Miksi AMK-opiskelija ei saa koulumatkatukea?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
No saahan amk-opiskelija elokuusta lähtien opintotukea 298?-verot ja lainantakaus on kuukaudessa 300?. Mutta jos mäkin kulkisin 30km päässä AMK:ssa niin matkoihin menisi n.212?/kk. Sitten vielä kirjojen ja muun opiskelumateriaalin ostaminen. Sen lisäksi pitää kouluruokailusta maksaa jonkun verran, ei paljoa mutta kuitenkin.

Mä en ymmärrä miksi AMK-opiskelija ei voi saada koulumatkatukea! :headwall:

ööö... saako jossain muussa oppilaitoksessa opiskeleva sitten koulumatkatukea?? siis muualla kuin peruskoulussa opiskeleva? jos koulumatka on liian pitkä ja kallis niin sitten on muutettava opiskelupaikkakunnalle, näin ainakin mun aikoina oli.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
siis miten voi noin paljon mennä kuukaudessa koulumatkoihin? millä sä matkustat - taksilla ? :D

Linkkamatka toiselle paikkakunnalle on muistaakseni 5,30. Se kahdesti päivässä ja jos käy kuukaudessa 20 päivänä koulussa niin noin paljon menee. Ei siitä miksikään muutu vaikka kuinka kääntelisi ja vääntelisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
ööö... saako jossain muussa oppilaitoksessa opiskeleva sitten koulumatkatukea?? siis muualla kuin peruskoulussa opiskeleva? jos koulumatka on liian pitkä ja kallis niin sitten on muutettava opiskelupaikkakunnalle, näin ainakin mun aikoina oli.

Toisen asteen opiskelijat saavat koulumatkatuen. Matkoja varten ladataan kortti, jonka omavastuu kuukaudessa 43?.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
siis miten voi noin paljon mennä kuukaudessa koulumatkoihin? millä sä matkustat - taksilla ? :D

Linkkamatka toiselle paikkakunnalle on muistaakseni 5,30. Se kahdesti päivässä ja jos käy kuukaudessa 20 päivänä koulussa niin noin paljon menee. Ei siitä miksikään muutu vaikka kuinka kääntelisi ja vääntelisi.

eikö teillä ole olemassa sellaisia kk-matkakortteja ? mulla on sellainen, että kuljen kouluun kahdella linkulla ja maksan 51e/kk lipusta joka on voimassa 30 päivää ja sillä saa matkustaa rajattomasti täl alueella. mut on siis olemas meil päin myös esim.40kerran kortteja... vai onks tää vaa joku lahden oma juttu? :o

Ei teillä ois siellä päin bussikorttia saatavana? Mulla samanmoinen matka yliopistolle ja normaalihinta ois muutoinkin samaa luokkaa kuin sulla, mutta mä hankin kuukausikortin. Se makso 75-80e välillä ja sillä saa kuukaudessa matkustaa niin paljon kuin haluaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Toisen asteen opiskelijat saavat koulumatkatuen. Matkoja varten ladataan kortti, jonka omavastuu kuukaudessa 43?.

mutta toisaalta meillä toisen asteen opiskelijoilla on pienempi opintotuki ja opintolaina.. :whistle:

Minkä tahon pitäis tätä tukea myöntää?

Ihan vaan sillä kysyn kun mä sain amk aikoinani halvemmat bussikortit. Se oli siis kaupungin liikennelaitoksen tarjoama etu (tosin senkin sai vain jos asui samassa kaupungissa, esim luokkakaveri joka asu vajaan 1km rajojen ulkopuolella ei saanu alennusta vaikka oliskin voinu sen 1km kävellä pysäkille).

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:

Ihan vaan sillä kysyn kun mä sain amk aikoinani halvemmat bussikortit. Se oli siis kaupungin liikennelaitoksen tarjoama etu (tosin senkin sai vain jos asui samassa kaupungissa, esim luokkakaveri joka asu vajaan 1km rajojen ulkopuolella ei saanu alennusta vaikka oliskin voinu sen 1km kävellä pysäkille).

Toisen asteen opiskelijat saa koulumatkatukea Kelasta.

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:

Toisen asteen opiskelijat saa koulumatkatukea Kelasta.

päiväpuolella mut ei iltaopiskeluna.

Joo, mäkään en ole ymmärtänyt sitä että miksi toisen asteen opiskelijoille noihin viuluihin annetaan avustusta, vaikka niillä on todennäköisesti lyhyempi matkakin sinne kouluun kuin amk-opiskelijoilla. Sanoohan sen jo järkikin että tiheämmässä on amiksia ja lukioita kuin korkeakouluja --> matka kouluun on pidempi. Ja eiköhän useampi lukiolainen ja amislainen ole äidin ja isin hoivissa kuin ammattikorkeassa opiskeleva. Kyllä se kivan siivun lohkasee budjetista jos kuljet linkalla ulkopaikkakunnalta johonkin isompaan kaupunkiin kuten Hesaan ja sitten päälle vielä joudut maksamaan sisäsesti liikenteestä, ne koulutkun eivät valitettavasti sijaitse Kampissa. :xmas: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

ööh.... mä en saanut mitään koulumatkatukea mutta alennusta kuitenkin, 50% bussilipusta. Kyllä se mun mielestä ihan riittävästi oli. Ei kai nyt ilmaiseksi sentään tarvitse päästä?

Ja minä olen aina ihmetellyt yhtä amispoikaa, kuka joka päivä maksaa bussissa sen 3e kertamaksun, kun joko a) sarjalipulla tai b) kuukausikortilla pääsisi huomattavasti halvemmalla.

Mutta näköjään tälläisiä ihmisiä löytyy muitakin...

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
ööh.... mä en saanut mitään koulumatkatukea mutta alennusta kuitenkin, 50% bussilipusta. Kyllä se mun mielestä ihan riittävästi oli. Ei kai nyt ilmaiseksi sentään tarvitse päästä?

Matka on 30km joten alennusta ei tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Ja minä olen aina ihmetellyt yhtä amispoikaa, kuka joka päivä maksaa bussissa sen 3e kertamaksun, kun joko a) sarjalipulla tai b) kuukausikortilla pääsisi huomattavasti halvemmalla.

Mutta näköjään tälläisiä ihmisiä löytyy muitakin...

Nyt opiskelen toisella asteella ja saan 44 matkaa 43?:lla, mutta nyt olikin kyse siitä miksi amk-opiskelijalla ei ole oikeutta koulumatkatukeen.

Mä en nyt käsitä miten se matka siihen vaikuttaa kun kerran kaikille lapin lomareissuillekin sain junalipun puoleen hintaan. Pitikin kaivaa esiin noi opiskelijalipun myöntämisperusteet ja niissä sanotaan: opiskelee Suomessa sijaitsevassa peruskoulussa, lukiossa, kansanopistossa, ammatillisessa oppilaitoksessa, ammattikorkeakoulussa, yliopistossa tai korkeakoulussa. Ym jotain kokopäiväisyydestä ja tutkintoon johtamisesta. Ei koske jatko-opiskelijoita.

Voiko tämä oikeasti koskea vain pääkaupunkiseutua???

Yhteistyössä