Miksi aina sanotaan että laiskat äidit ei imetä?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Jos imetys sujuu niin onhan se paljon helpompaa laittaa vain tissi lapsen suuhun kuin keskellä yötä ruveta lämmittämään maitoa.

Mä olisin ainakin paljon mieluummin imettänyt kuin harrastanut sitä pullorumbaa. Keskellä yötä nousin lämmittämään maitoa, annoin vauvalle ruoan, pesin pullon ja sen päälle vielä pumppasin aluksi sitä maitoa. Oli mun mielestä niin tympiää pestä ja keittää niitä pulloja ja tuttiosia.

Kyllä mäkin yritin imettää, mutta ongelmana matala nänninpää josta vauva ei saanut otetta. Iso tissi jota piti yrittää pitää pois vauvan naamalta. Vauva taas ei suostunut rintakumista imemään jos maito ei tullut heti. Sairaalassa homma onnistui, kun hoitaja tiputti maitoa tai sokerivettä vauvan suuhun ja tämä hairahtui imemään. Kotona mä olisin tarvinnu yhden käden lisää. Lopulta siinä sitten keskellä yötä itki vauvan lisäksi äiti.

samaa mieltä.
Jumalaton homma: kanna korviketta kotiin ja muista ostaa sitä aina, pese pulloja ja tutteja, varmista että ruoka on jsut oikeen lämpöstä jne..

Toki siinä on se hyväpuoli että äit pääsee joskus yksin johonki jos lapsi on pullolla.. trai yleensäkkään suostuu juomaan pullosta..

Niinpä. Itse olen imettänyt molempia vauvojani reilu 1v ikään. Helppoa oli, kun yölläkin tökkäsin vaan tissin suuhun ja jatkoin samalla itse unia. Pullojen pyöritteleminen olisi varmasti ollut paljon vaivalloisempaa.

Koska esim. juuri sun kuvailemasi kaltaisessa tilanteessa se imetys olisi vaatinut äidiltä jaksamista ja työn tekemistä sen eteen, että homma lähtee sujumaan. Toiset jaksaa, toiset ei.

Mulla esikoisen imetys kävi työstä. Ei ollut mikään "tissi suuhun ja maha täyteen"- juttu alkuunkaan. Vauva ei halunnut imeä rintaa, olisi vaan halunnut olla suu auki ja odottaa, että maito suihkuaa suuhun. Ei saanut kunnon otetta täysistä rinnoista, eikä ne mun nännitkään mitkään huippuhyvät ole imetystä ajatellen. Sairaalassa tarvin joka imetyksellä hoitajan apua. Kotona alkuun mies oli auttamassa, eli ei pärjätty vain yksillä käsillä. Minä lypsin ensin käsillä hommaa alkuun, että maitoa suihkuaisi heti vauvalle, mies laittoi pulloon maitoa ja tuli tiputtamaan maitoa siitä rinnalle samalla kun vauvaa laitettiin hyvään otteeseen (eli vauvaa huijattiin imemään niillä maitotipolla) eli oli siinä työtä. Myöhemminkin tämän vauvan kanssa oli vaikka mitä vaikeuksia ja ongelmia, mutta mä halusin nähdä sen vaivan ja imetin häntä 1-vuotiaaksi.

Kuopuksen kohdalla kaikki meni kuin unelma ja imetys oli helppoa ja vaivatonta.

Varmaan siksi, että jos imetyksessä on jotain ongelmaa niin se on usein tosi työlästä saada se ongelma voitettua, helpommalla sillä hetkellä pääsee kun hakee kaapista pullomaitoa.

Itse ainakin koin, että kun toisella lapsella oli rintaraivareita, mulla vaikeuksia maidonnousussa ja imetys vei alkuvaiheessa kaiken ajan ja energian että kyllä silloin olisi helpommalla päässyt jos olisi lopettanut koko touhun.

Mutta kun niistä ongelmista päästiin ja imetys alkoi sujua niin siinä vaiheessa se tosiaan oli laiskan mamman unelmaa, tissi vaan suuhun ja samalla saattoi nuokkua sohvalla katsomassa salkkareita :D

Kolmannen kanssa jouduin myös pullottelemaan ja oli kyllä kokonaisuudessaan työläämpään, etenkin öisin ja reissussa, pulllojen pesut jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä just laiskat äidit imettää :D :D :D

pääsee siinä niin paljon helpommalla, ei tartte pestä pulloja ja aina tuoretta sapuskaa tarjolla.

No just näin! :D Mä lukeuduin todellakin näihin LAISKOIHIN äiteihin JOTKA IMETTÄÄ :D Helppoo ku heinänteko ;)

Mä kyllä pidän parempana sitä, että mielummin antaa pullosta maitoa kuin alkaa oman mielenterveyden uhalla väkisin yrittämään imetystä. Kun kaikki ei oikiasti jaksa eikä tästä saisi mun mielestä syyllistää.

Jos mä saan lisää lapsia, niin toivon toki, että imetys onnistuu ja voin imettää n. vuoden ikäiseksi asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Jos imetys sujuu niin onhan se paljon helpompaa laittaa vain tissi lapsen suuhun kuin keskellä yötä ruveta lämmittämään maitoa.

Mä olisin ainakin paljon mieluummin imettänyt kuin harrastanut sitä pullorumbaa. Keskellä yötä nousin lämmittämään maitoa, annoin vauvalle ruoan, pesin pullon ja sen päälle vielä pumppasin aluksi sitä maitoa. Oli mun mielestä niin tympiää pestä ja keittää niitä pulloja ja tuttiosia.

