Miksi joit alkoholia raskaana ollessasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelijä

Vieras
Erään toisen palstan innoittamana, kysynkin miksi joit edes sen yhden lasillisen viiniä / pullollisen olutta tms. uutena vuotena / kaverisi häissä?

Voi olla ettei se yksi lasillinen pahaa tee sikiölle, mutta yhtä hyvin saattaisikin.

Mitä jos lapsellasi todetaan aikanaan FASiin viittavia oireita, syyttäisitkö tuolloin sitä ainokaista lasillista?

Jos jaksat olla ilman kuukauden kaksi, mikset sitten yhdeksää? Eikö se tee sinusta jonkinmoista alkoholistia kun et kestä ilman? Miksi ottaa tietoinen riski?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pullo tai pari olutta/ siideriä viikossa saunan jälkeen ei tee tunnontuskia raskauden aikana minulle...

Ei edes sen vuoksi että saatat/saatoit sillä vaarantaa lapsesi terveyden?

Miltä tuntuisi katsoa pientä, joka on esim. älyllisiltä lahjoiltaan heikommassa asemassa muihin ja joku päivä hän ihmettelee, miksei osaa tai ymmärrä joitain asioita yhtä helposti kuin muut?

Sanotko silloin "no katsos kun äiti halusi sen viikottaisen oluensa, sama se tuliko sinusta hieman tyhmempi"? :(

mä himoitsin punaviiniä.. tuoksuttelin sitä sitten joskus ku oli jossain tarjolla ja saatoin cm ottaa lasipohjalle ja lipitellä. ehkä 2x raskauden aikana. toisesta otin puol lasillista ku muut ei viel tienneet raskaudesta.. kesken meni, punaviinin takiako?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
pullo tai pari olutta/ siideriä viikossa saunan jälkeen ei tee tunnontuskia raskauden aikana minulle...

Miltä tuntuisi katsoa pientä, joka on esim. älyllisiltä lahjoiltaan heikommassa asemassa muihin ja joku päivä hän ihmettelee, miksei osaa tai ymmärrä joitain asioita yhtä helposti kuin muut?

Sanotko silloin "no katsos kun äiti halusi sen viikottaisen oluensa, sama se tuliko sinusta hieman tyhmempi"? :(

Älä turhaan syyllistä, koska toi ei ole totta!!! Syitä voi olla muitakin kuin alkoholi....

Otin hörpyn miehen saunakaljasta, kun teki mieleni.
Otin 2 cl konjakkia kun palelin (lääkärin suosituksella!).
Otin juhlissa sampanjan, josta join puolet. (sampanja on hyvää, pommakki on pahaa)

Syömäni ruoka oli varmasti sikiölle vaarallisempaa kuin tuo alkoholimäärä. Ei yksikään lääkäri koskaan vaahtoa siitä nollalinjasta, ne on aina terkkareita. Syy: lääkärit tietävät että pieni (siis OIKEASTI PIENI) määrä ei ole haitallista. En voi kolmella alkoholiannoksella, edes kerralla nautittuna , aiheuttaa lapselle FASsia.

Nollalinjasta vaahdotaan siksi, että ne, jotka eivät oikeasti hallitse alkoholinkäyttöään jatkavat muuten juomistaan raskausaikanakin. Tai niitten yksi lipsahtaa yhdeksi mäyrikseksi...

Jos mä sanon, että otan yhden, niin se ON yksi.
Nyt kun en ole raskaana, juon 0-5 alkoholiannosta viikossa, useinmiten kolme. Perjantaina yksi ja lauantaina kaksi. Sitä sanotaan kohtuulliseksi käytöksi.

Miksikö? Mauan takia, mä vaan tykkään oluen, punaviinin ja siiderin mausta joten otin/otan yhden oluen, pienen lasillisen viiniä, vähän siideriä silloin tällöin :) kerralla en kuitenkaan yhtä annosta enempää.
Tuo ei ikinä tule aiheuttamaan lapselle mitään.

mm. Italiassa ja muissa keskieuroopan maissa jopa suositellaan lasillista viiniä silloin tällöin raskaudenkin aikana eikä siellä ihmiset oo yhtään sen tyhmempiä kuin suomessakaan, missä alkoholia kohtaan on sairas suhtautuminen.

