Hae Anna.fi-sivustolta

Miksei ihminen saa olla erakko?

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Naiserakko, 18.08.2008.

1. Itse pidän enmmän ihmisitä, jotka ovat erakkoja ja hiljaisiakin, kuin kaiken maailman yli sosiaaliset juoruakat ja joka paikkaan nokkansa tukkijat ja toisten asioita kyttäävät ihmiset. Erakot eivät kenellekään mitään harmia aiheuta.

2. Minä Vierailija

Tosiaankin toisten elämän tapaa pitäisi kunnioittaa. Erakot eivät todellakaan kaipaa seuraa ja väkisellä ei saa seuraksi lyöttäytyä. Ihmiset ovat erilaisia ja jos huomaa, että jotakin ei seura kiinnosta. Tulisi olla sen verran fiksu, että ei tuppaantuisi. Inhoan myös ihmisiä, jotka kyselevät, että vieläkö olet yksin ja etkö ole löytänyt kaveria tai eikö se olisi jo aika hankkia lapsia jne. Kaikki eivät kaveria tarvitse ja kaikki eivät halua lapsia. lasten hankkiminen on vain yksi elämisen muoto. Se ei ole todellakaan kaikkien ihmisten elämän päämäärä. Jokaisen tulisi saada elää elämänsä niin kuin itse haluaa. Inhoan kaiken maailman utelijoita ja oman elämän tapansa toisille tyrkyttäjiä. Kun minulla on mies ja lapset, niin se on nyt ainut oikea elämän tapa ja tekee ihmisen onnelliseksi. Jos et elä niin kuin minä, niin olet outo, viallinen tms.

3. 25.7.09 kirjoitettu viesti, johon kommentoin. Siitä on aikaa kun viimeksi olin mustikkametsässä.

Loma lähenee loppuaan ja on ihan mukava palata työhön.
    Radiossa äsken puhuttiin työpaikkakiusaamisesta. Toimittaja antoi selkeän ohjeen.
    Pitää puhua vain siitä mitä teki väärin. Ei siitä millainen tekijä on.

Luultavasti eristäytyminen johtuu vaikeista ihmissuhteista. Kukapa meistä ei viihtyisi mukavien ihmisten seurassa.

Hankin oman tietokoneen kesällä 2010. Mukavahan noita vanhoja kirjoituksia töissä ja kirjaston koneella on lukea.

Suurimmat ongelmat haalin elämääni olemalla liian avoin, sosiaalinen, hyväntahtoinen ja hyväuskoinen. Olen oppinut kantapään kautta pitämään itsestäni parempaa huolta.

Eilen olin chatissa tyttäreni kanssa. Hän oli aamulla herännyt painajaiseen. Selvästi on tullut minuun.
    Minäkin aina mietin uniani. Rupattelimme chatissa. Itsestään on pidettävä hyvää huolta.

Hukkasin eilen kauppareissulla käsineet kauppaan. Käyn tänään kysymässä löytyivätkö ne.
    Ehjät mutta vuosien saatossa pinnasta nyppyyntyneet hanskat. Minulla on hanskoja vaikka muille jakaa.

Plaza on uudistunut. On ollut ilo seurata sivun kehitystä yli kymmenen vuotta.
    Toki luen monta muutakin sivua, mutta tänne plazan sivulle aina palaan kuin kotiini.

4. Miksi kliseitä Vierailija

Minun mielestäni se, kun toisen näkemykselle sanotaan höpö höpö, on loukkaavaa, en koe sitä pikkuseikaksi, vaan huonoksi käyttäytymiseksi ja toisen ihmisen aliarvioimiseksi. Oman näkemyksen voi tuoda esiin tyrmäämättä toista. Oman näkemuksen voi tuoda esiin esimerkiksi kuten itse sen teen: sanon "minun mielestäni". En välttätättä ota lainkaan kantaa siihen toiseen näkemykseen.

5. Ainakaan Vierailija

minä en ajattele loukkauksena toista ihmistä kohtaa jos sanon höpö... . Älä laita toisten suuhun sanoja, miten pitäisi sanoa tai kirjoittaa (kiroilua ja ihmisten halveeramista en minäkään suvaitse). Keskity vain omaan kirjoitustyyliisi äläkä saivartele joutavaa.