Kyllä mäkin yritin imettää, mutta ongelmana matala nänninpää josta vauva ei saanut otetta. Iso tissi jota piti yrittää pitää pois vauvan naamalta. Vauva taas ei suostunut rintakumista imemään jos maito ei tullut heti. Sairaalassa homma onnistui, kun hoitaja tiputti maitoa tai sokerivettä vauvan suuhun ja tämä hairahtui imemään. Kotona mä olisin tarvinnu yhden käden lisää. Lopulta siinä sitten keskellä yötä itki vauvan lisäksi äiti.

Niin samaa mieltä, tähän tartte lisätä mitään. :attn: ite pystyin n.2kk imettämään samojen ongelmien vuoksi ja varmaan sen vuoksi sitten maito lakkasi tulemasta kun oli hankalaa..

ensimmäiset 3 kk meidän rumba 4 seinän sisällä oli tätä: imetin molemmat rinnat, sitten lämmitin korvikkeen (kun vauvalle jä nälkä) vesihauteessa ja syötin, jonka jälkeen vielä pumppasin ne muutamat tipat, vaihdoin vaipat ja pesin pullot ja sitten sitä taas aloitettiin sama rumba uudestaan. Ne joilta maitoa tulee hyvin ja imetys onnistuu ovat onnekkaassa asemassa, mutta jotkut vielä kehtaavat sivaltaa niitä joilta ei onnistu.

Useimmiten tuohon viisasteluun "kyllä se onnistuu kun tarpeeksi yrittää" jne. sortuu ihmiset jotka ensimmäistä kertaa elämässään kokee jonkun helpoksi hommaksi, mitä se tok varmaan onkin jos maitoa tulee.

Minä luulen, että se pohjautuukin siihen, että monet joutuvat näkemään ENSIN aika paljonkin vaivaa jotta siitä imetyksestä tulee sitä helppoa ja vaivatonta. Itse olen päässyt mielestäni helpolla ihan alusta asti imetyksen suhteen, vaikka ihan saatanan kipeetä se teki ekan pari viikkoa ja tiedän monen luovuttavan jo sen kivun takia.

Mutta tosi moni kaveri on joutunut ekan 1-2kk näkemään isosti vaivaa siinä, että siitä imetyksestä on tullut lopulta sitä joutuisaa ja helppoa. Eli sanoisin että se laiskuus on juuri sitä, että ei haluta nähdä sitä vaivaa siinä alussa vaan oletetaan että kaiken on sujuttava heti ongelmitta ja jos ei suju niin todetaan, että imetys ei onnistunut ja siirrytään pullolle.

Helpompaa on laittaa tissi suuhun kuin ensin antaa pullosta maitoa kahdelle vauvalle, laittaa ne takaisin sänkyyn unille ja istua itse rintapumpun ääreen. Ja sama toistuu kahden tunnin kuluttua. Pumppaukseen ja syöttöön meni aina tunti, ja 3h välein täytyi syöttää.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Olenkos minäkin laiska kun en saa imettää??

Kai sä itte sen laiskuutes paremmin tiedät kuin me?

Ja pliis ei enempää näitä tyhmiä "mulla ei oo tissejä ollenkaan - olenko siis laiska" -kommentteja jooko... Kai nyt jokaisella sen verran aivotoimintaa on ettei tartte ihan idioottimaisia kysellä.

Pakko myöntää että laiskaksi väittämisessä on vinha perä ainakin ison osan kohdalla. Itse laiskuuttani usein annoin NAN1 korviketta jos en jaksanut alkaa imettää esim. kun lapsi meni nukkumaan kylässä. Kyllä tosin ahkeralla mielellä joskus kylilläkin imetin:).

Onhan moni myöntänyt että korvike on helppo antaa. Tosin täällä se on vaikea myöntää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Olenkos minäkin laiska kun en saa imettää??

Kai sä itte sen laiskuutes paremmin tiedät kuin me?

Ja pliis ei enempää näitä tyhmiä "mulla ei oo tissejä ollenkaan - olenko siis laiska" -kommentteja jooko... Kai nyt jokaisella sen verran aivotoimintaa on ettei tartte ihan idioottimaisia kysellä.

:o :laugh:

Samaa mieltä alottajan kanssa imettäminen on paaljon helpompaa, kuin pullorumba. Ei tarvi lämmittää eikä pestä, keittää, hakea, liottaa ja imettäessä voi nukkuakkin. Itellä nyt vähän ongelmaa imetyksen kanssa, kun vauva ei suostu sitä tissiä ottamaan päivisin illat ja yöt syö normaalisti. Enää en oo jaksanut vauvaa huudattaa vaan olen päivisin antanut pulloa vaikka mieluummin antaisin sitä tissiä.

Kyllä nimenomaan täälläkin on yksi laiska äiti, joka on paaaljon mieluummin imettänyt, kuin kantanut kotiin korvikkeita, pessyt pulloja ja tutteja jne. Yölläkin jo ajatuskin, että pitäis nousta lämmittämään maitoa vauvalle sen sijaan, että voi vaan ottaa vauvan rinnalle, niin on karmaiseva...

Ja joku sanoi, että pääsee äitikin yksin johonkin. Niin en ymmärrä tätäkään pointtia. Ei mulla ole koskaan ollut mikään kiire päästä lasten luota johonkin pois... Elämässä on vaan erilaisia vaiheita, ennen lapsia pääsee vapaasti menemään omiin menoihinsa ja kun niitä lapsia suodaan, niin sitten elämä menee heidän ehdoilla :) Tosi moneen paikkaan olen pystynyt menemään lasten kanssa. Lasten kasvaessa taas tulee vaihe, että pääsee ehkä sellaisiinkin paikkoihin, mihin lasten kanssa ei voi mennä. Pieni aika omassa elämässä, iso juttu lapselle.

Yhteistyössä