Hae Anna.fi-sivustolta

Miksei ihminen saa olla erakko?

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Naiserakko, 18.08.2008.

1. Naiserakko Vierailija

Tällä palstalla ja muutenkin kannetaan huolta ihmisistä, jotka tieten tahtoen erakoituvat. Miksi ihmeessä, jos se on ihmisen oma valinta?

Toisin kuin media antaa ymmärtää, ei erakkous tee ihmisestä potentiaalista kirveenheiluttajaa.

Enempi riesaa erakolle aiheuttaa se hirveä pakkososiaalistaminen, jota kaikkialla kohtaa.

Itse puhun asia-asiaa, kun on tarvis työssä ja muualla, mutta muutoin olen mieluiten omissa oloissani. Nautin siitä, kun ympärillä ei ole ihmisiä, jotka pakottavat minua puhumaan, kun mitään sanottavaa ei ole.

Erityisesti naiserakko on kummajainen.

2. yksin viihtyjä Vierailija

"Erityisesti naiserakko on kummajainen."

Viihdyn omissa oloissani. Nykyään en enää ollenkaan sukuloi. Sukulaiset käyvät luonani kun ehtivät. Muistelen usein kauhulla entisiä aikoja. Miten elämäni onkaan nykyään helppoa ja ihanaa.

Tulin tänne koulun Tuutori-luokkaan tulostamaan itselleni uuden "tarjottimen" eli lukujärjestyksen. Bussikuski kurvaili mutkissa ja olin tipahtaa takapenkillä tuolilta.
    Edessäni istui nuorimies, joka tuoksui vahvasti tupakalle. Eipä tullut tuon takia exää ikävä. Miten ihmeessä olen voinut elää tupakalle haisevan ihmisen kanssa. Kai senkin takia olin aina huonolla tuulella.

Olen mahdoton lörppö livenä ja netissä. Senkin takia välttelen sosiaalisia tilanteita.
    Jään joka paikassa suustani kiinni.

3. mieserakko Vierailija

Metsässä on taikaa, joka rauhoittaa mieltä. Yksinäisen kävelijän mieli rauhoittuu, kun ei ole muita hälisemässä. Nuotion savu on paljon veikeämpi haisteltava kuin tupakan tuoksu, ja muona maistuu makealta luonnossa.

Samoin olen lörppö livenä ja netissä ja siksi välttelenkin sosiaalisia suhteita. Itse asiassa puhun sen vuoksi, että ryhmässä pelkään hiljaisuutta. Jokin trauma varmaan lapsuudesta.

4. yksin viihtyjä Vierailija

"Nuotion savu on paljon veikeämpi haisteltava kuin tupakan tuoksu, ja muona maistuu makealta luonnossa"

Tuo lause on osuvasti sanottu. Vaikea käsittää miten allergikkona jaksoin tupakoivan puolison rinnalla. Nykyään olen täysin oireeton siitepölyaikaan.

Istun Tuutori-salissa ja tänne pelmahti opiskelijaryhmä. Nyt on taas hiirenhiljaista.

Luin eilen Iltalehdestä jutun savusaunoista. Suomalaiset ovat kovin innostuneet aiheesta ja vakuutusmaksut eivät kata palaneita saunoja. Juttu huvitti minua kovasti.
    Olen usein kylpenyt savusaunassa. Tuskin mikään tuoksu on ihanampi kuin savusaunan tuoksu. Sitä voi käydä nuuhkimassa ilmaiseksi erään hotellin lähistöllä.

Olen taas puhunut koko viikonlopun työssäni. Eilen puhuin 7 tuntia yhteen kyytiin.
    Aihe oli erittäin mielenkiintoinen, mutta vaitiolovelvollisuus sitoo.

Usein mietin miltä tuntuisi olla esiintyvä taiteilija. Taviksena elämä on mukavaa.
    Aamulla en meinannut millään selvitä kotoa ihmisten ilmoille. Seisoin pitkän tovin bussipysäkillä ja kaivelin hammastikulla hampaitani. Sitten bussikuski ajoi liian lujaa.

Tykkään arjesta ja tavallisesta elämästä. Kuuntelin eilen radiosta R. Mannolan haastattelun. Hänkin kertoi pitävänsä elokuusta. Mies vietti 45-vuotissyntymäpäiväänsä. Olisi ihanaa elää kuin tuo mies. Asua monessa maassa ja valita parhaat palat jokaisesta maasta.

Ajattelen koko ajan lapsiani. Heistä on kasvanut kosmopolitteja. Saan jatkuvasti ihania viestejä ulkomailta.

