Miksi jotkut kotiäidit ovat niin ahdasmielisiä ja vittumaisia työssäkäyville äideille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Ei tietenkään kaikki, mutta nyt minunkin monta ystävää linkittelee tutkimuksia joissa korostetaan kotihoidon paremmuutta ja kommentoivat tähän itseään nostavilla asioilla ja samalla haukkuvat äitejä jotka vievät päovähoitoon alle 3-vuotiaan.

Mulla taas ei tulisi mieleenkään linkittää tutkimuskia jotka puolestapuhuu päivähoitoon varhain laittamisesta ja haukkua siinä kotiäitejä, vaikka voisin hyvinkin sen tehdä, mutta miksi ihmeessä tekisin?
Hienonta on se, että voi valita mikä omalle perheelle parhaiten sopii, mutta kotiäideille se ei ole the juttu, vaan kotiäiti on ainoa oikea.

Miksi te muututte ihmishirviöiksi? Täälläkin lukee mitä ilkeämpiä kommentteja jotka todetotta loukkaavat. Onko teillä huono itsetunto? Omatunto soimaa huonosta kotikasvatuksesta vai mistä moinen tarve?

Ihmettelen vain. Missä on se hehkutettu valinnanvapaus, jota yhteiskunnassamme on? Nainen ei ole kodin vanki, vaan hän saa valita, sen pitäisi olla hieno ja saavutettu asia.

Täytyy sanoa että oletpa sinä saanut hienoja ystäviä itsellesi, ei tulisi moinen mieleenkään. Itse olen kotona ja ystäväni vei 6:dennen lapsensa 1v hoitoon.

[QUOTE="vieras";25914193]Täytyy sanoa että oletpa sinä saanut hienoja ystäviä itsellesi, ei tulisi moinen mieleenkään. Itse olen kotona ja ystäväni vei 6:dennen lapsensa 1v hoitoon.[/QUOTE]

Toivottavasti ystäväpiirini koostuu kusipäistä sattumalta, eikä tämä ole yleistä. Meinaan, aika ahdistavaa äideille jos ympäristö on tuollainen. Minun pitänee etsiä uusia ystäviä, tuollaisia en jaksa.

Mä ainakin nostan hattua niille äideille jotka jaksaa käydä töissä ja samalla pyörittää huushollia sekä lapsiperhe arkea. :) Minusta ei olisi siihen siksi olenkin kotiäiti.

Ai vain jotkut...
Eiköhän enemmistö muutu, kun pitkään kotona viettää päivät ainoana aikuisena.
Kyllä se väistämättä vaikuttaa ainakin sosiaalisiin taitoihin, niin että ei enää kykene arvostavaan ja positiiviseen kanssakäymiseen muiden kanssa.

Minulle on ihan samantekevää, kuinka toiset tekevät. Eiköhän jokainen aikuinen ihminen osaa itse tehdä päätöksensä. Mutta välillä ottaa nuppiin joidenkin (huom. joidenkin!) aikaisin töihin menneiden vanhempien tapa selitellä ratkaisuitaan rahalla. Että miten ihanaa olisi olla kotona, mutta (nyyh...) kaikilla kun ei ole siihen varaa.

Siinäpä sitten kuuntelen ja yritän osoittaa myötätuntoa näille varattomille poloisille, joilla on vähintään yhtä hyvät palkat ja vähemmän asuntolainaa kuin meidän perheessämme.

Välillä tekisi mieli sanoa, että lopettaisitte tuon teatterinne ja myöntäisitte ihan suoraan että toiset vaan viihtyvät työelämässä kuin kotona. Minä en sitä missään nimessä tuomitsisi. Itsekin kuvittelin ennen lapsen syntymää palaavani mahdollisimman pian takaisin töihin, mutta kotiäitiys sitten olikin paljon kivempaa kuin olin kuvitellut.

[QUOTE="Kotiäiti";25914314]Minulle on ihan samantekevää, kuinka toiset tekevät. Eiköhän jokainen aikuinen ihminen osaa itse tehdä päätöksensä. Mutta välillä ottaa nuppiin joidenkin (huom. joidenkin!) aikaisin töihin menneiden vanhempien tapa selitellä ratkaisuitaan rahalla. Että miten ihanaa olisi olla kotona, mutta (nyyh...) kaikilla kun ei ole siihen varaa.

Siinäpä sitten kuuntelen ja yritän osoittaa myötätuntoa näille varattomille poloisille, joilla on vähintään yhtä hyvät palkat ja vähemmän asuntolainaa kuin meidän perheessämme.

