Miksi hanasta otettua lämmintä vettä ei suositella juotavaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi,
Olen tiennyt yläasteen kemiantunneilta asti ettei kuumaa hanavettä saa käyttää ruuanlaittoon. Valitettavasti kaikki eivät sitä tiedä.
Nykyisessä asunnossamme vesi on alkanut maistua pahalle, erityisesti jäkimaku on paha. Lisäksi kylppärin hanan alus muuttuu kuukaudessa (jos ei sitä pese) vihertäväksi. Heräsikin epäilys että putkistoista liukenee veteen kuparia. Kupari ei ilmeisesti ole niistä liukenevista aineista lainkaan pahimmasta päästä, mutta aiheuttaa mm. vatsakipuja ja "kärventää" ruokatorvea. Mistä sitä tietää, kenties altistaa sitä kautta myös ruokatprven syöville tms. Joten, älkää hyvät ihmiset käyttäkö sitä kuumaa hanavettä ruuanlaittoon. Todella sääli että asiaa ei tiedosteta, itsekin ihmettelin asiaa 16-vuotiaana Esson huoltoasemalla kun munkkitaikina piti tehdä kuumaan hanaveteen.... (En luonnollisesti itse tehnyt kuten muut vaan lämmitin veden mikrossa). BTW. Eipä sitä tiedä noista muoviputkistakaan, taitaapa niistäkin liueta kaikenlaisia fenoleita joten paras aina ottaa se ruuanlaittovesi kylmänä ja lämmittää muilla keinoin. Vauvoille kemikaalit ovat aina pahimpia, koska heidän elimistönsä on niin herkkä ja altis muutoksille. Raskausajasta tuskin on juurikaan tutkittua tietoa.
Eipä muuta kuin mukavaa kesää itse kullekin.

Yhteistyössä