Miksi chili tai valkosipuli muodostuvat joillekin lähes uskonnoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on hyvää. Se on terveellistä. Ja se kasvaa iloisesti tossa ikkunalaudalla ja tuottaa satoa ympäri vuoden.

Tyhmä olisin, ellen käyttäisi lähes ilmaista hyvää maustetta vaan ostaisin pussukoita marketin hyllyltä.
Makuerot on kyllä valtavat noissa eri lajikkeissa enkä minäkään tykkää niistä mitä on kebabin mukana. Chili on kuitenkin koisokasvi ja moni ihminen on allerginen niille. Toisaalta esimerkiksi perunaa ei moni voi syödä siksi kun sen kasvatuksessa käytetään rutontorunta-aineita, joista voi tulla monenmoisia vaivoja. Itse sekin täytyy kuitenkin selvittää. Se, että chiliä on maustesekoituksissa, on ongelmallista niille, joilla on tuo koisokasviallergia - ei siedä tomaattiakaaan silloin,eikä perunaa! Mulla ei voi olla sitä, koska luomutomaatista ei mene suu rikki, muusta menee. Siis ne torjunta-ainejäämätkin vaikuttaa. Mut ymmärrän kyllä, jos joku kiihtyy aiheesta, kun suu voi olla parikin viikkoa ihan tohjona. Mulle kuitenkin sopii oikein hyvin kaupassa myytävä luomuinen makeasuippopaprika. Siitä innostuneena kasvatankin itselleni niitä. Eikä se mitään uskontoa ole, jos vähän asiasta intoilenkin.

• Tykkää
Reactions: -tibis
Varsinkin nämä chili-ihmiset on pistäneet silmään. En tiedä onko niitä enää niin paljon kuin joskus muutama vuosi sitten, kun chili oli kuuma trendi. Kai se sitä vieläkin on näille jotka siihen ovat koukussa. Sitä sitten pitää tunkea ihan joka paikkaan, suklaasta ja persevaosta alkaen.
Valkosipuli-ihmiset on melkein yhtä pahoja. Yleensä chili ihmiset on nuoria hipstereitä ja valkosipulin suurkuluttajat vanhempia juntteja. Vai meneekö se teiän mielestä näin?
Voisiko joku kertoa, miksi jokainen ruoka pitää muuttaa chilin tai valkosipulin makuseksi. chiliä en ymmärrä ollenkaan, tulisuus ei ole mikään hieno asia, vaan pilaa ruuan kuin ruuan. Valkosipuli menettelee, kunhan sitä on hyvin harvoin.
chili aukase hyvin nokkaa ja pääkoppaa . en sitä itekkään ymmärrä miksi jotkut pilaa suklaan chilillä yaäks sitten valkosipulia pyrin syömään päivittin en o osairastanu flunssaa tai kuumetta oksennustaudista puhumattakaan sen jälkeen kun aloin syömään kynnen päivässä. se on mun ennakoiva lääke myöskin 36 eri luonnon antibioottia

chili aukase hyvin nokkaa ja pääkoppaa . en sitä itekkään ymmärrä miksi jotkut pilaa suklaan chilillä yaäks sitten valkosipulia pyrin syömään päivittin en o osairastanu flunssaa tai kuumetta oksennustaudista puhumattakaan sen jälkeen kun aloin syömään kynnen päivässä. se on mun ennakoiva lääke myöskin 36 eri luonnon antibioottia

Mäkään en tykkää chilisuklaasta mutta jos flunssa uhkaa, kupillinen tummaa chilillä terästettyä kaakaota on kyllä oiva.

Mäkään en tykkää chilisuklaasta mutta jos flunssa uhkaa, kupillinen tummaa chilillä terästettyä kaakaota on kyllä oiva.
nonni piti mainita kaakao nyt alko tekee mieli sämpylöitä ja kaakaota . Mut ei voi kun on paastolla kolmatta päivää viel pitäs perjantaihin asti .

mut siis laitakko itte tuoretta chilii kuumaan veteen? vai miten sen chiliteen teet en oo koskaan maistanu niin joskus vois testaa.

Olen varmaan sitten valkosipulifriikki, mutten nää siinä mitään ihmeellistä. Laitanhan suolaakin aina ruokaan. Keittioihin en yleensä laita valkosipulia, enkä pitsaan, salaattiin tai leivän päälle. Kastikkeissa tai laatikoissa sitä taitaa melkein aina olla. Valkosipuli on hyvää ja terverllistä. Olenko sitten sipulifriikki jos laitan sitäkin varmaan joka ruokaan?

nonni piti mainita kaakao nyt alko tekee mieli sämpylöitä ja kaakaota . Mut ei voi kun on paastolla kolmatta päivää viel pitäs perjantaihin asti .

mut siis laitakko itte tuoretta chilii kuumaan veteen? vai miten sen chiliteen teet en oo koskaan maistanu niin joskus vois testaa.

Eikun kaakaoon! Ripautan valmiiseen kaakaoon sekaan tulista chilijauhetta.

Toinen toimiva on liha, kana- tai kasvisliemi kuumana ja siihen chili sekaan.

Chilistä on tullut joillekin miehille joku ihmeen miehuuskoe. Mitä tulisempaa pystyy syömään ja vielä sanoa tykkäävänsä siitä, niin sitä kovempi jätkä on heidän mielestään. Chili on kuitenkin niin vahva mauste, että usein ruuassa ei mikään muu enää maistukaan. Ja siihenkin käsittääkseni tottuu, joten aina pystyy laittamaan sitä vain enemmän ruokaan.

Ja sopiihan mieto tulisuus joihinkin ruokiin. Esim. tortillat on hyviä vähän tulisina. Mutta tulisia kuitenkin niin, että muutkin maut pääsevät silti siinä esille.

Uusimmat

Yhteistyössä