Hae Anna.fi-sivustolta

Miksei luottokorttia?

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä reissuliisi, 02.07.2010.

1. slut Vierailija

Lopettakaa tuo törkeä sanailu-- olette kateellisia Mie lapista-nimmarille.... mutta kateus ei tilannetta paranna. Kun ette teidä asioista, olkaa hiljaa. Electronin omaavalla ei ole edes äänioikeutta ketjussa lun eivät tiedä mistä on kyse. Hävetkää!

2. niinno Vierailija

hyvä että rahvasta löytyy eli jiiäks... ja muutama kaltaisensa.

3. hoitorajoitteeton Vierailija

matkavakuutukset korvaavat nimenomaan niitä äkillisiä sairastumisia ja niistä aiheutuvia kuluja.
    Vakuutuksissa (Amexinkin) lukee jo tuossa kortin ehtosivulla, että se ei kata jo olemassa olevista sairauksista aiheutuvia kuluja, ei kotimaassa eikä ulkomailla.
    Onhan jokaisessa vakuutuksessa normaaleja rajoitteita, niin myös tuossa paljon hehkutetussa Amexissa.

Eiköhän se ole jokaisen ihmisen oma asia minkälaisen kortin omiin käyttötarpeisiinsa ottaa.
    On aika kohtuutonta, että täällä leimataan kaikki pelkkää pankkikorttia käyttävät luottotiedottomiksi luusereiksi.

Mulle on ihan sama mitä korttia kukakin käyttää. En katso kaupan kassalla enkä missään muuallakaan millä kortilla joku maksaa. En edes kuuntele sanooko hän Luotolla vai Pankilla maksavansa. Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Tätä mieltä Credit/Debit kortin käyttäjä jonka luottoraja on 8.500 euroa. Otin kortin kun pankista sitä minulle ehdotettiin.
    Lluottopuolta en oikeastaan koskaan käytä. Ainoastaan ja vain silloin kun pitää ostaa joku älyttömän kallis asia (pesukone+ kuivuri, keittiön kaapistot) ja käteisvarat eivät koko summaan siihen juuri sillä hetkellä riittäneet.
    Ja niin tyhmä olen minäkin, että maksoin luoton pois heti ennen kuin siitä korkoa piti maksaa. Eli minäkin käytän luottokorttiani kuin maksuaikakorttia. Minusta korttiluottojen isojen korkojen maksu on kaikista tyhmintä puuhaa. Heittää rahaa taivaan tuuliin. Ei sovi minun säästäväiselle luonnolleni.

On jotenkin kivampi olla, kun ei ole normaaliin päivittäiseen kulutukseen liittyvää velkaa.
    Itse lasken päässäni paljonko tilille jää rahaa esim. ruokakaupassa käynnin jälkeen. Pyöristelen jäljelle jäävän summan aina alaspäin, niin että mulla varmasti on rahaa.
    Enää en edes viitsi kirjautua pankkiin muulloin kuin laskujen maksun takia. Kun tiedän muutenkin saldoni aika tarkkaan.

Ei tarvitse koskaan miettiä onko sitä rahaa tähän tai tuohon asiaan. Jos päässälaskuni sanoo, ettei rahaa ole jäljellä kovinkaan paljon, olen säästäväisempi ja katselen ruokakaupan tarjouksiakin tarkemmin. Yleensä mulla on tilillä vielä palkkapäivänä noin 200 euroa jäljellä vanhasta tilistä. Enkä mene vaatekauppaan ostoksille silloinkaan. Siirtelen rahat toiselle tilille korkoa kasvamaan. Noilla säästöillä matkustelen kerran pari vuodessa ulkomaille viikoksi.

Minä olen sellainen ihminen joka tykkää siitä kun ei ole velkaa. 10 vuoden asuntolainakin olen maksanut pois alle 4:ssä vuodessa reippaasti vaan ylitöitä tekemällä kun siihen oli mahdollisuus.

