miksi ette opeta lapsianne/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yööök
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yööök

Vieras
Miksi isotkaan lapset ei osaa pestä käsiä vessakäynnin jälkeen!!! Yök! Monesti varsinkin synttäreillä ja ihan arkikahvitteluissa huomaan siskoni lasten tulevan vessasta housuja vasta pukien, ja niin nopeasti, että pönttö on sekunti sitten vedetty niin ei siinä ole ehtinyt mitään pestä. Meillä ainakin kuuluu vessan äänet ja kyllä sen huomaa jos vessan vetämisääni alkaa yhtaikaa kun ovi jo aukeaa. Kyse on siis yli 4v lapsista. Oikeastiko vasta armeija tämänkin opettaa? ?? Entäs tytöille.. en ole mikään kyylä mutta mua suunnattomasti ällöttää että asunnossani pyörii kusikäsisiä lapsia jotka menevät suoraan sipsikipolle. En rupea heitä ohjeistamaan, kerran mainitsin jollekin asiasta kun oli pieni vauva itsellä mutta tyhmältähän se tuntuu toisen lasta ojentaa. Ja tiedän ettei asia ole maailmanloppu. :p

Ihmettelen suunnattomasti että minunkin tuttavapiirissä 4sukulaislasta ja kaikki käy vessassa noin.. omillani on vielä toivoa kun ovat niin pieniä :p mutta se että 5v annettaisi yhtäkkiä syödä käsin, tai 4v kenkiä ei korjattaisi oikeisiin jalkoihin jne. Että tällaisista perustaidoista lipsutaan isoillakin lapsilla. .. Kertokaa miksi? Kaikki vessat eivät ole lapsiystävällisiä mutta onko se nyt niin vaikeaa pitää huoli että lapsi pesee kädet siellä oven takia? ? KUULUU MIELESTÄNI HYVIIN TAPOIHIN! Olihan ne uskomattomia ne tulokset aikuisten huonosta tai olemattomasta käsien pesusta että ei sitä sitten lapsistaan voi odottaa. Tiedättekö siis peseekö lapsesi ikinä kädet vessakäynnin yhteydessä/ennen ruokaa jne.? Ihan ihmeellistä, yhtä perusjuttu kuin päivävaatteiden vaihto mielestäni. Usein siis yleisissäkin vessoissa lapset vaan sinkoilee ulos vessoista. .Miksi se on niin vaikeaa pestä kädet, ja vielä saippualla..? Tähän asti olen selvinnyt tässä maailmassa että ehkä selviän nytkin x)

Mä olen ihmettellyt ihan samaa. Mulla itsellä on 4v joka yrittää monesti laistaa käsien pesusta kysymällä tartteeko pestä mutta pesee kun pyytää.
Mulla ei niin outoa lasta käy kotonani etten häntä uskaltaisi pyytää pesemään kätensä ja kaikki ovat tähän mennessä pesseet ilman mutinoita. Huvittavaa se on silloin kuin lapsen äiti tulee siihen kommentoimaan että totta kai aina pestään kädet mites se nyt lapselta unohtui. Vaikka hyvin tiedän ettei lapsi pese käsiään koskaan kotonakaan.

Sitten on tietysti oudommat lapset ja aikuiset joten en viisti ohjeistaa. Silloin sanoin kun lapset oli molemmat vauvoja mutta enää en kehtaa. Mitä olen ihmisiä seurannut niin aika moni aikuinenkin jättää ne kädet pesemättä että siitä ne lapset sen mallin saa. Paljon käytettään julkista vessaa ja varmaan vähintään joka neljäs nainenkin käy vessassa pesemättä käsiään.

Koska vaikka kuinka muistuttelen asiasta, 4v edelleen unohtelee sitä. Älä kysy miksi, en tiedä miksi juuri tämä asia on sellainen mistä pitää sanoa tosi usein. Ei tunnu olevan edes epämieluinen asia.
Varmaan jossain kerhossakin on heti automaattisesti ajateltu, ettei opeteta lapselle käsien pesemistä vessan jälkeen, mutta minkäs teet. Ajatelkoot mitä lystää.

Meillä lapsi tekee aina niinpäin, että pesee ensin kädet, sitten vetää vessan. Kiinnitin tähän aikoinani huomiota, kun luulin ettei pese käsiään ollenkaan, koska ovi avautui samantien kun vessa vedettiin. Mutta pesee tosiaan ensin. Itse on tämän opetellut, sanoo että hyi kosketko sä pesemättömillä käsillä vessan nuppiin?!

Itsestä tuntuu, että kädet on järkevintä pestä vessan vetämisen jälkeen. Mutta tosiaan, eihän se nuppi likaannu jos siihen koskee vaan puhtailla käsillä... Kuinka muut toimii?

Kun vauvasi kasvaa niin tulet luultavasti huomaamaan ettei se aina ole kasvatuksesta kiinni. Ekaluokkalainenkin tarvitsee vielä muistutusta ajoittain että kädet pestään, ulkovaatteet puetaan päälle, kengännauhat solmitaan... Kun monesti on niin hirveä kiire sinne sipsipurkille tai muuhun kivaan juttuun ettei malttaisi millään. Toki jos olet niin taitava kasvattaja että saat kertasanomisella lapsen toimimaan just niinku haluat niin tervetuloa meille. Apu otetaan kiitollisena vastaan koska jatkuva muistuttelu ottaa päähän!

Kai korjasit lasta? :000 mitä se yleisissä
Vessoissa tekee?? Tottakai ensin vedetään vessa, siis onko tämä vitsi :D? Mikä ihmeen järjestys tuo on ? Ei mitään logiikkaa. Apua AIKUISET!

Minkä ikäisiä tarvii muistuttaa? Kun yksi tuttu lapsi on 9v eikä pese käsiä, hyi.

Perinteistä nykyaikaa ilmeisesti. Kun joku on aikuisesta rasittavaa kasvatuksessa niin ei tehdä sitä sitten ollenkaan saati ohjeisteta lasta kunnolla jos kerta ihan avuttomia ollaan vielä kouluiässäkin. Niinkö??? Silloin tällöin voisi päivittää omat rutiinit. :)

Enkä kysynyt miksi ette saa lapsianne oppimaan, vaan miksi ette opeta tai mikä siinä on muute niin vaikeaa eli turha vetää hernettä nenään :) koska tuntuu siis että vanhemmat ei aina tätä edes mieti kun harvoin siellä vessassa mukana ollaan. Siksi kyselin että kiinnitättekö isommilla lapsella vielä huomiota että pesevät kädet, edes sitten joskus.

Niin no ap:llä itsellään ei ole vielä kokemusta ja sen kyllä huomaa kirjoituksesta. Lapset nyt vaan sattuvat unohtmaan asioita, jotka aikuisten mielestä on aivan päivänselvyyksiä.

Tulet huomaamaan, että lapselta puuttuu milloin mitäkin vaatteita tai tavaroita, ei muista pestä käsiään, ei muista kiittää tai tervehtiä, ei muista pyytää tai odottaa...

Jollain osua pahimpien uhmapäivien keskelle tämä kirjoitus kun aina kun kommentoi mitä vaan mitä muut äidit tekevät mielestäni erilailla miten itse näen asian. Tarkoittaako se aina että pitää vaan hyväksyä se tosi asia että lapset unohtelee kaikkea, TURHA EDES MUISTUTTAA? Ompas taas outo asenne jollain. Ihan kun en ymmärtäisi että sellaista se joskus on, mutta kuten jo sanoin, jos 5v rupee yhtäkkiä syömään käsin niin kai asialle tehdään jotain eikä vain ajatella että sellaista se on ja minunkin on kaikki hyväksyttävä koska lapset on lapsia.

Ap, sä et nyt vaan tajua että ensinnäkin niitten isompien lasten kanssa ei enää mennä vessaan. Ja niitä kyllä kasvatetaan, joten sinänsä toi "miksi ette kasvata lapsianne" jankutus typerää. Mistä sä tiedät kuinka monta sataa kertaa siitä on jo sanottu? Yhden kerran perusteella?

Toivottavasti sun vauvasta tulee oikein menevä lapsi, joka opettaa sulle semmosta tietynlaista nöyryyttä tulevaisuudessa. Enkä sano tätä millään pahalla. Jokaiselle tekee välillä hyvää saada tiputus maan pinnalle ja huomata ettei kannata korottaa itseään millekään Hyvä Äiti -jalustalle. Itsekin tämän palautuksen olen saanut.

juu juu jokaisen muksu on opetettu pesemään kädet vessakäynnin jälkeen ja juu juu niin tekee kaikki palstalaiset ja kah ei tarvi mennä kuin julkiseen vessaan joissa sinne pieneen vc koppiin ei ole tungettu sitä käsienpesu mahdollisuutta niin arvaa moniko ne kädet jää pesemään sinne ;)
Monesti olisi tehnyt mieli huikata että ettekö käsiänne pese ;)
Ja ei,
harvoin siinä käsienpesu altailla ruuhkaa on,
no nämä on tietysti erikseen jotka menevät sinne meikkailemaan mutta kyllä hekin väistää kun menet käsiä pesemään ;)
Laivalla muuten näkee uskomattoman monen käyvän vessassa ja ei todellakaan jää niitä käsiä pesemään :x

Opetan. Ja hyvin on oppi mennyt perille.
Ja kyllä, jos meillä käy lapsivieraita ja huomaan että tulevat kuivin käsin vessasta, patistan käsipesulle.

Ja kyllä, vessa vedetään ENNEN käsipesua. Koska suurin osa vetää vessan heti pyyhittyään. Ja ei, en väitä että kukaan kusisi tai kakkisi käsilleen, mutta saattaa vaikka paperin läpi tulla tavaraa.

Hmm..sohin ehkä muurahaispesää, mutta oletteko tietoisia kuinka ne teidän lapsukaiset pesee niitä käsiään?

Ihan sillä otannalla miten meillä lastemme kaverit vuosien varrella ovat käsiään pesseet+ miten päiväkodissa, yleisissä vessoissa jne näkee sen tapahtuvan niin käsien pesusta ei voi oikein edes puhua.

Olen ammatiltani hoitaja ja olen työskennellyt tartuntatautien osastolla, joten pöpöt ovat tulleet tutuksi.
Välillä hymyilyttää kun lukee kirjoituksia tai kuule kun vanhemmat kauhistelee käsien pesun puutteesta tms :) Se, että lapset vähän uittaa sormen päitä hanan alla ja kuivaa sitten kädet samaan pyyhkeeseen, johon muutkin samaan tyyliin pesseet muksut ovat kuivanneet, on melkein huonompi vaihtoehto kuin jättää pesemättä. Pelkkä virtsa esim.harvemmin on mikään tartuntatautien riski. Kädet saa pestä aika perusteellisesti saippualla jotta niistä saa mahdolliset bakteerit pois (harva aikuinenkaan pesee niin hyvin).
Suurempi riski on esim.se yhteinen sipsikulho pöydällä. Jokainen muksu työntää sinne kätensä ja vuoroin suuhun. Siinä ne pöpöt leviää. Sipsikulho tarjottavat ovat tilanteita joissa minä alan yökkimään ja koitan aina ensimmäisenä ehtiä ottamaan kulhosta lapselle tietyn määrän lautaselle ja sanon, että enempää ei sitten tarvitse ottaa. Toisia äitejä ei taas tämä tunnu lainkaan haittaavan :)

Silti olen sitä mieltä, että käsien pesu on hyvä tapa opettaa lapsille, jotta siitä muodostuisi tapa jota noudattaa vieraissa ja julkisissa vessoissa. Ehkä sitten joku päivä lapset alkavat pesemään käsiään ihan kunnollakin kun kasvavat. Mutta tosiaan itsekkään en jaksa kurata käsiäni kotioloissa joka vessakäynnin jälkeen useaa minuuttia kuten se täytyisi tehdä jos aikoo OIKEASTI pestä kädet. Ei vaan nahka kestä sitä. Julkisissa paikoissa ja vierailuilla pesen sitten kunnolla. Kuitenkin pyrin kädet aina jotenkuten pesemään, jotta lapsetkin sen oppisivat.
Mutta siis pöpöjen kauhistelu on melko hassua monessa tilanteessa kun se lasten käsien pesu on yleensä mitä on. Se on se muu nenän kaivelu ja yhteiset karkipussit joita voisi miettiä :)

Opetan. Olen sanonut, että jos ei käsiä pese niin sitten kun samoilla käsillä vaikka syö niin syö samalla niitä pissa- ja kakkapöpöjä ja voi tulla kipeäksi. Ei pienet aina muista pestä käsiä mutta jos en kuule että kädet pestäis vessan huuhtelun jälkeen ja lapsi vaan tulee vessasta ulos niin kysyn, että muistitko pestä kädet.

Mä ainakin opetan tuota hoitolapsille (24 kpl) joka armias päivä, eikä ne silti ilman muistuttelua muista. Joukossa on yleensä 1-2 (muutenkin vähän neuroottista tyyppiä) jotka saattaa muistaa.

Sanoisin ettei se tuon ikäisillä monesti ole kasvatuksesta kiinni, vaan tuon ikäiset nyt vaan ei vielä muista asioita (etenkään tylsiä) aina omatoimisesti.

" Suurempi riski on esim.se yhteinen sipsikulho pöydällä. Jokainen muksu työntää sinne kätensä ja vuoroin suuhun. Siinä ne pöpöt leviää. Sipsikulho tarjottavat ovat tilanteita joissa minä alan yökkimään ja koitan aina ensimmäisenä ehtiä ottamaan kulhosta lapselle tietyn määrän lautaselle ja sanon, että enempää ei sitten tarvitse ottaa. Toisia äitejä ei taas tämä tunnu lainkaan haittaavan :) "

Juu, minua ei haittaa. Ellei porukassa ole sitten tiedetysti esim. vatsatautipotilas. Kun tuollanen nyt pääsääntösesti vaan kasvattaa lapsen luonnollista ja tervettä vastustuskykyä, se kun sitä elimistöä pommitetaan niillä vierailla pöpöillä. :)

Kuten hoitaja tuolla ylempänä sanoikin, bakteerit tuskin lähtee silläkään pesulla, jonka ap suorittaa normipisun jälkeen, mutta onhan se tietysti kanssaihmisistä mukavampaa, ettei niillä pissa-kakkakätösillä rähmitä ympäriinsä.

Jos pöpöjä oikeesti ajatellaan, niitä käsiä pitäisi kuurata niin, ettei kenenkään iho sellaista kestä monta kertaa päivässä - siksipä käsidesi on tosi jees (jos siis iho kestää tätäkään).

[QUOTE="lastenhoitaja";30369750]Mä ainakin opetan tuota hoitolapsille (24 kpl) joka armias päivä, eikä ne silti ilman muistuttelua muista. Joukossa on yleensä 1-2 (muutenkin vähän neuroottista tyyppiä) jotka saattaa muistaa.

Sanoisin ettei se tuon ikäisillä monesti ole kasvatuksesta kiinni, vaan tuon ikäiset nyt vaan ei vielä muista asioita (etenkään tylsiä) aina omatoimisesti.

" Suurempi riski on esim.se yhteinen sipsikulho pöydällä. Jokainen muksu työntää sinne kätensä ja vuoroin suuhun. Siinä ne pöpöt leviää. Sipsikulho tarjottavat ovat tilanteita joissa minä alan yökkimään ja koitan aina ensimmäisenä ehtiä ottamaan kulhosta lapselle tietyn määrän lautaselle ja sanon, että enempää ei sitten tarvitse ottaa. Toisia äitejä ei taas tämä tunnu lainkaan haittaavan :) "

Juu, minua ei haittaa. Ellei porukassa ole sitten tiedetysti esim. vatsatautipotilas. Kun tuollanen nyt pääsääntösesti vaan kasvattaa lapsen luonnollista ja tervettä vastustuskykyä, se kun sitä elimistöä pommitetaan niillä vierailla pöpöillä. :)[/QUOTE]

Näinhän se töissäkin menee että kaikkia täytyy muistuttaa jokapäivä, viikkoja kuukausi. Ei nekään eskarit muista vaikka miten niille teroitetaan asiaa. Saati nuoremmat. Siitä ei voi vetää johtopäätöksiä että vieras ei pese tullessaan vessasta. Lapsilla se ap vaan on sitä ainaista muistuttelua. Omani usein muistaa ja jos ei niin komennan takasin,menee tällön kiltisti pesemään. Toivon että se ilman vanhempiaan muistaa sen pesun ollessaan koulussa/kylässä tms paikassa. Ja saa sille vieras asiasta sanoa ellei muista pestä. Itsekin kyllä pesen.

Ehkä se sormenpäiden uittaminen ei vastaa kunnon pesua mutta silti parempi kuin ei pesua lainkaan. Kyse on mielestäni siitä että edes sisäistää sen että jotain niille käsille tehdään vessakäynnin jälkeen. Itse olen toteuttanut "koulutuksen" niin että jo pottaopetteluvaiheessa (alle 1v lähtien) lapsen kädet huuhtaistaan asioinnin jälkeen vaikka ei itse pyyhi tms. Kuten myös kun tullaan ulkoa tai kylästä/kaupasta. kumpikin mun alle 9v lapsesta on tehnyt nämä rutiinit omatoimisesti ja pyytämättä jo vuosia. Huomaan kyllä jos eivät tee. Ja valitettavasti huomaan sen meillä vierailevistakin.

IIK pöpö....Kuin voitte elää. Ajatelkaa, hengitättekin niitä kokoajan. Miettikää ruuhkabussia. Siinä vieressä, liki se kadunmies örisee ja hetken päästä hänen hengittämä ilma kulkeutuu sinun keuhkoihin...IIIIK.

Jotain rajaa panikoimiseen. Kädet tietenkin pestään vessa jälkeen ja tapa opetaan lapsille. Mutta kuten moni yllä on kirjoittanut, lapset on lapsia ja vaatii toistuvaa muistuttelua. Ja vanhemmat inhimillisiä ihmisiä jotka eivät ehkä joka kerta huomaa muistuttaa....

Mutta ennen kaikkea, suuri osa meidän sairauksista, kuten allergiat, saattaa olla peräisin liiallisesta hygieniasta. Bakteerikammosta.

Yhteistyössä