6. kirjoitustyylini Vierailija

Kirjoitan nyt jazzin tahdissa. Spotify antaa tatsia ajatuksilleni.
    Edelliseen viestiini jäi kirjoitusvirhe. Pitkä sana korvautui pitä. Pitänee osallistua ketjuun, jossa kilpaillaan viestin lyhyydellä.

Ei niitä hanskoja enää löytynyt kaupan tiskiltä. Annetaan jokaisen kirjoittaa tyylillään.
    Aurinko paistaa. Pidän edelleen maanantaista. Oli ihanaa viedä roskat vajaan ja kaksi huoltoyhtiön reipasta miestä oli tyhjentämässä roska-astioita jäteautoon.

Äsken vilkaisin ulos ja toisen firman miehet harjasivat sisäpihaa.

Ja tällä palstalla oleva Ylen luonto-ohjelma on ihana. Ihailen aina syksyllä, kun hanhet valtaavat
    työpaikan viereisen pellon. Kohta minäkin kiihdytän kiitoradalla lapseni luo.

7. Miksi kliseitä Vierailija

Minusta myös se, että sanoo toisen puhuva joutavia on loukkaavaa.

Miksi pitää kohdistaa toiseen henkilökohtaisia kommentteja tyyliin sinä, sinä....komentaa tyyliin tee sitä tai tee tätä?

Enkä tällaista harrastavat ne, jotka komentavat muita muutoinkin. Arjen hallitsijat.

Minusta kaikki arjen hallitsijat ovat säälittäviä. Sillä se on ainut, mitä heillä on.

8. Miksi yleistystä Vierailija

Mielenkiintoinen määritelmä tuo arjen hallitsijat. Ja vielä mielenkiintoisemmaksi menee kun näköjään tiedät, että arjen hallinta arjen hallitsijoilla on ainoa asia, mitä heillä on:)

Etkö sinäkin hallitse arkeasi? Vai onko oletuksesi, että sinun arkesi on jotenkin hohdokkaampaa kuin muiden arki... Sinun juhlasi voi olla toisen arkea ja päinvastoin.

9. no johan Vierailija

Jos takerrut koko ajan johonkin sanaan, niin ehkä on parempi olla lukematta mitään kommentteja tai ylipäätään kirj. palstalle. Onks tässä kirj. nyt jotain loukkavaa, takertua, se voi olla nyt siinä ja siinä.
    Et ole tainnut käydä muilla keskutelupalstoilla, jossa karvat nousee ihan pystyy, on siellä välillä niin ronskia meininkiä, ettei ikinä voisi kuvitellakkaan.

10. hei Vierailija

"säälittäviä, ja seon ainut mitä heillä on", eikö ole loukkaavaa, vaikka et tiedä yhtikäs mitään toisten kirjoittajien elämästä. nostatko itsesi tosiaan arjen yläpuolelle.
    monesti sellaiset ihmiset, jotka loukkaavat ja kritisoivat muita, eivät kestä itseään kohdistuvaa kritiikkiä yhtään, vaikka se ei olisi edes loukkaavaa.

11. Miksi kliseitä Vierailija

Arjen hallitsijat ovat niitä, jotka päällepäsmäävät ja haluavat hallita myös toisten arkea. Sillä heillä ei ole mitään muuta kuin oma pieni piirinsä, oma mikromaailmansa. Siksi se on säälittävää.

12. kyl maar Vierailija

siulla on nyt pienet piirit, kun tätä aisiaa niin kovasti jauhat.

13. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Tuo on niin totta... arjen aikatauluttajat eli hallitsijat on ihan oma rotunsa... eivät sovi mun kaveriksi ollenkaan...

14. Bähkäilyä Vierailija

Joka tapuksessa mennään aiheen vierestä, vai mennäänkö sittenkään. Onkohan "arjen aikatauluttajat" erakoita, saattavat hyvinkin olla, ihan oma rotunsa. Eihän heillä kai kavereita olekkaan kun ovat kerran erakoita.

