Miksi ette pese lapsen käsiä aamulla päiväkotiin viedessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tajua

Vieras
Minun lapseltani löytyi siis kihomatoja muutama viikko sitten. Annettu asianmukaiset lääkekuurit ja pesty kotona kaikki paikat, lelut viety ulos ja pesty kaikki mitä pestä voi x2.

Ainut keino millä epidemia saataisiin päiväkodissa pysymään kurissa, on ahkera käsienpesu.

Ja tänäkin aamuna, kun vein lapsia hoitoon, joku puku päällä hiihtävä isä jätti poikansa kädet pesemättä, laittoi vaan tossut sille jalkaan ja käski leikkimään.

ETTÄ MÄ NÄIN PUNAISTA!

Miksi se on niin vaikeaa pestä ne kädet siellä tarhassa aamulla? Käsienpesu on tehokkain varotoimenpide niin sikainfluenssaan, mahatautiin kuin kihomatoihin. Pieni, mutta tehokas toimenpide. MIKSI ETTE PESE KÄSIÄ?e

Lapsi pesee ne ihan itse.

Heti riisuttuaan menee pesemään kädet. Päiväkodin työntekijät sanoivat, että lapseni on yksi ahkerimmista käsienpesijöistä. Sen kyllä huomasikin sitten kovien pakkasten aikaan, oli käsien iho aika huonossa kunnossa :(

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Meillä kun lapset menee kerhoon, laitetaan käsidesiä, siksi emme pese käsiä.

Tää syy vielä kelpaa, mutta se että on vaan laiska eikä huvita ei kelpaa. Kyseessä alle 3v ryhmä jossa useampi vuoden ikäinen tuttisuu. Tarhassa tosi paljon ollut kaikenlaista nuhaa, mahatautia jne. eli jatkuvasti lapsia pois sairastelun takia.

Minun mielestäni yksi syy on se puutteellinen hygienia, että käsienpesu jää väliin. Hain samantien paikkaa perhepäivähoidosta, koska mua raivostuttaa asia niin paljon.

Kaikki tuntuvat ajattelevan että ei meidän lapsesta niin väliä kunhan muut vaan pesee ne kätensä ettei meidän Nico-Petteriin tartu pöpöt. Minua raivostuttaa se että yritän itse olla tosi tarkkana, ja sitten saadaan kaikki taudit siitä huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei pestä meilläkään päikkyyn viedessä käsiä. Enkä ole koskaan kenenkään nähnyt pesevän.

Päikyn ovessa lukee meillä tämä asia isolla, ja vieressä on se lappu niistä kihomadoista. Luulisi että se tehoaa, mutta kun ei????

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Meillä kun lapset menee kerhoon, laitetaan käsidesiä, siksi emme pese käsiä.

Tää syy vielä kelpaa, mutta se että on vaan laiska eikä huvita ei kelpaa. Kyseessä alle 3v ryhmä jossa useampi vuoden ikäinen tuttisuu. Tarhassa tosi paljon ollut kaikenlaista nuhaa, mahatautia jne. eli jatkuvasti lapsia pois sairastelun takia.

Minun mielestäni yksi syy on se puutteellinen hygienia, että käsienpesu jää väliin. Hain samantien paikkaa perhepäivähoidosta, koska mua raivostuttaa asia niin paljon.

Kaikki tuntuvat ajattelevan että ei meidän lapsesta niin väliä kunhan muut vaan pesee ne kätensä ettei meidän Nico-Petteriin tartu pöpöt. Minua raivostuttaa se että yritän itse olla tosi tarkkana, ja sitten saadaan kaikki taudit siitä huolimatta.

Eikö ne tutit ole ihan yhtä iso pöpöjen levittäjä kuin kädetkin... helpostihan ne lattialle tippuu tai niillä sohitaan toisten naamaa jne.

Ja tämä isä kenestä nyt raivostuin ei voi olettaa että lapsensa pesisi itse kädet kun kyseinen poika on 2v. Minä näin kun se meni suoraan leikkimään, koska siinä kohdalla olin itse pesemässä oman lapseni käsiä.

Mietin vaan sitä että eikö sitä ajattele oman lapsensa parasta että pesisi ne kädet ennen ruokailua= aamupalaa. JOS ja KUN kerran samassa ryhmässä on kihomatotapauksia. Mikseii ihan muutenkin?

Mietin vaan sitä että eikö sitä ajattele oman lapsensa parasta että pesisi ne kädet ennen ruokailua= aamupalaa. JOS ja KUN kerran samassa ryhmässä on kihomatotapauksia. Mikseii ihan muutenkin?

Pojan on paree pestä ne kädet vielä kerran ennen aamupalaa. Siihen ón kuitenkin aikaa vielä 1.5h. Siinä ajassa on ehditty möyhätä pikkuautot, likaiset kirjat ja kaikki mahdollinen välitse.

Aamupala on huono peruste sisääntullessa. Käsien pesu sinänsä ihan hyvä tapa. Toki minusta merkittävämpi kesäisin, kun ne kädet ovat oikeasti usein likaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Enemmän mua inhottaa ne, jotka eivät opeta lapsiaan pesemään käsiään vessassa käynnin jälkeen. Ja tätä näkyy aivan liian paljon!

No tämähän se on todennäköisesti todellisuus tässäkin asiassa, koska usein on kotona tehty aamupisut jne jo etukäteen. Tiedätte varmaan että kihomadot leviää peräaukon lähellä olevista madon munista, niin että takapuolta rapsutellut lapsi levittää niitä sitten ympäristöönsä, ja toisilla lapsilla ne joutuvat käsien kautta suuhun....

Olen tästä niin raivoissani kun oma poikani käyttää vielä vaippoja, eikä käy potalla. Ei siis pääse rapsuttelemaan takapuoltaan bodyn sisältä, jos aikuiset ovat tarkkoina hygieniasta vaipanvaihdoissa ja huolehtivat omien käsiensä pesusta.

Mutta kun siitä käsienpesusta ei jaksa aikuiset huolehtia...

Minua raivostuttaa se että yritän itse olla tosi tarkkana, ja sitten saadaan kaikki taudit siitä huolimatta.

Jännä juttu, mä taas en ole kovinkaan tarkka tuommoisissa asioissa. Ei me kyllä pahemmin kipeinä ollakaan, mahatauti ollut viimeeksi kolme vuotta sitten, lapsissa.

Tarkoitan, ettei varmaan kannata olla ylivarovainen, lapsilla kehittyy vastustuskyky kun ei jatkuvasti desinfioida käsiä ym. Mä en edes ymmärrä, mitä kotioloissa tekee käsidesillä, ei meillä ole koskaan ollut. Töissä sitten läträtäänkin oikein urakalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Pojan on paree pestä ne kädet vielä kerran ennen aamupalaa. Siihen ón kuitenkin aikaa vielä 1.5h. Siinä ajassa on ehditty möyhätä pikkuautot, likaiset kirjat ja kaikki mahdollinen välitse.

Aamupala on huono peruste sisääntullessa. Käsien pesu sinänsä ihan hyvä tapa. Toki minusta merkittävämpi kesäisin, kun ne kädet ovat oikeasti usein likaiset.

Talvellakin käsissä on miljoonia bakteereja, jotka eivät vain näy. Hoitsuile opetetaankin että sormuksen alla on Suomen väkiluku, kynnen alla Euroopan väkiluku ja käsissä koko maailman väkiluvun verran bakteereja. Käsienpesu on todellakin tärkeä asia!

Meillä ei ole ollut päiväkodissa (ainakaan niin että niitä olisi kerrottu) yli 3 vuoteen kihomatoja(eli sinä aikana kun meiän lapset on siellä olleet), mutta kyllä meillä on sellainen lappu jossa muistutetaan, että kädet pestään lasta tuodessa ja kun lähdetään kotiin. Eli jos hakee lapsen sisältä eikä ulkoa.Just sen takii myös haettaessa, että kun ne kyllä tietää, et siellä pyörii kaikkia pöpöjä kun AINA on niitä jotka tuo SAIRAAN lapsen hoitoon...

Ymmärrän kyllä hyvin sua ap. Meilläkin on silti noita jotka ei pesetä käsiä, mutta meillä on onneksi niin ihanat hoitajat, et ne kysyy aina "pesitkö kädet?" ja lähettävät käsipesulle.

Minua raivostuttaa se että yritän itse olla tosi tarkkana, ja sitten saadaan kaikki taudit siitä huolimatta.

Jännä juttu, mä taas en ole kovinkaan tarkka tuommoisissa asioissa. Ei me kyllä pahemmin kipeinä ollakaan, mahatauti ollut viimeeksi kolme vuotta sitten, lapsissa.

Tarkoitan, ettei varmaan kannata olla ylivarovainen, lapsilla kehittyy vastustuskyky kun ei jatkuvasti desinfioida käsiä ym. Mä en edes ymmärrä, mitä kotioloissa tekee käsidesillä, ei meillä ole koskaan ollut. Töissä sitten läträtäänkin oikein urakalla.

Käsidesi tuli käyttöön meillä vasta tuon kihomatojutun takia. Aiemmin olen luottanut siihen että kädet pestään saippualla aina kun tullaan kotiin, tai ulkoa sisälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
. Hain samantien paikkaa perhepäivähoidosta, koska mua raivostuttaa asia niin paljon.

Öö, meillä pph:lla EI todellakaan pesty käsiä hoitoon tullessa. En koskaan nähnyt edes heidän vessaa.

Häh?! Et koskaan edes nähny vessaa? Kuinka kauan olitte?

Kihomatoihin ei kyllä kehity vastustuskykyä, joten tässä asiassa on vaikea olla ylivarovainen jos kyse on vain siitä että kädet pestään hoitoon vietäessä ja hoidosta pois hakiessa.

Yhteistyössä