On jotekin kivempi olo kun tietää, että kaikki ne tavarat jotka mulla on, ovat täysin omia. Ja ne rahat joita käytän, ovat jo tienattuja rahoja. Ja se, että mulla on aina säästössä puolen vuoden elämiseen tarvittavat rahat, jos vaikka työpaikka menisi alta eikä tuloa tulisi euron euroa mistään. Ei tarvitse elää kädestä suuhun.

4. Hoitorajoituksille tarkoitan esim. omia MIELTYMYKSIÄNI. Olen esim. hyvin allerginen enkä totta tosiaankaan anna esim. puuduttaa itseäni tieten tahtoen ilman shokkitarjotinta vieressä: milloin tahansa voi pamahtaa anafylaktinen shokki päälle puudutteesta (sitä ei voi tietää etukäteen) ja siihen kuolee. Niin kauan kuin minussa (terveydenhuollon ammattilaisessa) henki pihisee, ei minua tahtomattani ulkomailla hoideta missä sattuu.

Ei kannata esittää vakuutusalan ammattilaista luottokortteihinkaan liittyen, jos ja kun ei sitä ole. Olisinko niin idiootti, että ilmoittaisin MAHDOLLISET terveysongelmani vakuutusyhtiölle? Hullu paljon töitä tekee ja....

5. Päin vastoin, esim. Electronin käyttäjillähän juuri on äänioikeus tässä ketjussa, sillä ketjun nimihän on "Miksei luottokorttia?"

Itse en koskaan katso, millä joku maksaa esim. kassajonossa ja jos joku tosiaan katsoo esim. minua säälivästi sen vuoksi, että käytän (useimmiten) Electronia, niin totta tosiaan, jos elämässä on ilot niin vähässä, niin onhan se hyvä, että edes minä voin sitten electroneineni sitä iloa tuottaa!

6. johan oli viesti Vierailija

kuule ei ne vakuutusyhtiötkään ja niiden henkilökunta tyhmiä ole.
    Ei ne maksa mitään extrakuluja mitkä eivät varsinaiseen hoitoon kuulu.

POIKKEAVUUDET TERVEYDENTILASSA PITÄÄ ILMOITTAA VAKUUTUSYHTIÖLLE JO VAKUUTUSTA OTETTAESSA!
    Kyllä minä ainakin allergiani olen matkavakuutukseen hyvinkin tarkkaan määrittänyt. Ja on mulla ykköstyypin diabetesrannekekin kädessäni yötäpäivää. Eikä niitä ole rajattu vakuutuksessa pois korvauksen piiristä.
    Miten sä luulet, että mua voitaisiin maailmalla hoitaa, jos hätä tulee, jos näistä sairauksista ei mulla olisi mukana mitään dokumenttia? Eikä koskaan ei ole tarvinnut lääkärilaskujen takia tapella vakuutusyhtiön kanssa. Kaksi kertaa olen lääkärikeskuksessa käynyt ja kumpikin kulu on maksettu lääkkeineen 100%:sesti. Ihan asiallisissa kansainvälisissä lääkärikeskuksissa, hyvien lääkäreiden luona.

Tyttärelläni ja hänen pojallaan on molemmilla astma.
    Kerran molemmille iski astmakohtaus pitkän Atlantin yli lennon aikana. Eikä hellittänyt millään normilääkkeillä eikä ilman muutaman tunnin hoitoa Chigagon kentän hoitohuoneessa. Kenttälääkäri kielsi jatkolennot alustavasti kahden päivän ajalta molemmilta. Vakuutusyhtiö maksoi hoidot, lentoluvan saantiin vaaditut lääkärissä käynnit, uudet lentoliput ja 3 päivän odotusajan hotellin Chigagossa meille kolmelle + hyvityksen Orlandoon varatun hotellin kuluista.
    Ja heilläkin oli maininta astmasta kummankin matkavakuutuspapereissa.

Miten sä selität sille extrakalliille lääkärille siellä extrakalliissa lääkärikeskuksessa, että älä pistä minuun tuota puudutusainetta, ainakaan ilman shokkitarjotinta, mä kun olen sille allerginen???? Laitapa pikku näyte tänne tulemaan noista selitystaidoistasi kun kerran saat OMIEN MIELTYMYSTESI PERUSTEELLA AMEXILTA KORVAUKSIA SAIRAUSTAPAUKSISSA.

