Miksi hormoneja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riitta-Stina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riitta-Stina

Vieras
Kävin gynellä tarkastuksessa ja sain runsaisiin vuotoihin Pregnyl (?) keltarauhashormonia säännöllistämään kuukautisia. Syötyäni näitä yhden kierron ajan alkoivat kestämättömät kuumat aallot, joiden jälkeen tulee aivan kamalan kylmä olo - oloni on siis sietämätön. Lisäksi olen ollut nyt puoli vuotta mukana Painonvartijoissa ja paino on pudonnut ihan mukavasti 10 kiloa, mutta aloitettuani Pregnylin käytön paino jymähti paikoilleen ja on jopa noussut, vaikka olen koko ajan tiukalla ruokavaliolla.

Kysynkin teiltä nyt hyvät sisaret, miksi minun täytyisi käyttää näitä keltarauhashormoneja, joita gynet lukemani mukaan niin auliisti kaikille määräävät, miksi kuukautisten täytyisi tulla vielä tässä iässä säännöllisesti, kun koko ajan odotan, että ne loppuisivat? Olisin mielstäni kestänyt aivan hyvin vuotoni, olenhan lukenut, että vaihdevuosien alkaessa vuoto ensin lisääntyy, kunnes sitten loppuu kokonaan.

Soittaessani lääkärilleni kuumista aalloista, hän heti oli valmis kirjoittamaan niihin hormonihoitoa. Miksi ? Lisää lihotusta - jättäisin mieluummin Pregnylin väliin!

Lisäksi minulla on lähes aina ollut akne, joka oikein innostui Pregnylistä ja sain myös painon ja kuumien aaltojen lisäksi tusinan verran kipeitä paiseita, joihin ei tunnu löytyvän ikäiselleni mitään hoitoa.

Miten nyt toimisin?

PS. Olen 50-vuotias

keskustelepa gynegologisi kanssa vielä ja kerro, että lääkehoito on vain pahentanut elämääsi, ei parantanut sitä. Eihän ole mitään järkeä syödä lääkkeitä, joissa haitta on suurempi kuin hyöty.
Itselläni on ""keinotekoiset"" vaihdevuodet ( olen 45 ) rintasyövän takia. Kohtu poistettiin jo ollessani 43, kasvaimen takia, joten kuukautiset loppuivat siihen.
Yölliseen hikoiluun ja levottomuuteen lääkäri määräsi minulle Bellergal ( muistaakseni se kirjoitetaan noin) lääkettä.
Ko. lääke on vanha ja joku lääkäri myöhemmin tokaisi että
"" en tiennytkään että sitä vielä käytetään"". Lääke on miedosti rauhoittava, joten sitä saa käyttää vain öisin.
Jos nykyinen lääkärisi ei ymmärrä sinua, vaihda lääkäriä.Kysele tuttaviltasi, tietävätkö he jonkun ymmärtäväisen lääkärin. Kehosi on sinun ja sinä päätät mitä sille tehdään!

Luin viestisi ja toivon, että jollain olisi antaa minulle vastauksia Mirena-hormonikierukasta.
Olen viisikymppinen, kävin gynelläni ja valittelin olevani kyllästynyt kuukautisiin. Vuoto kestää lähes viikon ja työni on liikunnallista, joten parempi olisi ilman kuukautisia. Lääkäri ehdotti heti, että hankkisin Mirena-kierukan ja hänen mukaansa kuukautiset loppuvat siihen.
Pientä tiputtelua kuulemma voi jonkin aikaa olla. Puhetta ei kuitenkaan ollut muista sivuvaikutuksista. En haluaisi kiloja, päänsärkyä tai muita hankaluuksia.
Olenkohan tekemässä oikeaa ratkaisua, hintaa on kierukalla n. 160E + gynellä käynti kierukan asennuksessa. Apuja kaivataan!

Minulla on ollut kyseinen kierukka jo vuosikymmeniä, toki vaihdettu välillä. Ei ongelmia. Nyt olen 55v. kuukautiset loppuneet, mutta en tarvitse ainakaan vielä mitään estrogeeneja. Painon nousua on ainakin tässä iässä vakisin seurattava, mutta se kuuluu mielestäni omasta kunnostani huolehtimiseen, en syytä kierukkaa.

Sain eilen kyseisen kierukan ja hinta oli 91 euroa, ei 160! No, asennus ja käynti gynellä tekivät 87 euroa, joten yhteensä tuli aika kalliiksi. Kierukan laittaminen sattui ja sen jälkeen vuodin ihan kunnolla. Mutta tänään on ollut hyvin niukkaa tiputtelua ja kipuja ei enää ollenkaan. (Yöllä heräsin kohdun kramppeihin, mutta ne kuuluvat kuulemma asiaan!)
Ota Buranaa ennenkuin menet kierukan laittoon.
Terveisin kohtalotoveri

Ei lääkäri päätä sinun puolestasi, haluatko syödä hormoneja vai et. Jos olet valittanut runsaita vuotoja, lääkäri yritti auttaa. Jos lääkkeestä tulee sivuvaikutuksia, sitä on vaihdettava tai lopetat syömisen kokonaan.

Kaikesta hoidosta saa kieltäytyä, paitsi jos ihan määrätään pakkohoitoon (silloin pitää olla toisille ja itselleen todella vaarallinen), kyllä ihminen itse päättää.

Varmasti kaikkien lääkkeiden vaikutukset ovat yksilöllisiä, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Lääkärit määräävät lääkkeitä tutkimusten perusteella, mikä keskimääräisesti ja tunnetusti on mihinkin vaivaan auttanut.

Minä olen sinnitellyt ilman minkäänlaista hormonihoitoa ja kas kummaa - hengissä olen. Ei vaihdevuodet ole sairaus, jota on pakko hoitaa lääkkeillä. Vaikeiltakin tuntuvia oireita voi sietää, jos on tahtoa.

Yhteistyössä