Miksi ihmiset hankkii monta lasta ja sitten valittaa, että on niin raskasta ja ne, joilla on vaan yksi lapsi pääsee liian helpolla...?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi lapsi

Vieras
Useammatkin monilapsiset tuttavaperheemme muistavat aina sanoa, miten helppoa meillä on, kun meillä on vain yksi lapsi. Heillä on niin vaikeaa, kun on monta lasta pienellä ikäerolla. Yhden lapsen kanssa on niin vaivatonta liikkua paikasta toiseen. Yhdelle lapselle on helpompi saada hoitopaikka, jos haluaa itse lähteä jonnekin. Yhteen lapseen ei mene niin paljon rahaa kuin kolmeen jne jne...

Miksi ihmiset hankkivat monta lasta, jos eivät jaksa heitä hoitaa ja pitää valittaa ja kadehtia yksilapsisia perheitä??

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Miks ihmiset alottaa tän tyhjänpäiväsen jankkaamisen ja mihinkään johtamattoman vänkäämisen heti maanantaiaamuna?! :headwall:

Kun niin suututti taas tällasiet syytökset, miten meillä muka on helppoa...

Minulla ei ole monta lasta, vain kaksi. Ja olen tyytyväinen. Mutta itsekin saatan sanoa jotain vastaavaa, jos joku yksilapsinen alkaa neuvoa jotain toista aivan eri tilanteessa. Yksilapsiset eivät ymmärrä, että useamman lapsen perheessä on paljon työtä. He saattavat neuvoa esim. kasvatuksesta vaikka eivät tiedä, että yhden lapsen kanssa tietysti lähes kaikki on helppoa. Siis vastaus: minä saatan mainita yksilapsisuudesta vain silloin, jos joku yksilapsinen esittää palstalla neuvoja jollekin useampilapsiselle, en valittaakseni.
Esim. tyyliin, että" me tehdään näin" ja "eihän lasten kanssa tarvitse kotiin jäädä" ja "ihmettelen kun jotkut muka eivät ehdi mitään" ja saimia ja muita yhden lapsen julkkisäitejä lainatakseni: " miksi äiti lakkaa olemasta nainen " jne.
Siis tottakai yhden lapsen kanssa ehtii ja jaksaa vaativankin uran, mutta ihmisen voima ja aika on rajallista, ja 3 lasta vaatii varmasti esim. 3 kertaa enemmän työtä ja aikaa kuin 1.
"yksi lapsi on harrastus, kaksi työtä, kolme hulluuttta"

Samaan olen törmännyt minäkin näin yksi lapsisena, mutta tunnen myös perheitä joissa monta pientä lasta ja arki sujuu tuosta vaan (tai ainakin näyttää siltä :)) heitä arvostan ja kadehdin. Olen myös sitä mieltä että yksi lapsi ei tod. välttämättä ole helpompi kuin esim kaksi, jolloin lapsista on seuraa toisilleen.

Jaa, kyllä mä muistan että rutisin yhden lapsen kanssa että miten on hankala siivota tms. Mutta nyt kun niitä on enemmän kuin se yksi ei elämä sen hankalampaa ole. Siivoomiset yms. sujuu oikeestaan paremminkin kuin silloin kun lapsia oli vaan yksi. Nyt on ollut pakko keksiä "poppa-konsteja" että saa elämän rullaamaan, ilman mitään hirveetä härdelliä:D Kieltämättä pihalle lähtö, kuraan ja loskaan, on muutama kertaa pistänyt pinnan kireelle, hiki päässä kun kiskoo jokaselle haalareita ja kurahousuja;)

Ja onhan noilla nyt seuraa toisistaan, ei tarvii aina roikkua äidin lahkeessa jos kaipaa kaveria:)

Kyllä siis mun mielestä on ihan se sama, ellei tosiaan jopa helpompaa, kun lapsia on monta. Siinä niin muuttuu käsitys siitä että mikä on hankalaa, mikä ei... Ja kaikkihan on just niin hankalaa kun siitä itselleen tekee. Asenne kuntoon niin neljänkin kanssa voi mennä/tehdä ihan samaa kun yhdenkin kanssa:)

