Hae Anna.fi-sivustolta

Miksei luottokorttia?

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä reissuliisi, 02.07.2010.

1. Nykyaikainen? Vierailija

minä INHOAN maksella pankkikortilla jokaista ostosta erikseen ja kytätä niitä sitten yksi kerrallaan että menevätkö tilillä, joten otan ne aina visalla ja maksan kaiken kerralla pois visalaskun saatuani, ja koska siitä tiliotteesta/maksulistasta on helppo seurata kuittien kera että on veloitettu.

2. duoda duoda... Vierailija

Eiköhän kauppias hoida homman eli pidä huolen siitä että ostoksesi päätyvät hänen tililleen, ei tarvitse seurata....

3. duoda duoda... Vierailija

Eli osui ja upposi! "Pakko joskus jakaa menoja"... eli käyt velaksi frisöörillä!!!

4. En aina, mutta nyt kävin, miksi se sinua järkyttää noin kovasti?

5. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Tämäpä on merkillinen ketju. Minä maksan hyvin usein luottokortilla, koska saan siitä hyviä etuja, esim. lentomaileja. Miksi ihmeessä en käyttäisi etuja hyväkseni, vaikka rahanpuute ei ole syynä luottokortin käyttöön?

6. duoda duoda... Vierailija

Ei järkytä mutta myönnä pois että kalkyylit ei taida oikein olla balanssissa sielläpäin.

7. Unohdin nimimerkin Vierailija

En muista enää, että millä nimimerkillä kirjoitin, mutta kerroin kuitenkin, että minulla on päätiliini pankkikortti + Visa -yhdistelmä, mutta päivittäiseen käyttötiliin, jonne siirrämme miehen kanssa tietyn summan rahaa kuukaudessa kumpin, on sitten tämä Electron. No tämä pohjustuksena.

Uskoisin, vaikkakaan en toki varmaksi voi taata, että nämä kirjoitukset ovat vastaheittojan niihin kirjoituksiin, joissa kerrotaan kaikkien katsovan säälivästi Electronilla maksavaa, koska sellainenhan on automaattisesti köyhä, luottotiedoton tai muuten vain "päästään vialla". Aivan vastaavastihan voidaan säälivästi katsoa luottopuolella maksavia, sillä heillä ei raukoilla ole edes sen verran katetta tilillä, että voisi maksaa pankkikortilla/Electronilla, vaan velaksi on elettävä.

Eli toisin sanoen on ihan yhtä hullua on kenenkään tehdä mitään oletuksia toisesta sen perusteella, millä tämä maksaa. Eihän sitä toinen voi Electronilla maksajasta tietää, että miten monta korttia hänellä on ja miksi hän juuri sillä kerralla käyttää Electronia - ja vaikka hän olisikin köyhä ja/tai luottotiedoton, niin mitä sitten, niistä kumpikaan ei ole rikoksia, eikä ensiksi mainittu ole edes mikään häpeä. Eikä luottopuolella maksavasta toinen voi tietää, että minkälainen kroisos tämä on ja että maksaako tämä kaiken kerralla pois kuukausittain - ja vaikkei maksaisikaan, niin mitä sitten, ei ole rikos ostaa luotolla ja maksaa erissä.

8. Unohdin nimimerkin Vierailija

Niin, ketju on kummallinen. Kuten äsken kirjoitin, nämä "luottokorttihaukut" ovat varmasti vain vastaveto "luottokortittomien haukuille". Eli kukin tehköön niin kuin parhaaksi näkee, kunhan nyt ei yritä oravannahoilla alkaa kaupppaa käydä.

9. Tyhjäpää Vierailija

Olen työtön (ilman omaa syytä, ja sen ikäinen etten uutta paikkaa saa vaan odotan eläkettä) joten elän ansiosidonnaisen turvin. Joskus kuukaudessa on pakollisia maksuja esm. vakuutuksia mitkä on pakko hoitaa ja silloin täytyy lykätä muita maksuja. Joten pelkkää kalkylointia tämä elämä on.
    Toivottavasti et koskaan joudu samaan tilanteeseen koska sinulla ilmeisesti on millä mällätä ja varaa arvostella ja loukata muita.

Niin, ja kampaajalla käyn vaan kaksi kertaa vuodessa, enempään ei ole varaa.

10. ei rikas Vierailija

Niin, meille köyhille se luottokortti on oiva keksintö. Saa maksuaikaa. Ollapa niin rikas että voisin katkaista visan !