Puhuminen puhelimessa on kallista. Vaikka olemmekin armottomia lörppöjä, puhelinlaskut ovat nykyään säädyllisiä.

Kirjoitan Elleissä Tuhna Papan iloksi. Tiedän, että hän käy lukemassa juttujani.
    Samoin tekevät lapseni ja sukulaiseni.

Netti on ihana asia. Ellit-palstoista on tullut minulle toinen koti ja perhe.

Haluaisin kovasti auttaa ihmisiä. Ehkä kirjoituksillani olenkin tuonut hieman lämpöä tähän maailmaan.

Puhelimessa voisin auttaa vain yhtä ihmistä kerrallaan. Luulen, että niin teinkin eilen.
    Työnkin lomassa voi tehdä auttamistyötä.

Kohta pitäisi taas lähteä tuonne ulos auringonpaisteeseen. Luin äsken netistä Hesarin palstalta, että illalla sataa rajusti.

Kaupunkiasunnossa säillä ei ole väliä. Toista se olisi jossakin maaseudun mökissä.
    En usko, että erakkoja on olemassakaan. Toiset vain kehittyvät henkisesti eri tahtiin.

Eilen junassa istui vastapäätä erikoinen mies. Hän hakeutui lähelleni ja kuin veti energiaa puoleensa. Mies vaikutti erittäin hauraalta. Kai minussa on jotain magiaa.
    Ei auttaminen minua väsytä. Olen vain välikappale jossakin asiassa.
    Riittää, kun on vain oma itsensä. Ihminen säteilee toiseen hyvää oloa. On kuin lämmin liesi savutuvassa tai leirinuotiolla.

5. En jaksa ajatella lapsia koko ajan enkä soita puhelimella useinkaan, vaan pysyttelen hissukseen syrjässä, jos mahdollista. Skypessä voi phua ilmaiseksi ulkomaillekin, jos lapset ovat kosmopoliittisia kulkijoita.

Tuskin jaksaisin kiertää ulkomailla useinkaan vaikka siellä olisi helppo olla omissa ajatuksissaan, kun kukaan ei tuntisi. On erakkoja olemassa - monet on henkisesti yksinäisiä - vaikka asuvat samassa talossa. Heille rakkaus on olemista yhdessä eikä sitä hehkuteta liikaa.

Ilmeistä ihmisen olon huomaa helpoimmin. Turhan rento näyttelee ja liian tuskaisa muistelee ikävyyksiä turhaan. Simmoinen hörähtävä ja itsetietoinen on kaikkein onnellisin. Kuuntelee tarkoin mitä toinen sanoo ja vastaa parilla sanalla nasevasti.

6. yksin viihtyjä Vierailija

"Skypessä voi phua ilmaiseksi ulkomaillekin, jos lapset ovat kosmopoliittisia kulkijoita."

Minulla ei ole kotona tietokonetta eikä skypetys siis onnistu.
    En tietenkään alvariinsa ajattele lapsiamme. Nyt vain mietityttää, kun tiedän heidän vaihtavan olinpaikkaa.

Yksin hörähtely on minullekin tuttua. Olen aina ollut Mona Lisan maineessa yksiskeen hymyilijänä. Oikein pitää muistaa vetää totinen ilme naamalle, kun pyörin vakavassa porukassa.

Ihanan hiljaista täällä Elleissä. Ellit Kahvitunnilla palstalla joku free lancer kielenkääntäjä kyselee käännöspalkkioita. Tietääkseni tälläkin palstalla kirjoittelee kielitaitoista väkeä. Käykääpä heittämässä jotain infoa töitä aloittelevalle äitiyslomalta palaaja Ellille.

Minun tietoni ovat sanonko mistä siis jostakin syvältä.

Tälläkin palstalla kirjoittelee melko happamia Elleja. Harvoin viitsin palata samaan ketjuun. Saan aina lokaa niskaani.

Kuten jo kerroin. Viihdyn hyvin omassa seurassa. Elän lopun elämääni yksin ja varmasti tulen kirjoittelemaan vastakin netissä. Joskus enkä hankin oman läppärin, mutta siihen toivottavasti menee vielä vuosia. Olen armoton lörppö.
    Ei siihen erämään erakkoelämäkään tekisi muutosta. Muutaman vuoden päästä tuppisuuna elämisen jälkeen kalkattaisin vieläkin enemmän.

7. kersantti K. Vierailija

Olen itsekin jonkinsortin erakko. Mutta miksi sinänsä asiallinen aloitus kerää kaikki nämä hörhökirjoitukset.

Saako siis nainen olla erakko?