Mielipiteeni on kyllä että lapset ovat rikkaus... Meillä oli viikonloppuna kuusi muksua leikkimässä, joista kaksi oli omaa, kaksi mieheni siskon ja kaksi samasta perheestä, mutta vain miehen.. Lystiä oli koko katraalla ja kaikki toimi moitteettomasti.
Meillä on tarkoitus hankkia viisi tai kuusi lasta ja kyllä viikonloppu taas vahvisti vain asiaa!! Eli lapsia saapi tähän maalaistaloon tulla niin monta kun luoja suo!!!!
Mutta toiset saattavat olla kateellisia suurilapsisista perheistä.
Ja mitä hoitoon vientiin tulee, niin kyllä meillä on mahdollisuus pari kertaa vuodessa viettää rauhaisa viikonloppu ilman lapsia, mummot ja kummit kun pitävät huolen siitä.

siis eihän he välttämättä kadehdi.
Mutta jos joku lapseton ei ymmärrä, että et esim. aina pysty tehdä kaikkea mitä ennen ilman lasta, esim. lähteä baariin tuosta vain, niin etkö halua kertoa että tilanne on nyt eri, kuin ennen, ja haluat esim. kertoa että olet väsynyt tai et pääse, kun on lapsi ym?

No ihan sama tilanne ehkä tässä, sinä olet esittänyt jotain, joka tottakai on helppoa yhden kanssa. Ja toinen vain haluaa kertoa sinulle, että tilanne on ihan eri kun lapsia on useampi.

Itse ainakin koin asian niin, että yksilapsisena elämä oli lähes samanlaista kuin lapsettoman elämä, paljon suurempi muutos oli toisen lapsen syntymä.

Mä taas häpeäkseni välillä sorrun ajattelemaan että miten yhden ainoan lapsen vanhemmat voi kokea elämän raskaaksi, miten kaksi aikuista ei selviä yhdestä alle metrin mittaisesta. Kun meillä on kaksi eikä tässä nyt mitään ylitsepääsemättömän raskasta ole ikinä ilmennyt..

Mutta sitten tajuan että on aika korjata omaa asennetta, kaikki kokevat asiat ihan eri tavalla ja itse en ole valvomisia kokenut pahemmin joten en tiedä mitä pohjaton väsymys on.

Olisihan se mukava että kaikki nauttisivat ja kokisivat mukavaksi sen arjen ja lasten lukumäärän joka on.

Kyllä mä väitän, että osaltaan mä pääsen noitten kahden kanssa helpommalla kun vaan yhden kanssa. Ne viihtyy yhdessä ja koko ajan ei tartte olla keksimässä leikkejä, kun ne kahdestaan touhuaa. Toisissa asioissa voi olla vaikeempaa kun vaan yhen kanssa, mutta sou, sitten on :)

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Kyllä mä väitän, että osaltaan mä pääsen noitten kahden kanssa helpommalla kun vaan yhden kanssa. Ne viihtyy yhdessä ja koko ajan ei tartte olla keksimässä leikkejä, kun ne kahdestaan touhuaa. Toisissa asioissa voi olla vaikeempaa kun vaan yhen kanssa, mutta sou, sitten on :)

mikä ikäero teillä on?

samaan olen myös törmännyt, että hyvin herkästi tullaan sanomaan, kuinka helppoa on kun on sulla on vain yksi lapsi.
Ja jos esimerkiksi olen kieltäytynyt jostakin kutsusta ja sanonut, että meillä on kiire niin kyllä ihmetellään -miten nyt teille voi kiire olla ?
Sama koskee matkustamista, meidän perhe tykkää matkustella ja mielestäni on hyvä, että lapsi saa kokoa uusia ja erilaisia kulttuureita..... mutta, ei ole kiva kuulla tuttujen suusta sitä ainaista valitusta - helppoa se on teillä matkusta kun ei ole kuin yksi lapsi !!
Meillä on yksi lapsi, entäs sitten. Eiköhän se ole jokaisen oma valinta kuinka monta niitä haluaa.

Voihan se joissakin tapauksissa olla näin, että yhden lapsen kans on helpompi liikkua/matkustaa/saada hoitaja tms. Mutta kyllähän tuo riippuu niin paljon ihmisestä ja lapsesta itsestään, miten asioihin suhtautuu.
Meillä on nyt yksi lapsi. Välillä vauvakuume nostaa päätään, mutta haluan kuitenkin vielä odottaa, että esikkoni kasvaa hieman - just sen takia, ettei musta tulisi sitä kiukkuista ja pahantuulista, väsynyttä äitiä, joka aina vaan valittaa kaikesta arkeen liittyvästä. Yks tuttavani on juuri sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minulla kun on sellainen mielikuva, että yksilapsisille perheille kaikki tuntuu olevan vaikeampaa, kuin heille, joilla on useampia lapsia. B)

tämän minäkin olen huomannut! on olemassa kahdenlaisia perheitä:
1) perhe, johon syntyy lapsia ja he liikkuvat ja kyläilevät ja matkustavat melkein kuten ennekin, eivätkä lapset ole esteenä
2) perhe, joka käyttää lasta/lapsia tekosyynä siihen, ettei voi tehdä mitään.