15. olekkaan Vierailija

olekkaan

16. onks Vierailija

17. ööh Vierailija

AP:lle.
    Kasva aikuiseksi ja opettele kirjoittamaan. Vaikka hissukseen...kirjastosta löytyy oppaita pilvin pimein.

18. Naiserakko Vierailija

Mikä minun aloituksessani on niin merkillistä, ettei sitä ymmärrä lukea? Siis mistä syystä kommentti, että opettele kirjoittamaan?

Mielestäni kirjoitan erittäin hyvää suomen kieltä - toki lyönti- ja muita virheitä sattuu niin minulle kuin muillekin. Mutta aloitus on ihan selkeä ja asia käy siitä ilmi enkä näe muissakaan viesteissäni suurempaa tulkinnanvaraisuutta.

Vai onko se erakkous asia, joka ärsyttää, ei niinkään tapani kirjoittaa?

Olen muuten huomannut, että tämä ketju kaivetaan esiin aika ajoin. Viime aikoina en ole enää viitsinyt tätä kommentoida, asiasta on kaikki mahdollinen jo sanottu. Mutta nyt kommentoin, kun huomautus "opettele kirjoittamaan" osoitettiin suoraan minulle.

19. Naiserakko Vierailija

Ja vielä: kasva aikuiseksi. Että piti lukea tämäkin! Tiedustelen, mihin suuntaan sen kasvun on tapahduttava, leveyssuuntaanko? Mieluiten ei, sillä olen ihan tyytyväinen sekä pituuteeni että painooni näin normaalikokoisena.

Iällisesti yli kuusikymppinen lienee riittävän aikuinen.

20. ei virhettä Vierailija

Ihan selkeää on kirjoituksesi. Tuo oikoja vain taas tahtoo riidellä:(

21. Minusta Vierailija

sellainen ei ole erakko, joka käy töissä, kaupassa ja tapaa ihmisiä päivittäin. Ei riitä, että asuu yksin, eikä tapaa ystäviä tai sukulaisia.

22. Oma rauha Vierailija

Se on vain sinun määritelmäsi, ei välttämättä muiden.
    Oma rauha, paras rauha:)

23. jep, jep Vierailija

Minustakin tässä keskustelussa hieman liikaa lavennetaan käsitettä erakko. Itse käyn töissä, olen pakostakin sosiaalinen työympyröissä, mutta vapaa-ajalla en kaipaa toisia ihmisiä. En kuitenkaan ole mielestäni erakko. Käyn ihmisten ilmoilla vapaa-aikanakin, kaupassa jne. Olen pikemminkin epäsosiaalinen ihminen, en erakko:)

24. Naiserakko Vierailija

Erakkous on minulle enempi "musta tuntuu" -kysymys kuin ulkoiset olosuhteet, joissa elän. Tottakai käyn töissä, koska tykkään työnteosta ja rahakaan ei ole paha juttu. Ja lienee aika harvoja ihmisiä, jotka eivät koskaan osta mitään eli kaupoissakin on käytävä - mutta niissä ei välttämättä tarvitse seurustella henkilökunnan kanssa, kohteliaat käytöstavat toki on syytä muistaa. Tai vastaavissa muissa paikoissa. Minä myös matkustelen rahojen salliessa ulkomailla.

Mutta en pidä ihmisten seurasta paitsi silloin kun tehdään jotain yhdessä. Ihmisistä lähtee ihan turhan paljon turhaa ääntä. Yksinolo on parasta: ei tarvi kuunnella ketään eikä puhua mitään. En tiedä, mistä meillä on tullut ihanteeksi kauhea puheenpölinä - ei se mitään small talkia ole, että yksinpuhuu puoli tuntia ja selostaa seikkaperäisesti, miten appi tyhjensi lattiakaivon.

25. on todella Vierailija

kummajainen. Pakko miettiä mikä saa ihmisne erakoitumaan totaalisesti. Ihmissuhdetaitojen puute vai mikä.... en tiedä kun en ole erakko vaan ihan normaali ihminen.
    Erakko löytyy lopulta pitkän ajan päästä kotoaan kuolleena.... hirvittää ajatellakin tuollaista. Siis myös naapureiden näkökulmasta ajateltuna.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri