Miksi jenkeissäja briteissä yms on kokolattiamatot, en tajua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mua kans etoo ajatus kokolattiamatoista. toinen mitä mietin, et miks ne ei esim. jenkkilässä ota kenkiä pois jalasta sisälle tullessa? ja tohon mattoon palatakseni, miten ne pitää sitä puhtaana? eihän se pelkkä imurointi pitemmän päälle riitä?! :o

Joo, se että ne pitää kenkiä sisällä on aivan käsittämätöntä, sängylle vaan paskasten kenkien kanssa...tätä kauhisteli myös kaverini joka aupairina aikoinaan siellä oli.

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mua kans etoo ajatus kokolattiamatoista. toinen mitä mietin, et miks ne ei esim. jenkkilässä ota kenkiä pois jalasta sisälle tullessa? ja tohon mattoon palatakseni, miten ne pitää sitä puhtaana? eihän se pelkkä imurointi pitemmän päälle riitä?! :o

niin, ihan sama kun lattioita ei ikinä pesisi. Meillä oli pikkueteisessä (tuuletuskaappi tms) kokolattiamatto, siis sellainen karkeahko joka keräsi hyvin hiekkaa, oli tosi paskainen :/

Niillä aukee myös ovet sisäänpäin. Aivan idioottimaista minusta, oveen kun sisäänpotkiminen on tehty niin helpoksi. Ja hätätilaanteessa ihmiset pakkautuvat ovea vasten ennenkuin yksikään saa ovea auki ja pääsee ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Niillä aukee myös ovet sisäänpäin. Aivan idioottimaista minusta, oveen kun sisäänpotkiminen on tehty niin helpoksi. Ja hätätilaanteessa ihmiset pakkautuvat ovea vasten ennenkuin yksikään saa ovea auki ja pääsee ulos.

Tätä ihmetellyt itsekin usein..
(tosin leffoissa ja sarjoissa ovet tuntuu olevan pahvia.. :D )

Matto etois täällä kanssa, voi ällö.. Eihän sitä oikeesti saa puhtaaks ilman jotain höyrypuhdistinta tai vastaavaa pesulaitetta..

Kengät kanssa.. Kivat tulla koiranpas**t kengissä sohvalle köllöttää.. :x

No moni muukin asia on toista siellä ja täällä.. ;)

Olen ollut monessa kymmenessä motellissa USAssa ja Englannissa, ehkä noin puolessa on ollut kokolattiamatto, hyvin harvoissa ovat olleet likaisen oloisia. USAssa ne usein eivät ole kiinni, tai ovat vain kevyesti liimattu ja reunus nousee meikäläisen listan tapaan seinälle. Mattoja pestään usein ja vaihdetaan myös. Kunnollisissa paikoissa siis. Kodeissakin olen nähnyt vain siistejä kokolattiamattoja. :)

Mä oon asunu pidemmän aikaa jenkeissä ja enpä oo ikinä pitäny niitä mattoja likaisena. Hyvin ne pystyy pitämään siisteinä. Varmaan suurimmalla osalla suomalaisia se kosketus kokolattiamattoon tulee jostain ruotsinlaivalta ja siihen on jotkut muut syyt miks ne on törkysiä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mä oon asunu pidemmän aikaa jenkeissä ja enpä oo ikinä pitäny niitä mattoja likaisena. Hyvin ne pystyy pitämään siisteinä. Varmaan suurimmalla osalla suomalaisia se kosketus kokolattiamattoon tulee jostain ruotsinlaivalta ja siihen on jotkut muut syyt miks ne on törkysiä ;)

miten ne pidetään siistinä? onko niihin jotkut erityiset puhdituskoneet? just mietin jotain siisteyskoulutusta vasta saavaa koiranpentuakin.... :snotty: :xmas:

Itse asuin siellä vuoden vaihtarina ollessa. Siinä perheessä oli paljon lemmikkejä ja tietty ne kokolattimatot. Arvaa haisiko siellä kun kissatkin kuseskeli matoille eikä niitä muuta kuin imuroitiin sen vuoden aikana. Ja kengät jalassa aina sisälläkin..tosin mattojen likasuuden vuoksi varmaan tarpeellistakin.

Itse olen siella yli 5v asunut tassa hiljattain . Suurin osa ihmisista kylla asuntoja ostaessaan laittavat joko kivi-tai puulattian. Kokolattiamatto voi jollekin jaada makuuhuoneeseen. Jenkeissa ei ainakaan koskaan vessoissa ollut mattoa.

Asuimme aluksi vuokralla ja siella oli kokolattiamatot. Kerran puoleen vuoteen tehtiin vuokranantajan piikkiin mattojen pesut. Sellaisella koneella ja pesuaineella se pestiin ja puhdasta tuli. Noita pesulaitteita pystyi ihan normi ruokakaupasta Publixista vuokraamaan. Siella missa asuimme ei koskaan pidetty kenkia sisalla. Italiassa ja Ranskassa asuessa kyllakin.

Yhteistyössä