä olette käyneet?

10-kuisella voi toki olla monia muitakin asioita, jotka huonoa nukkumista aiheuttavat (hampaat, liikkumisen opettelu jne) mutta jos hän ei ole missään vaiheessa nukkunut paremmin... Huonosta nukkumisesta tulee toki lopulta myös ns. uniassosiaatiohäiriö, mutta unikoulun taas pitäisi tepsiä siihen. Milloin kävitte unikoulussa? Minkälainen se oli?

Yritän muistaa tulla jossain vaiheessa katsomaan, oletko vastannut. Toivon kovasti, että saisitte nyt jostain akuuttiapua, koska sitä te tarvitsette. Sitten jaksatte taas paremmin paneutua ongelman varsinaiseen aiheuttajaan eli lapsen huonoon nukkumiseen.

Meidän poika nukkui huonosti, koska nivustyrä vaivasi. Mitä kaikkea lääkärissä on tutkittu? Kyllä mustakin kuulostaa siltä, että jokin vaivaa.

Ja samaa mieltä kun edellinen vieras: koittakaa hankkia apua. Itselläni meni vuosi niin, että nukuin 1-3 tunnin pätkissä, ja elämä näytti kyllä todella mustalta.

Meillä tyttö nyt 10kk. Ei ole nukkunu koko elämänsä aikana kolmea tuntia pidempään öisin. Ja viimeset puoli vuotta menny ettei ole nukkunu ku puolen tunnin-tunnin pätkissä. Herää myös välillä,hyvin usein kolmen-viiden aikaan yöllä, niinku olis muka aamu ja olis nukkunu oikein siki koko yön. Myös muita ongelmia on öisin, siis et nukkuu vaikka miten, siis huonosti. siis et on vaikka minkälaisia öitä, mut jaksa nyt selittää. En tiiä tajuaako tätä tekstiä kukaan, oon niin väsyny ettei aivot toimi. Unikoulussa käyty, lääkärissä käyty, neuvolan,netin ja kaikkien mahollisten tahojen vinkit käytetty. Mistään ei apua. Nyt vain toivotaan ettei pää leviä niin pahasti, että lapsi viedään meiltä pois, ku ei sitä jakseta enää hoitaa. Vertais ukea tulin vain täältä netistä etsimään, jos joku nyt alkaa pottuilemaan, et "mitä täälllä netisä roikut, vaikka oot muka väsyny" tms.

Täältä saat vertaistukea!!!
Meidän tyttö, nyt jo 3-vuotias, oli lähes samanlainen. Vauvana nukkui tosi hyvin, sit se puolen vuoden iässä muuttui täysin.
Meillä kans tutkittiin muksu läpikotaisin, eikä mitään löytynyt.

Jossain vaiheessa löytyi "rytmi" nukkumiseen: heräs yöunilta noin 4-5, syötiin ja puuhailtiin, nukkui aamu-unet 9-11 sit päivä puuhailua, iltapäiväunet 15-16 ja sit normielämää ja yöunille 21.
Jossain vaiheessa vaihtoi sit yksiin päiväuniin. Mutta öisin heräili ja kukkui kerrasta neljään. Siinä ei vanhemmat juurikaan unitunteja keränneet!

Unitemppuilu loppui kun seinään tossa vaille 2-vuotiaana. Ihan yllättäen.

Mun neuvo on se, että unohdatte kaikki normit ja rohkeasti haette teille pariskuntana ja perheenä sopivan keinon levätä. Me kyläiltiin vuoroviikoin muksun kans yksi yö mummolassa ja muorilassa ja kotiin jäi vuoroviikoin toinen vanhempi, joka sai omassa sängyssä nukkua univelkoja pois.

Elämä todellakin tuntuu kamalalle tossa vaiheessa, voisinpa auttaa!

Mulle henkisesti oli helpotus se, kun vain sisäistin oikeasti sen, että meidän perheen päivä alkaakin tunteja ennen muita. Ja että nyt ei toiveista huolimatta päästäkään tenavajumppaan, koska muiden aamu on meidän päiväuniaikaa.
Elämää helpotti kun ei elänyt enää sen vanhan rytmin mukaan, univelkaahan se ei poista, mutta vapautti jotenkin.

Toivottavasti teillä olis helpotusta tiedossa pian!!

no ei nuku meilläkään. 3kk menty nyt et herätään tosi usein yöllä. Unikoulua tehty varmaan 4 kertaa ilman pysyvää tulosta, lapsi on täysin terve. Unikoulu auttaa 3 yötä ja neljäntenä homma hajoo taasen käsiin.
ISä on ensimmäisen yön pojan kanssa ja se menee 2 herätyksellä, 2 seuraavaa suunnileen yhtä hyvin ja kolmas hajottaa pakan taas. viime yö oli taasen se neljäs ja homma hajos käsiin.
Oon vaihtanut viime torstaina laktoosittomaan maitojuomaan maidon ja koettanut jättää muutkin normimaito tuotteet pois ruokavaliosta. näytti viime viikolla että auttoi, mutta viime yö herättiin taas 30-60 min välein maitoa meni 3dl.
Ensi yönä ajan taasen isän toiseen päähän taloa ja koetan uudestaan unikoulua. alkaa vähän usko hiipumaan tuohon nukkumiseen.
Joku neropatti lohdutti, että noo, 15 vuoden päästä et saa enäää sitä ylös. Milläs eletään siihen saakka.
Voimia kanssa eläjille!