miksei vauvan vaatteisiin saa käyttää huuhteluainetta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärtänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärtänyt

Vieras
tuossa uusimmassa vauva-lehdessä oli joku maininta että vauvan vaatteita pestäessä ei sais käyttää huuhteluainetta? (tää siis lyhyessä lainauksessa jostain joka naisen niksikirja tai vastaavasta teoksesta).
Mutta MIKSI sitä ei sais käyttää? Minä ainakin käytän LV tai vastaavaa huuhteluainetta. Tuleehan pyykistä ihanan pehmeää kun käyttää huuhtista.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Voimakkaat tuoksut on allergisoivia ja kai niistä jotain jäämiäkin jää siihen pyykkiin joka ei oo hyväksi herkälle iholle. Näin mä olen käsittänyt.

no entä jos käyttää hajusteetonta ja kait siitä varsinaisesta pyykinpesuaineestakin jää jotain jäämiä vaikka miten huuhtelis? :O

Mä olen ainaskin käyttänyt, ja justiinsakin joko LV;ta tai Minirisk:ia. Kaipa se suositus on ihan varmuuden vuoksi, jotta ei altista allergialle vauvaansa. Meillä ei ole kyllä kellään kuudesta lapsestamme allergioita ollutkaan, mutta jos olisi taipumusta,niin ehkä sitä miettis tuonkin tarkemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Voimakkaat tuoksut on allergisoivia ja kai niistä jotain jäämiäkin jää siihen pyykkiin joka ei oo hyväksi herkälle iholle. Näin mä olen käsittänyt.

no entä jos käyttää hajusteetonta ja kait siitä varsinaisesta pyykinpesuaineestakin jää jotain jäämiä vaikka miten huuhtelis? :O

Niin no, hajusteeton tietysti parempi mut kai ne on sitten ne jäämät vaatteessa. Kun se vauvan iho on niiin niin herkkä vielä.
Oisko sit niin, että pesukoneohjelmat on suunniteltu niin että se huuhteluaine jää siihen vaatteeseen toisella tavalla kuin pesupulveri.

Kyllä noissa huuhteluaineissa on melkoisesti muitakin kemikaaleja kuin tuoksut.
Pyykinpesuaineissakin kannattaa valita zeoliititonta ja annostella alakanttiin jos ei jättilikaista ole.

Eihän nuo oireet aina samantien tulekaan vaan voivat ilmetä vasta vuosien kuluttua kun on altistettu kaikenmaailman kemikaaleille.

Kuivurissa ja kesällä ulkona kuivatessa pyykki pehmenee myös kivasti.

Kyllä meillä käytetään huuhteluainetta..confortin purea jossa on vielä vähän tuoksua eikä ole mitään oireita tullu. Mä olen sitä mieltä,että jos alusta asti käyttää näitä allergia-tuotteita niin isona se allergia tulee kun ei ole tottutunu esim. tuoksuihin. Itse inhoan pukeutua täysin tuoksuttomiin vaatteisiin ja mielestäni vaatteet on paljon mielyttävämpiä kun on käytetty huuhteluainetta.

^ Kyse ei ole pelkästään allergiasta ja tuoksuista vaan myös niistä kemikaaleista mitä pesuaineissa yms. on, shampoot, meikit, kosteusvoiteet, lasten aurinkovoiteet... ( http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2008/05/pesuaineissa-muhii-kemikaalicocktail.html ). Kaikki eivät ole terveydelle hyväksi, kemikaalit keräytyvät vuosien saatossa kehoon ja aiheuttavat ties mitä (ehkä esim. syöpää, kaikista syövistähän ei tiedetä mistä ne johtuvat). Jotkut haluavat välttää turhia, mutta tietenkään kaikkea ei voi välttää koska se on yksinkertaisesti mahdotonta tässä maailmassa. Mutta osaan voi vaikuttaa itse. Jos haluaa! Ja voihan toki kemikaaleille olla allerginen, ei se silti tarkoita että niillä pitää siedättää että niihin tottuu - esim. hyvin haitalliset E-lisäaineet.

Että jos haluaa pehmeää pyykkiä ja raikasta tuoksua, niin on olemassa hieman luonnonmukaisempia menetelmiä. Jotka toimivat! Monesti on niin, että luonnonmukaiset jutut eivät aina ole niin tehokkaita. Esim. pesupähkinät jättävät kivasti pehmeäksi pyykin. Myös etikka tai ruokasooda raikastavat. Googlettamalla löytyy paljon vinkkejä. Toimii tosi hyvin :)

Huonostihan monet nykykoneet huuhtelee, joten pesuainejäämiä jää. Siksipä ei kannatakaan vielä pesuainejäämien lisäksi imeyttää vaatteisiin huuhteluaineiden kemikaalejakin.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Huonostihan monet nykykoneet huuhtelee, joten pesuainejäämiä jää. Siksipä ei kannatakaan vielä pesuainejäämien lisäksi imeyttää vaatteisiin huuhteluaineiden kemikaalejakin.

Niin. Just tämän takia pesuainetta pitäis annostella normaalia pienempi määrä ja huuhteluainetta ei saisi käyttää. Tuo huuhteluaine kun tulee vaatteisiin viimeisinä, eikä se enää peseydy pois, ainoastaan huuhtoutuu.

Miks ihmeessä joku haluaa että pyykit haisee puhtaana. Mä en saata ostaa edes hajustettua pesuainetta kun vaatteet haisee sen jälkeen pesuaineelle vaikka annostelee niukasti ja koneessa ylimääräinen huuhtelu.

Vauvan vaatteet saa nopeesti pehmeiksi kun laittaa ne kuivana kuivausrumpuun kostean pyyhkeen kanssa, 5min ja vaatteet on ihanan pehmeitä. Sama toimii pyös pehmoleluille.

Yhteistyössä