Onko sun Amex vakuutukseen jo valmiiksi määritetty mitä lääkkeiltä sillä hoitavalla lääkärillä on valmiina ja millä extraerikoisilla lääkkeillä ja tavoilla sua saa hoitaa missäkin tapauksessa?

Vai sanotaanko siinä sun Amex vakuutuksessa, ihan kirjallisesti, että lääkärillä on kaikki mahdolliset lääkkeet ja vastalääkkeet käden ulottuvilla aina ja joka kerran sua hoidettaessa?

Jos vaikka laitetaan tikkejä pikkuhaavaan jalkapohjassa, mukana on siis useita erilaisia puudutteita ja vastalääkkeet jokaiseen mahdolliseen allergiseen reaktioon. Miten sä valitset sen puudutteen? Et kai sä lääkärin sitä anna tehdä, sinähän voit olla vaikka allerginen sille, herra paratkoon.

Entäs jos et olekaan tajuissasi.. mistä se lääkäri tietää varata ne kaikki mahdolliset lääkkeiden vasta-aineet, jos sulla ei ole mitään dokumenttia noista MONISTA ALLERGIOISTASI JA MIELTYMYKSISTÄSI missään dokumentoituna?

Terveydenhuollon ammattilainen, joopa joo. Unta taidat nähdä ammatistasi.

Missä sun järki oikein on? Ei ainakaan päässä.
    Vakuutuspetoksissa ilmeisesti ja niissä ilmaisissa bonuslahjoissa.

7. johan oli viesti Vierailija

on tarkoitettu hoitorajoitteettomalle vastanneelle.

8. Ammattilainen tietää miten ammattilaiselle puhutaan. Älä lue rivien välistä sellaista mitä niissä ei lue. Kieli- eikä ammattitaidossani ei ole onneksi mitään vikaa. Jokainen fiksu lääkäri käsittää, ettei OMAN lääkärilupansa uhalla voi pistää asiakkaaseen mitään, jos on syytä epäillä mahdollista shokkireaktiota ja elvytysvälineet eivät ole käsillä. Jos asiakas kuolee käsiin, sitten mietitäänkin lääkärin vastuuta. Ihan tavallisessa puudutuksessakin.

Johan oli viesti -nimimerkki ei räyhyviestissään osoita minkään alan professionaalisuutta. Hän on käynyt kaksi kertaa lääkärikeskuksessa, ihan kansainvälisessä. Mikähän se sellainenkin on?

Paikkaa nimeltä Chigago ei taida olla olemassakaan. Miettisit ensinnä ihan omaa kielitaitoasi ennen kuin huolehdit muiden vastaavasta.

9. kirjoitusvirhe Vierailija

johan oli vastine Hoitorajoitteettomalle nikiltä.
    Kun kysyttyyb asiaan ei osata vastata, takerrutaan kirjoitusvirheeseen. Pahoittelen jo etukäteen, minun viestissäni kirjoitusvirheitä on varmasti ihan vilisemällä.

Olisi oikeasti minunkin kiva saada tietää miten Sinä terveydenhoitoalan ammattilaisena puhut toiselle terveydenhoitoalan ammattilaiselle, jos olet tajuton. Hankala siinä lääkärin on sulta kysellä oletko allerginen jollekin, tai alan ammattilaisena, sano laitanko minä sinuun tätä vai tätä ainetta.
    Kerro, miten se lääkärin toimilupa menee, jos se sattuu pistämään sinuun väärää ainetta. Olet allerginen, joo itse tiedät sen, mutta et ole sitä omaan matkavakuutusyhtiöösi ilmoittanut, etkä myöskään pysty sitä hoitavalle lääkärille sanomaan.
    Omaisesi huutavat vakuutusyhtiöön, että kuolemasi oli hoitovirhe, sullahan oli se MIELTYMYS, sehän oli yleisesti tiedossa. Arvaat varmaan mitä vakuutusyhtiösi sanoo.. joo, paska juttu että kuolit, mutta mistä sitä kukaan hoitohenkilökunnasta olisi voinut tietää, että sulla on tuollainen MIELTYMYS. Eihän sitä pystytty sulta kysymään kun vammat olivat niin vakavat. Eikä sulla ollut kirjallisesta dokumenttia mukana asiasta.

Eikö sulle koskaan, ikinä, maailmalla voi tulla eteen sellaista tilannetta, että et pystyisikään puhumaan? Sehän on hyvä kun olet noin varma asiasta. Pääasiahan on ettei MIELTYMYKSESI tule vakuutusyhtiön tietoon ja nosta pikkasen sitä sun matkavakuutusmaksua.

Lainaus viestistäsi "Hän on käynyt kaksi kertaa lääkärikeskuksessa, ihan kansainvälisessä. Mikähän se sellainenkin on?"

Tulin itsekin uteliaaksi. Pitäähän se nyt Sinulle selvittää, kun Sinä et näköjään itse osaa Googlea käyttää. Tässä pätkä ikioman ulkoasiainministeriömme (Ulkoasiainministeriö) ohjeesta Pietariin matkustaville.
    Löytyi suoraan tällaisenaan Googlesta hakusanoilla.. kansainvälinen lääkäriasema..

"Matkustajavakuutusyhtiöstä on hyvä myös selvittää heidän hyväksymänsä kansainväliset lääkäriasemat. Viime kädessä vastuu omasta turvallisuudesta sekä ...
    formin.finland.fi/Public/Print.aspx?contentid...fi-FI... - Välimuistissa

Jään odottamaan vastaustasi aidanseipäistä ja lauserakenteista.

10. Tämäntasoinen älytön räyhääminen ei minua enää kiinnosta.

Lääkäri on AINA vastuussa tekemistään hoitovirheistä, missä päin tahansa maailmaa. Jos heidän hoitonsa aiheuttaa potilaalle vahinkoa, korvauksia voi vaatia ja nostaa syytteen - mutta mitäpä minä sitä selitän. Pahimmassa tapauksessa menee lupa harjoittaa lääkärintointa.

Pietarin kv. tms. lääkärikeskukset minua eivät myöskään kiinnosta.

11. johan on keskustelu Vierailija

nyt menee jo täysin ohi alkuperäisen aiheen, mutta on pakko vastata
    Hoitorajoitteettomalle. Sinun kaikki vastauksesi ovat ihan lapsellisia.
    Kun et osaa aikuisten oikeasti perustella sitä miksi et itse kerro vakuutusyhtiölle "mieltymyksistäsi", syytät toisia räyhäämisestä ja pysyt kannassasi, että olet aivan oikeassa.

Se Pietari oli vaan esimerkki siitä mitä sieltä Ulkoasiainministeriön sivuilta löytyy.. mutta hankalaahan se on sun tajuta, liian viisas kun olet.

Erittäin paljon ja vähemmän tunnettuihin kohteisiin matkustavana, minä ainakin kaivan kaiken turvallisuuteen, terveydenhuoltoon, rokotuksiin jne. liittyvät faktat esille. Ja varaudun mahdollisiin vakaviin onnettomuuksiin asianmukaisin tiedoin ja vakuutuksin.

Ulkoasiainministeriön sivuilla on ajan tasalla olevaa tietoa liki kaikkiin maailman maihin matkustaville. Katso sivun oikeasta reunasta, sieltä sitä infoa löytyy. Jokaisen matkustavan kannattaa lukea kohdemaata koskeva virallinen informaatio tuolta.

Itse käyn tsekkaamassa formin-sivuilla AINA onko mitään sellaista mikä pitäisi ottaa erityisesti huomioon jo silloin kun suunnittelen seuraavaa matkaa. Vaikka olisin käynyt kyseisessä maassa esim. viisi vuotta sitten (etenkin Afrikan ja Etelä-Amerikan maat, Kiina, Taiwan, Koreat) kyllä minä käyn siitä huolimatta katsomassa onko jotain uutta infoa kohdemaasta tullut.

Tsekkaan myös vakuutusyhtiöltä onko jotain sellaista, mitä mun pitäisi lisätä vakuutuksen piiriin tuon nimenomaisen kohdemaan kyseessä ollessa. Hyvin ovat suhtautuneet ja joka kerran olen saanut laajennettua vakuutuksen kattamaan myös esim. kotiinkuljetuksen ambulanssikoneella ko kohteesta äärimmäisen hädän sattuessa.

Nämä eivät ole leikinasioita eikä mitään OMIEN MIELTYMYSTEN mukaan päätettäviä. On ihan turha olettaa mitään ennen matkalle lähtöä, kun faktat vakuutuksen kattavuudesta saa yhdellä puhelinsoitolla selville ja päivitettyä ajan tasalle. Saa vakuutusturvan joka oikeasti kattaa mahdolliset ongelmat. Maksun lisäykset ovat marginaalisia, jos niitä ollenkaan tulee, yleensä ihan ykköskymppejä.

Toki jos matkustaa vain seuramatkoilla ja oppaan kanssa, niin mitäpä niitä selvittämään. Kyllähän se opas tai joku toinen kanssamatkustaja hoitaa. Tai jos asuu vain hienostohotelleissa eikä käy missään hotellinsa piha-alueen ulkopuolella omatoimisesti, niin aika turvassahan sitä on.

Kopiot esim. suurlähetystöistä, kohdemaan kansainvälisistä lääkäriasemista sun muista jätän myös kotiin. Jos jotain todella pahaa sattuu, kotiväen ei tarvitse jokaista detaljia kaivaa itse enää esiin.

On todella lapsellista sanoa täällä keskustelupalstoilla TERVEYDENHUOLLON AMMATTILAISEN SUULLA, ETTÄ ALLERGIAT OVAT OMIA MIELTYMYKSIÄ ja ETTEI NIITÄ TARVITSE ILMOITELLA VAKUUTUKSEN PIIRIIN KUULUVIKSI.

12. edelliselle huom! Vierailija

No jo on heikosti lukutaitosi kanssa.Luepas aloitus. On kyse luottokorteista, ei kenekään sairauksista. Vai pitäiskö tänne jokaisen kertoa missä lääkäriasemalla on käynyt ja miksi? Suosittelen käyntä edes lähiterkkarissa... jospa määräisivät oikeat tropit ja sopivan annostuksen. Jutuissasi ei ole päätä ei häntää.....

13. ja sinulle Vierailija

ei sulta kukaan kirjoittaja ole perännyt sairaskertomuksiasi eikä lääkärissäkäyntejäsi.

Korostit olevasi terveydenhuollon ammattilainen, Sanoit allergiasi olevan mieltymys.
    Ovat moittineet tapaasi opastaa muitakin salaamaan olemassa olevat sairautensa matkavakuutusta ottaessaan. Ei tunnu ammattilaisen puheelta. Eikä myöskään järkevältä toiminnalta kenenkään ulkomailla matkustavan ihmisen kannalta.

Siitä noissa sinun neuvoistasi närkästyneiden viesteissä on ollut kyse minun mielestäni.

Minulla esim. matkavakuutuksessani on maininta pahasta pähkinäallergiastani. Siitä lähtee tieto aina myös hotellille jo hotellihuonetta varatessani. Selvitän missä lähimmät kansainväliset lääkäriasemat ovat + muutkin lääkäriasemat mitä siinä työmaan lähitienoolla on. Mukanani kannan AINA viidellä eri kielellä kirjoitettuja laminoituja kortteja allergiastani. Itseasiassa kortteja on useita, yksi henkilökortin takana, yksi kukkarossa, yksi vaatteiden taskussa.
    Myös minä käyn formin-sivuilla tsekkaamassa uuden kohdemaan informaation.

Palaan vielä alkuperäiseen aiheeseen.
    Käytän Mastercardia. On maksimiluottoraja.
    Ulkomailla työkomennuksella käyn keskimäärin 8-10 kertaa noin 2-4 viikkoa kerrallaan joka vuosi. Kohdemaat vaihtuvat vuosittain. Mukana on firman luottokortti jolla maksan kaikki matkat + majoitukset + liikkumisen. Ulkomailla ostan omalla kortillani tuliaiset sun muut sieltä luoton puolelta ja kuittaan hankinnat pois heti kotiin tultuani. Korkoa en ole maksanut pankille koskaan penniäkään enkä senttiäkään luottokortin käytöstä.