11. duoda duoda Vierailija

Ai minä loukkaan muita? Mua saa sitten loukata miten vain ja pitäisikö vain kääntää toinen poskikin? Varmasti puolustaudun kun aihetta on.

Ot mutta yritä nyt jotenkin järkeistää talouttasi että pääset edes kampaajalle säännöllisesti, oikein sääliksi käy nainen jolla ei ole ikääntyneenäkään varaa kampaajalle.

12. nimenomaan Vierailija

mitä se kenellekään kuuluu käyttääkö joku toinen luottoa vai ei ja miten sen pois maksaa ja mitä sillä kortillaan ostaa.
    Monet käyttävät luottokorttia menojen tasaamiseen, Minä itsekin. Jossain kuukaudessa voi olla vakuutusmaksuja sun muita laskuja koko kuukauden tilin verran, jossain toisessa kuussa taas ei yhtään. Kyllä minä tasaan luottokortin maksuaikaominaisuudella tällaisia kuukausia korottomana useinkin.

Moukkamaisia ja sivistymättämiä asiakaspalvelijoita ovat ne jotka kysyvät "pankillehan tää tulee" tai "pankille, eh" niinkuin tuolla yksi asikaspalvelija kertoi. Asiakkaan pitää siinä ruveta selittelemään että, ei kun laita tällä kertaa luotolle. Ihan kuin olisi häpeä ostaa luotolle.

Kun voi kysyä yksinkertaisesti "luotto vai pankki". Ja jättää sen valinnan varan asiakkaalle.

Itse käyn nykyään sellaisissa ruokakaupoissa joissa on näpyttelykone. Ei tarvitse kassalle sanoa yhtään mitään maksutavastaan. Eikä muille kassajonossa seisoskeleville.

Ja duoda duodalle.. kyllä kalkyylit pysyy täälläkin balanssissa. Luottokortti on ollut yli 10 vuotta. Olisinko kaksi kertaa maksanut muutaman euron korkoja tänä aikana, kuitenkin alle 10 euroa maksimissaan. Tili oli tuottanut korkotuottoa viime vuonna vähän yli 200 euroa, joten voiton puolella ollaan ihan mukavasti.

13. duoda duoda Vierailija

Kyllähän se vähän häpeä onkin. Elää yli varojen. Jos jopa itsekin mielelläsi näpyttelet valinnan, kuin lausut sen kassajonossa että LUOTOLLE.

14. Tyhjäpää taas Vierailija

Minua vaan hiukan loukkasi tuo että kun joskus käytän luottokorttia oletat etten osaa kalkyloida. Kuule kyllä minä jo tässä iässä osaan. Pikkaisen on vain vaikeata kun nykyään tulot on pudonnut aika roimasti ja kuitenkin menot on melkein samat kuin ennen, esim. lainanlyhennys, yhtiövastike ja vakuutukset. Kiitos vaan myötätunnosta, heti jos saisin enemmän rahaa kuin 1.300 kuussa kävisin kampaajalla useammin.

15. vara valita Vierailija

Voi juma. Mää maksan aina kampaajan luotolla ja ruoat kans joka kerta kaupassa. Mää en kyll tajua kuin se pankki antoi mulle luottokortin kans, mull taitaa olla kuiteskin raha-asiat aika ok, kun voin valita mill maksan ja onneks mun ei tartte olla myyjänä tai toisten tukkien pesijänä.

16. nimenomaan Vierailija

duoda duoda .. sun mielestä siis elää yli varojensa, jos pankkitilillä vuoden lopussa on yli 200 euroa pelkästään korkotuottoa eikä velkaa lainkaan missään vaiheessa?
    Paljonko sun tavallinen pankkitilisi kasvoi korkoa viime vuonna?

Ei mua hävetä sanoa Luotto.. eikä näpytellä Credit kohtaa jos tarve vaatii. En vain ymmärrä mitä se sinulle tai kenellekään muulle kuuluu millä joku toinen ihminen maksaa ostoksensa.

Se ei ole yli varojensa elämistä jos käyttää pankkikortin luotto-ominaisuutta. Se on sitä suunnitelmallisuutta. Ajatellaanpa konkreettinen esimerkki kotoani viime viikolta.

200 litran pakastin meni rikki. Korjaaja sanoi puhelimessa, ettei sitä kannata korjata. Pakastin on täynnä marjoja. Suurin osa isolla työllä ja vaivalla juuri itse metsästä poimittuja mustikoita ja suolta rämmittyjä lakkoja ja marjatilalta noukittuja mansikoita. Tappio olisi hirveä jos sama määrä marjoja pitäisi ostaa rahalla ruokakaupasta á 4-6 euroa litra. Iso työmääräkin olisi mennyt hukkaan. Tililläni ei ollut riittävästi rahaa uuden pakastimen ostoon ennen kuun vaihdetta.
    Luottoa on sen sijaan vaikka kuinka.

