Miksi auton ajokortilla ei saa ajaa kevytmoottoripyörää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siksi kun moottoripyörälläajao ei opi autokoulussa auton ajokorttia suorittamassa.

Itse olen sitä ikäluokkaa että saisin ajaa vaikka millaisella yli 1000 kuutioisella pyörällä, mutta sen verran itsuojeluvaisto toimii etten aja.

Ihan rehellisesti sanottuna en kyllä lähtisi kevarin puikkoihin, vaikka se mahdollista olisikin pelkällä auton ajokortilla. Ei mulla ole minkäänlaista käsitystä miten sellaista ajetaan ja käsitellään, ei mitään tuntumaa, enkä edes yhtään kertaa ole sellaisen päällä istunut. Kyllä sellaisen ajamiseen on ihan hyvä olla ajo-opetusta.

Oisitpa hedelmöittynyt aikaisemmin. Kun olet autokortin ajanut kultaisella 80-luvulla saat ajaa prätkällä.

Ja syyhän ettei enää onnistu: säästetään muutama tampion henki vuodessa.

[QUOTE="vieras";24874844]Siksi kun moottoripyörälläajao ei opi autokoulussa auton ajokorttia suorittamassa.

Itse olen sitä ikäluokkaa että saisin ajaa vaikka millaisella yli 1000 kuutioisella pyörällä, mutta sen verran itsuojeluvaisto toimii etten aja.[/QUOTE]

Näin on.Minäkin siis saisin ajaa vaikka mitä prätkää.Ei vaan tulisi mieleenkään ajaa niillä ilman eri opetusta.Hyvä että mopoiluunkin tarvitaan nykyään autokoulun ajotuntejakin.

[QUOTE="vieras";24874772]Miksi kevytmoottoripyörää saa ajaa 16-vuotias, mutta autoa 18-vuotias, kun auton ajokortilla ei saa kuitenkaan ajaa kevytmoottoripyörää?[/QUOTE]

sulla ei taida olla korttia ollenkaan. tai sit oot saanu sen muropaketissa.

Mammat voisivat kertoa, mihin suuntaan prätkällä käännetään, kun halutaan kovassa vauhdissa väistää vasemmalle.

Vinkkinä, ei vasemmalle. Niin, miksiköhän prätkäkortti on hyvä olla erikseen.

mä oon niin vanha, että mulla on AB-kortti, vaikka en ola ajanut metriäkään prätkällä.

Eikä muuten tulis mieleenkään ajaa ilman opetusta. Olen toki istunut prätkän kyydissä tuhansia kilometrejä, joten vähän tiedän mistä on kyse...

[QUOTE="mä";24875032]Mammat voisivat kertoa, mihin suuntaan prätkällä käännetään, kun halutaan kovassa vauhdissa väistää vasemmalle.

Vinkkinä, ei vasemmalle. Niin, miksiköhän prätkäkortti on hyvä olla erikseen.[/QUOTE]

Aikoinaan kesätyöaikainen työkaveri oli harjoittelemassa ajoa miehensä pyörällä ja ei tiennyt vastausta tuohon kysymykseen. Vauhti ei onneksi ollut kova, mutta kaatui silti ja pyörän toinen etukate hajosi... mies oli mennyt raivosta sanattomaksi ja ajanut piinallisen hiljaisuuden vallassa pyörän kotiin ja autotalliin =)

No minulla on myös vanha kunnon ab kortti ja olen muutaman kerran moottoripyörällä ajanutkin, mutta ei oppi olisi minullekaan pahaa tehnyt. Onneksi aikoinaan oli mopo, että muuten olisi varmasti lähtenyt henki.

Yhteistyössä