14. Jaahasta jaa Vierailija

Minä ja mieheni herätämme sitten aina kaupassa käydessämme sääliä, sisäänpäin nauramista ja ties mitä muuta, kun maksamme tuolla kamalalla Electronilla! En ole koskaan kyllä huomannut moista, mutta enpä itsekään kyttää, että millä muut maksavat, joten en kiinnitä sitten huomiota siihenkään, kyttääkö joku minua.

Minulla on kolme tiliä. Palkkatiliini minulla on pankkikortti-Visa-yhdistelmä, aikaisemmin tähän oli vain normaali pankkikortti, mutta jossakin vaiheessa se piti vaihtaa sirulliseen versioon ja tuo Visa tuli siinä ikään kuin pakollisena. Tältä palkkatilitä maksan laskut ja osan asumiskuluista ja siirrän sitten rahaa kahdelle muulle tilille. Toinen tileistä on ns. säästötili, jonne panen aina muutaman roposen ja sille tilille ei ole korttia lainkaan. Toinen tili on sitten käyttötilimme, jonne siirrämme molemmat tietyn summan kuukaudessa ja tätä käytämme päivittäisiin menoihimme. Se tili on yhteinen ja siihen meillä on tuo kamala, parjattu Electron molemmilla.

Sinä aikana, kun tuohon päätiliini on tuo pankkikortti-Visa-yhdistelmä ollut, olen käynyt vain kolmesti ulkomailla ja jokaisella reissulla oli mukana vain tuo Electron. Hyvin pärjäsin. Eli jatkossa tehtäviä ulkomaanmatkoja varten en osaa vielä sanoa, että miten toimin, sillä seuraava ulkomaanmatka tehdään vasta ensi keväänä aikaisintaan. Nyt on ollut niin nätti kesä, että loma on vietetty Suomessa ja lomaa ei ole ennen kevättä muutamaa päivää pidempää jaksoa.

15. Nyt on pakko vielä palata: Allergiat nimesin mieltymykseksi siksi, koska minun tapauksessani ne muuntuvat. Vuosi sitten olin allerginen eri asialle kuin tänään. Allergioita on niin paljon, ettei koskaan voi tietää. Ihminen voi olla allerginen ihan mille tahansa. En voi todellakaan tietää, mille olen allerginen tänään. Tajuttomana toki olenkin sitten muiden armoilla.

Kuten kerroin, niin kauan kuin olen tajuissani, itse haluan päättää, mitä minuun pistetään.

Seuraavasta Duodecimin kustantamasta kirjasta voi jokainen lukea aiheesta lisää.

ALLERGIA
    (2007, 456 sivua, Sidottu)
    Tari Haahtela, Matti Hannuksela, Mika Mäkelä, Erkki O. Terho (toim.)

Allergia- ja astmaliitto :: Anafylaksia

Kannan tuollaista adrenaliiniruisketta aina mukanani. Allergia ei siis ole "mieltymys" - käytin väärää sanaa, mutta mikä muukaan sana olisi sopinut, kun allergiani muuntuvat jatkuvasti? Anteeksi väärä sanavalinta.

Joko nyt jätettäisiin tämä sivujuonne?

16. uh huh Vierailija

en ole Hoitorajoitteeton, mutta allerginen olen joten uteliaisuuteni heräsi.

Allergiat siis voivat vaihdella päivittäin? En ole tiennytkään. Miten ne vaihtelee?
    Tarkoitako niin, että tänään olet allerginen esim. omenalle, huomenna et, ylihuomenna kyllä ja ensi viikon torstaina myös kyllä. Muina päivinä siinä välissä et ole, vaan voit syödä niitä normaalisti.
    Vai tarkoitatko, että olet allerginen tänään omenalle, huomenna persikalle, lauantaina tomaatille ja seuraavan viikon keskiviikkona vaikkapa mansikalle. Muina aikoina voit syödä kaikkia näitä mainittuja tuotteita normaalisti.
    Nuo hedelmät olivat ihan vaan esimerkkejä. Ei sun tarvitse kertoa mille olet allerginen.

