Miksi jäätelö laittaa mahan sekaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei-allergioita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei-allergioita

Vieras
oli sitten minkä mekrin jäätelö tahansa, maustettu tai vanilja, niin aina menee maha sekaisin, mistähän kummasta voi johtua? :/

ei ole siis laktoosiallergiaa tai mitään, ei muista maitotuotteista oireita.

Oletko varma, ettei ole laktoosi-intoleranssia? Meillä mies oli vuosi siinä uskossa, ettei laktoosi-intoleranssi ole, kun sitä ei todettu testissä. Lopulta se testaattiin uusiksi ja intoleranssiahan se oli.

Jos olis se laktoosi kuitenkin? laktoosin määräkin nimittäin vaikuttaa. Jos tavallisesti maitotuotteiden käyttösi on kerralla maitoloraus kahviin / pikkupurkki jugua (hapatuksessa normijugurtissakin osa laktoosista pilkkoutunut / juustoa leivän päälle (kypsytetyissä juustoissa ei lainkaan tai vain vähän laktoosia jäljellä), niin isompi määrä kerralla, eli jäätelöannos, voi huvinkin saada vatsan sekaisin.

Jos olis se laktoosi kuitenkin? laktoosin määräkin nimittäin vaikuttaa. Jos tavallisesti maitotuotteiden käyttösi on kerralla maitoloraus kahviin / pikkupurkki jugua (hapatuksessa normijugurtissakin osa laktoosista pilkkoutunut / juustoa leivän päälle (kypsytetyissä juustoissa ei lainkaan tai vain vähän laktoosia jäljellä), niin isompi määrä kerralla, eli jäätelöannos, voi huvinkin saada vatsan sekaisin.

Jep. Mulla on laktoosi-intoleranssi ja voin syödä juustoa, jogurttia ja lorauttaa teehen maitoa, tai laittaa johonkin ruokaan/leivonnaiseen maitoa, mutta auta armias, jos syön jäätelöä niin johan vatsa pyörii ja pierettää! :D Sama esim. riisipuuroon tulee niin paljon maitoa, että se on tehtävä maitojuomaan, samoin esim. lasagnen maitokastike. :)

[QUOTE="eka";23047542]aijaa.... tosiaan käytän rasvatonta maitoa vähän, ja juustoja kyllä enemmänkin. Joskus piimää ja jugurttia mutta ei isoja määriä...[/QUOTE]

Problem solved :) Ehkä.
Laktoosi-intoleranssia kun tosiaan on lievää, keskivaiketta ja tosi pahaa.
Käy ostamassa tänään paketti laktoositonta jätskiä, herkuttele ja katso miten käy. JOs ei käy kuinkaan, syy oli tod näk laktoosissa.

Mulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta jäätelöstä kertyy mulle mahaan ihan _hirveästi_ ilmaa. Olen päätellyt (entisenä jätskitehtaan kesätyöläisenä), että se johtuu siitä, kun jäätelömassaan vatkataan valmistusvaiheessa paljon ilmaa, jotta koostumus saadaan oikeaksi. :)

minä ostin Lidlistä kotimaisen vaniljajäätelöpaketin 1l. söin sen illanmittaan, ja nyt alko pierettää ihan sikana.. kaasuvaara kämpässä, ja äsken oli pakko käydä rykäsemässä pönttöön kunnolla löysät. Miksi jäätelö tuollasta tekkee??

Ei ole.

Kun laktoosi tulee osana ruokaa, se vaikuttaa vähemmän. Jäätelö on melkeinpä sama kuin joisi pelkkää maitoa. Moni aikuinen ei juo maitoa lainkaan ja jäätelön syöminen onkin ainut tilanne, jossa he saavat sellaisen laktoosipommin. Silloin voi tulla oireita, vaikka muuten ei laktoosi-intoleranssin oireita olisikaan tai olisivat lieviä (voitko aina olla täysin varma, että pieru ei liity siihen juustopalaan?).

Jäätelöt on täynnä lisäaineita! Kokeile tehdä itse jäätelöä ja jos sen jälkeen olo ok, niin voit alkaa etsimään mille lisäaineelle olet herkkä.
Todellakin!

Yhteistyössä