me kuulumme ekaryhmään.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lapsi:
Useammatkin monilapsiset tuttavaperheemme muistavat aina sanoa, miten helppoa meillä on, kun meillä on vain yksi lapsi. Heillä on niin vaikeaa, kun on monta lasta pienellä ikäerolla. Yhden lapsen kanssa on niin vaivatonta liikkua paikasta toiseen. Yhdelle lapselle on helpompi saada hoitopaikka, jos haluaa itse lähteä jonnekin. Yhteen lapseen ei mene niin paljon rahaa kuin kolmeen jne jne...

Miksi ihmiset hankkivat monta lasta, jos eivät jaksa heitä hoitaa ja pitää valittaa ja kadehtia yksilapsisia perheitä??

Eiköhän se kateus lähde ihan sieltä toiseltakin puolelta. Eräs yhden lapsen omistava ystäväni totesi nähdessään ison mahani, että "ohooh, olet sinä melkoinen, eipä jaksais". Että kiitos vaan onnitteluista, ihan oli toivottu lapsi tämäkin joukkoon! Ei olla enää paljon yhteyttä pidetykään....

Olen ärsyyntynyt aikanaan paljonkin kommenteista joiden mukaan mulla on helppoa kun on yksi lapsi enkä tiedä mitään siitä kun on yksi lapsi. Nykyään kun yksi lapseni on isompi niin tiedän itse ettei tämäkään aina ole ollut helppoa, vaikka ongelmat on olleet ihan erilaisia kuin isoa katrasta paimentaessa ja tiedän myös että monen lapsen äidit eivät tiedäkään mitään siitä millaista on kasvattaa yhtä lasta isoksi asti, heillä on yksilapsisuuden osalta vain pikkuinen vauva-ajan kokemus.

Kai se johtuu siitä että me monen lapsen äidit ollaan kaikki oltu yhden lapsen äitejä ja muistetaan kuinka turhasta sitä sillloin valitti ja kuinka paljon sitä vapaa-aikaa vielä oli ja kuinka vähän kotitöitä oli. Ja silti me valitettiin. Sehän tarkoittaa vaan hyvää että haluaisi jonkun huomaavan ettei hänen elämänsä olekaan niin vaikeaa. Kun vaan jokainen yhden lapsen äiti saisi vaikka viikonkaan hoitaa täyspäiväisesti esim. neljää lasta niin huomaisi kuinka turhasta on valittanut ja eläisi ehkä sen jälkeen valittamatta ja onnellisempana.

Alkuperäinen kirjoittaja silmukka80:
Mä taas häpeäkseni välillä sorrun ajattelemaan että miten yhden ainoan lapsen vanhemmat voi kokea elämän raskaaksi, miten kaksi aikuista ei selviä yhdestä alle metrin mittaisesta. Kun meillä on kaksi eikä tässä nyt mitään ylitsepääsemättömän raskasta ole ikinä ilmennyt..

Mutta sitten tajuan että on aika korjata omaa asennetta, kaikki kokevat asiat ihan eri tavalla ja itse en ole valvomisia kokenut pahemmin joten en tiedä mitä pohjaton väsymys on.

Olisihan se mukava että kaikki nauttisivat ja kokisivat mukavaksi sen arjen ja lasten lukumäärän joka on.

Yksilapsisilla tahtoo mennä niiiiin överiksi monet asiat, lapsen pitää käyttäytyä kuin aikuinen jo 2 vuotiaana, ylisuojellaan ja stressataan pikkuasioista, toisaalta hellitään tavaralla, joita lapsi ei kaipaa.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lapsi:

Eiköhän se kateus lähde ihan sieltä toiseltakin puolelta. Eräs yhden lapsen omistava ystäväni totesi nähdessään ison mahani, että "ohooh, olet sinä melkoinen, eipä jaksais". Että kiitos vaan onnitteluista, ihan oli toivottu lapsi tämäkin joukkoon! Ei olla enää paljon yhteyttä pidetykään....

Jos ei itse saa enempää lapsia on helppo olla katkera, vaikkei se toki ollenkaan korrektia olekaan. Itse en pysty vieläkään onnittelemaan ketään raskaudesta, vaikken tarkoita millään muotoa ilkeillä.

Yhteistyössä