Miksei selällään saisi nukkua?

  • Viestiketjun aloittaja unta
  • Ensimmäinen viesti
unta
Vai olenko käsittänyt väärin? Jos selällään on vielä helppo nukkua noin 30 raskausviikon tienoilla, saako niin tehdä?

Muistan lukeneeni jostain vauvan hapensaannin vaikeutumisesta, mutta se ei kyllä kuulosta mitenkään järkevältä. Entäpä mahallaan - jos pystyy - nnkkuminen? Saako niin tehdä?

 
voi nukkua
Alkuperäinen kirjoittaja unta:
Vai olenko käsittänyt väärin? Jos selällään on vielä helppo nukkua noin 30 raskausviikon tienoilla, saako niin tehdä?

Muistan lukeneeni jostain vauvan hapensaannin vaikeutumisesta, mutta se ei kyllä kuulosta mitenkään järkevältä. Entäpä mahallaan - jos pystyy - nnkkuminen? Saako niin tehdä?
Saa nukkua ihan missä asennossa hyvältä itsestä tuntuu. Se selällään nukkuminen liittyy siihen että kaikki ei pysty nukkumaan selällään kun alkaa saattumaan alaselkään ja toinen syy voi olla että kohtu painaa laskimoita nivusissa joten veri ei kierrä mutta kyllä sinä siihen itse heräät jos on paha asento. Itse olen viikolla 35 ja välillä nukun selälläänkin, tosin tykkään silloin että jalat on hieman kohotettuna. Yksi aamu noin viikko sitten heräsin puoliksi kyljeltään ja puoliksi mahaltaan. Itsekin säikähdin mutta vauva näytti voivan ihan hyvin silti :)
Nuku siis rauhassa, ja ole onnellinen että nukut, nimittäin moni heräilee aika paljon varsinkin loppuraskaudesta. Minäkin 3-4 kertaa yössä. :)

 
edellinen vielä...
Niin sanotaan että vasen kylki on paras koska silloin rakkoon tulee vähiten painetta ja ei paina niitä laskimoita jaloissa mikään niin pahasti. Ja tyyny jalkojen välissä ja loppuvaiheesta ehkä mahankin alla. Mutta sehän on vaan vinkki jos muuten ei meinaa hyvää asentoa löytyä :)
 
En antaisi tuollaista neuvoa!
No en kyllä neuvoisi nukkumaan selällään vaikka hyvältä tuntuisikin! Itselläni selällään olo ei tuntunut mitenkään pahalta, mutta loppuraskaudessa kun sykettä kuunneltiin, se ihan selkeästi hidastui kun olin selälläni (samalla vauvan hapensaanti siis hidastuu). Neuvolasta sain käskyn mennä sairaalaan käyrälle, koska terveydenhoitaja huolestui tuosta sykkeen hidastumisesta. Vaikka minua ei siis haitannut maata selälläni. Selvisi, että napanuora menee vauvan ympäri niin, että selälläni vauva painaa omaa napanuoraansa jollain luulla niin, että virtaus hidastuu. Lisäksi lääkäri sanoi, että yleensä odottajalle tulee huono olo selällään jonka takia selällään ei tule oltua. Mutta kaikilla huonoa oloa ei tule, silti pitäisi välttää selällään oloa noin rv 25 alkaen. Lääkäritutkimukset ovat eri asia; niissä täytyy olla hetki selällään.
 
Haloo?!
Alkuperäinen kirjoittaja voi nukkua:
Alkuperäinen kirjoittaja unta:
Vai olenko käsittänyt väärin? Jos selällään on vielä helppo nukkua noin 30 raskausviikon tienoilla, saako niin tehdä?

Muistan lukeneeni jostain vauvan hapensaannin vaikeutumisesta, mutta se ei kyllä kuulosta mitenkään järkevältä. Entäpä mahallaan - jos pystyy - nnkkuminen? Saako niin tehdä?
Saa nukkua ihan missä asennossa hyvältä itsestä tuntuu. Se selällään nukkuminen liittyy siihen että kaikki ei pysty nukkumaan selällään kun alkaa saattumaan alaselkään ja toinen syy voi olla että kohtu painaa laskimoita nivusissa joten veri ei kierrä mutta kyllä sinä siihen itse heräät jos on paha asento. Itse olen viikolla 35 ja välillä nukun selälläänkin, tosin tykkään silloin että jalat on hieman kohotettuna. Yksi aamu noin viikko sitten heräsin puoliksi kyljeltään ja puoliksi mahaltaan. Itsekin säikähdin mutta vauva näytti voivan ihan hyvin silti :)
Nuku siis rauhassa, ja ole onnellinen että nukut, nimittäin moni heräilee aika paljon varsinkin loppuraskaudesta. Minäkin 3-4 kertaa yössä. :)
Kerrotko mihin väitteesi perustat? Mikä olet antamaan neuvoja jotka ovat jopa vaarallisia? Mikä ihmeen alaselkäkipu??? Se miltä sinusta TUNTUU, ei ole järin fiksu argumentti kumota lääkärien ja kätilöiden ohjeet!

