Hae Anna.fi-sivustolta

Miksi jotkut neuvovat pyytämättä?

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä Neuvot on, 10.09.2015.

1. Neuvot on Vierailija

Mikähän siinä on, että joillakin on tarve neuvoa lähes asiassa kuin asiassa ilman, että neuvojalla itsellään olisi edes kokemusta neuvomastaan aiheesta? Neuvoja voi olla usein menestynyt toista huonommin ko. osa-alueilla, mutta silti vain ohjeita satelee. Eivätkö he tajua karkottavansa ihmisiä luotaan toimimalla noin? Ilmeisesti itsekritiikkiä ei tällaisella ihmisellä oikein ole?

2. veikkaan Vierailija

3. tai päinvastoin Vierailija

keksin kolme syytä
    1) sinun olemuksestasi säteilee ulospäin epävarmuus tai huono ulosanti. Neuvoja haluaa auttaa sinua
    oikeasti menestymään paremmin elämässäsi. Hän tarkoittaa hyvää, mutta tekee sen sinua ärsyttävällä tavalla.

2)neuvoja on itse epävarma ja haluaa piilottaa puutteellisen tietotaitonsa. Hän yrittää olla samalla viivalla kanssasi, ei halua olla huonompi kuin sinä.

3) neuvoja on kaikkein alojen besserwisser, opastaa kaikkia kaikesta vaikkei tietäisi asiasta yhtään mitään. Tällaisia ihmisiä löytyy pilvin pimein, ei heidän neuvoistaan kannata ongelmaa itselleen tehdä.

4. Neuvoja Vierailija

Tässäpä avautui minulle hyvä tilaisuus tarkastella omaa käyttäytymistäni. Miksikö neuvon toisia. Siihen on monta eri syytä riippuen tilanteesta.

1) Totta, tällaisessa tilanteessa haluan auttaa toista osapuolta.
    2) Jos toinen osapuoli on samalla viivalla ja tuo vahvasti esille omaa osamistaan silloin haluan minäkin tuoda esille oman osaamiseni. Joku voi ajatella että en tiedä kun en yleensä vasta-aluksi kehuskele tiedoillani.
    3) Jossakin tapauksessa tämä pitää osittain paikkansa minun kohdallani. Olen puhelias ja vaihdan mielelläni ajatuksia toisten kanssa.En pelkää tuoda tietojani esille kun keskustelu kosketta aloja joista tiedän ja jos olen niiden todenperäisyydestä varma. Jos asia on minulle vieras, sanon sen ja silloin sanon oman ajatukseni asiasta. Tetysti tätä omien ajatusten esille tuomista voi jotkut pitää neuvomisena.

Niin ja se huono itsetunto :).

5. Neuvot on Vierailija

Kiitos, #3, hyvästä pohdinnasta. On harmillista, että tässä tapauksessa neuvoja on muuten mukava ihminen, mutta saa minut välttelemään seuraansa jatkuvalla ohjeistamisellaan. Tässä ei siis ole kyse vain omien ajatusten esilletuonnista, vaan nimenomaan toisen neuvomisesta. Neuvoja lienee kylläkin huomattavasti puheliaampi tässäkin tapauksessa, mikä mahdollistaa osan asetelmasta. Ehkä persoonamme eivät vain sovi yhteen, vaikka muuta toivoinkin. Voi olla, että hänellä on tarve toimia ihmissuhteissa jonkinlaisena auttajana tai opastajana, ja on kurjaa, jos toiselle ei voi kertoa itsestään mitään olennaista ilman, että tästä seuraa toisen pyrkimys muuttaa kertojaa.

Tulkitsin ensin tuon #4:n "huono itsetunto" -kommentin niin, että hänellä itsellään on huono itsetunto ja haluaa peitellä sitä neuvomalla muita, mikä voisi osittain selittää tätäkin tapausta. En tiedä kuinka neuvojani toimii muiden seurassa, mutta hänen arvostelukykynsä vaikuttaa muutenkin heikolta, mikä voi johtaa illuusioon kaikkien alojen asiantuntijuudesta ja tietysti ongelmiin laajemminkin. Tulee mieleen, että toisinaan neuvoessaan hän osittain muistuttaa itseään siitä, kuinka tulisi toimia. Ehkä on vain todettava, että olemme liian erilaisia ja kontakti on jatkossa pidettävä pinnallisena.