Itse olen allerginen sitrushedelmille ja kalalle. Ollut lapsesta saakka. Ei ole muuttunut päivien saatossa. Tai on sen verran, että nyt aikuisena ei enää nielu turpoa enää kiinni asti niinkuin lapsena. On varmaan rööreihin tullut lisää läpimittaa.
    Ja kyllä minäkin kerron jo hotellia varatessani (siellähän aamiainen yleensä kuuluu hintaan) allergioistani. Selvitän etukäteen mitkä aamiaispöydän ruoka-aineet ovat turvallisia syödä.

Jopa hotellin respat yleensä tietävät allergiani. Jos jotain sattuisi ja löytyisin tajuttomana hotellihuoneestani, osaisivat kertoa heti hoitavalle henkilökunnalle missä tajuttomuuteni syy ehkä voisi piillä.

Kun sulla noin hirveästi noita vaihtuvia allergiatekijöitä on, ja pahoja sellaisia ilmeisesti, kun shokkiin asti menet, niin sinun jos kenen luulisi ymmärtävän kuinka tärkeää on antaa tietoa sairaudestasi kaikille mahdollisille ihmisille matkustaessasi.
    Miten sä luulet saavasi oikeaa hoitoa mahdollisen kohtauksen sattuessa, jos asiasta kukaan ei tiedä?

17. En kirjoittanut, että allergiat muuntuvat päivittäin vaan että ne muuntuvat. Pari vuotta sitten olin allerginen rukiille, tänään ohralle. Esimerkiksi. Nehän ovat sellaisia mysteerejä, ettei kukaan edes tiedä. Voit vaikka olla allerginen sillä hetkellä päällesi pistämälle vaatteelle, sen väriaineelle ja jos hikoat - sille kombinaatiolle. Tai pelkästä fyysisestä rasituksestakin voi saada anafylaktisen shokin. En todellakaan jaksaisi päivittää vaihtuvissa hotelleissa asiantuntemattomille kokeille (mansikka otetaan pois kiisselistä - muka mansikkavapaa kiisseli, vaikka liemi jääkin, e.g.) selittää ainakin 50 MAHDOLLISTA senhetkistä oletettua allergeeniäni. Jotka ovat ehkä jo historiaa ja uusia tilalla.

Eiköhän se adrenaliiniruiske kerro aika paljon? Ja ihminen itse - kuten sanoin, niin kauan kuin henki pihisee.

Eikö todella voisi antaa jo asian olla? Lukekaa tuo Allergia-kirja, niin valaisee vähän enemmän.

18. "allergiat vaihtelevat päivittäin"...
    ja höpö höpö.
    Taitaa tuo sorry vaan luulosairas keksiä itselleen allergioita eli yliherkkyysreaktioita sillä juttunsa ovat täysin puuta heinää. Yliherkkyysreaktioita saattaa tulla silloin tällöin mutta se on eri asia kun allergia.
    Mitenkähän tuon potilaan viestit liittyvät alkupeäiseen aiheeseen?

19. itsetunto? Vierailija

Kuinka heikko voi itsetunto olla, että ventovieraiden jonottajien oletetut luulot ratkaisevat maksukorttivalinnan? Vai onko kyseessä päinvastoin itsekeskeisyys - uskotteko todella, että muita niin hirveästi kiinnostaa miettiä, millä kortilla maksatte? Uskotteko, että edes kassaa kiinnostaa, esim. sitä kosmetologia? Varmasti maksutapaa kysytään, jos kortissa on enemmän kuin yksi mahdollisuus, se ei ole mitään muuta kuin hyvää asiakaspalvelua.

20. -aspa- Vierailija

Olen matkamuistomyymälässä työssä ja kyllä mun boss ainakin neuvoi että kysy "tulihan pankilla"? koska oikeasti on moukkamaista olettaa että joku kuitenkin "turhaan" ostokseen menisi velaksi velkaantumaan.

Siskolla on kampaamo ja hän on samalla linjalla. Kysyy aina käteisellä vai kortilla, ja jos asiakas antaa kortin, kysy sisko: Pankilla, eh?