 
pimpampum
vähän on vaikeaa hallita mihin asentoon sitä unissaan päätyy, kipuihin herää kyllä, mutta miten vältät ettet kellahda selällesi ollessasi täydessä unessa?
Minulle ei ole nukkuma-asennoista kukaan lääkäri tai neuvola-ihminen sanonut, joskus tuntuu että ei saa enää mitään tehdä kun kaikki voi koitua vauvan hengenlähdöksi. Kaikki kumminkaimat ja ohikulkijat auliisti neuvovat. Jos selällään nukkuminen olisi hengenvaarallista niin eikö se olisi jo kaikkien tiedossa?
 
TYHMÄ!!
"Jos selällään nukkuminen olisi hengenvaarallista niin eikö se olisi jo kaikkien tiedossa?" No eihän synnytyksestäkään selviä 100% todennäköisyydellä hengissä! Vauva voi myös kuolla kohtuun; kymmeniä vauvoja Suomessa vuosittain kuolee kohtuun! ei siitä silti varoitella äitejä! Miksi ei välttäisi selällään nukkumista, jos on tietoa että se voi ehkä vahingoittaa vauvaa??
 
kommenttia vielä
No kyllä se on aika henkilökohtaista. Itse nukun osan yötä selällään enkä ole ikinä kuulllut ettei niin saisi olla. Sitten tulee tarve vaihtaa asentoa ja siitä tiedän että nyt tuli selkäasentoa tarpeeksi. Enkä tosiaan voi vaikuttaa siihen että miten unissani käännyn, mutta kyllä unissaankin ihminen tosiaan kääntyy jos alkaa verenkierto loppumaan. Jos näin ei olisi niin kyllä tästä asiasta puhuttaisiin enemmän ja asennettaisiin raskaanaoleville jotain tukia selkään ettei vahingossakaan pääse kääntymään. Jos äiti voi hyvin, voi vauvakin - näin neuvolasta terveisiä. Eli sanoisin edelleen että jos makuuasento on pahaksi (kuten joillekin varmasti on) niin ei siinä pysty olemaan kovin kauaa, kyllä siitä tulee huono olo. Varmaan on kiinni tosi paljon myös masun koosta ja asennostakin, ja muutenkin fysiologiasta. Itselläni masu on aika pieni joten ehkä se ei paina niin paljon laskimoita kun jollain toisella.
 
Ymmärrän..
kyllä sen miksi selällään nukkumista ei suositella. Mutta eikai sillekkään mitään tosiaankaan mahda, jos yöllä sattuu selälleen pyörähtään, siis unissaan. Mulle kävi niin ekassa raskaudessa ja on käynyt nyt myös tässä uudessakin raskaudessa..

 
Sama tarina
Alkuperäinen kirjoittaja En antaisi tuollaista neuvoa!:
No en kyllä neuvoisi nukkumaan selällään vaikka hyvältä tuntuisikin! Itselläni selällään olo ei tuntunut mitenkään pahalta, mutta loppuraskaudessa kun sykettä kuunneltiin, se ihan selkeästi hidastui kun olin selälläni (samalla vauvan hapensaanti siis hidastuu). Neuvolasta sain käskyn mennä sairaalaan käyrälle, koska terveydenhoitaja huolestui tuosta sykkeen hidastumisesta. Vaikka minua ei siis haitannut maata selälläni. Selvisi, että napanuora menee vauvan ympäri niin, että selälläni vauva painaa omaa napanuoraansa jollain luulla niin, että virtaus hidastuu. Lisäksi lääkäri sanoi, että yleensä odottajalle tulee huono olo selällään jonka takia selällään ei tule oltua. Mutta kaikilla huonoa oloa ei tule, silti pitäisi välttää selällään oloa noin rv 25 alkaen. Lääkäritutkimukset ovat eri asia; niissä täytyy olla hetki selällään.
Siskolla kävi melkein samalla tavalla. Loppuraskauden hapensaanti oli heikentynyt öisin siskoni nukkuessa koska vauva itse painoi ja puristi napanuoraa niin ettei happi kulkenut napanuoraa pitkin. Joutui teholle synnytyksestä mutta terve vauva lopulta. Sisko meni lapsiveden tihkuamisen takia polille ja hyvä että meni, koska siellä huomattiin hidastuva syke kun sisko oli selällään.
 
