Miksi en tule raskaaksi? :(

  • Viestiketjun aloittaja Sinikello1
  • Ensimmäinen viesti
----------
Hei, itselläni on samaa huolenaihetta.
Lopetin pillerit kesäkuun alussa, tulin heti raskaaksi mutta raskaus päättyi keskenmenoon elokuussa. Se oli kamalaa mutta ei siitä enempää. Nyt on melkein 5kk mennyt eikä mitään... tiedän että se on vähän, mutta harmittaa todenteolla lääkärien sanat että keskenmenon jälkeen tulee TODELLA nopeasti yleensä uudestaan. Pskan marjat. Hmnph.
Ihan sanovat vaan, että et alkaisi stressaamaan asialla. Se stressi ei oikeasti vaikuta raskaaksi tulemiseen suuntaan jos toiseen. Keskenmeno todennäköisemmin vahingoittaa kohtua. Sinulta olisi pitänyt verikokein todeta, että raskaushormonit laskee nolliin, jos ei näin tapahdu, olisi pitänyt mennä keskussairaalaan, jossa olisi tehty kohdun kaavinta. Kaavinta pitää tehdä siis silloin, jos ei kohtu vuoda tyhjäksi itsestään. Usean viikon vuodot merkkinä siitä, että kohtu on tyhjentynyt normaalisti. Kaavinta vahingoittaa kohtua enemmän kuin keskenmeno.
 
Viimeksi muokattu:
evita
Ajattelin laittaa tällaisen tsemppaus-jutun, kun aikoinaan itsekin tätä palstaa seurailin ahkerasti ja tiedän, kuinka monilla ihmisillä täällä on toiveita ja huoliakin.

Aloimme yrittää lasta kun olin 19-v, eli todella nuori olin. Ensimmäinen vuosi meni ihan kevyesti. Asia ei kovin paljon vaivannut, vaikkei lasta kuulunutkaan. Sitten alkoi tutkimukset ja ravasin jatkuvasti gynellä ultrassa ja verikokeissa. Niistä ei kuitenkaan selvinnyt oikeastaan mitään. Söin keltarauhashormonia, joka tasasi hiukan kiertoa, joka on aina ollut tosi epäsäännöllinen. Mies tutkittiin ja kaikki oli hyvin. Luin kaikki tiedot raskautumisesta. Olisiko ollut joskus toisen vuoden jälkeen, kun sain clomifenin. Tikuttelin ovulaatiota, mutta ei onnistunut.

Olin todella masentunut ja (ihan oikeasti) lähes kaikki silloiset ystävät saivat vauvoja. Lopetin clomit muutaman kierron jälkeen. Ajattelin kaiketi, että ei sitten. Tuli eteen todella vaikea elämäntilanne, jossa oikeasti suunnilleen kaikki mitä olimme mieheni kanssa rakentaneet ja suunnitelleet romuttui.

Ja sitten menkat jäi tulematta. Olen aina kärsinyt pienestä tiputtelusta muutamaa päivää ennen menkkoja, mutta nyt sen jälkeen ei alkanutkaan vuoto. Tein testin ja plussaahan se näytti. Reilun 3 v yrityksen ja epätoivon jälkeen. Oltiin miehen kanssa ihan, että "ei nyt vielä innostuta", mies jopa patisti minut uuteen testiin terveyskeskukseen, jossa ymmärtäväinen hoitaja teetti kaksi testiä ja vakuutteli, että olen raskaana.:)

Olin tosi sekaisin. En voinut uskoa asiaa ja maalaisin heti ensimmäisenä kaikki keskenmenot ja muut kauheat asiat. Eikä asiaa auttanut, kun joitakin päiviä myöhemmin tuli taas vuotoa. Olin varannut alkuraskauden ultran juuri sille päivälle (koska halusin olla täysin varma, että vatsassa oikeasti kasvaa lapsi!). Huolissani selitin gynelle vuodosta ja hän katsoi ultralla ja sanoi, että kyllä täällä ollaan ja sydänkin lyö, vaikka pitkällä ei vielä olla. <3 Tämänkin keskustelun käänsin odotushuoneessa odottaneelle miehelleni suunnilleen niin, että "on se siellä vielä ainakin" ja mies sitten tiedusteli, että "sanoiko se tollain??".:)

Ja raskausaika sujui todella hyvin, kun alkuun päästiin. Jouduin lopettamaan yhdet lääkkeet ja kärsin melko rajut vieroitusoireet, mutta muuten. Ei pahoinvointia, verenpainetta ei mitään. Tuli niitä hetkiä, kun pelkäsin, että mitä jos saan keskenmenon tai jos vauva syntyy paljon aiemmin, kuin pitäisi, mutta jälkeenpäin onneksi hyviäkin muistoja säilynyt. Se oli meidän elämässä sellasen uuden alun aikaa. Muutettiin paikkakuntaa ja suunniteltiin taas tulevaisuutta. Ja seuraavana helmikuuna sain maailman ihanimman nyytin, joka oli täysin terve ja niiin suloinen ja täydellinen.

Olen paljon miettinyt miksei vauva tullut heti. Itse uskon Jumalaan ja että nämä asiat ovat Hänen käsissään. Meille vauva toi valon siihen hetkeen kun kaikki muu tuntui pimenevän. Miehen kokema yritystappio olisi varmaan vienyt hänet aika pohjalle, mutta saimme kuin saimmekin jotain niin paljon arvokkaampaa.

Nyt poika on melkein 6-vuotias. Erikoinen persoona. Hänellä epäillään aspergerin syndroomaa. Todella älykäs lapsi, mutta kiinnostuksen kohteet ovat melko kapeat ja ei välttämättä kysyttäessä osaa nimetä leijonaa, vaikka lukee sujuvasti ja opettelee numeroita englanniksi ym.. Toisaalta jos joku juttu ei nappaa, niin vetää helposti ranttaliksi. Niin ihana. Vaikka pojan kanssa on omat haasteensa, niin yhteenkään toiseen en lastani vaihtaisi ja uskon, että hänet oli tarkoitettu juuri minun lapsekseni. Olemme siis uskossa ja on jäänyt tuolta vaiheelta kun yritys oli käynnissä mieleen sellainen kerta kun pyysimme erään miehen rukoilemaan puolestamme ja rukoiltuaan hän totesi, että en ihmettelisi jos siihen vielä vaikka vuosi menisi. Ja suunnilleen vuosihan siihen meni.:)

Toivottavasti joku jaksoi lukea ja varsinkin toivon, että tämä rohkaisi jotakuta! Tsemppiä ystävät!:)
 
jasmine85
Tuttuja tarinoita... Mieheni kanssa yritimme lasta 6 vuotta. Vajaan vuoden verran oltiin hoidoissakin, mutta perussairauksieni takia, hoitoja jouduttiin tauottamaan ja siirtämään ja lisäksi, oli itselle henkisesti liian raskaita.

Nyt, kuuden vuoden odotuksen (ja yritysten) jälkeen, vihdoin tein positiivisen raskaustestin Heinäkuussa 2012. Raskaus loppusuoralla nyt ja laskettu aika maaliskuussa, JOS kaikki menee loppuajastakin hyvin. Seurannassa olen koko raskausajan ollut naistenklinikalla (jossa myös oltiin hoidoissakin) juurikin perussairauksieni vuoksi.

Neuvolassa ja naikkarilla, ovat jo puhuneet minulle ja miehelleni seuraavasta raskaudesta (ihan positiiviseen sävyyn) mutta eivät taida oikein tajuta, että ei tämäkään ihme ihan hetkessä tullut...

Itselläni siis oviksen kanssa häikkää ja kuukautiskierto eli joka kuukausi omaa elämäänsä. Mies on testien mukaan täysin terve.
 
Adalmiina
Rankkaa on joka kuukausi pettyä uudelleen ja uudelleen siihen että ei tärppää. Olen 22 vuotias ja yhden nelivuotiaan lapsen äiti. Ensimmäinen lapsi sai alkunsa 2kk seurustelun jälkeen ja ei todella ollut suunniteltu mutta haluttu silti! Meillä on mieheni kanssa ollut yritystä vähän reilun vuoden ja joka kuukausi ne menkat vaan alkaa. Vaikka mies haluaa lasta niin välillä tuntuu että pettymys ei tunnu missään. Itselle se on niin rankkaa.. Tiedän että täällä on paljon sellaisia jollai ei ole vielä lasta ollenkaan JA heitä ärsyttää kun toisen lapsen yrittäjät tulee tänne vinkumaan. Mutta pettymys suuren suunnittelun jälkeen on suuri on kyseessä ensimmäinen toinen kolmas jne koska lasta toivoo niin paljon..!

Itseäni ärsyttää että joka kuukausi on raskauden oireet ja testejä menee tonneittain joka kuukausi. Miten voi joka kerta lukea itseään niin väärin?!
 
tuleva äiti
Moikka kaikille. Kävin aikaisemmin lukemassa näitä kommentteja kun itse samassa tilanteessa. Ensimmäisen lapsen kanssa tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Sen jälkeen söin e-pillereitä kolmisen vuotta. Lopetin pillerit enkä tullutkaan raskaaksi. Kierrolla 11 olin jo toivoni menettänyt mutta kas kummaa tasan vuosi pillereiden lopettamisesta tulin raskaaksi. Olin ihmeissäni kun olen lukenut tästä vuoden odotusajasta pillereiden jälkeen ja se tasan vuosi päti minuun.
 
yh.äippä 71
Hei, kirjoittelen tänne siksi, jos jollakin olisi vastaavaa kokemusta...

Eli yritämme toista lasta, nyt on jo menossa yrityskierto 9... Ekan saimme n. vuoden yrityksen jälkeen Clomien jälkeen kuitenkin ns. luomukierrosta...

No nyt yritimme 7 kk ja sitten kävin gynellä, joka määräsi Teroluteja, joita olen nyt 2 kiertoa syönnyt kierron pituuden tasaamiseksi. Minulla oli aika lyhyitä kiertoja, 23-24 pv. Aamulämpöjä mittailin viimeisimmän kierron ja hienosti tuli sellaiset käyrät "mitä pitääkin" tulla. Olen kyllä limoista bongannut oviksen, joten ilmeisesti kuitenkin ovuloin.

Mutta missä vika kun en raskaudu? Olemme heilutelleet peittoja joka toinen päivä jne. ovulaation aikaan, jo kp8 tai vasta kp 12 vähän vaihdellen mutta niin vaan aina menkat alkavat.

Tää on niiiin masentavaa kun kierto toisensa jälkeen aina pettyy eikä selvää syytä löydy. Stressi? No jos sitä ei vielä ole, niin tästähän kohta tulee. Tiedän, että pitäisi olla ajattelematta tätä asiaa, mutta helpommin sanottu.....
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä