Miksi aikuisilla ei ole sadevaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sadeasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sadeasu

Vieras
Olen pitkin syksyä sateella liikkuessa pannut merkille että vain harvat aikuiset käyttävät sadevaatteita. Lapset sen sijaan on useimmiten puettu säänmukaisesti. Vaikka vettä sataa runsaasti tai jopa kaatamalla niin usein tulee vastaan aikuisia pyöräilijöitä ja kävelijöitä joilla on vain ulkoilupuvut päällä. Kaikilla ei niitäkään vaan osa liikkuu farkuissa ym.

Olen itsekin joskus pukeutunut säähän nähden asiattomasti ja pyöräillyt tuulipuvussa kunnon kaatosateessa. Tuulipukuni ei ole mitään halpahalli-tavararaa ja pinta on kuosikkaan sileä ja vettähylkivä. Voin kuitenkin kokemuksesta sanoa että rankkasateessa se imaisi heti vedet läpi niin että kastuin likomäräksi ja hitsi että paleli. Eikä sitten auttanut muu kuin pyöräillä 10 kilsaa märkänä ja viluisena kun olin niin tyhmä etten laittanut sadeasua päälle.

En mä vaan tiedä... Iselläni on ollut kunnon sadekamppeet lapsesta asti. Mutta harvoin mulla niitä kuitenkaan kauppareissuilla yms. on mukana, mutta muuten ulkoillessa kyllä.

Minulla on ulkoiluasut, jotka kestävät vettä hyvin eli voin ulkoilla ilman, että tarvitsee pelätä kastumista.
Löytyy myös sadeasu, jota käytän tod. harvoin, koska sadeasut eivät hengitä.

Alkuperäinen kirjoittaja HoNdATyTTö:
no mä käytän vaan lenkillä pukua mikä ei päästä vettä sisään.harvemmin joutuu muutoin rankkasateessa olemaan kun asuu täällä korvessa ni usein tulee lähettyä autolla

Siis eikö siitä imeydy kaatosadekaan läpi? Minkä merkkinen se sellanen on ja paljonko maksaa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no mä käytän vaan lenkillä pukua mikä ei päästä vettä sisään.harvemmin joutuu muutoin rankkasateessa olemaan kun asuu täällä korvessa ni usein tulee lähettyä autolla

Siis eikö siitä imeydy kaatosadekaan läpi? Minkä merkkinen se sellanen on ja paljonko maksaa

Minulla on Fjällrävenin takki, joka toimii niin sateella kuin auringonpaisteeella. Lisäksi on Haltin goretex-puku, joka myös on pelittänyt hyvin kaatosateessa.

Maksoin Fjällrävenistä 5 vuotta sitten 99 ? (oli puoleen hintaan), mutta on todellakin ollut hintansa väärti.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mulla on sekä kankaisen näköinen sadeasu että (juuri ja juuri mahtuva) goretex-takki. Ostaisin uuden goren ja housutkin, mutta ei niitä myydä tätä kokoa...

Pitäälö se goretex hyvin jos kaatosade piiskaa tuulen kanssa? Sehän kuitenkin näyttää ihan tuulipuvulta. Mitä merkkiä se on ja onko niitä urheilukaupoissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vatkuli:

Minulla on Fjällrävenin takki, joka toimii niin sateella kuin auringonpaisteeella. Lisäksi on Haltin goretex-puku, joka myös on pelittänyt hyvin kaatosateessa.

Maksoin Fjällrävenistä 5 vuotta sitten 99 ? (oli puoleen hintaan), mutta on todellakin ollut hintansa väärti.

Halti ei käytä tuotteissaan Gore-texiä vaan Drymaxxxia. Drymaxx on aivan eriasia kuin Gore-tex.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mulla on sekä kankaisen näköinen sadeasu että (juuri ja juuri mahtuva) goretex-takki. Ostaisin uuden goren ja housutkin, mutta ei niitä myydä tätä kokoa...

Pitäälö se goretex hyvin jos kaatosade piiskaa tuulen kanssa? Sehän kuitenkin näyttää ihan tuulipuvulta. Mitä merkkiä se on ja onko niitä urheilukaupoissa?

Gore-Tex® on täysin tuulen- ja vedenpitävä, hyvin hengittävä materiaali. Gore-Tex®-kalvon huokonen on 20 000 kertaa pienempi kuin vesipisara, mutta 700 kertaa suurempi kuin vesihöyrymolekyyli. Vesipisarat ja tuuli eivät pysty tunkeutumaan kalvon läpi edes kovassa paineessa, mutta kehosta haihtuva kosteus pääsee sen sijaan helposti läpi.

No ei se mikään törkeän kallis ole. Paljonkos se Halti maksoi?

Mulla on ainakin vedenpitävä ulkoilupuku, joka kestää kovankin sateen! (Joka päivä ulkoillaan, enkä kertaakaan oo ite kastunu). Eihän sitä itelläkään oo kivaa, jos ei ole säänmukaisesti pukeutunut! En ite tartte kurahousuja ja sadetakkia, kun en kuitenkaan istu rapakossa ja kaksin käsin kaiva kuraa :D Lapsella ne on ihan hyvä olla, kun meijän lähin puisto on aikasmoinen kurakko. Kuravaatteet riittää kun huuhtelee, haalaria ei viitsi joka päivä pestä :xmas:

vieraalle nöyrin anteeksipyyntöni :ashamed: ei meinaa ole tuo Fjällrävenikään goretexiä vaan läpyskässä lukee hydratic...Jälleen kerran tuli todistettua palstan kansaa sivistävä vaikutus ;) Kiitos ansaitusta huomautuksesta :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Halti ei käytä tuotteissaan Gore-texiä vaan Drymaxxxia. Drymaxx on aivan eriasia kuin Gore-tex.

Pitääkö se DryMaxx hyvin jos sataa kaatamalla. sehän on kans ohutta ja tuulipukutyyppistä niin että luulis veden imeytyvän läpi helposti. kaupassa olen niitä nähnyt.

No ei se mikään törkeän kallis ole. Paljonkos se Halti maksoi?

Haltin puku oli kanssa satasen pintaan. Kumpikin siis löytöjä alennusrekeistä. Toisen löysin partiokaupasta ja toinen löytyi TopSportista tms.
Tuo Fjällrävenin takki on ollut todella hyvä ja minusta parempi kuin Haltin takki. Tosin Haltikin pelittää mennen tullen tuulessa ja tuiskussa eikä ole laskenut vettä läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
Mulla on ainakin vedenpitävä ulkoilupuku, joka kestää kovankin sateen! (Joka päivä ulkoillaan, enkä kertaakaan oo ite kastunu). Eihän sitä itelläkään oo kivaa, jos ei ole säänmukaisesti pukeutunut! En ite tartte kurahousuja ja sadetakkia, kun en kuitenkaan istu rapakossa ja kaksin käsin kaiva kuraa :D Lapsella ne on ihan hyvä olla, kun meijän lähin puisto on aikasmoinen kurakko. Kuravaatteet riittää kun huuhtelee, haalaria ei viitsi joka päivä pestä :xmas:

Ei tosiaan ole kivaa jos kastuu. Mitä merkkiä? Sehän pitää sit huomattavasti paremmin kuin toi mun. On varmasti mukava:)

Mulla on ihan oikea sadepuku eli housut ja takki sekä tietty ne kumpparit. Sen lisäksi on sadeviitta. Ja vielä löytyy noita vedenpitäviä ulkoiluasuja. Kiva kun pysyy kuivana :)

Yhteistyössä