456
Alkuperäinen kirjoittaja TYHMÄ!!:
"Jos selällään nukkuminen olisi hengenvaarallista niin eikö se olisi jo kaikkien tiedossa?" No eihän synnytyksestäkään selviä 100% todennäköisyydellä hengissä! Vauva voi myös kuolla kohtuun; kymmeniä vauvoja Suomessa vuosittain kuolee kohtuun! ei siitä silti varoitella äitejä! Miksi ei välttäisi selällään nukkumista, jos on tietoa että se voi ehkä vahingoittaa vauvaa??
Kohtukuolemia tai synnytyksessä tapahtuvia komplikaatioita ei voi itse aiheuttaa, sen takia niistä ei varoitella! Selällään nukkumista sen sijaan voi välttää.
 
Apua - -
Ei mnulle ole neuvolassa puhuttu tästä mitään... Missä ne isot laskimot menevät? Entä jos on selällään, mutta hieman kääntyneenä toiseen suuntaan? Kyljellään on niin hankala nukkua!

 
njääh....
Tästä samasta aiheesta oli justiin joku aika sitten kirjoituksia,
etsi ne, hyvä ap.

Järkeäkin saa käyttää, vaikka oliskin raskaana.
Selällään nukkuminenkaan ei järjen käyttöä estä.
 
+-+-+
Mä nukahdin raskaana ollessa aina kyljelleni, mutta yöllä kun heräsin, olin lähes aina selälläni. Mitenkäs hyvät ihmiset sen vältätte, ettette käänny yöllä selällenne??? Mä en ainakaan alkaisi mitään tennispalloviritelmiä tms. köyttämään selkääni... No, joka tapauksessa, raskaus meni hyvin ja terve tyttö syntyi. Mullekin sanottiin neuvolassa, että selällään nukkumista ei suositella, mutta jos unissaan selälleen kääntyy niin sille ei sitten mitään voi tietenkään. Ja sitäkin sanottiin, että jos se ei tunnu pahalta, niin ei se selällään nukkuminen niin kauhea asia ole. Mutta ettei kannata tieten tahtoen selällään nukkua kuitenkaan tuon verenkierto-asian takia.
 
pimpampum
ihanaa kun tyhmäksi haukutaan ja vielä isoilla kirjaimilla. Sinä olet varmasti sellainen kaikentietävä viisas.

Nyt asiaan: Kysymykseni oli ihan aito, että jos on tiedossa selällään nukkumisen vaarallisuus, miksei siitä varoiteta kaikkia?? Siis neuvolassa jo pitäisi ohjeistaa tulevaa äitiä että selälläänolo ei ole suositeltavaa. Mutta ottaa aivoon kun lukee että toisille siitä sanotaan ja toisille ei, sanotaan vain että kaikkeen ei pidä uskoa mitä kuulee muilta odottajilta ja äideiltä.
Nyt alkavalla viikolla minulla on lääkärintarkastus, aion todellakin kysyä asiasta, palailen takaisin tämän aiheen tiimoilta...
 
Tehotyttö.
Täältä löytyy ainakin yksi kokemus siitä, että selällään makaaminen todella laski vauvan sydänääniä, vaikka itsellä ei mitenkään ihmeemmin olossa tuntunut mitään. Loppuraskaudessa ei neuvolassa voitu selällään enää sydänääniä ottaa, koska aina niihin tuli häikkää. Ensimmäisen kerran, kun näin kävi, oli th jo vähän äippäpolille käyriin lähettämässä. Jatkossa osattiin sitten istualtaan tai kyljellään..

Mutta vatsallaan olen nukkunut kaikkien raskauksien loppuun asti :) Tai ihan lopussa hiukan toinen jalka ylhäällä tyynyllä tuettuna. Siksi ei ole tarvinnut murehtia tuota selällään nukkumistakaan, koska tuo on lempparinukkumisasento.
 
Ajattele itse
Alkuperäinen kirjoittaja pimpampum:
ihanaa kun tyhmäksi haukutaan ja vielä isoilla kirjaimilla. Sinä olet varmasti sellainen kaikentietävä viisas.