Välillä tekisi mieli sanoa, että lopettaisitte tuon teatterinne ja myöntäisitte ihan suoraan että toiset vaan viihtyvät työelämässä kuin kotona. Minä en sitä missään nimessä tuomitsisi. Itsekin kuvittelin ennen lapsen syntymää palaavani mahdollisimman pian takaisin töihin, mutta kotiäitiys sitten olikin paljon kivempaa kuin olin kuvitellut.[/QUOTE]
En ole koskaan selittänyt tuota raha-asialla. Hyvätuloisia ollaan ja varmaan tuttavat sen tietävät.
Enkä oikeastaan millää muulla kuin "palaan työelämään" that's it. Miksi mun pitäisi selitellä? :O
Kotiäidit puolestaan ovat minulle jatkuvasti selittämässä ja yritän koko ajan vaihtaa puheenaihetta, KOSKA MUA EI TODELLAKAAN KIINNOSTA!!! :D

Kyllä mäkin oon ton tyyppisiä juttuja julkaissut FB:ssä nyt kun kotihoidontukea ollaan alentamassa 2v:en. Haukkuvatko ne sun kaverit suoraan vai ootko vaan päätellyt niin rivien välistä. Meinaan vaikka mä noita juttuja linkittelen ja oon sitä mieltä, että koti on paras paikka 3v asti oon silti vienyt (erinäisistä) syistä yhden lapsen 1,5-vuotiaana hoitoon (on nyt taas kyllä kotona pienemmän kanssa) ja nyt harkitsen veisinkö tämän toisenkin samanikäisenä vai jäisinkö vielä kotiin. Ei tulis mieleenkään haukkua töissäkäyviä äitejä, mutta kynsin hampain haluan pitää kiinni siitä, että se, joka pystyy/jaksaa/on varaa olla kotona, kunnes lapsi on 3v, voi niin tehdä.

[QUOTE="a.p";25914327]En ole koskaan selittänyt tuota raha-asialla. Hyvätuloisia ollaan ja varmaan tuttavat sen tietävät.
Enkä oikeastaan millää muulla kuin "palaan työelämään" that's it. Miksi mun pitäisi selitellä? :O
Kotiäidit puolestaan ovat minulle jatkuvasti selittämässä ja yritän koko ajan vaihtaa puheenaihetta, KOSKA MUA EI TODELLAKAAN KIINNOSTA!!! :D[/QUOTE]

Ihan samat sanat - ei muakaan kiinnosta toisten selittelyt.

Jostakin syystä se "olishan se ihanaa mutta kun tuo asuntolaina..." -löpinä tuntuu alkavan työssäkäyvien puolelta melkein välittömästi kun mainitsen jossakin sivulauseessa olevani hoitovapaalla tai kerron mieheni jäävän kesän jälkeen vuorostaan hoitovapaalle.

Ehkä sulle ja mulle on vaan sattunut väärät tuttavapiirit :)

Täsmälleen samat kokemukset mulla ystävistäni, jotka on jääneet työelämästä pois vähintään kolmeksi vuodeksi lapsenteon jälkeen! Jatkuvasti jossain fb:ssä linkittelee diipadaapaa alle 3-vuotiaiden hoidossa olevien traumoista, vaikka tietää, että itse vein lapseni 1v2kk-ikäisenä hoitoon. Raivostuttavaa, niin raivostuttavaa! Ja ihan turhaa! Varsinkin kun tiedän, etteivät edes lastensa takia kotiin jääneet, vaan ihan sen takia, ettei työt ole koskaan heitä kiinnostaneet, eivätkä todellakaan halua sinne palata ennen kuin on pakko.

Monet on vaan huolissaan siitä, mitkä ovat nykymenon seuraukset ja haluavat siksi tuoda esille näitä tutkimuksia. Eivät he sitä sinulle kohdista, vaan yrittävät herätellä ihmisiä yleisesti ajattelemaan nykymenoa. Vaikka varhaislapsuutta pidetään tärkeänä aikana niin tehokkuusajattelu menee sen ohi, eihän äidit voi olla pitkään työstä poissa kun se on epäedullista kansantaloudelle. Kaikki ulkoiset seikat sotivat kotihoitoa vastaan, se ei ole nykyään todellakaan helppo ratkaisu.

Mutta ymmärrän kyllä ettei asia ole näin mustavalkoinen. Minusta työelämän pitäisi olla vaan joustavampi pienten lasten vanhemmille.

Yhteistyössä