Annatko sinä pakastimen sisällön pilaantua ja odotat sitkeästi tilipäivään ja ostat sitten vasta uuden?

Minä kyllä menin siltä istumalta kauppaan, ostin uuden pakkasen, näpyttelin koneeseen 1= Credit, eikä sattunut yhtään. Kodinkoneliikkeen kundit kantoivat pakkasen asuntooni, auttoivat nostelemaan vanhasta kamat pois, pistivät uuden vanhan tilalle ja auttoivat laittamaan kamat uuteen sisälle, veivät sen vanhan risan pois mennessään. Tosin keitin vielä kahvit kiitokseksi ennenkuin menivät. Olin näet leiponut juuri mustikkapiirakkaa. Hyvin kelpasi nuorille miehille.

Aikaa kului tasan 2 tuntia rikkoontumishetken siihen kun marjat olivat jo uudessa pakkasessa. Rahaa kului 600 euroa koko härdelliin. Pakastin maksoi 500 ja kuljetus + kantaminen ja vanhan poisvienti sen 100 euroa.
    Itse en olisi jaksanut kantaa pakkasta 4 kerrokseen vaikka olisin kuinka punnertanut.

No, ehtihän se vanhan pakkasen sisälämpö nousta -15 asteeseen ja varmaan nousi vähän lisää siinä alkuvaiheessa. Mutta tunnin kuluttua uusi pakkanen näytti jo -22 astetta. Ei mennyt marjat pilalle.

Ostan myös joskus ihan ruokaakin luotolla. Hyvä esimerkki on naudan liha. Olen suunnitellut tekeväni jauhelihapihvejä (jauheliha 12,80 kilo). Kaupassa onkin tarjouksessa naudan filettä hintaan 19,95 kilo mutta sitä saa vaan kokonaisena fileenä joka painaa liki 3 kg. Jos en muista pankkitilini saldoa käytän automaattisesti luottoa. Ostan normaalit kamat ja sen fileen. Fileestä teen useampaa ruokaa jotka pakastan annoksiksi kasvisten kanssa. Otan valmiin annoksen töihin evääksi. On sata kertaa parempaa kuin kaupan valmistuotteet. Ja paljon edullisempaa pitkässä juoksussa.

Tässä oli sulle esimerkki pankkikortin maksuaikaominaisuuden käytöstä. Eikä hävetä yhtään näpytellä koneeseen Credit kohtaa. Esim. kahden päivän päästä voin maksaa tuon 600 ekee mennen tullen pois kun palkka tulee tilille.

Ei olisi tullut mieleenikään mennä nostamaan määräaikaiselta talletustililtä korkoa kasvamassa olevista rahoista tämän pakkasepisodin takia osaa pois ja menettää niistä saatavat korkotuotot. Eikä heittää roskiin kymmenien tuntien marjanpoimintatyötä ja satoa. Ei todellakaan.
    Että näin minä hyödynnän pankkikortin luotto-ominaisuutta tarpeen tullen.

17. Näin juuri Vierailija

Sitähän tässä on yritetty juuri todistaa, että ei kuulu kenellekään muulle, millä joku toinen ihminen maksaa ostoksensa!

Joku jo kirjoitti, että koska sellaiset, jotka ei käytä tai edes omista luottokorttia, on manattu jo alimpaan hornantuuttiin, esitettiin nyt sitten asiat toiselta kantilta eli alettiin haukkua niitä luottokorttia käyttäviä. Omasta mielestä, niin kuin ei sinunkaan, ei tietenkään pitäisi haukkua ketään, mutta en ihmettele, vaikka joku jo kyllästyi luottokortittomien haukkumiseen. Sitäkään ei voi tietää, vaikka kyseisellä kyllästyjällä olisi sata luottokorttia jokapäiväisessä käytössä. Erityisesti sinällään tässä nyt meni vähän ikäväksi tämä juttu, että mitä ilmeisemmin juuri sinä et ole ollut sellainen, joka viesti toisensa jälkeen on kirjoittanut siitä, kuinka kamalia luottokortittomat ovat.

18. vararahaa Vierailija

Aikuisen ihmisen on hyvä pitää pieni vararaha tilillään, eli jos joku pakastin tms hajoaa, ei heti ole maailmanloppu.