8. Kenraali G. Vierailija

Onko naislesket erakkoja? Onko ne hörhöjä?

9. TosiErakko Vierailija

Höh. Mitä kummallista siinä on, jos nainen on erakko?
    Itse olen elellyt metsän reunassa yhden läheisen ihmisen
    kanssa jo vuositolkulla.
    Olen käynyt tänä kesänä kaupungilla- täältä 50 km matkaa, ehkä noin kolme
    kertaa.
    En ole huomannut, että erakkouteni olisi
    kenellekään ongelma.
    Joskus joku sukulainen olisi kuulemma halunnut,
    että kävisin vierailemassa heidän luonaan, siinä
    kaikki.
    Tästä tietysti voisi muodostaa ison ongelman, jos
    haluaisi. Entä jos se ihmiselle itselleen ei
    ole mikään ongelma, vaan vapaaehtoinen valinta.

10. Jääkäritär Vierailija

Tarkoitatko nyt kenties yksinäisyyttä? Ei kai yksinäinen naisleski ole välttämättä erakko jos ei itse tarkoituksella vetäydy muista erilleen.

Mikä yleensä on raja siinä, onko ihminen erakko. Jos käyn töissä, elelen normaalisti työyhteisössä, mutta vapaa-ajallani viihdyn yksin, niin olenko erakko?

11. tätty Vierailija

Ensin yksin viihtyvälle, kiitos hauskoista kuulumisistasi.
    Ilo lukea. Viihdyn minäkin yksin, sillointällöin, mutta yleensä
    ollaan miehen kanssa kaksin.

Kivaa tämäkin, silloin tällön matkustetaan, jos on vapaata itsellä,
    täytyyhän sitä joskus ystäviä tavata. Ei mies jaksa mua aina kuunnella,
    olen kanssa aika moinen lörppöttelijä, vaan en juoruilija.

12. Naiserakko Vierailija

Työyhteisössä se tuntuu olevan iso ongelma, kun joku on erakko. Hoitaa kyllä hommat ja kommunikoi järjellisesti eikä kaihda isojakaan ihmislaumoja. Mutta kun ei muuten viihdy muitten seurassa puhumassa ykistyisasioita taikka juhlimassa niin siitä tehdään iso ongelma.

Olen ollut nätisti eli maltillisesti mutta omaa itseäni kuunnellen semmoinen erakko jo pitemmän aikaa.

13. vm47 Vierailija

Pannaanpa lusikka tähänkin soppaan.
    Mikä sitten on erakkoutta? Yksin viihtyminen vai totaalinen vetäytyminen muusta ihmisyhteiskunnasta? Minä viihdyn aikani yksin, sitten on päästävä "ihmisten ilmoille" eli puhumaan jonkun muunkin kuin kaupan kassaneidin kanssa pari sanaa: päivää ja kiitos.

Kotona on tällä hetkellä kolme kissaa ja yksi koira, joille kyllä voi puhua ja joiden seurassa hyvinkin viihtyy. Joskus tulee kuitenkin tarve kommunikoida vaikka tekstiviestillä jonkun kanssa. Kasvokkain ei tarvitse päästä. Hieno juttu nämä tekstikännyt ja e-mail ynnä tietysti tämä nettikeskustelumahdollisuus.
    Muusta maailmasta voi vetäytyä omaan rauhaansa ja silti on yhteys muuhun yhteiskuntaan.

14. Elli-Noora Lydia Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä viihdyn todella hyvin yksin.
    Useimmiten vietänkin päiväni omassa seurassani.
    Minulla ei soi radio eikä tv ole auki, nautin hiljaisuudesta.
    Puutarhassa työskennellessäni kuuntelen luonnon ääniä, hyönteisten pörinää ja lintujen laulua.
    Myöskin lähellä olevien maatilojen eläinten ja työnäänet kantautuvat pihaamme.
    Tänä kesänä puutarhanhoito on kylläkin ollut kilpajuoksua vesisateen kanssa;)
    Viinimarjat taitavat jäädä pensaisiin, tänäänkin sataa vettä.

15. yksin viihtyjä Vierailija

Olin eilen totaalisesti yksin koko päivän. Ulkoilin liikaa ja pelkäsin jo vilustuneeni.
    Eilinen päivä kului mukavasti syöden, lukien ja kisoja radiosta seuraten.
    Kuuntelen nykyään kahta radiota. Toinen on viritetty ruotsalaiselle kanavalle. Hyvää kielenharjoitusta.

