Miksei kouluihin hankita suksi/luistin ja ym varastoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äänestäkää kokoomusta ja kepua niin saate uuden koulun ja ei tarvi koskaan osallistua mihnkään kun neekerit ei osaa hiihtää tai luistella niin se kielletään ihan samoin kuin joulujuhlat.

[QUOTE="vieras";23342069]Muuten hyvä, mut kaikki ei asu turussa..[/QUOTE]

Mikään ei estä muita kuntia järjestämästä vastaavaa systeemiä. Täällä on liikuntavälineauto, joka järjestää tilaisuuksia eri puolilla ja sieltä saa erilaisia välineitä lainaan ja kokeilemista varten. Kunnat voisivat hyvin varustaa jonkin auton, missä välineitä kierrätetään koulusta toiseen sopivan aikataulun mukaan. Ei tarvitse jokaiselle koululle omaa suksivarastoa.

[QUOTE="miitu";23341536]Olen jo pidemmän aikaa miettinyt asiaa. Sukset olisivat sellaiset joka koon versiot jotka laitetaan oman kengän päälle, ja luistimia vaan sopivan kokoinen varasto.

Näin kaikki olisivat tasa-arvoisia eikä tulisi näitä: kun sillä Nico-Petterillä on sellaiset üper hienot murtsikka sukset, mutta Matilla on jotkut 70 luvun sukset ja vielä puiset..[/QUOTE]

Ihanko nää tosissaan kysyt?
Kyllä sellaset varastot on, useimmissa kouluissa ainakin, mutta kas kummaa... ne koulun sukset on juuri sieltä 70-luvulta. Ja miten kuvittelet, että suksia riittäisi kaikille? Nykyään kun yhä useampi vanhempi jättää sukset lapsilleen hankkimatta. Luistimet vielä toistaiseksi on useammilla.
Omaan kouluaikaan vain köyhimpien perheiden lapsilla ei ollut omia suksia. Heitä aina säälittiin, kun joutuivat koulun hikilaudoilla hiihtämään, samoin kuin niitä, jotka muuten vain onnistuivat unohtamaan suksensa kotiin hiihtopäivänä.

No oisko syy vaikkapa rahan puute? Eli se sama minkä takia peruskouluissa kierrätetään parhaissa tapauksissa kirjojakin niin paljon että hyvä jos kannet ei irtoo (muistan kerran ala-asteelta, ihan siis 2000-luvun puolelta ku meidän opettaja joutu liimaamaan parin oppilaan hissankirjoihin kannet takasin kiinni ennen ku se anto ne meille -mutta minkäs teit kun parempiakaan ei ollu antaa).

Mutta tosta rahan keräämisestä tuli mieleen, että kyllä mun pikkusiskon yläasteen kuukausitiedotteen takana ainaki vielä oli kysely että onko halukas lähtemään luokkaretkelle vai ei (ja ainaki mun tietääkseni se menee niin, että jos haluaa lähteä niin maksaa sen 5€, muuten jää kouluun)... hmmn, rikotaankohan tossa lakia? Nojaa. Sillon tässä joku vuosi sitten ku me lähdettiin meidän ranskan ryhmän kanssa ranskaan (eli siis meidän luokalta lähti kaikki muut paitsi ne pari jotka eivät ranskaa lukeneet), niin me toki jouduttiin keräämään rahaa myymällä kaikkee mahdollista, ja lisäks vanhempien piti laittaa rahaa tilille. Mutta me järjestettiin niin että näistä rahoista ym. ei vastannut opettaja, vaan eräs vanhemmista. Ja retki ei tokikaan ollut läheskään pakollinen, kuten ei ylipäätään koko kielen lukeminen. Mutta hyvinkin todennäköistä että toi homma on vielä senkin jälkeen muuttunut...

aijoo, ja unohdin mainita, että ei ainakaan mun ala-asteella aikanaan ollu mtn. suksivarastoja. Luultavasti ei oo vieläkään. Luistimia saattoi löytyä, mutta kyllä mun mielestäni kaikilla oli aina omat sukset ja luistimet mukana. Yläasteella me ei sitte enää edes hiihdetty, sen sijaa luistimia oppilaat lainaisivat jonkun verran (eihän ne mitään hirveen hyviä olleet, mutta kyllänillä nyt sen verran luisteli mitä koulussa oli luistelua: 7lk 4 kertaa, kasilla ei kertaakaan, 9lk vissiin 3 kertaa.. kaikkina vuosina siis aika huonot kelit, paitsi seiskalla. Ja kasilla meidän ryhmä ei päässy edes jäähalliin keraakaan).

Sääli, etteivät vanhemmat arvosta liikuntaa. Olen ostanut luistimet lapsille uutena alle 30 euroa per pari. Tytöt kävät luistelemassa myös vapaa-ajalla. Suksetkin meillä on. Ihme, kun ette vaadi uikkareitakin sitten yhteiskäyttöön. Ei tämä ennen ollut ongelma, ainakin omassa lapsuudessani kävi jokainen hiihtämässä ja luistelemassa myös kouluajan ulkopuolella. Lapsilisät ovat just sitä varten, että voi tällaisia hankintoja tehdä. Eikä mene todellakaan koko vuoden lisät näihin. Perheen sisällä tod. näk. mahis kierrättää lapselta lapselle.

Sukset on kyllä niin kalliita että tuollainen kimppa järjestely voisi saada kannatusta ainakin tässä perheessä. Ja ei niitä suksia tarvittaisi ihan älyttömästi, katsottaisiin vaan että jokaisella luokalla on eri aikaan liikuntaa, niin silloin riittäisi joku 25 paria niitä.

Mun työpaikalla alakoulussa on hyvä valikoima uusia suksia ja luistimia. suksia hankittu nyt kolmena viime talvena. Täytyy vaan sanoa, ettei kakarat arvosta niitä yhtään, vaan ovat jo aika törkeässä kunnossa :(

[QUOTE="vieras";23346924]Sukset on kyllä niin kalliita että tuollainen kimppa järjestely voisi saada kannatusta ainakin tässä perheessä. Ja ei niitä suksia tarvittaisi ihan älyttömästi, katsottaisiin vaan että jokaisella luokalla on eri aikaan liikuntaa, niin silloin riittäisi joku 25 paria niitä.[/QUOTE]

Meinaatko, että 7 ja 12 vuotiaat hiihtäs saman pituisilla suksilla? Ei taida ihan onnistua. Minä en antas euroakaan koulun yhteisiä suksia ja luistimia varten. Omia pienenksi jääneitä sen sijaan voisin lahjoittaa.

Yhteistyössä