Miksi ihmiset eivät tajua, että kaikki sairauspoissaolosyyt eivät vaadi makaamista neljän seinän sisällä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kipeä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28594524]Usein avoimuus auttaa. Kun kertoo lähtiessään, mikä on ja miten se vaikuttaa ja milloin palaa jne niinjää muille paljon vähemmän vatkattavaa.[/QUOTE]

Meillä yksi eukko piti omaa kirjanpitoaan muiden poissaoloista. Kirjasi kalenterin kulmaan jopa poissaolon syyn, jos sen sattui tietämään tai jos ei tiennyt, niin merkintä oli: itse sairaana?

Eipä oikein huvittanut tuollaisessa tilanteessa olla kovin avoin. Mitä hittoa muulle porukalle kuuluu lasteni sairastelut tai omat vaivani? Hyville ystävilleni tietenkin kerroin poissaolojeni syyt, mutta tällaisille katkerille mustamaalaaja-juorukelloille en halua asioitani paljastaa.

No ei tosiaan tarvi vaa kotona maata. Mulla esim harvakseltaan iskee olkapäätulehus jollon en tosiaan voi tehdä työtäni joka vaatii kaksi kättä, nostelua yms. Mutta elämästä se ei estä enkä ole jäänyt makaamaan kotia. Eipä se mieskään kokonaan kotona homehtunu 6vkoa kun oli koipi paketissa. Vaikka työnsä vaatiikkin kaksi tervettä jalkaa ja hyvän liikkumiskyvyn.

[QUOTE="vieras";28594524]Usein avoimuus auttaa. Kun kertoo lähtiessään, mikä on ja miten se vaikuttaa ja milloin palaa jne niinjää muille paljon vähemmän vatkattavaa.[/QUOTE]

Avoimuus on muuten ihan ok, mutta mitäs sitten, kun sinulle iskee sairaus, josta et halua puhua? Sen jälkeen muut ihmettelee, kun yleensä kerrot kaikki flunssasi, polvivammasi ym. ja sitten yhtäkkiä et annakkaan mitään syytä... tiedätkö millaiseen panetteluun tämä johtaa?

Polvileikkauksen jälkeen olin pari kuukautta saikulla, ja samantien kun vaan kynnelle kykenin poistuin kotoota. Ei todellakaan jaksa olla kotona lepäämässä kahta kuukautta, jos pääsee liikkumaankin.

Olin kerran poissa töistä lapsen sairastumisen takia. Töihin palattuani kerroin kahvipöydässä, että olin käynyt poissaoloni aikana yhtenä iltana harrastusryhmässäni. Eikös joku kääkkä heti sanonut, että mitäs sinä siellä olin kun kerran töistäkin olin pois. Totesin siihen vain, ettei lapsen sairastuminen sido minua myös illoiksi kotiin.

Riippuu tietysti työstä ja työajoista. Jos kyswinen aika olisi ollut työaikaa, niin silloin toki on väärin lähteä harrastamaan. Tähän on meilläkin pomo joskus jouunut puuttumaan, ei voi tulla iltavuoroon kun lapsi kipeä, sitten mies hoitaa lapsen ja äiti painaa omia menojaan.. Eli olisi voinut työhön tulla hyvin. Mutta toki minäkin olen harrastuksiin mennyt jos aamuvuorosta olen ollut poissa, eikä meillä siitä mitään ongelmaa ole tullut.

Työilmapiiristähän tuo ymmärtämäninen lähtee. ei meillä ole koskaan nuristu sairaslomalaisten liikkumisista, matkustamisista, baareissakäynneistä jos ei ole kyse sairaudesta joka sitoo pedin pohjalle (kuume, mahatauti jne). Toki silloinkin on kaupassakäynnit ymmärretty. Päinvastoin selkäkipujen, murtumien, väsymyksen jne vuoksi saikulla olevia houkutellaan työpaikan rientoihin mukaan! Mut kyllä on puututtu siihen ettei mahataudin vuoksi voi tulla töihin (iltavuoroon), mutta kykenee käymään kesäteatterissa ja syömässä.

Näköjään puhuvat ja arpovat selkäsi takana työpaikalla ja ovat päättäneet että lintsaat.. asia ei kuulu heille hitustakaan jos sulla on esittää sairaslomalappu pomolle.. ärsyttävää toki.

meillä pomokin otti osaa tuohon.kysyi miten voin olla turhaan saikulla ja väitti ettei erikoislääkärien määräämät saikut ole totta vaan että huijaan.joku oli nähnyt minut kaupassa shoppailemassa.jep.täytyy sitä sairaanakin syödä.

Joillakin ei riitä ymmärrys että kaikki asiat ei ole niin mustavalkoista.

Mulla tulehtui kerran kieli. Siis todella siihen iski herpes niin pahasti että puheestani ei saanut oikeasti selvää. Kieli täynnä rakkuloita. Sain sairauslomaa koska työssäni piti pystyä puhumaan (hoitoala). Ja lääkäri patisti ottamaan saikkua useamman päivän vaikka pyysin vain yhtä, sen minkä olin lääkärissä.

Ei kaikki näy päälleppäin. Kyllä mä kieli tulehtuneena pystyin toimimaan muuten, mutta puhuminen oli mahdotonta ja syöminen vaikeaa.

Jos olisin ollut työpaikassa missä toimin yksinään eikä tarvitsisi kommunikoida tai hoitaa puhumalla toisten asioita niin olisin voinut mennä töihin.

[QUOTE="vieras";28594112]Sairaslomallakaan ei saa toimia siten, että paraneminen hidastuu. Jos toikkaroi humalassa ja satuttaa itsensä, niin silloin työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Meidän työpaikalla on sanottu, että sairaana ei tarvitse pysyä kotona, mutta jos jaksaa lähteä baariin niin sitten jaksaa tulla töihinkin. Sosiaalista elämää voi viettää muutenkin kuin juhlimalla.[/QUOTE]

Mä kävin baarissa ku olin sairaslomalla rannemurtuman takia ja kävin ihan siä omalla työpaikalla viihteellä. En mä kännis toikkaroinu vaan ihan rauhallisesti otin. Ihan oman pomon silmien alla siellä olin eikä tuo mitenkään vaikuttanu mihinkää. Kyllähän sen ny sanoo järkiki, että baarityötä ei voi tehdä kipsi kädes.

Kävin viihteellä myös silloon samaases baaris ku olin sairaslomalla lonkkaleikkauksen jälkeen. En silloonkaa vetäny mitää övereitä ja toikkaroinu. Ei mua olisi silloonkaa huolittu töihin ennen ku olin siihen fyysisesti valmis. Alkuun olin töis vain päiväaikaan ja pomolta kielto nostaa täysinääsiä koreja ja tynnereitä.

Mutta en ny kyllä minkää räkä- tai mahataudin takia saadun sairasloman aikan lähtisi baariin. Siinä on kyse parista/muutamasta päivästä, mutta noissa kahdessa kertomassani tapaukses kyse useasta viikosta.

Joillakin ei riitä ymmärrys että kaikki asiat ei ole niin mustavalkoista.

Mulla tulehtui kerran kieli. Siis todella siihen iski herpes niin pahasti että puheestani ei saanut oikeasti selvää. Kieli täynnä rakkuloita. Sain sairauslomaa koska työssäni piti pystyä puhumaan (hoitoala). Ja lääkäri patisti ottamaan saikkua useamman päivän vaikka pyysin vain yhtä, sen minkä olin lääkärissä.

Ei kaikki näy päälleppäin. Kyllä mä kieli tulehtuneena pystyin toimimaan muuten, mutta puhuminen oli mahdotonta ja syöminen vaikeaa.

Jos olisin ollut työpaikassa missä toimin yksinään eikä tarvitsisi kommunikoida tai hoitaa puhumalla toisten asioita niin olisin voinut mennä töihin.

Mä soitin viime viikolla hammashoitolaan, että ehtiskö joku kattoa poistoa odottavaa hammasta ettei vain oo tulehtunu eikä voida poistaa ennen ku syö lääkekuurin. No ei käyny, mutta tarjottiin uutta aikaa poistoa varte kesken työpäivän ja kysyttiin pitääkö mun puhua paljo töis. :headwall: Ja hoitoalasta siis mullaki kyse. Juu en menny ja meen sitte ens viikolla ja toivun poistosta vapaapäivien aikana.

Ahdistus, masennus ja uupumus eivät näy ulkopuolelle välttämättä ollenkaan. Itse olen sairastanut myös mieliala ongelmia jolloin saikkua on tullut samantien monta viikkoa, jonka jälkeen lääkäri laittoi kontrolliaikaa ja sairauslomaa lisää.

Kyllä ihmisillä pitää sen verran inhimillisyyttä olla että näkee omaa nokkaansa pidemmälle.

[QUOTE="vieras";29071112]Ahdistus, masennus ja uupumus eivät näy ulkopuolelle välttämättä ollenkaan. Itse olen sairastanut myös mieliala ongelmia jolloin saikkua on tullut samantien monta viikkoa, jonka jälkeen lääkäri laittoi kontrolliaikaa ja sairauslomaa lisää.

Kyllä ihmisillä pitää sen verran inhimillisyyttä olla että näkee omaa nokkaansa pidemmälle.[/QUOTE]

Jos on ongelmia mielenterveyden kans, niin silloon ei missään nimes saa jäädä sänkyyn makaamaan. Mutta joidenki pässien mielestä varmaan pitääs jäädä. Ai niin, mutta masennus yms. on vain muotia eikä oikiaa sairastamista. :kieh: :headwall:

Yhteistyössä