Täytyisi olla aika tyhjäpäinen että maksaisi luotolla jonkun kampaamolaskun, haloo, velaksi joku sata viiskypää päähän?!??

21. uranvaihdos? Vierailija

No, ihan miten vaan, Boss saattaa koittaa kysymyksenasettelulla välttää luottokorttimaksujen pankkipuolta suurempia sivukuluja.

Mutta esim. sellaisessa pikkupuljussa kuin Stockmann kyllä neuvotaan sekä kirjallisessa oppaassa että myyntikoulutuksessa kysymään selkeästi, laitetaanko pankilla vai Visalla/Mastercardilla/Stockmann-tiliin. Sillä tavalla virheet ja väärinkäsitykset vähenevät. Ja minusta on kyllä enemmän asenteellista ja moukkamaista olettaa että luottopuolta käyttävä on tyhjäpää, ja vielä tehdä kantansa selväksi kysymyksenasettelullaan. Tuollainen tapa kysyä paljastaa ainoastaan aspahenkilön omat ennakkoluulot ja tekee luottokorttimaksamisesta asiakkaalle entistäkin nolompaa.

Pitäisikö teistä myös niihin sirukorttivekottimiin sitten laittaa pelkästään pankkivaihtoehto ja luottoa varten pitäisi heittää joku voltti tms? :)

Itse olen maksanut sekä kaupan kassalla, huonekalukaupassa että kampaajalla luotolla. Kyseessä ovat olleet esimerkiksi isompien kulujen jakamiset, olen saattanut edellisessä kaupassa maksaa sohvan pankilla ja toisessa sitten sängyn luotolla (jonka maksan heti laskun tullessa pois eli ei ole velkaa vaan pankin tarjoama maksuaikaetu). Taikka kyseinen kulu on ollut sellainen, jonka saan esimerkiksi työnantajalta laskutettua. Sellaiseen en viitsi omia käteisvarojani panna kiinni, sillä työantajan maksatusbyrokratia kestää. Firman korttia minulla ei valitettavasti toistaiseksi ole. Opiskeluaikoina olen myös maksanut luotolla, kun käteiset ovat siltä kuulta loppuneet. Pidemmällä aikavälillä laskut on aina maksettu ajallaan ja tulot/menot tasapainossa.

Suosittelen jotain muuta kuin kaupan alaa, jos nämä maksutapa-asiat aiheuttavat noin paljon angstia. Se näkyy väistämättä myös asiakkaillenne, matkamuistot kun ovat esim. eräs tyypillisimpiä ostoksia, joita tehdään firman toimeksiannosta. Olen itsekin ostanut LUOTTOpuolella tämä takia matkamuiston, toivottavasti en ainakaan sinulta.

22. varakas nainen Vierailija

Taisi kolahtaa...

Eli onhan Sullakin kyse pers aukisuudesta kun maksat luotolla. Jos on rahaa, voi maksaa aivan hyvin pankilla. Mullakin on luotto-ominaisuus kortissa kun se käytännössä oli pakko ottaa,kertaakaan en ole sitä tarvinnut. Ehkä jotain matkalla tapahtuvaa sairastapausta varten se on hyvä olla olemassa mutta kuten sanottu, 7 vuoteen, en ole sitä koskaan tarvinnut. Elän tulojeni mukaan.

Heh, voltti... :)

23. repsis .. Vierailija

Firman toimeksiantoja??? Jotkut parin egun Helou Canarian islands -avaimenperät.... eih ! :)

24. Tyhjäpää ? Vierailija

Maksoin minäkin viime viikolla kampaamolaskun luotolla, voi kauheata, miksi tätä luotto-ominaisuutta on jos ei sitä saisi käyttää? Visa-laskun maksan sitten aina ajallaan. Pakko se on joskus jakaa menoja näin kun ei ole ylenmäärin rahaa. Ja kyllä meillä kaupoissa aina kysytään pankki vai luotto vaikka olisi miten pieni ostos. Eihän se myyjälle kuulu miten asiakas hoitaa raha-asiansa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri