Miksi jotkut eivät pärjää useamman tuhannen euron nettotuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Jos perheessä esimerkiksi nettotulot on 3000 € niin miten voi olla, että tämä on joillekin liian vähän?

Valittavat, ettei rahat riitä asumiseen ja ruokaan. Jos kuvitellaan, että asumiskulut esimerkiksi tuhat euroa niin jää silti 2000 euroa kaikkeen muuhun. Monesti tälläkin palstalla näkee näitä valittajia, että saadaan tilille yhteensä 3000-5000 ja silti ei meinaa rahat riittää. Miten on mahdollista?

Niillä on jotain muuta velkaa tai menoja. Esim kyllä meillä keikautti aina venetää kun rakennettiin autotallia ja siitä tippui hitonmoisia laskuja, ei sisi viititty ottaa velkaa sitä varten erikseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23193961:
Joku jossain keskustelussa sanoi tänään hienosti että rahaan tottuu nopeasti.

Jep, se on ihan sama onko sitä rahaa vähän vai paljon, aina se johonkin katoaa...Eli kyse on hyvin pitkälti veloista ja kulutustottumuksista.

Ihan samaa olen joskus miettinyt. Meillä tulot on nyt 1600€ luokkaa ja ihan hyvin pärjätään. Kai se on vaan siitä kiinni, mihin sitä rahaa pistää. Mulla on esim yks kaveri, joka ostelee vaikka mitä jatkuvasti, vaatteita yms. ja kaiken pitää olla sitä kalleinta. Ei kai sillon tulot riitäkään...

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot...

Juuri näin. Meillä mies on aika pienituloinen, minä olen kh-tuella. Mutta sain rahaa säästöön ollessani töissä ennen raskautta ja äitiys- ja vanhempainpäivärahasta jäi säästöön myös. Toki sain työtulon perusteella niihin korotusta.

Itse olin pienipalkkainen, uutena töissä. Reilu tonni jäi käteen kuussa, miehelle ehkä saman verran. Nettotulo siis 2000€/kk yhteensä, talolaina maksettavana + kaikki muut menot, kuten muillakin. ja musta tuntui, että sitä rahaa on vaikka miten paljon. Tietty nyt töihin lähtiessä tulevat päivähoitomaksut lisäksi menopuolelle, mutta kyllä silti pitää saada jotakin säästöönkin per kuukausi ja kituuttamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23193961:
Joku jossain keskustelussa sanoi tänään hienosti että rahaan tottuu nopeasti.

Näinhän se on. Ei mitään jakoa palata opiskeluaikoijen budjettiin, vaikka silloin jäi jopa säästöön rahaa!

Meidän perhe ei pärjäisi kunnolla 3000euron nettotuloilla - no siksi että meillä on ollut pelkästään asumismenot välillä 2500e. Toki en olisi nykyistä asuntoa ostanut jos perhe ansaitsi vain tuon verran- Eli kyllähän sitä on peiliin katsottava, jos niskoilleen ottaa enemmän kuin on varaa.

Kyselyissäkin on eri asia pohtia, pärjäisikö omilla kulutustottumuksillaan ja jonkun muun tuloilla kuin että voisiko omat menot sopeuttaa jotenkin johonkin tuloluokkaan.

Viimeksi muokattu:
sanon vaan sen verran et meil menee asumiisee kuussa 1100 ja meil on mun tuttavien kesken viel pienet asumis menot. eräällä rutulla menee joasuntolainaan 100o egee plus muut menot siihen päälle.

Kaipa niitä lainoja sitten on liikaa? Aika monella on asuntolainaa omakotitaloa varten ja sen päälle muut asumiseen menevät kulut. Todella monella tuttavalla tuntuu olevan vähän liian ruusuiset kuvitelmat varsinkin asumiskulujen suhteen. Lainaa otetaan niin paljon kuin saadaan, vaikka se ei välttämättä kannattaisi.

Meillä ne ei näennäisesti riitä - ollaan syypäitä ihan itse. Haluttiin maksaa taloamme nopeammassa tahdissa kuin olis tarve, kuitenkin niin että lyhennystä voi pienentää jos elämä tekee tepposen ja vaikkapa toinen jää työttömäksi. Tämä taroittaa sitä että suurempiin ylellisyyksiin ei ole varaa eikä liikojakaan säästöön jää.

Siksi ei rahat riitä

Kyllähän minkä vaan rahasumman saa kulumaan kevyesti, maailman on täynnä rahareikiä. Jos ei kotona tai opiskeluaikana ole joutunut opettelemaan rahan käyttöä, sittenhän sitä ei monetkaan osaa. Joillekin ei koskaan ole muutenkaan tullut semmoista tilannetta että olisi "pakko" pärjätä tietyllä summalla, eli että joutuisi tekemään sellaisia valintoja että jättää jotain hankkimatta että saa jotain muuta. Nuo tuollaiset ihmiset ilmeisesti joko saavat jostain lisää rahaa kuluihinsa (vanhemmiltaan, ottavat lisää lainoja tms), tai sitten he kuitenkin saavat ne rahansa riittämään ja valittavat muuten vaan (kun olisi kiva ostella vieläkin enemmän tavaroita/palveluita). Jos heillä tosiaan ei rahat riittäisi ja elävät jatkuvasti yli varojensa, olisi kyllä ulosottomiehet jonkin ajan päästä ovella / oma koti myynnissä jne. Kyllä siinä vaiheessa yleensä täysjärkiset perheenpäät heräävät.