Miksi ihmeessä ihmiset kuljettaa lompakossa tuhansia euroja?

Raitalankakäärme IV

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
5 190
1
38
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1871411&pos=hl-ko-1

Mulle tulee aina tuollaisista jutuista mieleen, että joko:

a) kyseessä on harvinaisen tyhmä ihminen, kun tuollaisia summia kuljettelee mukanaan, ja kohtelee lompakkoaan huolimattomasti tai...
b) oikeasti lompakossa on ollut muutama kymppi, ja nyt yritetään huijata vakuutusyhtiötä/vastaavaa...

Ymmärrän että joskus, poikkeustapauksessa, pitää olla mukana enemmän käteistä, mutta jos minulla olisi lompakossa tonni, niin minähän pitäisin sitä lompakkoa vaikka pikkupöksyissä ihan varotoimena :D

Oli minullakin 140e vetoketjuttomassa takin taskussa edellispäivänä, kun nostin tuosta lähikaupan automaatilta ja piti kotiin viedä "jemmarahastoon" niin en lompakkoon viitsinyt laittaa jotta muistaisin sen kotona laittaa säästöön. No kotiin päästyäni oli se kuitenkin tippunut, ja kylläpä tuli opetuksena että ei ikinä edes 200m kotimatkan ajaksi taskuun rahoja!!!!! Kyllä ketutti kun kht olen kotona, niin ei pahemmin noita rahoja ole säästöön laittaa!

Vanhat ihmiset kuljettaa, kun eivät osaa käyttää pankkiautomaatteja, maksuautomaatteja, nettipankkia ja eivät ole tottuneet käyttämään korttia. Nostavat siis rahat käteisenä pankista ja eihän sitä viitsi pikkumääriä nostaa joka päivä. Vanhuus selittää myös huolimattomuutta.

Ja kai sitten on ihmisiä, jotka syystä tai toisesta pyörittävät paljon rahaa, joten sitä on usein käteisenä paljonkin. Esim. jossain järjestössä saatetaan kerätä vaikka jotain satunnaiseti maksuja käteisellä tms. Tosin silloin todennäköisesti on paljon pieniä seteleitä ja kolikoita, joten tuskin mahtuvat lompakkoon.

No esim. ihmiset joilla on paljon ulosotossa tyhjentävät tilinsä ja kuskaavat käteisenä, ettei tililtä voi viedä mitään.

Mulla on ollu tollasia summia käteisenä kun esim. oon myyny auton ja ostaja maksoi käteisellä. (vanha romu, joten ei siis mitään kymppitonnia käteisellä)

Kerran nuorena tyttönä kävin nostamassa mun ja ukon veronpalautukset pankista. Syy oli, että vkl tulossa ja ei kerkiä raha siirtyä meijän oikeaan pankkiin, jonka tilille meillä oli kortit. Jouluostoksille oli mukamas kiire.. Olin juuri tulossa apteekista, 2laisia kipulääkkeitä, pankista nostin kaikki ulos 8000mk. Kyllä siinä sai olan ylivilkkuen mennä toiseen pankkiin :D.

Kyllä sitä voi hetkellisesti olla isompikin summa lompsassa (noiden eläkeläisten isojen nostojen lisäksi, se on aika tavallista)
- lähdössä matkalle ja menossa vaihtamaan valuuttaa
- menossa tekemään jonkun isomman hankinnan (kuten auto kuten joku jo mainitsikin)
- maksamassa esim jollekulle velkansa käteisellä

Yhteistyössä