Miksi ihmiset ovat ruuasta niin hirvittävän hysteerisiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Ei voi syödä kuin karppiruokaa. Ei voi syödä mitään lisäaineita. Ei voi syödä sokeria. Ei voi syödä sitä ja tätä.

Terveellisyys on toki hyvi juttu. Mutta se hysteerisyys joillakin menee vain ylitse. Edes niissä yksissä juhlissa ei voida tehdä poikkeusta. Loukataan miuluummin sitä vanhaa mummua kuin syödään yksi pieni pullan pala.

Meillä syödään pääosin itsetehtyä ja maustettua ruokaa. Luomua ja läheltä mahdollisuuksien mukaan. Maito haetaan lähitilalta, leivät teen itse, joko ruista tai täysjyvää. Lisäaineita vältellään, herkutellaan mm. täysjyvään tehdyillä letuilla jne jne.

Mutta silti, me tehdään tämä täysin ilman stressiä ja vouhkaamista. Joskus kaupungissa käydessä käydään jopa mäkissä ihan hyvällä omatunnolla. Synttäreillä syödään mitä tarjolla on.

jotenkin tuo joidenkin hysteerinen stressaaminen vain tuntuu niin älyttömältä.

Allergiat ovat asia erikseen ja silloin onkin syytä olla tarkkana.

Minä en ole hysteerinen, mutta vältän hiilareita jo ihan oman olon vuoksi.
ja lisäaineita. Olen tarkka siitä mitä suuhuni pistän, mutta ei se mitään hysteeristä ole. En itse asiassa taida edes tuntea ketään joka olisi ruuan suhteen hysteerinen :)

Joidenkin ruokavaliohössötys menee jo melkein ortoreksian puolelle. Se, ettei kerran vaikka kahdessa kuukaudessa voi syödä yhtään mitään ylimääräistä oman ruokavalionsa ulkopuolelta, ja vaatii vielä jotain muuta tilalle, on jo häiriintynyttä syömistä.

En ole hysteerinen, nyt olen vältetellyt maltillisesti hiilareita,en mitään tiukista tiukinta karppausta. Kyläilessä olen kyllä ottanut tarjottavia vastaan, mutta yrittänyt pysyä kohtuudessa.
Kohteliaisuuskakunpalan voin aina syödä. (paitsi jos se on marsipaanipäällysteinen, tekee se tiukkaa oikeasti:x)

No sano muuta! Ärsyttää jo periaatteestakin koko v*tun hiilarihöösääminen! Töissä, vapaa-ajalla, jumpassa, palstalla, ylipäänsä missään ei pääse karkuun näitä lähes hurmoksellisia jorinoita ketooseista, karpeista, proteiineista sun muista... Menis oma elämä aika vaikeaksi jos joka suupalaa pitää kytätä suurennuslasilla. Terveen järjen käyttö sallittu. Ääripäät vaan v*ttaa ja valitettavasti pilaa maineen varmaan ihan hyvästä ideasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23875480:
Kukin syököön mitä itse haluaa, eikä mun pöydästä ole pakko ottaa palaakaan, mutta en taatusti ala tekemään esim. karppisapuskaa erikseen, vaikka allergisille teenkin.

teetkö kasvissyöjille, jos sellaisia on tulossa?

No mun mielestä ne lisäainemössöt yms eivät ole "ruokaa" vaan teollisia sotkuja. Enkä ole yhtään hysteerinen syödessäni luomua ja itsetehtyä. Tosin, juhlissa teen poikkeuksiakin, joskus myös arjessa.

Siinä on vaan se, et jos joka toinen päivä on joku tarjoamassa jotain omaan ruokavalioon sopimatonta niin sit on vähän vaikea esim. laihduttaa.

Mutta siis, itse pyrin siihen et joskus voisin syödä niinkun "normaalit" ihmiset, kyttäämättä joka palaa. Mutta kun on ylipainoa niin jollain se pitää saada ensin pois ja se ei onnistu jos joutuu kokoajan kohteliaisuudesta syömään pullaa.

En myöskään kyllä ole sillä kannalla, että joka juhliin pitäisi löytää jotain kaikille sopivaa tarjottavaa jos se tuntuu vaikealta. Mutta ei silti tarvitse tyrkyttää ja päivitellä.

[QUOTE="xxx";23875191]Ei voi syödä kuin karppiruokaa. Ei voi syödä mitään lisäaineita. Ei voi syödä sokeria. Ei voi syödä sitä ja tätä.

Terveellisyys on toki hyvi juttu. Mutta se hysteerisyys joillakin menee vain ylitse. Edes niissä yksissä juhlissa ei voida tehdä poikkeusta. Loukataan miuluummin sitä vanhaa mummua kuin syödään yksi pieni pullan pala.
Meillä syödään pääosin itsetehtyä ja maustettua ruokaa. Luomua ja läheltä mahdollisuuksien mukaan. Maito haetaan lähitilalta, leivät teen itse, joko ruista tai täysjyvää. Lisäaineita vältellään, herkutellaan mm. täysjyvään tehdyillä letuilla jne jne.

Mutta silti, me tehdään tämä täysin ilman stressiä ja vouhkaamista. Joskus kaupungissa käydessä käydään jopa mäkissä ihan hyvällä omatunnolla. Synttäreillä syödään mitä tarjolla on.

jotenkin tuo joidenkin hysteerinen stressaaminen vain tuntuu niin älyttömältä.

Allergiat ovat asia erikseen ja silloin onkin syytä olla tarkkana.[/QUOTE]

Mun 9 vuotta kasvissyöjänä ollut tyttäreni hiljattain sanoi, että isotätinsä 80-vuotispäivillä voi tehdä poikkeuksen ja syödä silloin liharuokaakin (tyttö ei siis ole syönyt lihaa 9:ään vuoteen). Noh, serkkuni lapset kyllä järjestävät mumminsa synttäreille tytölle kasvisruuan, mutta meillä ei ainakaan haluta loukata iäkkäitä sukulaisia sen vuoksi, että ei haluta syödä jotain.

Mä en nyt näihin ruokavalioihin ota kantaa mutta mikään ei ole ihmiselle tärkeämpää kuin ravinto! Vääränlaista--> tauteja, sairauksia, särkyjä jne.

Mun mielestä on ihan pirun tärkeetä mitä sitä suuhunsa tunkee. Olet sitä mitä syöt! Ja jos ruokavalio on kohillaan niin sillä vierasilla syödyllä täytekakulla tai mummon pullalla ei ole merkitystä.

Älä muuta viserrä. Ihmiset sanovat "en mä ainakaan ole hysteerinen, enkä tiedä ketään joka olisi, mut olen tositosi tarkka siitä, mitä suuhuni pistän, samoin kaikki tuttavani." :xmas:

[QUOTE="hmm";23875625]Älä muuta viserrä. Ihmiset sanovat "en mä ainakaan ole hysteerinen, enkä tiedä ketään joka olisi, mut olen tositosi tarkka siitä, mitä suuhuni pistän, samoin kaikki tuttavani." :xmas:[/QUOTE]

Jos viittaat tuolla lainauksellasi minun kirjoitukseeni, niin saatan ehkäpä tietää sinua paremmin olenko asian suhteen hysteerinen vai enkö ole...

Yhteistyössä