Miksi ekologinen on aina kalliimpaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos mietitään vaikka ekopuuvillaa, niin ilman kasvulannoitteita puuvilla kasvaa puolet hitaampaa ja ilman torjuntamyrkkyjä sato on pienempi. Kuitenkin niiden ekoviljelijöidenkin tulee saada elantonsa siitä viljelystä. Ekopuuvilla on vaatetuottajille noin tuplasti kalliimpaa kuin normaali puuvilla.

Reilukauppahan on selvä juttu. Kun sille tuottajalle maksetaan inhimillinen hinta ...

Mä en enää mietikään, miten halvalla viikon ruokaostoksista päästäisiin, jos luomut ja reilutkaupat olisivat halvinta mahdollista. Ero on järkyttävän suuri. Mutta tunnustan, että viimeksi en ostanut luomurypäleitä - niissä oli 10e kilohinta... Siinä näköjään oli mun kipurajani. Sitruuna oli luomua ja banaanit reilua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Tai no ainakin useimmiten.

Jos on 'hyvää', bio- tai luomu tai reilunkaupan, niin miksi hemmetissä se on aina kalliimpaa?

Eikö olisi loogisempaa että mitä enemmän kuormittaa ympäristöä, niin sitä kalliimpaa sen kuuluisi olla?

Ei ihan luomua mutta: S-ryhmän kaupoissa on rainbown vapaan kanan munia, jotka on tosi edullisia (6 ja 12 munan pkt). Ei toki yhtä halpoja kuin häkkimunat jättiboksissa, mutta paaaaljon halvempia kuin monet omega6, vapaat tai muut. Samaa hintaa kuin 6-munan tavismunat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Jos mietitään vaikka ekopuuvillaa, niin ilman kasvulannoitteita puuvilla kasvaa puolet hitaampaa ja ilman torjuntamyrkkyjä sato on pienempi. Kuitenkin niiden ekoviljelijöidenkin tulee saada elantonsa siitä viljelystä. Ekopuuvilla on vaatetuottajille noin tuplasti kalliimpaa kuin normaali puuvilla.

Ei hintaero välttämättä ole hirveän suuri. Olen juuri hankimassa Naturkind lastenvaunuja. Niissä on kaikki kankaat luomupuuvillaa ja lämpöeristeet luomukaritsanvillaa. Niillä on myös reilunkaupan sertifikaatti ja kaikki osat valmistetaan Euroopassa. Kuitenkin hintaero Kiinassa valmistettuihin "merkkivaunuihin" oli vain pari kymppiä, vaikka valmistusmäärät ovat varmasti pienempiä ja Suomesta ostetut.

Samaa olen miettinyt, mutta on siihen yleensä aika looginen vastaus.

Mutta tätä olen miettinyt myös:
Miten voi olla halvempaa kasvattaa/pakata/kuljettaa satamaan/kuljettaa laivalla valtameren yli/kuljettaa inexille/kuljettaa inexiltä meidän s-kauppaan etelä-amerikkalaisia tomaatteja kuin kasvattaa/pakata/kuljettaa meidän s-markettiin 10 km päästä??

Sama espanjalaisessa kurkussa.

Hinnat on järkkyjä! Yritän suosia kotimaista ja lähellätuotettua sekä luomua, mutta joskus se on kovin turhauttavaa. Esim. luomu maustamaton jogurtti 0,5 L 2,69 vs. tavallinen maustamaton jogurtti 1,49.

Alkuperäinen kirjoittaja frank-n-furter:
Ja on myös kuluttajasta kyse, jos niitä tuettaisi eli ostettaisi enemmän, ne olisivat halvempia.
Mutta ihmiset ei osta kun ne on kalliimpia.
Oravanpyörä.

Mutta jos ne olis edellisempia, niitä ostettaisiinkin enemmän. Siihen mä just tahdon takertua.

Ja pyörä pyörii :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:

Ei hintaero välttämättä ole hirveän suuri. Olen juuri hankimassa Naturkind lastenvaunuja. Niissä on kaikki kankaat luomupuuvillaa ja lämpöeristeet luomukaritsanvillaa. Niillä on myös reilunkaupan sertifikaatti ja kaikki osat valmistetaan Euroopassa. Kuitenkin hintaero Kiinassa valmistettuihin "merkkivaunuihin" oli vain pari kymppiä, vaikka valmistusmäärät ovat varmasti pienempiä ja Suomesta ostetut.

Juu, ei hintaero välttämättä ole suuri. Ja vaikka materiaali olisi tuplasti kalliimpaa, se ei tarkoita että itse tuote on tuplasti kalliimpi. Ja useat firmat, jotka toimivat ekologisesti, ottavat myös pienempää katetta koska haluavat mieluummin myydä pienellä katteella ekologista kuin isolla katteella moskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
No ei kai niitä lannoitteita ym säilöntäaineita oltais muuten keksitty ja kehitelty, jos siitä ei olisi hyötyä taloudellisesti?!? Tuotanto on halvempaa, tuotantomäärät suurempia ja niitä ostetaan enemmän.

Ja nykyään kun jo tiedetään niitten haitat yms, niin olisi kyllä suotavaa pistää lätkäistä joku perkuleen haittavero.

Aatteen lippua täällä heilutan :attn: B)

No ei kai niitä lannoitteita ym säilöntäaineita oltais muuten keksitty ja kehitelty, jos siitä ei olisi hyötyä taloudellisesti?!? Tuotanto on halvempaa, tuotantomäärät suurempia ja niitä ostetaan enemmän.

Ja nykyään kun jo tiedetään niitten haitat yms, niin olisi kyllä suotavaa pistää lätkäistä joku perkuleen haittavero.

No niin pitäis mutta kun ei niin ei :kieh: Toisaalta se haittavero ois lätkäistävä myös lihan perään kun eihän tämä palo millään riitä ilman myrkkyjä kasvattamaan elantoa koko populaatiolle jos mässäillään lihalla ja samalta peltoaarilta tulee puolta vähemmän satoa ilman lannoitteita ja torjunta-aineita.

No niin pitäis mutta kun ei niin ei :kieh: Toisaalta se haittavero ois lätkäistävä myös lihan perään kun eihän tämä palo millään riitä ilman myrkkyjä kasvattamaan elantoa koko populaatiolle jos mässäillään lihalla ja samalta peltoaarilta tulee puolta vähemmän satoa ilman lannoitteita ja torjunta-aineita.

Näinhän se menee.....
Ja karppaajat |O pois se liha!! Mrrr. :saint:

Näinhän se menee.....
Ja karppaajat |O pois se liha!! Mrrr. :saint:

Niinpä, prkl!! SYÖKÄÄ VÄHEMMÄN niin ette liho ja luonto pelastuu... :D

Alkuperäinen kirjoittaja vivian:

Miten voi olla halvempaa kasvattaa/pakata/kuljettaa satamaan/kuljettaa laivalla valtameren yli/kuljettaa inexille/kuljettaa inexiltä meidän s-kauppaan etelä-amerikkalaisia tomaatteja kuin kasvattaa/pakata/kuljettaa meidän s-markettiin 10 km päästä??

Espanjassa ja etelä-amerikassa työvoima on todella halpaa. Siellä käytetään myös torjunta-aineita huomattavasti enemmän ja sellaisia aineita, joita Suomessa ei saa edes käyttää.
Plus että varsinkin etelä-Amerikassa ilmasto on suotuisampi kasvattamiseen, ei siellä tarvita samanlaisia kasvihuoneolosuhteita kuin Suomessa talvella.

Tuotantokulut ovat todellakin niin paljon alhaisemmat ja tuotanomäärät suuremmat, että siksi tuotteet ovat halvempia, vaikka niille rahtikuluja tuleekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vivian:

Espanjassa ja etelä-amerikassa työvoima on todella halpaa. Siellä käytetään myös torjunta-aineita huomattavasti enemmän ja sellaisia aineita, joita Suomessa ei saa edes käyttää.
Plus että varsinkin etelä-Amerikassa ilmasto on suotuisampi kasvattamiseen, ei siellä tarvita samanlaisia kasvihuoneolosuhteita kuin Suomessa talvella.

Tuotantokulut ovat todellakin niin paljon alhaisemmat ja tuotanomäärät suuremmat, että siksi tuotteet ovat halvempia, vaikka niille rahtikuluja tuleekin.

Ja jos EKOLOGISUUDESTA puhutaan niin se kotimainen kasvihuonekurkku ja -tomaatti ei ole ekologinen vaihtoehto pimeään vuodenaikaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Espanja kuuluu EU:hun ja siellä on samat määräykset kuin meillä, samat aineet sallittuja. Tähän aikaan vuodesta ovat tietysti halvempia, kun kasvavat auringon voimalla - Suomen tomaatit kasvavat öljyn voimalla. En ole itse törmännyt E-amerikkalaisiin tomaatteihin, toivottavasti niitä ei ihan niin kaukaa tuoda! :o

Yhteistyössä