Nyt asiaan: Kysymykseni oli ihan aito, että jos on tiedossa selällään nukkumisen vaarallisuus, miksei siitä varoiteta kaikkia?? Siis neuvolassa jo pitäisi ohjeistaa tulevaa äitiä että selälläänolo ei ole suositeltavaa. Mutta ottaa aivoon kun lukee että toisille siitä sanotaan ja toisille ei, sanotaan vain että kaikkeen ei pidä uskoa mitä kuulee muilta odottajilta ja äideiltä.
Nyt alkavalla viikolla minulla on lääkärintarkastus, aion todellakin kysyä asiasta, palailen takaisin tämän aiheen tiimoilta...
Taidat olla aika kokematon ja nuori (?) kun odotat että sinulle yksiselitteisesti sanotaan kyllä tai ei. elämä ei mene niin. Esimerkiksi yhden kaupungin sisällä eri neuvolat voivat ohjeistaa aivan eri tavoin, riippuen kyseisen terveydenhoitajan tai lääkärin omasta mielipiteestä. Läheskään kaikissa asioissa ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Esimerkiksi terveydenhoitajani kielsi ehdottomasti maksamakkarat ja pastoroimattomat juustot, lääkäri taas sanoi että hänen mielestäå voi syödä ihan normaalisti kumpiakin. Ultraava sairaalan lääkäri sanoi, että voin uida meressä ja altaassa ihan laskettuun aikaan asti, neuvolan lääkäri taas kielsi uimisen tulehdusriskin takia kuukausi ennen laskettua aikaa.

Eli älä viitsi olla niin lapsellinen ja odota yhtä ainoaa neuvoa. Vertaa vaikka uskontoon; riippuu ihan keneltä asiaa kysyt. Jos joku on nukkunut selällään koko raskauden ja synnyttänyt terveen vauvan, hänen mielipiteensä varmasti on ettei asennolla väliä. Toisella jolla virtaukset heikentyneet ja vauva kärsinyt hapenpuutteesta... Hmm? Mitäs luulet hänen vastaavan?
 
hei apua!!
Vauva on siellä kohdussa vedessä.Vaikka äiti seisois päällään,napanuora ei painu mitenkään ettei vauva sais happea!!
Haloo!!
Älkää nyt lietsoko täällä mitään hysteriaa!!

Se että selällään ei suositella oloa,johtuu siitä että iso kohtu VOI painaa suuria suonia ja näin äidille tulee huono olo ja sitä kautta myös lapselle.
JOS äiti voi hyvin=vauva voi hyvin.
Ja silloin voi nukkua,maata selällään.

Ite makoilin kaksosistakin selälläni,ei mitään huonoa oloa.
On yksilöllistä!!

Käyttäkää nyt järkeännekin,ei napanuora noin vaan litisty ja painu.Eihän sitä voi tietää missä se nuora on ja apua,jos se onkin alhaalla niin etä kävellessä painuu!!
Mites sitten ollaan,päällään koko ajan??
=)
Ei vaan.Ottakaa nyt iisisti vaan.
 
Apua itsellesi
Alkuperäinen kirjoittaja hei apua!!:
Vauva on siellä kohdussa vedessä.Vaikka äiti seisois päällään,napanuora ei painu mitenkään ettei vauva sais happea!!
Haloo!!
Älkää nyt lietsoko täällä mitään hysteriaa!!
Ei kai näin ole väitettykään, että napanuora jotenkin litistyisi?! Jestas.

Mutta kaikille sitä huonoa oloa ei itselle välttämättä tule, kuten edeltä voi lukea.
Ei kai se hysterian lietsomista ole, jos täällä annetaan selityksiä&kokemuksia kysymykseen?
Näiltä palstoilta on paras sitten pysyä kokonaan pois, jos ei kestä muiden kokemuksia lukea.

Ja ihan näistä kokemuksista voi päätellä, ettei tuo selälläännukkumiskielto ihan turha ole!

 
ndjhöslaö
Alkuperäinen kirjoittaja Apua itsellesi:
Alkuperäinen kirjoittaja hei apua!!:
Vauva on siellä kohdussa vedessä.Vaikka äiti seisois päällään,napanuora ei painu mitenkään ettei vauva sais happea!!
Haloo!!
Älkää nyt lietsoko täällä mitään hysteriaa!!
Ei kai näin ole väitettykään, että napanuora jotenkin litistyisi?! Jestas.

Mutta kaikille sitä huonoa oloa ei itselle välttämättä tule, kuten edeltä voi lukea.
Ei kai se hysterian lietsomista ole, jos täällä annetaan selityksiä&kokemuksia kysymykseen?
Näiltä palstoilta on paras sitten pysyä kokonaan pois, jos ei kestä muiden kokemuksia lukea.

Ja ihan näistä kokemuksista voi päätellä, ettei tuo selälläännukkumiskielto ihan turha ole!
no kyllä useammassa viestissä lukee että vauvan napanuora litistyy, että opettele lukemaan.

Saa nukkua selällään jos itsestä ei tunnu pahalta, sanottiin meillä. Itse en pysty selälläni olemaan, tulee todella tukala olo, ja se näkyy vauvan sykkeessäkin. Paitsi kahdella viimeisellä neuvolakäynnillä selällään olo on ollut itsestä ok, ja vauvankaan syke ei ole hidastunut. Ja todella ammattitaidontonta väkeä neuvoloissa on töissä, tulet huomaamaan sen jos ikinä erehdyt kysymään apua lapsenhoidossa, imetyksessä, kiinteiden aloituksessa, ulkoilusta tms tms. joka paikassa eri neuvot. Itselle nuo neuvola käynnit on pelkästään vauvan mittaamista ja rokotusta.
 
Mes
Mietin, että jos se selällään olo on niin pahasta niin miksi sitten esim. äitiyspolillakin meillä ultrataan selällään. Ne ultrat kestääkin 30-45 minuuttia. Mulla ei ole niissä tullut huono olo, eikä lääkäri ole vauvankaan voinnista mitään huonoa sanonut. En sitten ole stressiä vetänyt selällään nukkumisesta, kun en todellakaan unessa osaa varoa nukkuma-asentoja. Mikä näitten "selällään nukkuessa kuolema tulloo"-ihmisten neuvo sitten on unissa kääntyilyyn? Mies vahtii yön?
 
Möhkis
Alkuperäinen kirjoittaja Mes:
Mietin, että jos se selällään olo on niin pahasta niin miksi sitten esim. äitiyspolillakin meillä ultrataan selällään. Ne ultrat kestääkin 30-45 minuuttia. Mulla ei ole niissä tullut huono olo, eikä lääkäri ole vauvankaan voinnista mitään huonoa sanonut. En sitten ole stressiä vetänyt selällään nukkumisesta, kun en todellakaan unessa osaa varoa nukkuma-asentoja. Mikä näitten "selällään nukkuessa kuolema tulloo"-ihmisten neuvo sitten on unissa kääntyilyyn? Mies vahtii yön?
No ensinnäkään minulla ei ole koskaan kestänyt ultra 30- 45 minuuttia, vaikka jouduin useaan eri otteeseen käymään ultrassa raskauden aikana. Maksimissaan 25 minuuttia ja kolmenkymmenen raskausviikon jälkeen nostettiin aina selkänojaa hiukan, ettei ihan mahallaan tarvinnut olla. Sydänkäyrä otettiin kyljellään tai keinutuolissa istuessa.

Vauva saattaa painaa isoja verisuonia, kun äiti makaa selällään ja hapen saanti vauvalle heikkenee. Tuskin hetkellisestä selällään makoilusta on haittaa, mutta varmasti tuntikausien makaamisesta. Itse laiton tyynyn selänpuolelle kun nukuin ja maksin kyljellä, ihan jo siitäkin syystä, että pystyi rennommin nukkumaan loppuraskaudesta, kun maha oli jo aika tavalla iso. Ihmeesti monet pystyy ilmeisesti kääntyilemään yöllä isolla mahalla?? Minä heräsin joka kerta kun liikahdin.

 
henttulivei
mulla ei ensimmäistä odottaessa ollut mitään tuntemuksia selällään ollessa, mutta neuvolassa raskauden loppupuolella suosittelivat ettei nukkuisi selällään nimenomaan sen takia että SAATTAA vauvvelin hengitys vaikeutua masussa. No mutta siis tämä on vasta loppuraskauden ongelmia siis. ja jokaisella varmasti oireet erilaisia. Nykyisinhän kaikesta mahdollisesta varoitellaan ja kuka milläkin tavalla varoituksia noudattaa. Itse laitoin pari tyynyä seläntaa, joten jos yön aikana selälleni käännyinkin en kuitenkaan ollut täysin selällään vaan vähän "kellallaan" ja niin oli hyvä =) Kaikinpuolin suloinen ja terve tyttölapsi maailmaan saapui. Nyt toista odotellessa saa nähdä kuinka käy nukkumisen. Esikoista odotellessa kaikki asiat ovat niin uusia ja ihmeellisiä, että ymmärrän hyvin huolen ja että kaiken haluaa tehdä "oikein". Itsekin noudatin jokaikistä sääntöä ja ohjetta. Nyt toista odotellessa menen ihan maalaisjärjellä ja niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. mutta antakaa hyvät ihmiset jokaisen toimia tavallansa, älkääkä tuomitko toisia huolesta. Hyviä unia kaikille uniasennosta riippumatta!! =)
 

Yhteistyössä