Miksi kaikki kauhistelivat kun lapseni oppi hitaasti kävelemään mutta puhe tulee kuulemma ajallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Täh

Vieras
Lapseni oppi kävelemään ilman tukea vasta 1v 2 kk iässä. Kamala kysely ja ihmetttely 8 kk ikäisestä asti, että joko kävelee ja kun ei ennen 1 v synttäreitä kävellyt niin sekös vasta aiheuttikin ihmetystä. Edelleen jos tulee puhetta kävelemään oppimisesta kaikki ihmettelevät kun oppi niin myöhään.

Itse olen huolissani puheen kehityksestä ja jos ihmettelen hidasta puheen kehitystä kaikki sanovat "oppii sitten kun oppii". Lapsella ikää nyt 1v 8 kk ja ei ole vielä kovin montaa kaikille selvää sanaa. Puhuu pääasiassa sanojen ensimmäisillä tavuilla esim. ma = maito, po = porkkana, Mamma= muumimamma ja pappa= Muumipappa, jne.

Miksi se kävelemään oppiminen tuntuu olevan niin tärkeää mutta puheesta kukaan ei tunnu olevan huolestunut eikä kysele samaa tahtia/ ensimmäisenä kun nähdään.

Motorikan kehitys, liikkeelle lähtö ja kävelemään oppiminen on usein yhteydessä kielelliseen kehitykseen. Viivästynyttä tai hidasta kävlyyn oppimista usein seuraa viivästynyt puheenkehitys.
Sinänsä ole samaa mieltä että 1v8kk vanhalla ei vielä ole kiirettä puheen kanssa. Meillä poika oppi puhumaan vasta lähellä 3 vuotta ja sen jälkeen puhetta on kyllä riittänyt.

Ei kiirusta ap. Ihan normiajassa oppi kävelemään ja tuossaiässä pääasia että ymmärtää puhetta sekä kommunikoi. Mun kakru oli 1v1kk lähtiessään kävelemään ja puhetta ei tullu ku pari sanaa 2v neuvolassa. Oppi se puhumaan nopsaa sitten ja kommunikoi kuitenkin sekä ymmärsi hyvin. korvasta vaa sisään ja ulos moiset kummastelut.

Unohda nämä pätijät täällä. ..
Jokainen lapsi oppii ajallaa. Oikeasti.

Ja hienoahan se on että osaa jo sanoa selviä tarkoitusperäisiä sanoja, kuten mamma vaikka käyttäisikin osassa vaan ekaa tavua. Muista kehua lastasi aina kaikesta! :):)

1,2 v on ihan normaali kävelyn oppimisen ikä. Luulen, että ihmiset vaan tavan vuoksi kyselevätkö, että käveleekö lapsi. Jos joku kauhistelee sitä, että lapsi oppii kävelyn 1,2 vuoden iässä, niin hän varmaan kauhistelee monia muitakin tavallisia asioita. Kaipa ne alkaa puheen oppimistakin kauhistelemaan, kun lapselle tulee ikää pari kolme kuukautta lisää.

Juu kyllä tuo puhetta ymmärtää hyvin ja toimii ohjeiden mukaan. Noita tavusanojakin on todella paljon ja usein huomaan, että tunnistaa sellaisia sanoja mitä en olisi hänen uskoneen edes tietävän.

Mutta ei todellakaan puhu edes kahden sanan lauseita. Toisaalta osaa selkeästi (niin, että kaikki ymmärtää) sanoa aika erilaisia sanoja esim: kissa, lammas, pupu, vauva, vesi, tyttö, nipsu, kello yms.

Lisäyksenä, että ei kyllä tunnu olevan mitenkään kömpelömpi kuin aikaisemmin kävelemään oppineet samanikäiset. Osaa hyppiä tasajalkaa niin, että jalat nousevat todella korkealle, tehdä kuperkeikkoja, potkia palloa, vaihtaa juoksussa kulkemaan selkäedellä pysähtymättä (tästä taidosta en ole kyllä kovin ylpeä), kiipeillä taitavasti jne.

Ahaa. Meillä lapsella ikää 1v7kk, ja puhuu alkutavuilla juuri kuvaamallasi tavalla. Ei puhettakaan kahden sanan lauseista, eikä taida tulla edes niin paljon tunnistettavia kaksitavuisia sanoja kuin sinun lapsellasi. Puolitoistavuotisneuvolassa lääkäri totesi, että lapsi on kielellisesti selvästi ikäistään edellä. (lapsi osasi näyttää kuvakorteista eri asioita, höpötteli omiaan ja lauloi pyytämättä pari melodiaa)

Samainen lapsi oppi kävelemään 1v3kk iässä, eikä sitäkään minusta kukaan kummastellut paitsi mun isäni, jonka mielestä jokaisen lapsen pitäisi oppia kävelemään 9 kk iässä kun mäkin opin.

Meillä on nyt 1v2kk ikäinen ja alko kävelemään pari viikkoa sitten. Kukaan ei kyllä mulle ikinä ihmetellyt tuota "myöhään" kävelyä. Tyttö sanoo myös noita lyhenteitä ka=kukka, lusikka tai sukka, osaa sanoa nam nam, siinäpä nuo mitä mun mielestä puhuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;30467735:
Lapseni oppi kävelemään ilman tukea vasta 1v 2 kk iässä. Kamala kysely ja ihmetttely 8 kk ikäisestä asti, että joko kävelee ja kun ei ennen 1 v synttäreitä kävellyt niin sekös vasta aiheuttikin ihmetystä. Edelleen jos tulee puhetta kävelemään oppimisesta kaikki ihmettelevät kun oppi niin myöhään.

Itse olen huolissani puheen kehityksestä ja jos ihmettelen hidasta puheen kehitystä kaikki sanovat "oppii sitten kun oppii". Lapsella ikää nyt 1v 8 kk ja ei ole vielä kovin montaa kaikille selvää sanaa. Puhuu pääasiassa sanojen ensimmäisillä tavuilla esim. ma = maito, po = porkkana, Mamma= muumimamma ja pappa= Muumipappa, jne.

Miksi se kävelemään oppiminen tuntuu olevan niin tärkeää mutta puheesta kukaan ei tunnu olevan huolestunut eikä kysele samaa tahtia/ ensimmäisenä kun nähdään.

Mun nyt 7v tyttö käveli vasta 1v3kk ja kyllä kai sitäkin joku ihmetteli, minä en. Oli vaan varovainen. Puhui tuolloin joitakin sanojam kuulostaa minusta että teidän lapsellakin puhe hyvällä mallilla :)

Ei 1 v 2 kk ole myöhäinen kävelemäänoppimisikä. Keskimäärin lapset oppivat kävelemään 1 v 1 kk iässä, varmaan suurin osa pari kk suuntaan tai toiseen. Oma esikoinen puhui lauseita 1,5-vuotiaana (käveli myös 1 v 2 kk), ja kaikki hämmästelivät hänen kehittynyttä puhettaan. Riittää kun lauseita alkaa tulla siinä parivuotiaana, jos lapsi kumminkin ymmärtää jne. Poikkeavaksi puheen kehitys lasketaan, jos 2 v ei puhu sanoja tai 3 v ei puhu lauseita.