Tykkään naputella Elleissä, mutta olen läpeeni kyllästynyt yhden Ellin kommentteihin.
    En ymmärrä miksi hän roikkuu kannoillani.

Tänään julkaistiin suomalaisten seksitutkimus. Tulos ei ollut minulle mikään yllätys.
    Liika vouhutus asiasta tappaa viimeisetkin halut.

Eilen en puhunut kenenkään kanssa yhtään sanaa. Toissapäivänä kävelin monen tunnin reissun jälkeen kotiseutuni Alepaan. Ihan samanalainen kuin muutkin kaupat. Kassalla kirjoitin nimeni ostoslappuun eikä kirjoittamisesta tullut mitään. Sanoin syyksi, että kädet ovat niin kohmeessa.
    Juttu huvitti kovasti kassaneitiä.

Kai minulla pääkin on aina kohmeessa, kun tämä juttu ei tunnu luistavan. Höpisen joutavista asioista.

Elämässä olisi paljon monenlaista tarjontaa. Mutta yritän elää järkevästi. Ei tässä iässä enää kannata vouhottaa.

Luin äsken kuntosalini pitkän sähköpostin. Otin vuorotteluvapaan takia vuoden paussin kuntosaliin. Näköjään klubi on niin suosittu, ettei uusia jäseniä enää voida ottaa.
    Aktiviteetteja olisi liiankin kanssa. Mutta tykään tästä nykyisestä elämäntyylistä.
    Löpötän ja nautin menneiden vuosien touhuista.

Kotini on avoinna joka hetki kuten ex-kesämökkini. Jos joku haluaa tavata minua, niin
    ovi on aina avoinna. Kyläreissuille en lähde. Jalat ovat vieläkin rakoilla entisistä patikkareissuista.

Hörhö olen aina ollut ja tulen olemaan. Jos asia häiritsee, niin mitäpä tuosta.
    Mainitsin aiemmin seurakuntani tervetuloakirjeesta. Avasin sen illalla. Ihana kirje.
    Vain valokuvia. Olisin kovin mielelläni joskus tuossa kuvastossa. Ehkä istuisin kuvassa kirjastossa näpyttelemässä nettiin löpinöitäni, joita B-täti sitten käy irvailemassa.

16. Erakko on jonkun määritelmän mukaan ihminen, joka on vetäytynyt yhteiskunnan ulkopuolelle. Jos ihminen käy töissä, kirjoittelee netissä ja muuta täällä kuvattua, niin eiköhän erakko ole hieman väärä termi, kuten täällä on jo vähän uumoiltu.

En kyllä ihan heti keksi mikä olisi oikea termi kuvaamaan turhaan höpinään ja häsläämiseen kyllästynyttä ihmistä. Kelpaisiko ihan yksinkertaisesti: keski-ikäinen?

17. Naiserakko Vierailija

Keski-ikäinen ei kuvaa erakkouttani yhtään, koska olen aina ollut vähäpuheinen. Toki puhun asiaa ja esimerkiksi eilen harmitti, kun palaveriin oli kutsuttu useita muiden yritysten edustajia ja heillä ei ollut minkäänlaisia mielipiteitä asioista. Niin tai näin, yhdentekevää. Mielestäni ei ole ollenkaan yhdentekevää, miten asiat tehdään (en nyt tarkoita pikkuasioita). Jonkinlaista muminaa sain aikaan, kun kysyin joistain asioista mielipiteitä varta vasten.

Mutta ellei mitään puhuttavaa ole, niin minulla ei sitä ole. Enkä tykkää, että asiaa kommentoidaan ja ihmetellään. En vain saa sitä nätisti sanotuksi.

Viihdyn yksin vapaa-aikana, en tykkää liikkua ihmisryhmisä, mutta pääsen yksin sinne minne haluan.

Kyllä minä koen nyky-yhteiskunnan normein määriteltynä olevani melkoinen kummajainen ja erakko. Sillä nainenhan ei saisi olla erakko, itse asiassa hän ei saisi olla edes sellainen, ettei häntä toisten yksityisasiat kiinnosta.

18. Erakoksi en itseäni tituleerais, mutta hieman omituisen maineen olen saanut vetäytymällä omiin oloihini vapaa-aikanani.
    En siis harrasta omalla ajallani sosiaalista kanssakäymistä, kuin aivan pakon edessä.
    En siis myöskään harrasta ryhmässä, vaan käyn kuntosalilla ja lenkillä yksin.

Työni on yltiösosiaalista vuorovaikutusta, joten vapaalla olen ihan hiljaa.
    Ei soi radio, eikä TV.
    Puhelimessakaan en mielelläni puhu, tekstailen kylläkin.

Olen usein pohtinut, miksi musiikki ärsyttää taustalla soidessaan. Olen musikaalinen ja nautin hyvästä musiikista laidasta laitaan, mutta haluan sitten todella kuunnella sitä, enkä antaa sen jollottaa taustalla.
    Hyväkin kappale muuttuu hiljaisena taustamusana ärsyttäväksi.
    Sama juttu telkkarin kanssa. Ärsyttää, jos se jorisee taustalla.

Muutun kulmikkaammaksi vuosi vuodelta.
    Tiedän ystävieni pitävän minua itsekkäänä ja epäsosiaalisena.

19. Friikkikö Vierailija

Löydän kuvauksestasi monia omia piirteitäni. Olen ainoa lapsi ja tottunut jo pienestä olemaan sinut itseni kanssa ja viihtymään yksin. En ole kovin ihastunut "lätisemään" ihan vain siksi, että jotain olisi muka sanottava.

En kuitenkaan pidä itseäni mitenkään kummajaisena, saati sitten erakkona! Koen olevani ihan normaali, itsenäinen nainen.

20. Itsekäskö Elli? Vierailija

Olen tänä kesänä nauttinut yksinäisyydestä ja levosta. Se on tuntunut hyvältä. Nytkin olen yksin ja aion olla viikonlopunkin kun mies hoitelee taas kotimökkiään. Hän tekee surutyötä äitinsä jäljiltä, sisarensa kanssa muistelevat menneitä ja silloin on parempi kun olen poissa. Heillä oli vaikea lapsuus ja nuo jutut vain ahdistavat minua.
    Lepään nukun ja nautin. Menen kymmeneltä nukkumaan ja herään kuudelta. Lueskelen. Ei ole kiirettä, saa syödä mitä ja milloin haluaa. Oikein tunnen kuinka verenpaine laskee.
    Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän haluaa olla yksin.

21. Naiserakko Vierailija

Kiinnostava lukea muidenkin kokemuksia siitä, miten yksinolosta nautitaan. Tosin en pidä erakkona ketään, jolla on perhe ja sukulaisia.

Kiinnostaisi kuitenkin vielä kuulla, miksi joitakuita suututtaa se, että joku vetäytyy, vaikka hän ei tee sitä mitenkään aggressiivisesti ja hoitaa työkontaktit ihan moitteettomasti.

22. yxixeen Vierailija

Erokkous häiritsee niitä, jotka haluavat olla esillä, äänessä ja keskipisteenä. Sellaiset tavalliset tallukat, kuten minä, viis veisaavat heistä, jotka haluavat olla rauhassa. Olkoon rauhassa ja viihtyköön omassa hyvässä seurassaan aivan vapaasti. Töissä vaan voi olla vaikeaa jättää erakkoluonteista yksikseen, koska pelätään, että henkilö kärsii jotenkin siitä ja lennähdetään "auttamaan" tätä vetämällä vastentahtoista henkilöä joukkoon mukaan. Kesto-iki-seuralliset ihmiset eivät voi tajuta, että joku nauttii hiljaisuudesta ja rauhasta ja osaa tehdä työnsäkin paremmin silloin. Itse olen aika rauhaa rakastava ja viihdyn paljon ihan yksikseni, mutta aina välillä hyvä seura on parasta mitä tiedän.

23. Miksi sitä täytyy erakoitumistaan niin korostaa, silloin ei kaiketi ole erakko, vaan ehkä se on jonkinlaista erikoisuuden tavoittelua ja haihattelua. Sellainen ihminen ei mielestäni ole erakko, jolla on perhe, eikä voikaan olla, koska koko ajan ihminen joutuu olemaan/on kanssakäymisissä läheistensä kanssa & jakamaan tunteitaan ja mielipiteitään. Erakko on aivan muuta.

24. Mummis Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihmiset ärsyyntyvät ja ovat epäluuloisia, kun eivät voi kontrolloida omiin oloihinsa vetäytyvän henkilön elämää. Juoruilla ja mutu-tekniikalla  luodaan jonkinlainen kuva, joka  koostuu stereotypioista, ennakkoluuloista ja ihmisvihasta.
    Vain lapset ja vanhukset (nimenomaan vanhukset, eivät seniorit, nuo ikuisen nuoruuden mannekiinit) ovat vapaita suvaitsemaan muita.

25. juuliatuulia Vierailija

Luulet vain...jokaisella on omat asiansa ja menonsa. Tuskin siinä ns. erakkojen asioita ruetaan pohtimaan. Elämä on nääs nykyään niin kiireistä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri