Miksi ihmiset eivät ymmärrä syntymäpäiväkutsuista, että vain ne keille kutsu osoitettu, on kutsuttu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juhlanjärjestäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laita kutsuun jatkossa rsvp ja mkkest. Kun kysyvät viimeistä kerrot, että muut kuin kutsuttu ei saa tulla. Ja jos tulee, työnnä pihalle.

Joo oikeesti tajuan pointin. Kun mukana on puoli kylää hyvällä ruokahalulla varustettuja kaikenikäisiä puolituttuja vieraita, niin ei paljon naurata.
Kumma, jos ei mene perille kun nimellä kutsutaan. Pitäisikö mainita vaikka, että Pikku-Pekka, olet tervetullut lasten kesteille tms. tai mainita jotain pekan äidille siitä, että ohjelma ja tarjoilu on ajateltu muksuille.

[QUOTE="hansu";25843837]Samaa olen miettinyt minäkin. Ja se on myös raivostuttavaa, kun puolet vieraista soittaa että voidaanko tulla vaikka seuraavana päivä tai jos olen laittanut tarkan kellon ajan niin silti kysytään että voidaanko tulla aikasemmin.[/QUOTE]

Juuri näin. Ens kerralla sanon että jos ei pääse synttäreille, en lupaa tarjoilujakaan. Viimeksi kestittiin varmaan viidessä erässä porukkaa, kun eivät päässeet oikeana päivänä.

Aina kun mä järjestän jotkut juhlat (ristiäiset tai vastaavaa) niin aina on muutama ystävä jonka kutsun jotka aina pyytävät saada tuoda mukaan uuden miesystävän, kaverin tai vaikka siskonsa. Mun mielestä ei ole sopivaa että kutsuttu raahaa mukaansa jonkun jota en koskaan ole tavannut mun lapsen ristiäisiin.. No ensin selitin että juhliin voi vaan tulla kutsutut koska jos vieraita tulee enemmän kuin sovittu niin joudun pulittamaan pitopalvelulle muutaman kympin ylimäärästä joikaisesta ylimääräisestä henkilöstä. Silloin ystäväni sanoi että voi maksaa sen summan! Pakkohan se oli sitten sanoa että en halua tuntemattomia sinne. No ei tullut ystävänikään...

Alkuperäinen kirjoittaja enemmän kummastuttaa;25843821:
kaikista hauskin oli,ku yksi kaveri soitti ja kysy,et saako hänen veljensä tulla kanssa juhlimaan ku sillä ei ole mitään sinä päivänä muuta tekesmistä. Tämä veli oli sillo 42v :D
:laugh:

Meilläpäin on yleisimminkin tällainen systeemi: Paavo on tervetullut Aapon synttäreille Hoplopiin, Leikkikatu 6, tiistaina 25.11 klo 12-14. Ilmoitathan mahdollisista esteistä ja allergioista nro 000-000 0000 pe 21.11 mennessä.

Ei ihan noilla sanoilla tietty, mutta sisällöltään suurinpiirtein näin.

onpas palstalaisilla tiukkapiponen meininki. ymmärrän vastauspyynnöt jos kyseessä on häät tai muut oikeasti isot juhlat. mutta että lapsen kaverisynttärit?? onkohan palstalaisilla nyt menny muutenkin vähän överiksi toi synttärien juhlinta? meillä tehään kakku ja laitetaan kulhoon karkkia ja sipsiä ja lapset saa leikkiä keskenään. kivaa on ollu. joskus on joukossa ollu jokunen "kutsumaton", joskus ei oo ilmotettu jos ei pääsekään tulemaan, eipä ole ketään haitanneet noi. tartteeko kaiken olla niin suunniteltua ja ohjelmoitua? näin mä muistan myös omassa lapsuudessani toimitun, ei sillon mitään vastauspyyntöjä kukaan laittanu kutsuihin. vähän hölmönä varmaan olis semmosta äitiä/isää pidetty.

pakko vielä kysyä, että onko oikeesti jollekin käyny niin, että tarjottavat on loppuneet kesken kun on sellanen kansanpaljous tunkenut ovista ja ikkunoista näitä kutsumattomia vieraita?

Mua raivostuttaa eniten oli juhlat mitkä hyvänsä, jos kutsutut tai kutsumatta jätetyt alkavat kyselemään, että saako se ja sekin tulla!! Prkl, vois tajuta, että ihan tarkoituksella on juhlijamäärää rajoitettu esim. tilanpuutteen tms. takia..

Alkuperäinen kirjoittaja tållo;25844303:
Aina kun mä järjestän jotkut juhlat (ristiäiset tai vastaavaa) niin aina on muutama ystävä jonka kutsun jotka aina pyytävät saada tuoda mukaan uuden miesystävän, kaverin tai vaikka siskonsa. Mun mielestä ei ole sopivaa että kutsuttu raahaa mukaansa jonkun jota en koskaan ole tavannut mun lapsen ristiäisiin.. No ensin selitin että juhliin voi vaan tulla kutsutut koska jos vieraita tulee enemmän kuin sovittu niin joudun pulittamaan pitopalvelulle muutaman kympin ylimäärästä joikaisesta ylimääräisestä henkilöstä. Silloin ystäväni sanoi että voi maksaa sen summan! Pakkohan se oli sitten sanoa että en halua tuntemattomia sinne. No ei tullut ystävänikään...

No jo on ollu ystävällä pokkaa.. "voin maksaa" just tommoset on ÄRSYTTÄVIÄ

joo mä kiukkusin myös tämmösestä "saako se ja se ja sekin tulla" mun lapseni ristiäisiin -.- miks ihmeessä mä suostuisin siihen, et joku mulle täysin tuntematon ihminen tulee RISTIÄISIIN joihin en ihan tarkoituksella ole kutsunu ku ne läheisimmät ihmiset. Huoh. Ja nyt ku on toisen lapsen ristiäiset, alkaa se sama pirun rumba taas.. Mulle yritti mun ystävä jo tuputtaa mulle täysin tuntematonta poikaystäväänsä mun lapsen kummiksi, kun valittelin että haluan yhden miespuoleisenkin kummin lapselleni. törkeyden huippu!!

[QUOTE="vieras";25844416]onpas palstalaisilla tiukkapiponen meininki. ymmärrän vastauspyynnöt jos kyseessä on häät tai muut oikeasti isot juhlat. mutta että lapsen kaverisynttärit?? onkohan palstalaisilla nyt menny muutenkin vähän överiksi toi synttärien juhlinta? meillä tehään kakku ja laitetaan kulhoon karkkia ja sipsiä ja lapset saa leikkiä keskenään. kivaa on ollu. joskus on joukossa ollu jokunen "kutsumaton", joskus ei oo ilmotettu jos ei pääsekään tulemaan, eipä ole ketään haitanneet noi. tartteeko kaiken olla niin suunniteltua ja ohjelmoitua? näin mä muistan myös omassa lapsuudessani toimitun, ei sillon mitään vastauspyyntöjä kukaan laittanu kutsuihin. vähän hölmönä varmaan olis semmosta äitiä/isää pidetty.[/QUOTE]

No ihan senkin takia toi vastauspyyntö on musta kiva et ylipäätään tietää onko ketään tulossa. Ei varmaan lapselle kiva jos viimeseen asti saa jännittää et tuleeko ylipäätään kukaan. Ja tosiaan toi et varaako tarjottavaa 3 vai 10 on kans ihan tärkee pointti.

En ole ikinä saanut kutsua jossa pyydetty ilmoittamaan jos tulee. Kyse siis lasten synttäreistä ja kutsuja tullut vuosien varrella aikalailla. Enkä ole itsekään pyytäny ilmoittamaan.

Yhdelle tuttavalle kävi niin, että 5 vuotias tytär oli kutsunut tarhakavereitaan syntymäpäiville. Juhla aamunä tyttö heräsi todella aikaisin odottamaan kavereitaan, mutta ketään ei koskaan tullut. Karkerat oli itkut sen jälkeen.

Vanhempien menoistahan näiden pienten lasten menemiset ovat kiinnii, joten olisi tosi kiva jos ilmoitetaan, jos lapsi ei pääse tulemaan.

... tämä, että ihan lastenkin synttäreille pyydetään ilmoittautumista. Osa vaan ei ole tottunut sellaiseen. Olihan se vähän tylsää, kun viimeksi lapsen synttärit järjestettiin juhlapaikassa ja odoteltiin hetki kahta viimeistä, jotka eivät sitten tulleetkaan. Mutta ei siitä nyt sen suurempaa vahinkoa syntynyt. Ei sejärjestäjiä haittaa, vaikka ilmoitat vierasmäärän mieluummin yläkanttiin ;)

Mutta tosiaan kun omaa lapsuusaikaakin miettii, niin ei silloin kukaan pyytänyt varmistamaan osallistumista! Samalla tyylillä järjestettiin myös aikuisten syntymäpäivät ja vaikka rippijuhlat. Sukulaiset ja ystävät kutsuttiin ja ne tulivat, jotka pääsivät tai halusivat ja usein vielä noissa isommissa juhlissa tulivat pitkin päivää, silloin kun sopi. Sen osan perinteestä voisi pitää nykyäänkin mielessä: jos kutsut järjestät, ovat vieraat tervetulleita ja vastaanotto ja tarjoilu joustaa vieraiden mukaan. Kyse on kuitenkin vain yhdestä päivästä, omasta juhlapäivästä. Jos ei jaksa juhlia, voi jättää juhlimatta tai pitää ihan vain pienessä piirissä kutsunsa.
- tää nyt näin lievästi vain provosoiden ;)

[QUOTE="...";25844533]joo mä kiukkusin myös tämmösestä "saako se ja se ja sekin tulla" mun lapseni ristiäisiin -.- miks ihmeessä mä suostuisin siihen, et joku mulle täysin tuntematon ihminen tulee RISTIÄISIIN joihin en ihan tarkoituksella ole kutsunu ku ne läheisimmät ihmiset. Huoh. Ja nyt ku on toisen lapsen ristiäiset, alkaa se sama pirun rumba taas.. Mulle yritti mun ystävä jo tuputtaa mulle täysin tuntematonta poikaystäväänsä mun lapsen kummiksi, kun valittelin että haluan yhden miespuoleisenkin kummin lapselleni. törkeyden huippu!![/QUOTE]

Käsittämätöntä tuollanen ajatusmalli minulle. Ymmärrän joo, että haluat vain lähimmät ihmiset juhliin, mutta tuliko ollenkaan mieleen, että poikaystävä on sen sinun ystäväsi lähin ja tärkein henkilö? Ja mitä jos tämä poikaystävä on ystävän tuleva mies? Missä menee raja milloin hänet saa teille esitellä? Ja millä tavalla yksi tuntematon olisi pilannut lapsen ristiäiset?

Kummiksi tarjoutuminen on jo vähän asiatonta, mutta toisaalta joo ihan vain aulis tarjous ystävän puolelta. Osoitus siitä, että poikaystäväkin on kiinnostunut olemaan tekemisissä teidän perheen kanssa.

Tottakai haluan etukäteen AJOISSA tietää, ketkä pääsevät paikalle. En mä nyt suolapaloja ja leivoksia laske juuri 1kpl/naama, eli tottakai on ylimääräisiäkin ja maailma ei kaadu, jos vierasmäärä heittää parilla. Mutta kyllä mä haluan tarjoilujen takia etukäteen tietää, ketkä pääsevät paikalle. Jos kuusi ilmoittaa pääsevänsä, niin teen silloin esim. yhden juustokakun, yhden daimkakun ja yhden tacopiirakan jne jne, eikä nuo tarjoilut enää riitä, jos yhtäkkiä joku neljän hengen porukka pamahtaa ovesta "hei me päästiin sittenkin". Jos taas suurin osa porukasta ilmoitaa, ettei pääse, niin silloin voin jopa siirtää juhlia, jos kaikille sopisikin sitä seuraava viikonloppu.

Lapsen synttäreitä ajatellen niin on vähän eri asia suunnitella leikkejä kahdella, kuin viidelletoista. Ylipäätään kaikkeen suunnitteluun ja leipomiseen vaikuttaa montako pääsee.

Tiedän myös, että tietyillä tutuilla on tapana saapua yleensä se 45min etukäteen (mikä on todella ärsyttävää) ja jos tämä porukka ilmoittaa tulostaan, niin tiedän etten ole puolipukeissa sitten enää 45min ennen kutsun virallista aikaa.