6. advice Vierailija

Mistä tuo neuvominen alkaa? Otatko itse asian puheeksi vai alkaako neuvoja yhtäkkiä vain syytää neuvojaan? Kannattaa myös miettiä, mitä itse kertoo ja sanoo.
    Minulle on käynyt kerran, että eräs henkilö työpaikalla mietiskeli erästä asiaa kysymyksen muodossa ja kun sitten siihen vastasin, sai hän hirveän raivarin tyyliin "kai minä nyt itse osaan päättää, mitä teen". Eipä meistä kukaan sitten jatkossa hänelle enää edes pyydettäessä mitään yksityiselämään liittyviä neuvoja ollut halukas antamaan.
    Se, että itse on jossakin epäonnistunut voi antaa myös perspektiiviä eli älä tee niin kuin minä.

7. Neuvot on Vierailija

Osittain voi olla kyse tuostakin, #6. Kuitenkin neuvoja tulee myös tilanteissa, joissa vain mielestäni neutraalisti kerron jotakin itsestäni. Tuntuu, että hänen on väkisin esitettävä jokin vaihtoehtoinen tapa toimia, mikä on eri asia kuin vaikkapa kysyä, oletko kokeillut sitä tai tätä. Hänen keskustelutavastaan tulee aika päsmäröivä vaikutelma.

8. Rouva Sävel Vierailija

On ihmisiä jotka luulevat, että heidän tapansa elää ja toimia on se ainoa ja oikea tapa.

9. Näin Vierailija

Naulankantaan. Mutta täytyy vain laittaa tietämättömyyden piikkiin. Muuten tulee riitaa ja sitähän on varottava viimeiseen asti.

10. tai Vierailija

Tai sitten se neuvoja ei edes huomaa että tuli neuvottua. Ei han sillä mitään pahaa tarkoita, se vaan on sellainen tapa ja varmaan tarkoittaa hyvää ettei toinen tekisi jotain samaa virhettä. Eikö vanhemmat helposti tee näin - taas ihan huomaamatta.

11. puhemyllyt Vierailija

Pitääkö kysyjän läpättää ihmisille henkilökohtaisista asioistaan ja ongelmistaan kysymättä että kiinnostaako toista lainkaan.

Jos vastaa jotakin, on neuvomassa. Ellei vastaa, on tyly ihminen, jolla ei ole empatiaa.

Olen itse kuunnellut näiden puhemyllyjen juttuja ja kuitannut ne vai niin tai just niin -sanonnoilla. Eipä ole sitten myöhemmin paljon moikkailtu.
    Olisi kai sittenkin pitänyt neuvoa?

12. Neuvot on Vierailija

#11, outoja oletuksia sinulta. Et kai lukenut aiempia viestejä, joissa totesin, että neuvoja lienee huomattavasti puheliaampi? Tässä ei ollut kyse siitä, että olisin kertonut asioistani joka toiselle vastaantulijalle, vaan ongelmasta kommunikoinnissa tietyn ihmisen kanssa. Olisi lisäksi outoa, jos kaikissa keskustelutilanteissa ensin varmistettaisiin, onko toinen kiinnostunut, jos hänelle kerrotaan asiasta x. Pystyyhän sen usein aavistamaan, kun ei enää ihan satunnaisia vastaantulijoita olla.

13. puhemyllyt Vierailija

Miksei voisi varmistaa onko toinen kiinnostunut ( ja jaksaako ) keskustelemaan tavattaessa tuttavansa henkilökohtaisista ongelmista? Jos esim. raskaan työpäivän päätteeksi tavataan, ei ole itsestään selvää että tuttava jaksaa taas kerran kuunnella, mitä toisen rakkauselämässä on sitten viime tapaamisen tapahtunut. Ei tuttavia voi pitää jätesäiliöinä.

On paljon hauskempi jutella niitä, näitä. Vasta jos ystäväni varta vasten kysyy, haluanko puhua tietystä henkilökohtaisesta aiheesta, kerron siitä hänelle siivun tai kaksi. En kahta tuntia pötköön.

Jos sinäkin pystyisit aavistamaan tuttaviesi halukkuuden ( tai ei ) kuunnella sinun intiimejä asioitasi, kuten väität, sinulla ei olisi nyt niitä ongelmia, joista käyt tälläkin palstalla valittamassa.

14. Neuvot on Vierailija

Puhemyllyt, en tiedä käsitteletkö nyt omia pulmiasi ihmissuhteissa, kun puhut henkilökohtaisista ongelmista keskustelemisesta, tapaamisista raskaan työpäivän jälkeen ja kahden tunnin monologeista. Tähän ketjuun ei kuitenkaan tarvitse vastata, jos itse aiheesta ei ole mitään sanottavaa. Olisi nimittän kiva, jos vastattaisiin siihen, mitä kysyttiin, eli että miksi neuvoja satelee lähes asiassa kuin asiassa. Tässä tapauksessa siis neuvomiseen riittää lähestulkoon se, että avaan suuni, ja johan parannusehdotuksia ja kritiikkiä irtoaa. Tästä seuraa riittämätön olo, ja mietin, onko se tarkoituskin. Ehkä ei sentään, mutta seuraava vaihe on puolustautuminen ja vetäytyminen. Olen tosiaan pitänyt kontaktin nyt vähäisenä, ja aion jatkaa ainakin toistaiseksi samalla linjalla.

OT: Mitä taas suhteiden syvyyteen tulee, niin itse pidän lähinnä tuttavina sellaisia ihmisiä, joiden kanssa jutellaan vain niitä näitä. Ystävien kanssa sitten voidaan käsitellä henkilökohtaisiakin aiheita.

15. vierailija Vierailija

Jonkinlaista rajoittuneisuutta tämä neuvomis-into siis. Itsensä ylentämistäkin, oletuksena että on neuvottavaansa viisaampi ja kokeneempi. Joskus neuvominen kumpuaa kateudestakin. Minuakin ovat jotkut neuvoneet myymään edullinen asuntoni ja muuttamaan kalliiseen palvelutaloon. Epäkohteliasta minun mielestäni on neuvoa ulkonäköasioissa, kuten kehotus värjätä hiuksiani, vaikka olen tyytyväinen omaan harmaaseen paksuun tukkaani.

16. vierailija Vierailija

Koen tätä toistuvasti erään läheiseni taholta. Itse olen huomannut että taustalla on epävarmuus ja epäilys omasta asemastaan. Toisaalta voi olla vaan tapakin, tottumus, kun kukaan ei viitsi sanoa suoraan että voisi vähemmän puuttua toisen valintoihin.

17. vierailija Vierailija

Eikös neuvojen antamainen, niitä kysymättäkin, ole tyypillinen miesten tapa nähdä kaikkialla ongelmia, jotka tulisi ratkaista?

18. vierailija Vierailija

Eikö tämä henkilö, joka valittaa neuvojaa, voisi itse ottaa asian esille hänen kanssaan sen sijaan että valittaa tänne? Ei tuo toinenkaan ole mikään ajatustenlukija, mistä se tietää että neuvominen risoo toista jos ei se toinen saa suutaan auki?

19. vierailija Vierailija

Ei ole aina helppoa tietää mitä joku toinen tahtoo kun minkäänlaista vinkkiä ei anneta. Tekee niin tai näin, niin aina tekee väärin! Ehkä on tarkoituskin, että saa toisen tekemään "väärin" kun ei sanota mitään.

20. vierailija Vierailija

Jatkakaa vain valittamista kun ette voi sanoa suoraan. Ette anna ihmiselle minkäänlaista mahdollisuutta muutua kun ette anna tarvittavaa palautetta.

21. vierailija Vierailija

Tosiasia on että toista et voi muuttaa vaan ainoa muutos, jonka voi tehdä on oman käyttäytymisen muuttaminen. Jos siis haluaa korjausta toisen sanomisiin niin oman toiminnan muutos (tässä tapauksessa reagointi ohjeisiin erilaiseksi kun aiemmin) herättää kyllä toisen miettimään omaa käyttäytymistään.

22. vierailija Vierailija

Toista et voi muuttaa, mutta voit saada toisen haluamaan muuttumista, jos sanot mikä hänen käytöksessään häiritsee. Hän voi tuolloin valita haluaako jatkaa vai ei, käytöstä, joka häiritsee sinua. Jos et sana mitään, niin melko varmaan jatkaa entiseen tapaan.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri