A
arkajalka
Vieras
Olin erityslapseni kanssa sairaalan infektio-osastolla yli kolme viikkoa. Sovimme että minä käyn osastolla ja mies jatkaa töissänsä. Toki hänkin vieraili siis osastolla kun töiltään jouti. Olin todella puhki, lapsi oli jo pitkään kotona kipeänä ja ei siis muutenkaan terve. Kerroin osastolla että olen väsynyt ja kuljen yöksi kotiin, matkaa noinsata km, että saan itsekin levätä... Silti hoitohenkilökunta olettaa että olen läsnä sairaalassa KOKO ajan. Valitetaan mm. että ei ole aikaa kun lapseni on vammainen, ei osata hoitaa, huutaa öisin jne. Yritin selittää univelkaani ja sitä että lapsi on kotonakin sitten jaksettava hoitaa. Kerroin että lapseni on aina sairas, toisin kuin useimmat infektio-osaston potilaat. Kyllä minäkin terveen lapsen kanssa olisin varmasti ne pari päivää sairaalassa, kun lapsi sinne joutuu ehkä kerran pari lapsuutensa aikana. Tarinaa voisi jatkaa ja jatkaa... Mutta pointti on kai se että en kokenut saavani pätkääkään ymmärystä hoitohenkilökunnalta, päinvastoin paheksuntaa ja moitteita. Itkun kanssa piti lähteä kotiin, osastolla tein aina yli 12 tuntisenpäivän lapseni kanssa. Syömään sentään hoitohenkilökunta päästi kun pyysin. Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai olenko yksin ongelmani kanssa? Muutenkin on todella vaikeaa jättää lapsi sairaalaan, mutta elämä olisi elettävä ja arki pyöritettävä... Ja itsestäkin pitäisi pitää huolta.