Mulla on sellaiset tuttavat, etta heidan perheeseen kuuluu kuusi lasta, joista kaksi pieninta(4v ja 8v) on mun lasten kavereita. Vanhemmat lapset on jo isoja, 14v-18v. Kuitenkin tassa perheessa on synttarit aina olleet sellaisia, etta tehdaan lampimat ateriat ja kaikki, aikuisia saapuu paikalle ainakin yhta paljon kuin lapsia. Kellonaika on liukuva. Ihan jees homma, mutta kun kuvittelevat, etta tuo tapa on kaikilla. Mulla on tosi paljon kavereita, ja olen aina vahan rajoittanut, keita kutsutaan. Mulla on myos mies, joka ei pida sosiaalisista tapahtumista, han onkin lasten synttareilla max 15 min ja haipyy sitten uimaan/kirjastoon ym. Tama em. ystavani on sellainen, etta kun laitan tekstaria etta Matti ja Maija, tervetuloa synttareille klo 17-19 jne., niin saatan saada vastauksi, etta voi harmi kun tuo meidan Pekka (16v) ei taida silloin paasta, ja Minnalla (15v) on silloin menoa, mutta sanoin kylla Minnalle, etta kun sen ratsastustunti loppuu klo 20, niin voi tulla akkia viela kavaisemaan. Me tullaan varmaan sitten kaikki muutenkin siin loppupuolella sitten....Ja odella pamahtavat koko sakki aina paikalle. Ehka miinus yksi tai jopa kaksi. Mutta se tietaa vah. 6 henkiloa, kun molemmat vanhemmat tulee jokatapauksessa.
Siis ARRRGH!

Myös tilojen kannalta pitää tietää etukäteen. Jos kaikki kutsutut pääsevät, niin tiedän järkkäillä lisää ruokailutilaa esim. terassin puolella ja järjestää olkkarissa niin, että sinne voi mennä kahvittelemaan jne. Meillä on myös juhla-astiat kaapin perällä ja aika rasittavaa ruveta sieltä kaivamaan niitä lisää ja sitten ensin huudella jne, jos paikalle tuleekin monta ylimääräistä.

kutsut pidetään jossakin muualla kuin kotona, kai sen nyt jokainen järkevä aikuinen ymmärtää, että synttärisankarin vanhemmat eivät halua maksaa lapsista, jotka eivät koskaan tule paikalle.

HopLop ja Huimala taitavat kumpikin veloittaa noin 20 euroa/lapsi, joten jos kolme jää tulematta ilman ilmoitusta, maksavat juhlien järjestäjät 60 euroa ylimääräistä. Tietysti tuo rahahan olisi mennyt, vaikka kutsuttu olisi tullutkin paikalle, mutta itse en ainakaan viitsisi olemattomista lapsista maksaa.

Ja ennen kuin joku välkkynä kysyy, miksi täytyy pitää lasten synttärijuhlat kodin ulkopuolella, vastaan jo ennen kysymystä. Meidän tapauksessassamme ihan sen takia, että asumme tällä hetkellä väliaikaisessa asunnossa, jossa tilaa ei ole tarpeeksi edes omalle perheelle, saati sitten vieraille.

Oho. Aikas isoja ristiäisiä ja synttäreitä teillä järjestetään. Meillä esim ristiäiset ovat olleet vaan ihan perhejuhlia eli minun ja miehen sisarukset ja vanhemmat paikalla sekä tietenkin kummit. Synttäreille ollaan kutsuttu kavereita ja vanhemmat ovat saaneet jäädä jos ovat halunneet. Usein kuitenkin vanhemmat ovat vaan jättäneet lapset meille ja menneet sinä aikana vaikka kauppaan.
Yhden kerran kylläkin on käynyt niin et nähtiin aikas paljon vaivaa isomman lapsen synttäreitä varten ja sitten tulikin vaan kaksi lasta juhliin (kesälomakausi). Sen jälkeen ollaan pidetty juhlat aina ennen koulun kesälomaa ja olen pyytänyt ilmoittamaan, jos ei pääse juhliin.

Juhlat on ihania, joten niistä ei kannatta tehdä ongelmaa. Ei kai ihmiset vastaa, jos on vielä huomenna aikaa vastata. Monet miettii asiaa, että pääseekö. Varmaan on muitakin asioita, minne pakko mennä. Kutsuun voi laittaa, että ilmoita xx mennessä, jos tulet. Kovin pienen lapsen kohdalla on musta normia, että äiti vaikka saa olla mukana. Mä ainakin varauduin kun pojallani 5 oli synttärit, että joku vanhempi sai tulla. Sitten samalla sai heihin tutustua ja oli enemmän aikuisia katsomassa lasten perään. Toki tuli sitten niiden lasten sisaruksiakin. Ei haitannut minua yhtään, vaikka meillä pieni asunto. Juhlissa on kivaa, kun on porukkaa. Ja kahvit ja pari kakkupalaa ei enää muutamista ylimääräisistä vie vararikkoon edes minua vaikka pienituloinen yh olenkin. Silti ne kaikki saa tulla, eikä ylimääräisiä käännytetä ovelta. Ennemmin loukkaannuin jos äiti vaan toi lapsensa ja poistui....

Yhteistyössä