Känniin juomista en ymmärrä raskaana ollessa millään tasolla, mutta jos joku sen yhden silloin tällöin ottaa niin ottakoon, en osaa sitä pitää kovin suurena syntinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Jos näin olisi, maailma olisi täynnä fas-tai faelapsia! Joten älä syyllistä ap, kun et oikeasti tiedä asiasta kuin mutua :)

sinulle ap....ihan 2 tervettä lasta minulla on ja 3. raskaudessakaan en aio luopua muutamasta saunajuomasta. kysehän on alkoholin runsaasta ja jatkuvasta kulutuksesta, joissa kehittyy fas/fae. Eikä terkkarini/lääkärini ole asiasta sen enempää kommentoinut...

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
En juonut alkoholia pisaraakaan enää,kun plussan sain testissä.

Oliko tämä ketju sinulle? Ei ollut.

Entä sinulle? Ei.

No se on teidän töppi jos juotte, mut onko pakko aukoa päätään niille, jotka tajuavat olla ilman.

Häh! Sanoinko mä, että olen juonut? Lähinnä auoin päätäni tosta turhasta vieraan kommentista.

Kadun sitä syvästi, ja jos vauvani ei olisi syntynyt terveenä, en tiedä mitä olisin tehnyt. Haudannut itseni roskatunkiolle. Älkää juoko yhtään alkoholia raskausaikana. Määristä ei osaa kukaan sanoa varmasti, mikä on liikaa.

Join kuohuviiniä pienen lasillisen juhlissa, kaksi kertaa hieman punaviiniä ruuan kanssa ja puolikkan 0,33 pulloa siideriä juhanuksena.
Nää kahden raskauden aikana.

Join siksi kun teki mieli ja sopi tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:
Erään toisen palstan innoittamana, kysynkin miksi joit edes sen yhden lasillisen viiniä / pullollisen olutta tms. uutena vuotena / kaverisi häissä?

Voi olla ettei se yksi lasillinen pahaa tee sikiölle, mutta yhtä hyvin saattaisikin.

Mitä jos lapsellasi todetaan aikanaan FASiin viittavia oireita, syyttäisitkö tuolloin sitä ainokaista lasillista?

Jos jaksat olla ilman kuukauden kaksi, mikset sitten yhdeksää? Eikö se tee sinusta jonkinmoista alkoholistia kun et kestä ilman? Miksi ottaa tietoinen riski?

Olin yksin ja ihana olla humalassa ajankulukseen.

Siksi otin ja otan, koska pidän siideristä ja se yksi siideri rankan viikon jälkeen on joku rentoutumisriitti. Hallitsen juomiseni enkä todellakaan ota alkoholia yhtä annosta enempää kerralla.
Eilenkin join yhden siiderin saunan päälle. Seuraavan ehkä ensi viikolla tai jos ei tee mieli, niin ehkä vasta pari-kolmen viikon päästä :)
Ei omantunnontuskia!

No mielestäni hyvä ruoka ja juoma kulkevat käsikädessä.
Hääpäivänä pääsimme mieheni kanssa laaturavintolaan kahdestaan, odotamme kaksosia ja kotona kolme alle 6-vuotiasta. Tilasin 6cl punaviiniä, erittäin hyvää ja laadukasta sellaista, ruoan kanssa nautittavaksi. Tarjoilijan kanssa vielä juteltiin, että otan pienemmän annoksen, mutta nyt on juhlapäivä ja hyvät ruoat tilauksessa. No tuosta jäi varmaan puolet lasinpohjalle, mutta sainpahan täydellisen nautinnon.

Saunaoluena juon tummaa alkoholitonta olutta, Nikolai on ihan menettelevää. Siideristä pidän ainoastaan erittäin kuivasta irkku- tai brittisiideristä, joten sitä ilman nyt vain olen raskausajan.

Eli minulle ei liity itse alkoholiin tuo juominen, vaan siihen nautintoon minkä vaikka se tilkka viiniä hyvän ruoan kanssa saa aikaan :)

Yhteistyössä