Menot on liian suuret jos rahat ei riitä, tässä se vanha totuus, mikä aina uutena tulee vastaan. Älkää ottako megalainoja jos tulot on vaarassa romahtaa. Maksakaa ylim. lyhennyksiä silloin kun pätäkkää tulee. Jne jne.

19. visan kalteva torni Vierailija

"Vaimoni on kuin visan kalteva torni" sanoi joku joskus. En muista kuka.

Vitsi: Mitä eroa on pääkadulla ja vaimollani? No pääkatu kulkee Stokan ohi mutta muija ei koskaan!

20. sulle vararahaa Vierailija

niinhän toi pakastinrouvakin käytti vararahaansa. Ei ollut todellakaan hänellä maailmanloppu.

Katsos kun siinä pankkikortissa on sellainenkin ominaisuus, että sillä voi maksaa, vaikka ei olisi tilillä yhtään rahaa. Riittää kun tietää, että sitä rahaa on tulossa sinne tilille riittävästi.
    Saa pankista korotonta rahaa jopa yli kuukaudeksi jos tarve vaatii.

Kuka viitsii makuuttaa tyhjän panttina yhtään ylimääräistä jos ei ole pakko.

Minä ainakin laitan rahan korkoa kasvamaan määräaikaiselle talletustilille.
    Esim. 30.000 talletus puoli vuotta pankissa, tuottaa aika kivan summan (satasia) korkotuottoa.

Ei se luotollinen pankkikortti ole velan puolella koskaan niin että luotto-osasta pitäisi maksaa pankille yhtään sentin senttiä korkoa.
    Eli luotto-ostot on kuitattu ja tili on kuitenkin plussan puolella joka kuukausi. Ja yleensä siellä on vielä se pari sataakin tilistä jäljellä säästöön siirrettäväksi. En minä todellakaan niitä rahojani siellä tilillä makuuta.

Mutta joillekin tämä pankkikortin maksuaikaominaisuus on näköjään vain niin vaikea asia ymmärtää.

21. Elmo49 Vierailija

Helppoahan tuo on sanoa mutta kaikilla kun ei ole mahdollisuutta pitää varalla rahaa, esim. meillä työttömillä ei paljon säästöön voi jäädä jos ei ole ollut entistä vararahastoa. Pakkohan meidänkin on syödä ja yrittää elää muutenkin.

22. työtön myös Vierailija

Työttömiä tässä ollaan nykysuomessa itse kukin. Täytyy varautua silloin kun on työssä siihen pahanpäivän varalle. Tämä ilmaisena vinkkinä.

23. Elmo49 Vierailija

Niinhän olisi pitänyt kaksikymppisenä älytä tehdä, vaan kun on ajatellut että kokemus ja ammattitaito merkitsee jotain tässä maailmassa. Toisin kävi.

24. Ilmoittaudun säälin kohteeksi: en ole vielä edes keski-ikäinen, mutta en edes muista koska olisin viimeksi käynyt kampaajalla. Ehkä 1990-luvulla? Ja olen nainen. Kauhistelkaa nyt oikein urakalla!

Luottokortteja (tai maksuaikakortteja) minullakin on, ja käytän niitä, vaikka vararahastokin löytyy. Olen siis tyhmäkin, velaksi elän. Kuinka joku voikin olla näin idiootti kuin minä! (Olen ollut työttömänäkin, vaikka on koulutusta ja työkokemusta - työttömyys voi tässä maailmanajassa osua lähes kenen tahansa kohdalle ilman omaa syytä. Älkää siis aina jaksako haukkua työttömiä.)

25. credit Vierailija

Täällä meillä on sellainen "sääntö", että on hyvä olla jonkinlainen hätävararahasto pahan päivän varalle. Ennen suositeltiin, että se olisi n. 3-6 kk elinkustannusten verran, mutta nyt suositellaan vähintään vuoden emergency fundia. Tämä siis työttömyyden tai muun vastoinkäymisen varalta. Realiteetti on, että se rahasto on pakko olla, jos halua jollakin tasolla elää stressitöntä elämää ja ettei tarvitse jatkuvasti ajatella miten käy jos huomenna menettää työnsä. Tavalliselta työläiseltä vaatii aikamoista itsekuria ja säästäväisyyttä, että saa rahaston kokoon, ei se kerry ilman uhrauksia. Elääkin pitää ja nauttia, mutta aina muistaa se, että itse on vastuussa omista ratkaisuistaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri